[FOTO] Duiken Sauerland: Nuttlar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

[FOTO] Duiken Sauerland: Nuttlar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 13:02

Het was weer tijd voor een aantal mijnduiken. Dus op zaterdag via de Hennesee richting Nuttlar. Hier hebben we een pensionnetje genomen. De bijbehorende Biergarten was een hele goede, we konden buiten zitten en ze hadden nevelsproeiers om de gasten af te koelen (geen idee of dat hier mag wegens legionella, maar het was echt fijn). Met een aantal andere duikers hebben we hier gezellig gegeten en gedronken.

De volgende dag na het ontbijt (waar ze netjes zakjes meeleveren voor als je je broodjes niet opeet, dan mag je ze dus meenemen als lunch) zijn we naar de mijn gereden. Even aanmelden en klaarmaken voor de duik. Het water is 8 graden, en buiten zou het 24 graden zijn. Met een luchtvochtigheid van 99% na een onweersbui die niet voor afkoeling zorgde was het dus flink zweten.
Je voelt al 100m van de ingang de koelte van de mijn. Omdat ik een nog niet gebrevetteerde grotduiker bij me heb besluit ik onder water lekker lui te zijn: Ik doe geen lijnenwerk, dat mag mijn cursist doen. :D
Ik ben er voor de foto's, voor de controle op het duikplan en voor als er een navigatiefout gemaakt zou worden.
De afspraak is dat we op diverse punten ons gas herberekenen zodat we een hele lange duik kunnen maken. Het lukt zo om een duik van 122 minuten te maken met een maximale diepte van 14.3m. De 2e duik houden wat korter wegens de kou, een 90 minuten. Het was weer een geslaagd dagje. Op de terugweg worden uiteraard weer 'Currywurst und Pommes' gegeten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 13-08-20 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

DemiSisa

Berichten: 1027
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:06

Dat ziet er onwijs gaaf uit! Klinkt inderdaad als een zeer geslaagde dag. :)

Jespri

Berichten: 9638
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: Duiken Sauerland: Nuttlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:56

Super leuk weer om te zien! :D prachtige foto’s ook!

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duiken Sauerland: Nuttlar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 07:40

Het blijft leuk om te doen, al is Mexico voor grotduikers het walhalla :D

Anoniem

Re: Duiken Sauerland: Nuttlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:48

Die kruiwagen daar ook. Dan besef je ineens dat daar gewoon mensen gewerkt hebben.
Jouw duikfoto's blijf ik echt gaaf vinden Germie.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 10:01

Anoniem schreef:
Die kruiwagen daar ook. Dan besef je ineens dat daar gewoon mensen gewerkt hebben.
Jouw duikfoto's blijf ik echt gaaf vinden Germie.

Dat maakt mijnen soms mooier dan grotten.

Je zag hier zoals in veel mijnen bovenin, in een ondiep stuk dus nog allemaal lege flessen liggen. Er werd daar ook illegaal gedronken.

In een andere mijn kun je nog de 'kantine' in. Daar waar vroeger geschaft werd.

In Nuttlar staat nog een complete trein met wagons, helaas in een stuk met slechts 2 meter zicht waardoor je deze niet op de foto kunt krijgen. Je zou zeggen dat het oud ijzer nog wel wat waard geweest zou zijn, maar kennelijk was er uit halen toch te duur.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:20

:wow: Dat is gaaf, prachtige foto's ook! Heb in Mexico in cenotes gedoken maar dit lijkt me ook echt super tof, ik moet nog een paar duiken voor advanced en wil daarna door voor cavern diver. Is dat voldoende om in een mijn te duiken of moet je daar echt wel je cave/full cave brevet voor hebben?

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 10:27

beestenfreak schreef:
:wow: Dat is gaaf, prachtige foto's ook! Heb in Mexico in cenotes gedoken maar dit lijkt me ook echt super tof, ik moet nog een paar duiken voor advanced en wil daarna door voor cavern diver. Is dat voldoende om in een mijn te duiken of moet je daar echt wel je cave/full cave brevet voor hebben?

Nee, je moet echt verder voor intro en full cave. Met cavern kun je eigenlijk nog niets en als ik heel eerlijk ben: bespaar je de kosten, geen enkele cavernduiker mag ergens zelfstandig duiken. Je kunt beter in 1 keer tot en met intro doen of zelfs het hele pakket. Maar dan moet je wel echt een ervaren duiker zijn.
De mijnen in Duitsland kom je zoals ik ze duik alleen in met een full cave brevet. Met intro to cave kom je soms er wel in, maar wel beperkt. Vaak moet je dan de eerste duik met een gids.

Uiteraard alles met droogpak, dubbelset of sidemount en soms is een decobrevet ook noodzakelijk.

Het is wel zo dat als je nu als beginnend duiker zegt, ik ga er voor, dan kun je nu meteen de juiste uitrusting aanschaffen en er mee leren omgaan, daar win je heel veel tijd en ook geld mee. De juiste vinslagen (frogkick, helicopter turn, backkick) kun je ook nu al beginnen met leren. Daar is geen technische uitrusting voor nodig. Je moet echter wel even iemand hebben die je hier mee helpt.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Duiken Sauerland: Nuttlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:37

Bedankt voor de info :) Zelfstandig duiken heb ik nu nog weinig interesse in, zou ik ook niet verantwoord vinden met die paar duiken (en ook nog eens alleen in tropisch water) die ik tot nu toe gemaakt heb dus met instructeur is helemaal prima. Zo'n volledige cursus ga ik eens naar kijken, is misschien nog weleens de moeite waard helemaal als drysuit daar ook bij in zit

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:47

Mooie foto's :D

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 13:52

beestenfreak schreef:
Bedankt voor de info :) Zelfstandig duiken heb ik nu nog weinig interesse in, zou ik ook niet verantwoord vinden met die paar duiken (en ook nog eens alleen in tropisch water) die ik tot nu toe gemaakt heb dus met instructeur is helemaal prima. Zo'n volledige cursus ga ik eens naar kijken, is misschien nog weleens de moeite waard helemaal als drysuit daar ook bij in zit

Je moet eerst een droogpak kopen en daar gewoon mee duiken. Een combinatie van grotduiken en leren duiken in een droogpak is niet mogelijk. Denk niet te licht over grotduiken. Het is geen sportduikcursus meer.

Met een advanced brevet met 9 duiken ben je geen ervaren duiker. Sterker nog, een open water duiker met 200 duiken kan een behoorlijk ervaren duiker zijn, maar iemand met 10 duiken is dat ongeacht brevet of opleiding niet. Niet erg, iedereen is ergens begonnen. Die ervaring moet je opbouwen. Je kunt wel direct een droogpak kopen. Dat is voor duiken in Nederland niet onverstandig. Of je daar een brevet of cursus voor wilt volgen hangt van jezelf af, dat is geen verplichting, sommigen vinden het nuttig, anderen gaan gewoon duiken met een droogpak met een ervaren duiker.

De uitrusting waar jij nu vermoedelijk mee duikt en mee hebt leren duiken is een normaal trimvest, enkele kraan, een octopusconfiguratie, en een enkele fles. Dit is absoluut geen uitrusting om ook maar in de buurt van een grot mee te komen. Er worden wel caverntourtjes aangeboden aan mensen met een enkele fles in sportduikuitrusting, maar dan blijf je in de daglichtzone. Als ze het goed doen, max 40m van de uitgang.
Je kunt prima normale duiken maken met zo'n uitrusting, maar echt grotduiken niet. Dan heb je dus een volledige redundant uitrusting nodig, dus een dubbelset of sidemount. 2 flessen dus. Met 2 aparte automaten. Je moet er dan ook mee leren omgaan.

Als jij nu op het punt staat om zelf een uitrusting te kopen, dan moet je je afvragen: wat wil ik met duiken?
Als dat toch echt grotduiken en wrakduiken is, koop dan meteen een backplate en wing. Je kunt eventueel een single tank wing kopen. Maar dan hoef je later nooit meer een andere backplate te kopen. Weet je niet wat je wilt, dan zou je kunnen beginnen met een normaal trimvest. Een longhose-shorthose configuratie is ook voor een beginnende sportduiker aan te raden, ook op een normaal trimvest. Vraag even een duiker die er mee duikt hoe je er dan het beste mee om kunt gaan. Het is niet anders duiken, maar nu doneer je geen octopus meer, maar je eigen hoofdautomaat. De backupautomaat bevindt zich altijd direct onder de kin en dus kun jij eenvoudig wisselen als donor.

In Nederland is een dubbele kraan de norm. Dus dat betekent ook 2 eerste trappen. Verzin daar geen rare configuraties voor, maar hou je aan de manier zoals de meesten het hebben: hoofdautomaat en wing/trimvest op de rechter post. Droogpak, backup/octopus en manometer op de linker post.

Besluit je voor een dubbelset te gaan, dan maakt het niet zo veel uit of het D7, D8.5 of D12 is. Bedenk wel dat voor technisch duiken een D12 (dubbel 12 liter) de norm is, maar dat is natuurlijk vrij zwaar en zeker als je in Zeeland de dijken over wilt. Ik doe dat wel, maar je draagt dan al gauw 45kg op de rug inclusief backplate, automaten en lood. Een D10 wordt vaak goedkoop op marktplaats aangeboden, blijf daar van weg, of maak er 2 enkele sidemountcylinders van, want dat ze vaak worden aangeboden heeft een reden: ze zijn te kort voor stabiel duiken. Hoewel een D7 ook kort is, is deze ook smaller en is dat stabiliteitsprobleem er veelal niet, een mooi Noordzee setje. Een D8.5 is een mooi compromis voor duiken in Nederland, niet te zwaar, wel veel lucht. Voor grotduiken wederom veelal te klein.

Wat ik wel vreemd vind is dat je schrijft geen interesse te hebben in zelfstandig duiken. Je hebt een open water brevet, wat betekent dat je zelfstandig zou moeten kunnen duiken. Dit betekent zonder gids, zonder groep, gewoon met een eigen buddy. Ik weet dat in het buitenland je vaak niet leert om zelfstandig te duiken (bootduiken, groepen, gidsen, enz), maar dit is wel iets waar ik naartoe zou werken als ik jou was. Dus als je je advanced hebt en eventueel nog wat duikjes met gids, gewoon in Nederland een keer een oproepje doen op facebook voor een buddy. Er is dan zeker wel een ervaren duiker die je mee wil nemen. Daar leer je dan weer heel veel van. De ervaren duiker is dan feitelijk nog wel jouw gids, maar zo kun je verder. Een paar duiken later ga je dan zelf navigeren.

Qua trim en bouyancy (trim is de houding in het water, die hoort horizontaal te zijn, bouyancy is het drijfvermogen, veelal wordt dit samen 'trimmen' genoemd) moet je werken aan een horizontale houding. En uiteraard zonder te bewegen moet je op 1 plek kunnen blijven hangen. Dit zal nu nog moeilijk gaan, maar oefen dit, ook als je in Nederland een duikje gaat maken. Je kunt hier elke duik aan werken. Neem echter niet de gemiddelde duiker in het buitenland als voorbeeld, ook de gemiddelde gids niet.
Hou per direct op met je benen op en neer te bewegen om te vinnen. Begin met een soort schoolslag met vinnen. Dit voelt eerst raar, maar dit moet de frogkick worden. Hiermee kun je heel subtiel voorbewegen terwijl je wel kracht en snelheid kunt maken. Maar je wervelt veel minder tot niets meer op.

En verder is het duiken en duiken in allerlei omstandigheden. Gewoon genieten. Je advanced afmaken is de eerste prio.
Daarna zou ik een nitrox brevet aanraden en eventueel een deep diver. Dan is het duiken maken en je kunt naar tech. Maar denk niet te licht over techduiken.

Als je echt wilt kan het best snel gaan. Ik heb helaas zelf de fout gemaakt door te luisteren naar mijn instructeur van open water, een man die niets met techduiken had. Ik heb dus een normaal trimvest gekocht en een enkele fles. Na 10 maanden had ik voor 1500 euro uitrusting liggen die ik allemaal weg kon doen. Want toen kon ik een dubbel12, wing en backplate kopen. Ook bleek mijn neopreen droogpak zonder pockets wat minder geschikt.

Rescue en divemaster hebben mij richting het techduiken niets gebracht en als ik heel eerlijk ben ook als duiker niet. Ik heb er geen vintechnieken of trim en bouyancy geleerd. Dus als je geen instructeur wilt worden kun je daar weer geld besparen (ik wilde geen instructeur worden in eerste instantie, maar dacht dat deze brevetten nodig waren voor tech, dat is dus niet zo).

lizard
Berichten: 5265
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Duiken Sauerland: Nuttlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:08

Erg mooie foto,s!

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Duiken Sauerland: Nuttlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:33

Wederom bedankt voor de uitgebreide info, heel informatief! Ik heb nu zo'n 20 duiken gehad en zou mezelf dan ook absoluut geen ervaren duiker willen noemen. Ik wil binnenkort op zoek naar een leuke vereniging /school om in Nederland verder te gaan, met alleen in het buitenland duiken gaat het nog lang duren voor ik ergens ben. Zelfstandig duiken (met alleen een buddy) zie ik op den duur wel zitten, ik heb wel 'zelfstandig gedoken inderdaad maar tot nu toe altijd met gids. Navigeren heb ik ook wel gedaan maar ik vertrouw liever op iemand die bekend is met de omgeving, voor mij een stuk relaxter :) Ik heb ook echt wat aan je uitleg over de uitrusting, als ik echt serieus verder ga en een eigen uitrusting aanschaf is dat zeker richting grot/wrak. Zee is leuk met alle mooie beestjes maar die cenotes hebben echt zo'n indruk gemaakt toen en zit alle keren ook echt te kwijlen bij jou topics :D Inderdaad eerst maar eens advanced afmaken, daarna komen de verdere stappen wel

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 15:43

beestenfreak schreef:
Wederom bedankt voor de uitgebreide info, heel informatief! Ik heb nu zo'n 20 duiken gehad en zou mezelf dan ook absoluut geen ervaren duiker willen noemen. Ik wil binnenkort op zoek naar een leuke vereniging /school om in Nederland verder te gaan, met alleen in het buitenland duiken gaat het nog lang duren voor ik ergens ben. Zelfstandig duiken (met alleen een buddy) zie ik op den duur wel zitten, ik heb wel 'zelfstandig gedoken inderdaad maar tot nu toe altijd met gids. Navigeren heb ik ook wel gedaan maar ik vertrouw liever op iemand die bekend is met de omgeving, voor mij een stuk relaxter :) Ik heb ook echt wat aan je uitleg over de uitrusting, als ik echt serieus verder ga en een eigen uitrusting aanschaf is dat zeker richting grot/wrak. Zee is leuk met alle mooie beestjes maar die cenotes hebben echt zo'n indruk gemaakt toen en zit alle keren ook echt te kwijlen bij jou topics :D Inderdaad eerst maar eens advanced afmaken, daarna komen de verdere stappen wel

Gaat dus helemaal goedkomen. En als je nog wat info wilt over duiken in Nederland, dan kan dat.

De Cenotes zijn echt het allermooiste wat ik ooit gezien heb. Maar ik kan je vertellen dat als je uit de daglichtzone gaat dat het nog mooier is.
Gewoon lekker genieten, ervaring opdoen (elke duik is ervaring moet je maar denken), en als het kan zelfstandig duiken. In Nederland kun je ook prima duiken, al is het zicht natuurlijk wat minder en de temperatuur ook :D
Maar met dit weer is een natpak ook in Nederland erg fijn. :D

lizard
Berichten: 5265
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [FOTO] Duiken Sauerland: Nuttlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:58

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd welke camera,en vooral welke verlichting,je gebruikt,voor fotografie,of filmen.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 14:56

lizard schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd welke camera,en vooral welke verlichting,je gebruikt,voor fotografie,of filmen.

Ik heb een Olympus OMD EM5 MK2. En in grotten fotografeer ik altijd met de Panasonic 8mm fisheye lens. Dit alles gaat in een Isotta onderwaterbehuizing met dome poort. Op de camera heb ik 2 onderwaterflitsers, INON Z-330 en op de duiker heb ik 1 losse flitser (Sea&Sea YS-01) die aangestuurd wordt door een Anglerfish slave trigger.
In grotten is mijn iso eigenlijk altijd 1600. Sluitertijd 1/80 tot 1/160 (langere sluitertijden hebben geen enkel nut wegens alleen flitslicht in de omgeving). En diafragma wisselt van 3.5 tot 6.3 zeg maar. Alleen in heel lichte grotten (licht gesteente) kom ik wel eens op een 8 uit.

Filmen doe ik als ik dat doe (vind er niet veel aan) met een gopro7 black. Ik heb dan 2 6000 lumen videolampen van Ali express.

Mijn fotocamera kan ook filmen, maar daar heb je in grotten niets aan omdat je geen natuurlijk licht hebt. En de flitsers hebben hooguit alleen een pilot lampje. Ik gebruik als pilot lamp overigens een ali express 2000 lumen videolamp.

lizard
Berichten: 5265
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [FOTO] Duiken Sauerland: Nuttlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:26

Dank je.
Erg interessant.
:)