IJsland 2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:37

Caesar schreef:
Vond het heel gaaf om gezien te hebben maar Schotland is meer mijn ding. Iets meer afwisseling qua wegen en landschap. Wij hebben overigens al die dagen mooi weer gehad (oktober 2016)


Ik kan me wel voorstellen dat de mindere afwisseling in IJsland te maken heeft met het feit dat je indd enkel die 'hotspots' gedaan hebt. Wij hebben een 4daagse trekking gedaan, en qua afwisseling in landschap ben ik 100% onder de indruk geweest.

Ik probeer vanavond wat foto's te posten..

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:54

Mies1997 schreef:
Ik ga ook naar IJsland dit jaar! Over iets meer dan een maand al *\o/*
Weet iemand misschien of je halverwege April met een 4x4 Kerlingarfjöll kan bereiken? Dus via de F35?

Nog andere tips voor plekken die we zeker niet moeten missen?


De meeste F wegen gaan pas in juni open, of je een 4wd hebt of niet. In april ligt er echt nog veel te veel sneeuw. Ik heb in april ook een paar normale wegen afgesloten gehad door de weersomstandigheden. F wegen worden zonder 4wd sowieso afgeraden en de verzekering dekt het dan vaak niet. In april vond ik het wel fijn een 4wd te hebben. Je hebt op besneeuwde wegen en hellinkjes naar bijvoorbeeld een krater toch echt meer grip.

Ik vond in april Myvatn prachtig, omdat het toen met ijs was.

Mies1997
Berichten: 293
Geregistreerd: 10-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:41

JewEmm schreef:
Mies1997 schreef:
Ik ga ook naar IJsland dit jaar! Over iets meer dan een maand al *\o/*
Weet iemand misschien of je halverwege April met een 4x4 Kerlingarfjöll kan bereiken? Dus via de F35?

Nog andere tips voor plekken die we zeker niet moeten missen?


De meeste F wegen gaan pas in juni open, of je een 4wd hebt of niet. In april ligt er echt nog veel te veel sneeuw. Ik heb in april ook een paar normale wegen afgesloten gehad door de weersomstandigheden. F wegen worden zonder 4wd sowieso afgeraden en de verzekering dekt het dan vaak niet. In april vond ik het wel fijn een 4wd te hebben. Je hebt op besneeuwde wegen en hellinkjes naar bijvoorbeeld een krater toch echt meer grip.

Ik vond in april Myvatn prachtig, omdat het toen met ijs was.


Bedankt voor je reactie. Een 4x4 willen we inderdaad sowieso wel nemen voor de zekerheid. Maar dan moet ik eens gaan kijken hoe we dan bij Kerlingarfjoll gaan komen haha.

Myvatn lijkt me inderdaad heel mooi, maar ik ga maar 6 dagen waardoor dit keer de zuidkant op de planning staat (maar ik wil zeker wel een keer terug voor de rest).

Andere tips hoor ik natuurlijk graag!

Hoe vond jij het om in April te gaan? Geluk gehad met het noorderlicht (ik weet dat de kans daar niet zo groot meer op is)?

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:08

Florenc schreef:
Caesar schreef:
Vond het heel gaaf om gezien te hebben maar Schotland is meer mijn ding. Iets meer afwisseling qua wegen en landschap. Wij hebben overigens al die dagen mooi weer gehad (oktober 2016)


Ik kan me wel voorstellen dat de mindere afwisseling in IJsland te maken heeft met het feit dat je indd enkel die 'hotspots' gedaan hebt. Wij hebben een 4daagse trekking gedaan, en qua afwisseling in landschap ben ik 100% onder de indruk geweest.

Ik probeer vanavond wat foto's te posten..

Ja inderdaad, wij hebben 1,5 week lang met de auto en 4 dagen te paard rondgereden en het was elke dag anders <3

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:04

Mies1997 schreef:
Bedankt voor je reactie. Een 4x4 willen we inderdaad sowieso wel nemen voor de zekerheid. Maar dan moet ik eens gaan kijken hoe we dan bij Kerlingarfjoll gaan komen haha.

Heel simpel. Je komt er niet.
Op www.road.is kan je zien welke wegen open zijn. Check het gewoon elke dag, want het weer kan er voor zorgen dat sommige stukken, ook van de ringroad, tijdelijk dicht zijn. En de reddingsdiensten worden niet vrolijk van mensen die wel over dichte wegen proberen te rijden.

Mies1997 schreef:
Hoe vond jij het om in April te gaan? Geluk gehad met het noorderlicht (ik weet dat de kans daar niet zo groot meer op is)?

Ik heb heeeeel vaag wat noorderlicht door een gat in de wolken gezien. Mn camera zag het beter dan ik. Ik had de pech dat we toen veel sneeuw en dus bewolking hadden. Dan kan er nog een grote activiteit zijn, je ziet dan niks. Noorderlicht heb ik daar in november een keer gezien. De kans op noorderlicht is in IJsland sowieso lager dan in Lapland.

6 dagen in het zuiden ga je je prima mee vermaken. Pak een lonely planet en je ziet dat er echt veel te zien is. Ik vond vooral het zwarte stand met sneeuw mooi. Mooier dan in de zomer. Ik weet even niet meer waar ik allemaal ben geweest in april. Ik ben namelijk 4× in IJsland geweest.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:09

Zoals beloofd, ik ging even werk maken van wat foto's. Dit zijn enkel foto's van de vierdaagse trekking, om even aan te tonen hoeveel variatie je hebt op amper 55 km stappen.

Dag 1:
Afbeelding

Afbeelding

Dag 2:

Afbeelding

Afbeelding

Dag 3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 4
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:44

O! Gaaf! :oo

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:52

Wat prachtig, ik twijfel zelf om van de zomer te gaan, denk er al jaren aan maar ik ben echt een zonaanbidder :')

Mies1997
Berichten: 293
Geregistreerd: 10-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:05

JewEmm schreef:
Mies1997 schreef:
Bedankt voor je reactie. Een 4x4 willen we inderdaad sowieso wel nemen voor de zekerheid. Maar dan moet ik eens gaan kijken hoe we dan bij Kerlingarfjoll gaan komen haha.

Heel simpel. Je komt er niet.
Op http://www.road.is kan je zien welke wegen open zijn. Check het gewoon elke dag, want het weer kan er voor zorgen dat sommige stukken, ook van de ringroad, tijdelijk dicht zijn. En de reddingsdiensten worden niet vrolijk van mensen die wel over dichte wegen proberen te rijden.

Mies1997 schreef:
Hoe vond jij het om in April te gaan? Geluk gehad met het noorderlicht (ik weet dat de kans daar niet zo groot meer op is)?

Ik heb heeeeel vaag wat noorderlicht door een gat in de wolken gezien. Mn camera zag het beter dan ik. Ik had de pech dat we toen veel sneeuw en dus bewolking hadden. Dan kan er nog een grote activiteit zijn, je ziet dan niks. Noorderlicht heb ik daar in november een keer gezien. De kans op noorderlicht is in IJsland sowieso lager dan in Lapland.

6 dagen in het zuiden ga je je prima mee vermaken. Pak een lonely planet en je ziet dat er echt veel te zien is. Ik vond vooral het zwarte stand met sneeuw mooi. Mooier dan in de zomer. Ik weet even niet meer waar ik allemaal ben geweest in april. Ik ben namelijk 4× in IJsland geweest.


Maar Karlingardjoll is het hele jaar open zie ik op internet, dus dan moet er toch met een organisatie of iets wat mogelijk zijn? Of kloppen mijn bronnen nu niet?

Jaa ik heb al veel plekjes waar ik graag naartoe wil. Super veel zin in!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:27

Dit haal ik van de website http://www.kerlingarfjoll.is
Citaat:
For traffic to Kerlingarfjöll during Autumn, Winter and spring requires modified cars and experience in driving in snow.

Je hen hier dus echt een speciaal aangepaste wagen voor nodig, meer dan "gewoon" 4wd. De ervaring met rijden in sneeuw moet je ook niet onderschatten.

Mies1997
Berichten: 293
Geregistreerd: 10-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:32

JewEmm schreef:
Dit haal ik van de website http://www.kerlingarfjoll.is
Citaat:
For traffic to Kerlingarfjöll during Autumn, Winter and spring requires modified cars and experience in driving in snow.

Je hen hier dus echt een speciaal aangepaste wagen voor nodig, meer dan "gewoon" 4wd. De ervaring met rijden in sneeuw moet je ook niet onderschatten.


Nee maar ik bedoel ook niet dat ik hier zelf naar wil rijden. Maar zoals ik dit dus lees is er best een kans dat er wel excursies naartoe gaan met speciale auto’s

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:13

Wauw prachtige foto's!

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:53

Wij zijn ook al druk bezig met de voorbereidingen voor onze reis in juni!
We zijn ons aan het verdiepen in het huren van een auto.
Welke bedrijven zijn aan te raden? We hebben voor nu Sadcars op het oog. Heeft iemand ervaring met dit bedrijf? Of zijn het echt sad cars? :+

Sunny Cars spreekt ons ook wel aan, dus daar hoor ik ook graag ervaringen over.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:43

Sunnycars is sowieso goed. Ze zijn een tussenpersoon dus je komt bij een andere verhuurder terecht. Maar dan is wel alles goed geregeld.

Check vooral goed de dekking van je verzekering mocht je niet via sunnycars huren.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:09

Ik neem altijd sunny cars en heb ze nu ook in ijsland. Meestal kom je bij hertz uit maar met je goede sunny cars voorwaarden. En je kunt elke poging die ze je aan willen smeren wegwuiven door te wapperen met je goed geregelde document.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:19

F_Orumster schreef:
Ik neem altijd sunny cars en heb ze nu ook in ijsland. Meestal kom je bij hertz uit maar met je goede sunny cars voorwaarden. En je kunt elke poging die ze je aan willen smeren wegwuiven door te wapperen met je goed geregelde document.

Ja precies dit :D

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:05

Ik ben nu op IJsland bij Budget uitgekomen via sunnycars. T zijn doorgaans wel de bekendere maatschappijen.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:55

Wij hebben onze reis ook uitgestippeld. We gaan het hele eiland rond in 12 dagen. We blijven dan hooguit 2 nachten op dezelfde plek. We vertrekken eind april. Hoop wel dat het allemaal doorgaat nu...

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:30

Hoe staat het er bij iedereen voor?

Wij vertrekken op 16 juli, lijkt nu allemaal door te gaan. Bij aankomst dus testen.
Dus nog even duimen dat alles goed gaat en dan daar wsch. heerlijk rustig.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 21:46

Leuk! Je kan gaan aftellen! Hoelang ga je?


Ik zou eigenlijk morgen vertrekken. Helaas is die reis geannuleerd. Ik heb hem om laten zetten voor oktober, wilde niet nog een jaar wachten. Dus ga nu in oktober met de fotografie reis mee :)

8Eveline

Berichten: 3211
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 00:00

veertje99 schreef:
Leuk! Je kan gaan aftellen! Hoelang ga je?


Ik zou eigenlijk morgen vertrekken. Helaas is die reis geannuleerd. Ik heb hem om laten zetten voor oktober, wilde niet nog een jaar wachten. Dus ga nu in oktober met de fotografie reis mee :)

Lijkt mij ook geweldig om daar te fotograferen. Ga je specifiek voor paarden fotografie?

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 00:37

@8Eveline, nee ik ga juist niet voor paarden fotografie. We komen ze als het goed is wel tegen, maar ik ga voor landschap/natuur. Ga (als het goed is) onwijs mooie plekken zien en kijk er echt enorm naar uit

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 00:44

Hoi, ik kom ook even binnenvallen. We wilden dit jaar naar Canada maar helaas liep dat wat anders en wordt het wss IJsland :):) uiteraard gaan we ook paardrijden, hoewel m’n vriend niet echt kan rijden. Tja, je hebt een paardenvriendin of je hebt het niet :D
Hoe lang raden jullie aan om heen te gaan?
Hoe is het nu daar qua Corona?

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 16:50

Alvast een fijne reis Sjaco!
Mocht je nog gave dingen tegen komen en tips hebben... :+

Wij gaan 25 juli naar Ijsland *\o/*

8Eveline

Berichten: 3211
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:37

veertje99 schreef:
@8Eveline, nee ik ga juist niet voor paarden fotografie. We komen ze als het goed is wel tegen, maar ik ga voor landschap/natuur. Ga (als het goed is) onwijs mooie plekken zien en kijk er echt enorm naar uit

Ah heel ander uitgangspunt dus. Het landschap ziet er prachtig uit op foto's dus dat snap ik wel.