[VOLG] Avontuur in Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:53

*\o/* Super tof om te lezen en te zien. Is vriendje lief ook blij dat je nu bij hem woont? Hopelijk kan je straks lekker aan het werk verder in de prive kliniek en schiet het op met vaste werkpermit. {:}

Hoe vind je het onder de lokale bevolking nu echt te leven? Wel fijn dat je naar de sportschool kan, luxe.. ga je dan alleen over straat of hoe zie ik dat voor mij? Geen idee hoe het in Oeganda staat naemlijk. Succes!! Volgen nog *\o/* Kei leuk en gaaf!

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 07:52

Dank voor alle leuke reacties!

De les Luganda ging natuurlijk niet door, er waren te weinig deelnemers, donderdag poging 2. :+


Marie_Anne schreef:
Mooi, fijn dat alles loopt! Spannend allemaal lijkt me.

Ben je al een beetje thuis in je buurt?


Ja gaat best wel goed! Ik probeer een beetje vrienden te maken met de buurt kinderen en de medewerkers van de groentekraampjes. Dat lukt aardig. Als ik iets nodig heb, weet ik ong. wel waar het te krijgen is.


Tutti_Frutti schreef:
Ik zet even een stipje om later alles terug te lezen!

Ik woon zelf ook in Afrika, maar dan in Ghana. Komende weekend en volgende week ben ik in Oeganda en Rwanda voor werk, en heb zelf wat gereisd in Oeganda toen ik twee jaar terug werkte in Rwanda. Heb een minor gedaan in Public Health dus lees graag jouw ervaring met werken in de zorg :)


Gaaf! Wat voor werk doe je?


Willekes schreef:
*\o/* Super tof om te lezen en te zien. Is vriendje lief ook blij dat je nu bij hem woont? Hopelijk kan je straks lekker aan het werk verder in de prive kliniek en schiet het op met vaste werkpermit. {:}

Hoe vind je het onder de lokale bevolking nu echt te leven? Wel fijn dat je naar de sportschool kan, luxe.. ga je dan alleen over straat of hoe zie ik dat voor mij? Geen idee hoe het in Oeganda staat naemlijk. Succes!! Volgen nog *\o/* Kei leuk en gaaf!


Vriendjelief is dolgelukkig dat ik hier ben :o Ik kan ook niet wachten om weer aan te werk te gaan, ik ben immers dol op mn vak!

De Oegandezen zijn over het algemeen heel vriendelijk en behulpzaam. Overdag kan je prima alleen over straat. Je wordt hooguit wat nageroepen en aangestaard, maar dat moet je een beetje negeren en weg glimlachen. In het donker is het een ander verhaal, ik voel me niet onveilig, maar ben me er wel van bewust dat ik "glow in the dark" ben. Je moet dan beter oppassen en als het even kan zorgen dat je met iemand anders bent. Maar in je eentje alleen in t donker op de boda met een capuchon op kan wel. Alleen zorgen dat je niet alleen over straat loop.


Afbeelding

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 08:29

Heb wat bijgelezen! Klinkt alsof je t goed naar je zit hebt! Fijn dst je permit ook al geregeld is, dat soort zaken kunnen zo frustrerend zijn...

Ik werk voor een bedrijf wat inputs en services levert aan boeren, voornamelijk voor groenten. Dus denk aan zaden, kassen, irrigatie maar ook trainingen etc. Momenteel ben ik op werk bezoek in Kampala :D

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 19:49

@tutti_frutti leuk! Klinkt als een baan! Hoelang woon he er al?

**Update**
Vandaag mn eerste dag in the Surgery gehad! Ik heb echt een leuke dag gehad! Goed ontvangen door de collega's en wat vrienden gemaakt.
Het was vooral meekijken, maar ik heb veel bloed afgenomen en ong. 100 krammetjes verwijderd. Een leuk precies klusje!

Het is ondertussen ook gelukt om een reke ing te openen, dus ik ben nu de gelukkige bezitter van een Oegandeze pinpas.
Afbeelding

Interpol was daarentegen echt een drama, wat een ongeorganiseerde ellende, echt meer dan 500 mensen op een kluitje, geen enkele vorm van structuur. Ik ging daar heen om een VOG te krijgen, maar na wat research heb ik ondekt dat een NL'se VOG voldoende zou moeten zijn. Laat ik die toevallig nog hebben :o

Dit is een safeboda, werkt een beetje hetzelfde als uber, je kan ze "bestellen" en dan pikken ze je op de gewenste plek op en droppen ze je ook weer op het goede adres. Deze jongeman heet dus Christmas.... :')
Afbeelding

En zo zag mijn weekend er onder andere uit. Lekker van het zonnetje genieten terwijl de was droogt :)

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:46

Wat fijn dat je leuk ontvangen werd door de collega's, dat is wel belangrijk. Bij zo'n safeboda zit je dus achterop een scooter als ik het goed begrijp?

Ik hoop dat je VOG uit NL inderdaad voldeed!

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 08:48

Marie_Anne schreef:
Wat fijn dat je leuk ontvangen werd door de collega's, dat is wel belangrijk. Bij zo'n safeboda zit je dus achterop een scooter als ik het goed begrijp?

Ik hoop dat je VOG uit NL inderdaad voldeed!



Ja klopt, je zit achterop een motor. Het vermijd files, maar is niet de meest veilig manier van transport, de meeste doden vallen hier in het verkeer...

Of mn NLse VOG voldoende is moet nog blijken haha

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:05

Morgen ben ik ook in Uganda! Erg benieuwd naar het land :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 02:02

Hoe gaat het TS?

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 11:06

@poes Ja heel goed eigenlijk!

**update**
Het is best wel warm geweest de afgelopen tijd, en we hebben nog steeds wat issues met het water afentoe.
Dus dan maar fleswater kopen in plaays van zelf filteren.
Afbeelding

Ik ben lekker aan het werk! Mn collega's in van het lab doen het soms iets rustiger aan :Y)
Afbeelding

Aankomende woensdag heb ik een interview voor mn permanente licentie.

En vanaf volgende week ga ik ook werken op de spoed, daar kijk ik best wel naar uit!

We hebben sinds kort een nieuwe huisgenoot, Lucy, uit het asiel. Ze doet het goed, maar poept zo nu en dan nog op de bank :+ Dus als iemand daar nog een advies voor heeft graag!
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag een iets minder prettige ervaring gehad. We wonen op een compound met 2 andere huishoudens. Met een muur en een poort.
Als we thuiskomen doen we onze schoenen uit op de overdekte "veranda".
Dus daar stonden 3 paar schoenen. Kom ik vanochtend bij de veranda, op mn sokken, je voelt m al aankomen. Schoenen weg. 2 van de 3 paar, het 3e paar stond verscholen achter een stoel. Dat betekent dus dat iemand terwijl wij thuis waren de schoenen heeft gejat.
Schoenen zijn natuurlijk niet zo belangrijk, al waren ze wel favoriet. Waarom staan ze niet binnen? Vaak zijn ze modderig, drogen ze buiten, maken we ze schoen en gaan ze weer naar binnen. Maar als dit het begin is maak ik me wel een klein beetje zorgen...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:57

Ai das lastig. Snap goed dat je ze buiten laat. Mijn schoenen gingen standaard ook uit in de bus, de aarde plakt daar goed!

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 12:20

**update**

Vandaag ben ik jarig, en vier ik mn eerste verjaardag ooit niet in Nederland. Wel gek, zeker met de huidige situatie.

Ik heb besloten hier te blijven, first of all omdat mn vriend niet mee kan naar NL. Maar ook omdat ik hier midden in een proces om mn leven hier op te bouwen. Het neemt natuurlijk wel risico's met zich mee. Ik kan niet zomaar meer naar NL. En de medische zorg en de capaciteit daarvan zijn natuurlijk matig hier.

Ondanks alles gaat het goed, met mij, met ons, met mn werk en alles eromheen.

Ik hoop dat jullie allemaal gezond blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:36

Berriepi schreef:
**update**

Vandaag ben ik jarig, en vier ik mn eerste verjaardag ooit niet in Nederland. Wel gek, zeker met de huidige situatie.

Ik heb besloten hier te blijven, first of all omdat mn vriend niet mee kan naar NL. Maar ook omdat ik hier midden in een proces om mn leven hier op te bouwen. Het neemt natuurlijk wel risico's met zich mee. Ik kan niet zomaar meer naar NL. En de medische zorg en de capaciteit daarvan zijn natuurlijk matig hier.

Ondanks alles gaat het goed, met mij, met ons, met mn werk en alles eromheen.

Ik hoop dat jullie allemaal gezond blijven!

Gefeliciteerd en een fijne dag toegewenst! *\o/* Y)(^)
Wat fijn dat het goed met je gaat.
Het lijkt me heel vreemd om daar nu te zitten terwijl dit allemaal gaande is, ver weg van je familie. Hoe is de situatie daar? En leeft het daar net zo als hier?

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:53

Van harte gefeliciteerd en een fijne en gezellige dag gewenst daar! Ik wens je veel geluk, zorg goed voor jezelf en blijf gezond!

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 16:25

Bedankt voor de felicitaties!!

Hier in Oeganda zijn nu 3 bevestigde gevallen. Voornamelijk Oegandesen die terug zijn van een reis.
Sinds deze week zijn alle scholen en kerken gesloten. Ook zijn alle sociale aangelegenheden voor een maand uitgesteld.

De paniek is hier nog niet zo groot, mensen maken zich wel zorgen, maar er is nog geen totale lockdown. Dus echte paniek is er nog niet.

Hier in het ziekenhuis hebben we alleen chirurgische maskers, die dus eigenlijk niet helpen. Geen lange mouwen schorten en de plastic schorten die gebruikt worden worden hergebruikt. Tenenkrommend. |o
Het is dus ook hier roeien met de riemen die we hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:37

Berriepi schreef:
Bedankt voor de felicitaties!!

Hier in Oeganda zijn nu 3 bevestigde gevallen. Voornamelijk Oegandesen die terug zijn van een reis.
Sinds deze week zijn alle scholen en kerken gesloten. Ook zijn alle sociale aangelegenheden voor een maand uitgesteld.

De paniek is hier nog niet zo groot, mensen maken zich wel zorgen, maar er is nog geen totale lockdown. Dus echte paniek is er nog niet.

Hier in het ziekenhuis hebben we alleen chirurgische maskers, die dus eigenlijk niet helpen. Geen lange mouwen schorten en de plastic schorten die gebruikt worden worden hergebruikt. Tenenkrommend. |o
Het is dus ook hier roeien met de riemen die we hebben.


Mmm, ik hoop dat het mee gaat vallen daar dan. Vooral omdat je in de zorg werkt. Als het daar wel erger wordt, pas dan goed op jezelf hè!

Gaat het verder wel goed met jou en jullie? Heb je het naar je zin daar?

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 17:12

Marie_Anne schreef:
Berriepi schreef:
Bedankt voor de felicitaties!!

Hier in Oeganda zijn nu 3 bevestigde gevallen. Voornamelijk Oegandesen die terug zijn van een reis.
Sinds deze week zijn alle scholen en kerken gesloten. Ook zijn alle sociale aangelegenheden voor een maand uitgesteld.

De paniek is hier nog niet zo groot, mensen maken zich wel zorgen, maar er is nog geen totale lockdown. Dus echte paniek is er nog niet.

Hier in het ziekenhuis hebben we alleen chirurgische maskers, die dus eigenlijk niet helpen. Geen lange mouwen schorten en de plastic schorten die gebruikt worden worden hergebruikt. Tenenkrommend. |o
Het is dus ook hier roeien met de riemen die we hebben.


Mmm, ik hoop dat het mee gaat vallen daar dan. Vooral omdat je in de zorg werkt. Als het daar wel erger wordt, pas dan goed op jezelf hè!

Gaat het verder wel goed met jou en jullie? Heb je het naar je zin daar?


Verder gaat het gelukkig goed.Ook met ons. Het blijft ontzettend interessant om een relatie te hebben met iemand vanuit een totaal ander deel van de wereld!

Wel moest ik toch een letter van Interpol hier hebben, maar daar heeft iemand me bij geholpen. Dus dat proces loopt.

Ook het probleem van de permanente licentie is nog niet helemaal opgelost.
Na het interview wilden ze toch dat ik een overheidsziekenhuisstage zou gaan doen. Ik ben daar 3 dagen geweest maar dat is echt verschrikkelijk.
Het is er vies en ik ben bang dat ik daar allerlei enge dingen oploop, TB bijvoorbeeld. Want positieve patienten met open TB liggen niet in isolatie. Collega's waren ook niet erg vriendelijk. (en dat is een understatement)
Maar ook voor dit probleem is een oplossing, dus als het goed is gaat dat snel opgelost worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:31

Berriepi schreef:
Marie_Anne schreef:


Mmm, ik hoop dat het mee gaat vallen daar dan. Vooral omdat je in de zorg werkt. Als het daar wel erger wordt, pas dan goed op jezelf hè!

Gaat het verder wel goed met jou en jullie? Heb je het naar je zin daar?


Verder gaat het gelukkig goed.Ook met ons. Het blijft ontzettend interessant om een relatie te hebben met iemand vanuit een totaal ander deel van de wereld!

Wel moest ik toch een letter van Interpol hier hebben, maar daar heeft iemand me bij geholpen. Dus dat proces loopt.

Ook het probleem van de permanente licentie is nog niet helemaal opgelost.
Na het interview wilden ze toch dat ik een overheidsziekenhuisstage zou gaan doen. Ik ben daar 3 dagen geweest maar dat is echt verschrikkelijk.
Het is er vies en ik ben bang dat ik daar allerlei enge dingen oploop, TB bijvoorbeeld. Want positieve patienten met open TB liggen niet in isolatie. Collega's waren ook niet erg vriendelijk. (en dat is een understatement)
Maar ook voor dit probleem is een oplossing, dus als het goed is gaat dat snel opgelost worden!

Haha ja, dat is zeker interessant. Ik heb, heeeel lang geleden, ruim een jaar in Israël gewoond, omdat ik toen een relatie had met een jongen daar. Dat heeft geen stand gehouden, maar het was een bijzondere tijd.

Wat jammer, van dat overheidsziekenhuis. Heftig lijkt me dat. Hopelijk wordt het voor jou snel opgelost en kun je ergens anders aan de slag.

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 17:50

[/quote]
Haha ja, dat is zeker interessant. Ik heb, heeeel lang geleden, ruim een jaar in Israël gewoond, omdat ik toen een relatie had met een jongen daar. Dat heeft geen stand gehouden, maar het was een bijzondere tijd.

Wat jammer, van dat overheidsziekenhuis. Heftig lijkt me dat. Hopelijk wordt het voor jou snel opgelost en kun je ergens anders aan de slag.[/quote]


Ik ben in de tussentijd met mn tijdelijke licentie gewoon aan het werk in The Surgery! Wat dan weer wel heel goed bevalt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:10

Berriepi schreef:
Ik ben in de tussentijd met mn tijdelijke licentie gewoon aan het werk in The Surgery! Wat dan weer wel heel goed bevalt!

+:)+

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 20:58

**Update**

Jeetje, wat een tijden zijn dit. Corona, breidt zich ook hier uit.. De teller staat nu op 48.

De overheid heeft de nodige maatregelen genomen.
Het begon vorige week vrijdag. Al het openbaar vervoer verboden, voor tenminste 14 dagen. Heel vervelend, we en iedereen eigenlijk, doet alles met het openbaar vervoer....
Daarom hebben we op zondag een auto gekocht. Een Toyota RAV4J. Een beetje een impuls aankoop, maar het leek de enige optie om veilig naar het werk te komen en zo nu en dan eens wat boodschappen te doen. (Er is namelijk sprake van ''corona-discriminatie'' tegen blanken. En dat neemt soms verbaal agressieve vormen aan, die best wel intimiderend kunnen zijn. De Nederlandse ambassade is hiervan op de hoogte en neemt het gelukkig serieus.)
Afbeelding

Spijtig genoeg werden er op maandag avond nieuwe maatregelen aangekondigd door Museveni, de president van Oeganda. (Die al sinds 1986!! aan de macht is) Een van deze maatregelen is dat ook prive auto's de weg niet meer op mogen, tenzij je een sticker hebt. Nou, daar zit je dan, met je nieuwe auto, nog steeds niet van het gedoe af. Ook de avondklok is een niet heel prettige toevoeging. Gelukkig heb ik een sticker weten te bemachtigen en kan ik nu weer vrolijk de weg op.
Afbeelding

Ook op het werk zijn er dingen veranderd. The Surgery is een bedrijf, en inkomen wordt niet opdezelfde manier gegenereerd als in Nederland. De eerste 3 weken van maart waren prima, voldoende patienten, voldoende inkomen. De laatste week van maart was echter een drama, nagenoeg geen patienten, mede door alle maatregelen en de angst. We zien voornamelijk expats, reizigers en mensen uit Somalie, Iritrea en India. Maar door alle gesloten grenzen en maatregelen zijn de patienten aantallen drastisch afgenomen.
Dat betekent dat we nu de dag in 2 diensten hebben verdeeld ipv van 3. Een dagdienst van 8.00 tot 18.00 en een nachtdienst van 18.00 tot 08.00. Best wel pittig dus. Normaal werken we ongeveer 19 a 20 diensten in een maand, nu zijn het er waarschijnlijk maar 10. We hebben dus minder werk en zullen ook minder salaris ontvangen.... Overkomelijk natuurlijk, maar wel vervelend. Zo lopen we erbij als we en verdachte patient "ondervragen".
Afbeelding

Recentelijk is er een soort incident geweest in het ziekenhuis, meer info per PB, waardoor ik weer ben gaan twijfelen toch niet terug te keren naar Nederland, met name omdat de medische veiligheid niet gegarandeerd is.
Ik heb de Nederlandse Ambassade een mail gestuurd met de vraag of mijn vriend niet mee naar Nederland kan als een soort uitzondering, omdat ik in Nederland als verpleegkundige aan de gang kan. Helaas is dit niet mogelijk en blijven we dus hier. Ik kan hem hier niet achterlaten, zoals ik eerder al beschreven heb. Dus het wordt een kwestie van uitzitten, maarja, voor hoelang...
En wat als er wat gebeurd, zorgmedewerkers lopen toch wat meer gevaar, wat dan...
Mijn vriend ziet liever dat ik thuisblijf en onbetaald verlof aanvraag, maarja, de huur betaald zichzelf niet... En aangezien hij ook thuiszit en het niet zeker is of hij wordt doorbetaald werk ik liever nog even door, nu de situatie nog een soort van houdbaar is...

Wel bijzonder dat ondanks deze crisis de natuur gewoon door gaat.
Afbeelding

Ik hoop dat het met jullie allemaal goed gaat!

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:06

Pff wat een verhaal. Intens die agressie ook naar blanke . Waarom doen ze dat precies dan ?

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:08

Oeh dat klinkt wel heftig en beangstigend, incidenten en niet veilig kunnen zijn...

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:10

Klinkt heftig :( stay safe!

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:19

Relien schreef:
Pff wat een verhaal. Intens die agressie ook naar blanke . Waarom doen ze dat precies dan ?


Omdat ze ervan overtuigd zijn dat de blanken het virus naar Afrika hebben gebracht.
Het bedrijf waar ik werk heeft ook nog expats zitten in Oeganda, Malawi, Zimbabwe, Zambia en Kenia en daar ervaren ze hetzelfde.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:26

Jeetje wat beangstigend zeg! Denk je dat je nog wel veilig bent daar? (mag ook in pb beantwoord worden natuurlijk).
Zijn er überhaupt nog mogelijkheden voor je om het land te verlaten?