Vakantie Mexico

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:47

Playa Del Carmen ipv Cancun...al in goed bevallen (Riu Palace)en genoeg excursies maar aardig aan de prijs! Restaurantjes kwa prijs goed te doen. Cancun is aardig voor een dagje, je hebt oud en nieuw, nieuw is vooral de hotelzone met uitgaansgelegenheid en shoppingcentra.
Houd ook rekening dat bv Chitzen Itza en andere op behoorlijke afstanden liggen, leuk ook was Squad rijden en dan Cenote’s bekijken en een park X Caret...

Lavitabella

Berichten: 1710
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:37

Lavitabella schreef:
Ik ben vorig jaar in Mexico geweest ! Heel erg gaaf.. ik ben er 16 dagen geweest en ik heb om de dag wat gedaan. Chitzen itza ben ik geweest, ik vond er niet veel aan maar dat ligt aan je interesses.. verder ben ik bij cenotes geweest, coco bongo, cozumel (klein eiland maar leuk met een auto huren) , boot het water op gegaan, Playa del Carmen zelf ingeweest en met een excursie de natuur ingegaan en met een boot naar het 'witste' strand geweest met snorkelen en een bbq in een dorpje.

Ik ben naar Sandos Caracol Eco Resort geweest en ik vond het daar echt geweldig . Zit ontzettend veel bij in, aardige mensen , heel veel restaurants, verschillende zwembaden en aan het strand. Met een taxi ben je binnen 10 minuten in het centrum. Erg veilig want je ligt in een afgesloten deel waar je niet zomaar in kan. ( taxi komt wel gewoon bij het resort )
Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel !


Ik zie hier iemand over xcaret beginnen . Wij zijn ook nog bij xplor geweest. Chitzen itza is inderdaad ver rijden.. ongeveer 3 a 4 uur vanuit playa.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Vakantie Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 16:15

Superfijn al die tips :D we hebben nu 2 hotels op het oog in PDC. 6km naar het centrum van PDC.

Wat zijn jullie ervaringen met excursies? Je gaat dan dus met een touringcar, hoe veilig is dat (voor zover je dat kunt zeggen)?
Ik heb wel eens spookverhalen gehoord dat zulke toeristenbussen worden overvallen. Is dat echt zo? :')

Lavitabella

Berichten: 1710
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:28

Ik heb de excursies zelf niet via een reisbureau gedaan. Deze waren namelijk het dubbele met kosten en die boeken ook gewoon bij de locals.. Ik ben dus eerste dag naar zo'n bijeenkomst geweest van het reisbureau om te luisteren en daarna zelf het centrum in gegaan en bij een local alle excursies geboekt. Dus dan kun je ook nog flink wat geld eraf halen. Die kwamen je dan ook netjes bij het resort halen. En geen seconde onveilig gevoeld.

Je moet gewoon zelf je verstand gebruiken en niet alles meteen geloven van iedereen. Ook moet je niet de tussenstraatjes willen pakken want daar heb je niks te zoeken en dat is dus minder veilig van horen zeggen.. gewoon op de hoofdstraat blijven is het veiligste.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Vakantie Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:50

In yucatan hoef je geen zorgen te maken om overvallen. Wel altijd je waardevolle spullen in een klusje leggen en als ze mee moeten zo dicht mogelijk op de huid. Een tas leg je niet in het rek boven je.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:31

Wij hebben een aantal excursies via reisbureau gedaan en ook lokaal enkele en totaal geen problemen ondervonden, wel onderweg een keer controle gehad van militairen die de bus controleerden en dat was toch wel ff apart. Maar op zich in Yucatan geen onveilig gevoel gehad maar loop niet met van alles te koop.
Laatst bijgewerkt door kally op 11-01-20 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vakantie Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:08

Nogmaals: ik vond mijn rondreis door yucatan en iets verder het land in 1 van onze ‘veiligste’ reizen :j

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:56

Welke hotels heb je op het oog ? Wij komen inmiddels al 20 jaar 1 x per jaar in de regio PDC. Houd er ook rekening mee dat excursies niet goedkoop zijn, ook niet als je ze niet bij je touroperator boekt.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Vakantie Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:31

Tot 20 jaar geleden was Playa del Carmen mijn favoriete strand-zee-vakantie plek. Maar moet je nagaan; toen nog maar net  in opkomst qua tourisme; zoals ik het me herinner toen nog 1 straat-boulevard direct achter strand, met winkeltjes en kleine leuke eet-tentjes en alleen aan die straat enkele hotelletjes, niks luxe, niks mega-massaal. 
Zoals het uitgegroeid is, mega-mega fijn voor ieder, echter zoooo enorm en massaal geworden, dat ik bang ben een hart-aanval te krijgen als ik er nog eens heen zou gaan. 

Mijn tip; mochten er mensen naar Mexico willen, en geen zon-zee-popiejopie-vakantie ambieeren;
Ga naar het binnenland; en om precies te zijn : OAXACA. ‎
cultuur, historie en vooral ook festiviteiten/uitgaan plus genoeg natuurlijke bezienswaardigheden vindt je hier alom, en mijn inziens de perfecte verhouding tussen 'echt' Mexico meemaken en alsnog een 'echt' vakantie gevoel (ook voor de luxe-liefhebbers.) 

-historische binnenstad met een mega leuke Zocalo, waar elke dag genoeg te beleven Is; optredens, calenda's, en omringt door barretjes, restaurants en dans gelegenheden. 
- 3 hele grote markten waar je echte leuke hebbedingetjes kan vinden, boodschappen kunt doen en kunt eten, kleding, klederdracht, leerwerk, schoenen.. noem maar op; je vindt het sowieso. 
- in binnenstad enorm veel monumentale en historische plekken; zeker een week lang elke dag genoeg kunnen bezoeken; en dat kan ook te voet. 
- Natuurlijk is Oaxaca bekent om MONTE ALBAN. 
- Arbol el Tule 
- Hierve el aqua
En als je ook nog strand wilt toevoegen zou ik kiezen voor ; Puerto escondido, Puerto Angel. Genoeg tourisme voorzienigen maar nog authentiek. 
- Prijzen in Oaxaca zijn een lachertje- ook fijn. 

- Isla Mujeres is qua mega-tourisme WEL alsnog zeker de moeite waard; dat moet je eigenlijk gezien hebben en meenemen als je toch die kant opgaat. ‎

Over  veiligheid; mijn eigen idee en ervaring Is dat Mexico vaak gezien wordt als gevaarlijk( en ja, ik ben Mexicaan, dus zie het ook uit mexicaans-perspectief;)) ; maar zolang je ver genoeg bij de grens met USA vandaan blijft is het veilig. 
Ik ben lange tijd van Oaxaca naar Monterrey geweest (kijken en werken op La Sila) en hoe meer ik noordelijk ging, hoe meer ik de sfeer vond veranderen en ik zelfs af en toe onheimisch heb gevoeld. 


amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vakantie Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:27

Leuk!
Ik volg even mee, ben nu ook een vakantie richting Mexico aan het plannen.

Nu het volgende rondje in gedachte

Cozumel (duiken)
Tulum (cenotes dos Ojes, Xcaret, Coba)
Valladolid (Chichen Itza, Ik Kil, Ek Balem)
Rio Lagartos
Cancun

Ben nu aan het zoeken naar leuke overnachtingen via Airbnb

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:38

Ik ben al 2 keer in Mexico geweest. JE hoeft je niet direct zorgen te maken over je veiligheid. Ja, het is er anders dan bij ons. Ik vind zelf Tulum het mooiste.
Huur gewoon een auto (is echt veilig) en rij overal zelf naartoe. Ik zat vorig jaar in Puerto Aventuras bij mensen in huis (echt airBnB), en dat was ook prima. Kreeg een sleutel, had toegang tot hun zwembad en hun lagune en kon van daaruit zo naar zee zwemmen. Mijn vrienden waren welkom in hun huis en tuin.
Dit keer werd het Tulum en hadden we een appartement geboekt met zwembad. NIET in de nieuwe dure wijk, maar gewoon op loopafstand van het centrum. Allemaal prima.

We zijn met de auto in Chitzen Itza, Ek Balam, SIan K'aan, Muyil en Coba geweest. Verder hebben we overal en nergens in cenotes gedoken. Ook het duiken regelden we zelf. Flessen huren en go. Maar dit kan alleen als je een volledig gebrevetteerd grotduiker bent.
Betaal zo veel mogelijk contant en gepast. Wij hebben een aantal keren gehad dat ze ons de 100 tot 200 pesos wisselgeld NIET wilden teruggeven.
Laat niets in de auto achter. Als je boodschappen gaat doen, auto leeg, en dan pas naar de supermarkt. Als je wel spullen bij je hebt, neem ze mee. Vaak kun je ze gratis in een kluisje leggen in een supermarkt omdat de gewapende beveiliging niet wil dat je met een rugzak door de winkel loopt.
Eten op straat kan prima. We hebben 2 weken genoten van allerlei tacos en tortas.
Ek Balam en Chitzen Itza zijn DUUR. 470 pesos.
Als je op een tolweg komt, ook die zijn vrij prijzig.
's Avonds kun je gewoon met de auto op pad. Wij hebben geen problemen gehad.
Overdag indien het kan geen pinpas of credit card mee, alles zo veel mogelijk cash mee en niet meer bij je hebben dan je denkt nodig te hebben.
Soms verzinnen ze ineens eigen regeltjes als ze je zien lopen met een camera. Vooral in toeristische cenotes zijn ze heel goed in het proberen je af te zetten door nog even 25 dollar voor een camera te rekenen. Ga dan gewoon weg en zoek een betere cenote, of betaal niet en ga de discussie aan. Het is erg Amerikaans gericht en dat merk je aan alles helaas. Wij hebben nergens fooien gegeven, als je ons probeert af te zetten, dan is het meteen gebeurd en krijgt niemand meer wat. Voor het duiken is een fooi gezien de prijzen zeker niet nodig. Dat die divemaster of gids niet betaald krijgt is niet jouw probleem, dan gaan ze maar naar hun baas (veelal europees of amerikaans), want die steekt alles in z'n zak.

Een paar tempels bezoeken is zeker leuk. Die van Tulum liggen mooi en zijn 75 pesos. Chitzen Itza is best prijzig en tja, drukte viel mee, ik heb die hoofdtempel gewoon op de foto zonder andere mensen hoor. kom er wel 's morgens (uur tijdsverschil met Tulum en ze gaan om 8 uur open). DAn ben je om 11 uur weer weg als de bussen komen en rij je naar Ek Balam waar dan de bussen weer weg zijn en het dus ook rustig is. De kleine tempels bij Muyil zijn leuk voor een extraatje als je in de buurt bent. We hebben ook de de 50 pesos voor de boardwalk en uitkijktoren betaald.
Maar alles is prima te doen met een eigen huurauto.

Oh ja: souvenirs kopen bij Chitzen Itza, overal elders waren ze VEEEEL duurder. Tot wel het 10 voudige en je kreeg het ook echt niet voor Chitzen Itza prijzen.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:06

Ik ben in 2011 naar PdC geweest, in mijn eentje. Heb daar op het eco resort Sandos Carcol gezeten, prima plek. Ben ook in mijn eentje over het strand naar PdC gewandeld en een afslag te vroeg genomen (met mijn camera tas achterop) en in een woonwijk terecht gekomen. Uiteindelijk het toeristische centrum bereikt maar ik heb me echt niet onveilig gevoeld.

Ik heb vanuit NL zelf mijn excursies geregeld, rechtstreeks bij de organisaties. Ik ben ook gewoon met een taxi gegaan (vooraf even de prijzen opzoeken en afspreken).

Paardrijden bij Rancho Baaxal is echt een aanrader. Zij hebben alleen maar rescues staan waarmee je op pad gaat. Is van een Zweedse dame. Paarden zien er top uit.

Snorkelen heb ik gedaan

En ik ben ook met een excursie naar Coba geweest, inderdaad een aanrader. Hier zat ook het bezoek aan een cenote bij, ook leuk om te doen, en eten in een klein mexicaans restaurant. Onderweg nog gestopt omdat ik graag een hangmat wilde, dus hup, de club van 6 op bezoek bij een of ander klein winkeltje langs de kant van de weg. Dat kon gewoon.