[FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

[FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 09:46

Zo'n 1.5 week geleden heb ik een aantal dagen doorgebracht in Israel en de Palestijnse gebieden. Omdat deze 2 landen toch heel verschillend zijn bespreek ik ze apart. Men benoemt ze vaak in 1, maar toch zijn ze compleet anders. De sfeer is anders. De mensen zijn anders, het verkeer is anders (gevaarlijker), de problemen zijn anders, de geschiedenis is anders.

Er zijn in Palestina verschillende zones, A,B en C zones. In bepaalde zones mogen Israeli wel komen (de snelweg naar de Dode Zee bijvoorbeeld), en in andere zones mogen ze in principe niet komen (behalve met veel papierwerk). In de Westbank, dus de grens naar Jordanie, en de Dode Zee bevinden zich verschillende zones. Maar op de hoofdwegen mogen Israeli komen. Gemiddeld genomen zijn Israeli welkom in alle gebieden van Palestina, maar er weer uitgaan is lastiger. Daarom heeft Israel waarschuwingsborden geplaatst dat hun burgers Palestina niet in mogen.
Toeristen? Wij zijn 4 dagen lang meerdere keren ongehinderd over de grensovergangen geweest. Soms staat er wel een rij, maar dan is dat voor de eigen mensen en Israeli, niet voor de toeristen.

Ik heb de foto's geupload met postimages, maar die doen tegenwoordig is waardoor de resolutie bagger wordt en alles korrelig lijkt. Het wordt dus tijd om een andere upload te zoeken, maar deze had ik al gedaan en laat ik dan maar zo.

We beginnen dus maar met een foto van de Dode Zee en de weg waar je gewoon mag rijden:
Afbeelding

Het is soms wel een bijzonder gebied. Aan de ene kant zie je de grens met Jordanie (een hek, volgens onze gids staat er zelfs stroom op) en aan de andere kant van de weg zie je wederom een hek, de grens waarbinnen Israeli niet mogen komen.

De weg naar de Dode Zee is een prachtige route. Veel te zien, en heel langzaam zie je dat het groene in Tiberias plaatsmaakt voor bergen en het wordt steeds dorrer, want de Dode zee ligt in de woestijn van Judea.

De herders zoals in kinderbijbels getekend zijn, bestaan nog steeds. Ze rijden de ezeltjes bitloos.

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal bij de Dode Zee hebben me Masada bezocht. Je hebt vanaf hier een mooi uitzicht over de steeds droger wordende Dode Zee (bestaat nu al uit 2 stukken), en de woestijn van Judea.
Afbeelding

We hebben hier zo'n 1.5 uur rondgewandeld en hadden helaas geen tijd om het lopend te doen via het slangenpad. Dus we zijn met de kabelbaan gegaan. Vanuit Masada zijn we naar de oase van Ein Gedi gegaan. Doordat de grond hier heel lang schaars water kan vasthouden vind je in Ein Gedi een paar watervallen die daadwerkelijk het hele jaar door water geven. Een echte oase dus.
Er zijn hier ook veel vogels te vinden, maar helaas waren er groepen die het noodzakelijk vonden om veel te schreeuwen dus meer dan een Arabische Buulbuul en Tristram spreeuw hebben we niet gezien helaas. En nog een paar steenbokken.

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit Ein Gedi zijn we naar een 'badplaats' gegaan, in ons geval Kalia beach. Je kunt niet bij de Dode zee geweest zijn zonder er in gezwommen te hebben. Er sluiten helaas meer en meer stranden wegens het risico op sinkholes door het dalende waterpeil. Ook zijn er nog af en toe strandtenten te vinden die 20 jaar geleden aan het water lagen, maar waar je nu vanaf de strandtent met een busje naar het water moet. Kalia beach is gratis toegankelijk, en is redelijk aangelegd. Je moet een behoorlijk eind lopen naar het water, en het 'strand' is gewoon een bruine bedoening, denk niet dat je hier even lekker een dagje aan het strand kunt liggen. Er zijn stoeltjes, maar heel aantrekkelijk is het niet. Het is prima voor de 1.5 uur die wij er geweest zijn (toen had ik het ook wel gezien). Maar het mag de pret niet drukken. Ja, drijven lukt echt, maar het was minder bijzonder dan verwacht. Een leuke ervaring, meer niet. Doe wel even slippers aan, want de zoutkristallen in de bodem zijn scherp.
Afbeelding

Na een bezoek aan de Westbank zijn we doorgegaan naar Bethlehem. En dit ligt echt in een zone waar Israeli niet zomaar mogen komen. Het ligt letterlijk achter een muur. Je moet ook echt een grensovergang over waarbij men bij auto's in de kofferbak kijkt.

De sfeer in Palestina is compleet anders dan in Israel. Ik vond het niet vervelend, maar sommigen in de groep wel. Er was geen moment waarop ik, ook 's avonds als vrouw en overduidelijk toerist niet veilig over straat kon. Gemiddeld genomen is het rommeliger in Palestina, er ligt meer afval langs de weg. Het rijgedrag is er ronduit bijzonder, zeg maar gerust gevaarlijk. Waar ze in Israel stoppen voor een zebrapad, dan rijden ze hier door. Je haalt hier ook een file in en blokkeert dan rustig de tegenliggers. Die hebben gewoon pech. Een 2 baans weg kan hier tot een4 baans weg worden. Het eten is ook anders, veelal niet koosjer, waardoor je nu wel weer een plakje vlees bij het ontbijt vindt.

Je komt overal dit soort borden tegen:
Afbeelding

Bethlehem ligt tegen Jeruzalem, maar achter een muur. Echt, die mensen wonen met uitzicht op zo'n muur. De muur verdeelt de stad in diverse gebieden. Want 'Rachels tomb' is ook in Bethlehem, maar daar mogen Israeli wel komen, maar in andere gebieden niet. De muur kronkelt dus dwars door de stad. En als je dus aan de Palestijnse kant zit, dan kom je ook kunst tegen, en 1 tekst is me bijgebleven (helaas niet gelukt om een foto te maken vanuit de bus): 'Welcome in the world largest prison'. Verder zie je dus allemaal verhalen op de muur hangen met hoe het ooit geweest is voordat dit de mensen afgepakt is. Palestijnen kunnen niet met eigen auto naar Israel, en als ze dit willen moeten ze allerlei formulieren invullen. De enige manier om te vliegen is via het vliegveld in Tel Aviv. Ze moeten dan vanaf de grens een taxi nemen naar het vliegveld en kunnen dan vliegen. Maar je kunt niet even zo bedenken dat je over 2 maanden op vakantie wilt. Palestina is ook armer. Maar je moet je dus voorstellen dat je achter de muur woont (en er staat 1 woning die heeft aan 3 kanten deze muur om het huis heen), en wij als toeristen gewoon in en uit gaan en zij dit niet kunnen. Een absurde situatie. Sommigen voelen zich ook gevangen. Anderen passen zich aan en vullen al die formulieren in. Maar een baan zoeken betekent dat je geen cirkel om je huis kunt trekken en zo binnen een straal kunt zoeken, nee, dat moet echt binnen de muur. Wij kregen ook een aparte gids voor Palestina, iemand die mij ook vertelde dat hij wel kon reizen, maar met papierwerk en niet met zijn eigen auto de grens over kon. Andersom, een Israelische auto in Palestina kan wel met papierwerk. Ik heb ook geen buitenlandse kentekens in Israël gezien. Wel Israelische in Palestina.

Afbeelding

Afbeelding

Maar goed, nu nog een mooi stukje over Bethlehem. Het is natuurlijk wel de geboorteplaats van Jezus volgens de verhalen in de Bijbel. En zoals gebruikelijk is hebben ze kerken gebouwd op die 'heilige bekende' plaatsen. En dus ben ik ook in de geboortekerk geweest. Deze kerk heeft een heel klein deurtje. Gemaakt om diefstal te voorkomen.

Afbeelding

Het is verder een grote kerk met veel poespas, kerststallen (ja, je bent toch in bethlehem, en die staan er het hele jaar door, er zijn winkels die alleen maar kerststallen verkopen), kerstballen, en ergens achterin kun je via een klein trapje afdalen naar een ster, de echte geboorteplek van Jezus. Die ster is eenvoudig te vinden, sluit achteraan aan in de rij en wees vooral niet te lief. Bij het trapje naar beneden is het een gedruk omdat mensen voordringen. Gewoon meegaan en als iemand aarzelt moet je die op een gegeven moment ook maar een drukker geven, want anders doen anderen achter je het wel, en uiteindelijk kom je dan beneden bij die ster. Maar de sfeer van al die mensen die die ster wilden zien of kussen was niet echt vriendelijk vond ik.

Hier moet je door, en hier moeten 100en mensen door.
Afbeelding

En ja, dan is hier Jezus geboren:
Afbeelding

Ik was hier net toen het vredesakkoord van Trump en Israel gepresenteerd is, waarin Palestijnen geen enkele inspraak gehad hebben. Dus er zijn wat relletjes geweest. Ik heb er zelf niets van gezien of gemerkt. Maar toen we op de laatste dag weer naar Jeruzalem wilden was de grensovergang die we altijd namen dicht en moesten we omrijden.
Het schijnt dat er 1 morgen in Jeruzalem allemaal militairen geweest zijn, maar ook daar heb ik niets van gemerkt. We zaten toen net in Yad Vashem.

Hier nog een plaatje van de sfeer in Bethlehem, want het is er zeker wel mooi als je de muur niet ziet:
Afbeelding

En nog even het uitzicht uit ons hotel, en dan zeuren wij over een afvalprobleem:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-02-20 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:59

Gaaf om ons zo mee te nemen. Ik had geen idee van de precieze situatie nu daar.

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:02

Wauw, indrukwekkend zeg. Bedankt om dit met ons te delen :j

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:03

Bedankt voor je fotoverslag. Heel facinerend hoe de situatie daar is.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:23

Mooi verslag Germie!

Hoe zit dat eigenlijk met het visum voor Israël? Aangezien je bepaalde landen weer niet in mag met een Israëlische stempel in je paspoort.

Wij zijn 2 jaar geleden aan de andere kant van de Dode Zee gaan reizen (Jordanië) en hebben toen de oversteek naar Israël/Palestina/Westbank niet "durven" maken i.v.m. onduidelijkheid met visa en de impact die het zou hebben voor mijn vriend zijn werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:35

Wat maak jij toch altijd toffe reizen en interessante verslagen! Bijzonder avontuur weer. Ik ben ook aan de overkant geweest, in het Jordaanse deel van de Westbank en heb een ritje richting Petra (dus ook langs de Dode Zee) gemaakt. Jouw foto's en verhaal brengen weer veel herinneringen terug! Het afvalprobleem was daar ook vrij serieus, overal lag inderdaad plastic en troep. Verder vond ik het er ontzettend mooi.

Ik ben ook benieuwd hoe je het hebt gedaan met je paspoort :j

Getup

Berichten: 8292
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:40

Heel bijzonder om mee te kunnen kijken / lezen.
Trekt mij totaal niet, maar vind t wel interessant.

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 10:44

Dioxide schreef:
Mooi verslag Germie!

Hoe zit dat eigenlijk met het visum voor Israël? Aangezien je bepaalde landen weer niet in mag met een Israëlische stempel in je paspoort.

Wij zijn 2 jaar geleden aan de andere kant van de Dode Zee gaan reizen (Jordanië) en hebben toen de oversteek naar Israël/Palestina/Westbank niet "durven" maken i.v.m. onduidelijkheid met visa en de impact die het zou hebben voor mijn vriend zijn werk.

Je krijgt gewoon een los papiertje in je paspoort. Deze mag je ook houden na afloop, dus een leuke herinnering. Ik kan thuis wel even kijken of ik er een foto van kan maken. Palestina kom je gewoon in. Altijd paspoort mee, geen apart visum of stempel. Ik wil ook niet naar landen waar ik daarna Amerika niet meer in mag.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:45

Je krijgt je visum op een voucher. Er staan dus geen stempels in je paspoort.

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 10:48

Dit krijg je, een toeganspermit en een exit permit.

Afbeelding

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:52

Ik vond Israël uit overigens vervelender dan erin.

Dank voor je verslag. Ga je ook nog duiken daar?

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 10:57

Hilli schreef:
Ik vond Israël uit overigens vervelender dan erin.

Dank voor je verslag. Ga je ook nog duiken daar?

Nee. Dat was het plan, haaien bij Ceasarea, maar dit was een rondreis met mijn vader en het programma gaf 1 vrije middag aan, maar helaas werd direct na aankomst het programma al omgegooid.
Verslag van Israel volgt nog.

En ja, je komt makkelijker Amerika in dan Israel uit.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:12

Bedankt Germie en Hilli! :)

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:31

Getup schreef:
Heel bijzonder om mee te kunnen kijken / lezen.
Trekt mij totaal niet, maar vind t wel interessant.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Bedankt voor het delen

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:48

Interessant! Ik heb zelf veel familie in Israël wonen , en ben er 2 jaar geleden nog geweest, maar blijf het een bijzonder land vinden door de geschiedenis. Ik heb dat ook met Egypte, ook erg interessant. Bijzonder om die muur te zien, die heb ik alleen op afstand vanaf de snelweg kunnen zien:

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 07:13

Baal, zonder overleg is mijn hele verslag verwijderd van Israel wegens per ongeluk na een crash in verkeerde topic verder te gaan, die heb ik nu als tekst teruggevraagd in pb.
Maar dan komt israel ook nog en moet de titel aangepast worden. Het kan eigenlijk niet in 1 topic wegens het totaal verschillende politieke klimaat tussen deze 2 landen en het feit dat de meesten het echte Palestina overslaan.
Ik wacht dus even op de tekst met fotos en plak ze hier wel onder.

Heb zon 800 fotos gemaakt. Dus selecteren is erg lastig geweest. :D

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 19:26

Gezien dat mijn tekst weg lijkt te zijn dus alleen maar foto's. Ceasarea, aquaduct, en de hippodroom en het amfitheater, en de haven van Ceasarea. En natuurlijk mag de Tristramspreeuw niet ontbreken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 19:29

Netanya en het strand 's morgens vroeg. Overal ligt afval. Op de achtergrond de wolkenkrabbers.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maj0

Berichten: 6600
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:36

Wauw interessant.

Jammer dat je tekst bij de laatste foto's weg is. Vind jou uitleg boeiend en interessant om te lezen.

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:41

Bij het aquaduct ben ik ook geweest echt heel bijzonder. Mooie foto’s!

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 20:05

maj0 schreef:
Wauw interessant.

Jammer dat je tekst bij de laatste foto's weg is. Vind jou uitleg boeiend en interessant om te lezen.

Ik zal nadenken of ik over de overige dagen het opnieuw wil schrijven. Want er komen nog meer foto's. Maar is allemaal best veel werk.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:09

Interessant verslag!
Weet je hoe het met Gaza zit qua permits etc? Valt daar als 'toerist' binnen en buiten te geraken?
Mijn vriend is van Palestijnse origine en op termijn zouden we toch eens op familie-bezoek willen.
Ik heb het nog niet echt concreet uitgezocht.
Ik vrees alleen dat dat niet zo vanzelfsprekend wordt... En ik heb weinig zin om ergens 'vast' te zitten. :o

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 20:17

Luckystory schreef:
Interessant verslag!
Weet je hoe het met Gaza zit qua permits etc? Valt daar als 'toerist' binnen en buiten te geraken?
Mijn vriend is van Palestijnse origine en op termijn zouden we toch eens op familie-bezoek willen.
Ik heb het nog niet echt concreet uitgezocht.
Ik vrees alleen dat dat niet zo vanzelfsprekend wordt... En ik heb weinig zin om ergens 'vast' te zitten. :o

Daar ben ik niet geweest, dat is 'rood'. Je reisverzekering keert dan niet uit.

De golanhoogte, de DMZ kun je wel gewoon komen. Daar heb ik ook nog foto's van. Soms hoor je dan schoten en bommen zegt men, hebben wij niet gehoord.

Ik ga morgen wel even verder met wat foto's. Dan komt Golan ook nog.

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 20:27

Na Ceasarea gingen we door naar Nazareth, hier is de engel Gabriel aan Maria verschenen om te verkondigen dat ze een zoon zou baren en deze Jezus zou noemen. Dus zijn we naar de 'kerk van de aankondiging' geweest. Daar achter stond de kerk van Jozef.
De kerken in Israel zijn groot en bestaan vaak uit meerdere verdiepingen. Je ziet dat het belangrijkste punt vaak een 'grotje' is. Zo ook dus in de kerk van de aankondiging. Je kon hier via een trapje naar beneden. Hier zou Grabriel exact gestaan hebben.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een ander kenmerken punt zijn kerststallen. Die kom je daar overal tegen, het hele jaar door en overal.

De kerk en het beeld van Jozef:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat verder interessant is is dat Israel uit vele lagen bestaat. Er is telkens weer een nieuwe laag op de oude laag gebouwd. Je ziet ook overal opgravingen. Dit zijn de opgravingen bij de kerk van de aankondiging. Je ziet hetzelfde in Jeruzalem, Kapernaum, waar eigenlijk niet.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een klein stukje over de munteenheid, de Shekel. Je krijgt 3.6 tot 3.7 shekels voor 1 euro. Maar bijna overal kun je met creditcard betalen en vooral ook met euro's en dollars. De koers is dan: 5 shekel=1 euro=1 dollar. Helaas had ik geen dollars meegenomen, want dat was dus het goedkoopste.

Israel is verder DUUR. Duurder dan Nederland. Een biertje in de supermarkt kost al 10 shekel. Een broodje shoarma met een colaatje: 12 euro.

Het eten is er koosjer, dus geen vlees bij het ontbijt omdat je dan melkprodukten kunt pakken. Vis van geschubde dieren mag wel, dus tonijn mag wel. Voor vlees en melk moet je 2 keukens hebben, 2 sets pannen, enz. Bij het diner krijg je wel vlees en dan is er geen melk voor in de koffie (gelukkig drink ik alleen maar thee).

Er zijn zelfs een koosjere mac donalds, en jawel, daar kun je alleen kop krijgen. Geen bigmacs of cheeseburgers. Maar ook geen milkshakes en alleen salades zonder dressing. :+ :+ :+ :+ Gezien de ook enorm hoge prijzen hebben we het maar niet geprobeerd. Het zag er niet zo lekker uit.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:53

Wat een bijzondere foto's en verhalen. Ben je met een reisorganisatie hierheen gegaan? Zoja wat is je ervaring hiermee?