[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:38

Ik ga ook volgen! Wat een uitdagingen ben je al tegengekomen zeg :)

thequeensmum
Berichten: 3531
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:39

Wat leuk, ik volg. Vind het ontzettend dapper zo in je uppie. Canada heeft me altijd erg aangesproken, vooral door de mooie natuur.
Moet wel zeggen dat al die afkortingen het niet echt eenvoudig maken om te snappen.
Wat ik zoal voorbij heb zien komen: PGWP, CRS, CLB, PR, ITA,LMIA

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 17:45

Vraag maar raak. Ik snap je heel goed met die afkortingen. Als je er niet in zit maakt dat het echt ontzettend ingewikkeld. Zelfs als je het constant uittypt, omdat het gewoon heel complex is.

PGWP = post-graduation work permit (krijg je nadat je gestudeerd hebt in Canada)
PR = permanent resident (dus permanent verblijfsvergunning)
ITA = invitation to apply (krijg je als je wordt ingeloot voor de PR card aanvraag)
CRS = score die bepaald of je een ITA krijgt
CLB = score die je hebt behaald in de taaltest, omgerekend naar een algemene waarde (vanwege verschillende toegelaten tests is het handig om 1 overzicht te hebben zodat je geen appels en peren gaat vergelijken).
LMIA = labour market impact assessment (deze heb je nodig om een work permit te krijgen, het zogenaamde gesloten work permit waarbij je dus alleen toestemming krijgt om bij 1 werkgever te gaan werken)
WHP = working holiday permit (een jongerenvisum die je toestaat een jaar of voor sommige landen 2 jaar te reizen, waarbij je ook mag werken om de reis te bekostigen)

De afkortingen zet ik er vooral in voor de mensen die hetzelfde traject hebben gevolgd, of van plan zijn om te volgen. Dan is het erg relevant.
Val je niet in die categorie, dan is het echt abracadabra. Ik heb er ook over nagedacht die dingen niet te benoemen, maar aangezien er mensen zijn waar het wel voor van belang is, heb ik besloten ze er toch in te gooien.

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:58

Interessant om le lezen, ik blijf zeker volgen.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:25

Wat een ontzettend interessant topic!
Ik heb zelf 3.5 jaar in Canada gewoond als kind en dan krijg je het hele proces van emigreren allemaal niet mee natuurlijk. Ook gingen we erheen voor de luchtmacht dus denk ik dat het dan sowieso heel anders is.

Maar mijn droom is ook om na mijn studie (nog 1.5 jaar) terug naar Canada te emigreren om daar te werken als dierenarts. Maar onlangs is die droom even op een pauze gezet. Maar daarom volg ik heel graag mee!

Sinds ik er heb gewoond ben ik 2x terug geweest (voor de eerste keer na 7j met mijn familie en vervolgens 7j later alleen om 6wk met een dierenarts mee te lopen). Hier enkele sfeer foto's!
(Als je ze liever niet hebt dan verwijder ik ze!)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:59

Jeetje, die eerste dag dat je weer buiten was :')
Wat een geregel zeg en dan ook nog die creditcard, pfff %) Fijn dat je die dag iig een klein beetje verder gekomen bent.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 20:31

emilyslaluna, helemaal niet erg hoor! Waar heb je toen gewoond, waar zijn de foto's gemaakt en waar wil je je gaan vestigen?

En leuk, allemaal nieuwe volgers :)

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:42

JudithO schreef:
emilyslaluna, helemaal niet erg hoor! Waar heb je toen gewoond, waar zijn de foto's gemaakt en waar wil je je gaan vestigen?

En leuk, allemaal nieuwe volgers :)

Ik heb in Cold Lake Alberta gewoond, ben ook beiden keren terug daar naartoe gegaan. De onderste 2 foto's zijn van Cold Lake en de bovenste is van Waskatenau regio (ook Alberta).

Waarheen ik zou willen gaan heb ik niet echt uitgevogeld. Alberta is toch wel wat ik ken. Maar BC lijkt me ook mooi (heb ik gehoord). Maar voor nu lijkt het op een verre droom/ambitie. :o Er zijn veel dingen om over na te denken.

Ik heb denk ik niet goed onthouden hoe oud jullie zijn. Maar hoe staan/stonden jullie erin betreffende het achter laten van je familie? Ook met oog op kinderen (die hun familie dan niet vaak kan zien).

Ik zou heel graag veel willen vragen maar ik wil je topic niet overspoelen. Mocht je het leuk vinden, misschien kunnen we het via pb doen? :D

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 20:59

Overspoelen ben ik niet bang voor hoor, ik hou juist van een beetje interactie.
Als je vragen stelt waar later antwoord op komt, dan geef ik dat wel aan.

Wilco is 35 en ik ben net vorige maand 29 geworden. Wij staan in feite heel egoistisch in ons besluit ten opzichte van onze familie. Het is ons leven, wij moeten leven op een manier waarop wij gelukkig worden. En naar onze mening is dat het belangrijkste wat familie je kan wensen: geluk. Wij konden dit niet in Nederland vinden.
Overigens heb ik een tante die met een Amerikaan getrouwd is en in de USA woont. Dus wij wisten wat voor invloed het zou hebben omdat ik dat vanuit eigen ervaring als achterblijver ken.
Ja, het doet mensen pijn, maar ze weten allemaal dat wij dit al jaren roepen. Dat het nu dan ook eindelijk in werking is gezet, kwam voor velen toch als een soort schok. Dat is niet erg, het went en tegenwoordig heb je ook gewoon heel veel opties voor online contact via Skype, Facetime of welk ander programma dan ook. Dat maakt het allemaal wel een stuk makkelijker.

Wij hebben de insteek om te proberen elk jaar een keer naar Nederland te gaan. Maar niet tijdens de zomer- of kerstvakantie vanwege idiote prijzen en drukte. Hoe dat precies allemaal gaat lopen hangt van 1000 dingen af, dus vandaar ook 'proberen' en niet 'besloten'. Want zoals nu met covid, ik ga niet naar Nederland voordat covid voorbij is. Ik wil niet het risico lopen het land niet meer in te komen, plus dat ik eerst in NL in quarantaine zou moeten en bij terugkomst hier weer. Geen pretje.

Begin dit jaar toen covid toesloeg hebben we diverse keren nagedacht over een plan B. Maar na een week enthousiast te zijn geweest zwakte dat weer af en kwamen we toch weer bij Canada uit. We hebben veel gewerkt met lijstjes met plussen en minnen. De plussen waren in alle opties even groot, het verschil zat hem vooral in de minnen. En die minnen bestaan voor ons voor een groot deel in wat we met ons leven willen. Daarover komt later meer in mijn verhalen (lange termijn).

thequeensmum
Berichten: 3531
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:59

Bedankt voor de toelichting mbt de afkortingen. Vind het fantastisch dat jullie je droom volgen

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:39

Stille meelezen hier. Je verteld echt geweldig!
Ik stel de uitleg van de afkortingen ook op prijs, al is het maar een keer. Maakt het net iets leesbaarder :o

carrie79

Berichten: 1003
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:45

Ben heel benieuwd wat jullie plannen zijn daar? Ik begrijp dat je een bepaald leven voor ogen hebt, dus ben nieuwsgierig.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 23:49

Graag gedaan wat betreft uitleg van de afkortingen. Laat het vooral weten als dingen onduidelijk zijn!

Carrie79, ik zal daar binnenkort even op ingaan.

QuarterSpook

Berichten: 44
Geregistreerd: 11-11-19

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 01:11

Je vertelt super leuk! Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:14

Oooo ik volg! Vind dit soort topics altijd leuk. En Canada heeft wel een speciaal plekje in mijn hart maar ik ben eigenlijk alleen bekend met Alberta en niet met Quebec. Dus ik ben benieuwd hoe het daar is. En natuurlijk wat jullie daar allemaal beleven en wat jullie plannen zijn etc.
Wordt daar trouwens nog veel Frans gesproken?

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:33

Wat spannend! Je schrijft heel leuk, ik volg graag mee.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 17:12

Daantj__ schreef:
Oooo ik volg! Vind dit soort topics altijd leuk. En Canada heeft wel een speciaal plekje in mijn hart maar ik ben eigenlijk alleen bekend met Alberta en niet met Quebec. Dus ik ben benieuwd hoe het daar is. En natuurlijk wat jullie daar allemaal beleven en wat jullie plannen zijn etc.
Wordt daar trouwens nog veel Frans gesproken?


Ik zit in Ontario, niet in Quebec ;)
Quebec is een verhaal apart. Een land binnen een land, zeg maar. Met eigen wetten en regels. Als je daarheen wilt emigreren moet je weer een heel ander traject door.
Frans wordt voornamelijk in Quebec gesproken, maar ook nog in een groot deel van New Brunswick.
De overige 'zuidelijke' provincies vrijwel niet. Ik weet niet hoe het met de noordelijke provincies zit.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:06

Moest je geen examen Frans doen? Vrienden van mij die naar Calgary zijn geemigreerd moesten naast Engels ook een Franse test doen.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 19:07

Nee, dat is optioneel. Je moet ofwel Frans ofwel Engels doen. Een tweede taal kun je doen, levert meer punten op. Maar dan moet je wel een redelijk niveau hebben. Als je met een 6 op de middelbare bent geslaagd en er daarna nooit meer wat mee gedaan hebt, is het redelijk kansloos.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:51

JudithO schreef:
Ik zit in Ontario, niet in Quebec ;)
Quebec is een verhaal apart. Een land binnen een land, zeg maar. Met eigen wetten en regels. Als je daarheen wilt emigreren moet je weer een heel ander traject door.
Frans wordt voornamelijk in Quebec gesproken, maar ook nog in een groot deel van New Brunswick.
De overige 'zuidelijke' provincies vrijwel niet. Ik weet niet hoe het met de noordelijke provincies zit.


O sorry. Ik zit alles door elkaar heen te halen, had echt Quebec in mijn hoofd sorry.
Maar wel interessant om te weten hoe het zit. Ook al is niet van jouw van toepassing.

Hadden jullie nog huisdieren ofzo wat jullie achter moesten laten?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 23:00

3 pony's, die zijn naar mijn zusje gegaan. Ik deed voorheen altijd al de pony's met haar dus dat was een logische keuze.
Verder hadden we nog vijvers met goudwindes en goudvissen, die zijn achtergebleven bij het huis, evenals 2 kipjes.

Honden, katten of andere dieren hadden we niet dus dat scheelt. Had ik anders ook niet meegenomen trouwens.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 20:23

Een nieuwe dag, een nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Poging 2 om uit Toronto te komen.

Ik had bijna een zonnesteek te pakken. Ik voelde me die nacht echt niet al te best en was ook goed verbrand op alles waar de zon bij kon (geen pet helpt ook niet). Planning was oorspronkelijk dan ook dat ik na het ophalen van de auto me zou insmeren maar dat feest ging dus niet door.

Anyhow, de volgende ochtend kon ik rustig aan doen want ik kon pas om 11 uur bij de verhuur terecht. Omdat ik echt heel slecht geslapen had (alles van mijn heupen tot aan mijn tenen deed zeer) vond ik het een strak plan om het langste stuk met de bus te gaan. Dus nu hoefde ik maar anderhalf kilometer te lopen in plaats van 8. Alles goed en wel en ik was mooi op tijd op locatie. Eerst maar naar de Timmies gegaan, want ik was dus een uur te vroeg. Goed excuus om nog even een donut en een double double te halen (koffie met dubbel melk en suiker).

En toen was het 11 uur. Ik naar de verhuur en rapapapapapaaaaa. Pas geweigerd. Verdorie. Nou, dat was het dan. Ik kon echt wel janken. Geen auto. Dus weer met de bus naar huis en een Uber taxi besteld. Per direct. Ik dacht, dat duurt dan nog 5-15 minuten voor hij er is. Nee hoor, binnen een minuut stond hij voor de deur!!! Ik dus als een malle alle zooi naar buiten sjouwen. Lekker met zo'n mondkapje voor ook, dat gehijg. Voor het beeld, het was 30 graden dus hijgen deed je sowieso al.
Alles in de auto geladen en daar gingen we dan. Op naar Lindsay, waar ik dus eerst een hotel had geboekt.
De rit duurde officieel een uur en 18 minuten, volgens mij hebben wij het in een uur gedaan. Wat reed die gast hard, regelmatig tegen de 30 km/uur boven het toegestane limiet. We zijn veilig bij het hotel aangekomen en daar was ik al snel ingecheckt. Het bestaat hier uit een motel en hotel gedeelte. Ik had een kamer in het motel. Ik dus alles daar naartoe zeulen, en toen bleek dat ik geen wifi op mijn kamer had. Echt 0,niks; hij vond geen enkel netwerk. Dus ik naar de balie en ze zouden de router even gaan resetten. Ik weer terug en even met de laptop geprobeerd. Hij vond wel wat, maar met een bereik van 0-1 streepje kon hij hotmail nog niet eens fatsoenlijk openen. Dus ik ben weer naar de balie gegaan en heb gezegd dat het nog niet werkt en ik het wel nodig heb voor mijn werk. Ondertussen had de dame daar al overleg gehad met haar manager en kon ze me een kamer aanbieden in het hotel. Daar was de ontvangst wel goed. Groot pluspunt is dat de kamers daar net gerenoveerd waren. Omdat het niet mijn fout was kreeg ik deze upgrade gratis. Ik had nu een hele chique kamer met een heeeeeerlijk zacht king-size bed en een vernieuwde badkamer. Een koelkast van een meter hoog ipv een halve meter en gordijnen die wel groot genoeg zijn om de ramen te bedekken. Ik was een tevreden mens.

Wilco was ondertussen ook weer bereikbaar en is met de bank gaan bellen over de creditcard. Ze hadden mij ervoor nodig om te kijken hoe en wat, maar goed ik kon de ING dus niet bellen hier vandaan. Dus de ING-mevrouw stelde voor dat Wilco mij via Skype ging bellen en dat zij dan via Skype met mij kon praten met Wilco als tussenpersoon. De telefoon lag naast de iPad en zo konden we gewoon met ons drieen een gesprek voeren.
De kaart is niet geblokkeerd en mevrouw ging even overleggen met haar collega's wat ze eraan kon doen. Ondertussen had ik overleg met Wilco en op een gegeven moment noemde ik een pincode. Wilco zei ineens met een grote glimlach dat dat dus het probleem was. Want hoe toevallig zou het zijn als de pincode van de creditcard exact hetzelfde was als die van zijn betaalpas.
Ja.
Dus.
Beetje jammer dit.
Ben ik blond?
Ja.
Ik heb dus gewoon de verkeerde pincode gebruikt waardoor het allemaal niet werkte. Ik heb de verkeerde brief meegenomen.
De oplossing was dus eenvoudig, gewoon de juiste pincode gebruiken. Dat wil wel helpen, schijnt.
Wilco verkondigde al dat ik de award voor domste actie van de week heb gewonnen. Heeft hij ook wel gelijk in, haha. Ik kon er zelf ook wel om lachen, het was ook gewoon echt ont-zet-tend stom!!!

Ik was allang blij dat dit dus niet zo spannend bleek als gedacht. Geen nieuwe pas die dan eerst nog de oceaan over moet. En ik was nu in Lindsay en kon lekker de omgeving gaan verkennen waar we in elk geval het komende jaar nog gaan verblijven. Op de Canadese marktplaats had ik nog een fiets gevonden dus die ben ik die avond ook nog even op gaan halen. Wederom een vreselijk eind lopen, maar goed ik kon nu in elk geval terug op de fiets. En ik had nu een betrouwbaar vervoersmiddel wat me in elk geval binnen Lindsay op weg kon helpen.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:45

Dat gedoe met die pincode moet je jezelf niet te zwaar aanrekenen, dat soort dingen gebeuren gewoon. Ja, het is mega balen op het moment en je voelt jezelf dom. Maar als je gaat emigreren heb je veel aan je hoofd en dan gaat niet alles perfect!

Ceetje_bokt
Berichten: 5170
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:48

O jeetje, ik voel heel erg met je mee. Hopelijk zijn de grootste hobbels nu genomen.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:14

Je schrijft heerlijk leuk!
Ik volg!
Ik ben grote dan van Canada en ging normaal in september op rondreis. Die is verzet naar 2021, als die nog door mag gaan.