Vliegtuigstoelen en etiquette

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:20

BloemBloem schreef:
Boras, nee, ik zeg het, want de knop zit er niet voor niks :-)

Als iemand er echt last van heeft valt er altijd wel een middenweg te vinden. Beetje water bij de wijn ;-)

Precies, hier ook. Als iemand drinken op tafeltje heeft staan wacht ik nog wel even, als een bonestaak van 2 meter achter me zit zet ik hem maar deels achterover etc etc. Maar hij gaat wel achterover als ik dat wil, met netjes een aankondiging.

Aan de andere kant mekker ik zelf ook niet als degene voor mij de leuning achterover zet, is ook diens goed recht namelijk.

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:23

Volslagen krankzinnig. Alsof je met die 2 centimeter dat die stoel naar achter kan een bed creëert. Alsof je dan lekker ligt.
Kortom, als het mij gebeurd ga ik gewoon onder hun stoel trappen enzo. Kinderachtig, klopt.
Maar bedje verbeelden is ook kinderachtig. :+

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:24

Dit is nu weer typisch zo'n discussie puntje voor op Bokt:

- Wel naar achteren want het is inderdaad je goed recht.
- Niet naar achteren want je houdt (meer) rekening met anderen.

Persoonlijk neig ik sterk naar 2, maar kan 1 ook niet ontkrachten.

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:24

Binnen europa blijf ik netjes recht op.. Ik kan in die paar uurtjes toch niet slapen.

Mn eerste lange vlucht (naar Australie) was ik zo "netjes" om de persoon achter mij te vragen of het oke was dat ik mn stoel naar achteren zette..?
Had ik dat nou maar niet gedaan, want dat vond zij idd erg en ik heb in n nachtvlucht 14uur rechtop moeten zitten.. niet geslapen en flink last van mn rug van die geforseerde rechte houding.

Nu gaat de stoel op lange vluchten dus zonder vragen of waarschuwen achterover op gepaste tijden (dus niet terwijl er gegeten word bijvoorbeeld).

"Mensen denken alleen aan zichzelf als ze de stoel naar achter doen, alsof de wereld alleen om hen draait"
Ik zie het nou juist andersom...
Mensen die het niet accepteren dat de stoel achterover gaat, in mijn ogen denken juist zij voornamelijk aan zichzelf....

Waarom zouden mensen die achterover willen juist business class moeten boeken, terwijl in economy die knop er niet voor niks zit..?
Waarom kunnen de mensen die juist niet willen accepteren dat die knop er zit om gebruikt te worden wat extra neerleggen voor meer comfort in business class of een plek met extra beenruimte?

Edit; stoel gaat voor mij voornamelijk naar achteren omdat ik rugpijn krijg van (te) lang rechtop zitten..
Laatst bijgewerkt door ImkeTarek op 13-09-19 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:26

Weer zo'n mooie: Stoel naar achteren dan ben denk je alleen aan jezelf vs. de stoel van je voorganger niet naar achteren willen, want dan denk je aan jezelf :')

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:27

Palmera schreef:
Volslagen krankzinnig. Alsof je met die 2 centimeter dat die stoel naar achter kan een bed creëert. Alsof je dan lekker ligt.
Kortom, als het mij gebeurd ga ik gewoon onder hun stoel trappen enzo. Kinderachtig, klopt.
Maar bedje verbeelden is ook kinderachtig. :+

Dan zou je het van mij terugkrijgen ook. De gehele vlucht staat de stoel zo ver achterover als mogelijk is en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de stoel rechtop te zetten. Komop zeg je gaat toch niet tegen iemand zijn stoel aan trappen? :+

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:29

vevina schreef:
Palmera schreef:
Volslagen krankzinnig. Alsof je met die 2 centimeter dat die stoel naar achter kan een bed creëert. Alsof je dan lekker ligt.
Kortom, als het mij gebeurd ga ik gewoon onder hun stoel trappen enzo. Kinderachtig, klopt.
Maar bedje verbeelden is ook kinderachtig. :+

Dan zou je het van mij terugkrijgen ook. De gehele vlucht staat de stoel zo ver achterover als mogelijk is en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de stoel rechtop te zetten. Komop zeg je gaat toch niet tegen iemand zijn stoel aan trappen? :+

Inderdaad. Ik zou ook gewoon achterover blijven zitten. Ja, je hebt een stoel een paar centimeter dichter bij je. Maar het deel dat achterover gaat zit niet bij je benen en je hebt alsnog nog steeds voldoende ruimte om te bewegen. Of zit je constant met je handen naar voren ofzo? :=

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:29

Ailill schreef:
Weer zo'n mooie: Stoel naar achteren dan ben denk je alleen aan jezelf vs. de stoel van je voorganger niet naar achteren willen, want dan denk je aan jezelf :')


Het werkt toch beide kanten op?!
Of zie ik dat nou verkeerd?

Ja.. ik ben egoistisch in dit geval.. Maar heb toch flink geld betaald voor die vlucht (ja, persoon achter mij vast ook, ik weet t), dus vind dat ik dan best minimale comfort voor mezelf mag creeeren

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:30

Palmera schreef:
Volslagen krankzinnig. Alsof je met die 2 centimeter dat die stoel naar achter kan een bed creëert. Alsof je dan lekker ligt.
Kortom, als het mij gebeurd ga ik gewoon onder hun stoel trappen enzo. Kinderachtig, klopt.
Maar bedje verbeelden is ook kinderachtig. :+

Op een nachtvlucht van 10 uur is het wel degelijk een verschil of je stoel kaarsrecht staat of een cm of 10-20 naar achter (2 cm is echt wel een beetje een understatement dat die dingen naar achter kunnen :+ )
Maargoed dan ligt vrijwel iedereen te tukken en is het normaal om je stoel wat te verzetten.

Bij een korte vlucht vind ik het ook wel overdreven als mensen dan uitgebreid naar achter gaan zitten, komop die 2 uurtjes zit je maar even gewoon hoor.

Gelukkig heb ik zelf korte beentjes dus heb er niet direct last van als iemand zn stoel naar achter gooit

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:30

Palmera schreef:
Volslagen krankzinnig. Alsof je met die 2 centimeter dat die stoel naar achter kan een bed creëert. Alsof je dan lekker ligt.
Kortom, als het mij gebeurd ga ik gewoon onder hun stoel trappen enzo. Kinderachtig, klopt.
Maar bedje verbeelden is ook kinderachtig. :+


Alsof je dan volledig geplet wordt door die 2cm minder ruimte.
Je verbeeld je geen bed maar door de leuning iets te hellen kan je wel je rug wat ontlasten.

Als je onder mijn stoel zou beginnen trappen heb je echt een verkeerde aan me. Boek dan een privé jet ofzo.

cursebreaker

Berichten: 11506
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:31

Die 2 cm kunnen zeker al wat schelen hoor om het net even wat gemakkelijker te maken als je wilt slapen. Dat recht hoeft niemand ontnomen te worden vind ik. Als jij die 2cm niet nodig hebt, betekent het niet dat een ander dat automatisch ook niet nodig heeft. Lichamelijk gezien het kan best wat schelen als je even wilt slapen of idd je rug wilt ontlasten als je daar last van krijgt. Lekker egoïstisch vanuit 1 kant denken weer dit.

Het is imo twee richtings verkeer. Even aangeven/overleggen met de persoon achter je en kijken of er geen eten/drinken is. en als deze aangeeft het niet fijn te vinden dat de stoel naar achter gaat, kun je kijken of het dan lig een beetje kan, dat je samen een middenweg zoekt. Het is niet zo dat de persoon ervoor maar moet inbinden omdat de persoon erachter het niet wilt. Want waarom zou die perse in alles tegemoet gekomen moeten worden en de persoon die de stoel naar achter wil niet? Is die persoon minder belangrijk? Het werkt van twee kanten en als dingen gewoon fatsoenlijk naar elkaar toe overlegt worden, moet het toch geen probleem zijn om zoiets te kunnen doen.

Als iemand tegen m'n stoel zou gaan aantrappen, kon die persoon ook echt geen tegemoetkoming meer verwachten van mij. Jeetje, hoe kinderachtig kun je zijn zeg.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-09-19 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Berichten: 14099
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:31

vevina schreef:
Palmera schreef:
Volslagen krankzinnig. Alsof je met die 2 centimeter dat die stoel naar achter kan een bed creëert. Alsof je dan lekker ligt.
Kortom, als het mij gebeurd ga ik gewoon onder hun stoel trappen enzo. Kinderachtig, klopt.
Maar bedje verbeelden is ook kinderachtig. :+

Dan zou je het van mij terugkrijgen ook. De gehele vlucht staat de stoel zo ver achterover als mogelijk is en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de stoel rechtop te zetten. Komop zeg je gaat toch niet tegen iemand zijn stoel aan trappen? :+



En dit is de wereld waar we in leven tegenwoordig.

Ikke ikke ikke..
En eye for an eye..

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:31

Winged schreef:
Inderdaad. Ik zou ook gewoon achterover blijven zitten. Ja, je hebt een stoel een paar centimeter dichter bij je. Maar het deel dat achterover gaat zit niet bij je benen en je hebt alsnog nog steeds voldoende ruimte om te bewegen. Of zit je constant met je handen naar voren ofzo? :=
Nou, dat is wel degelijk het geval. Ik was altrijd van mening dat ik prima in zo'n stoel kon zitten met mijn ruim 1.90. Echter wel rechtop, met m'n onderbenen onder mijn stoel gevouwen. Nu lees ik hier dat dames die niet zo lang zijn die dus met hun benen languit kunnen zitten. Dan maakt die ruimte misschien wat minder uit.

Maar iedere cm dat die stoel naar achteren gaat, moeten mijn knieën dat dus ook, dat gaat toch een bepaalde hoogte :P

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:33

ImkeTarek schreef:
Ailill schreef:
Weer zo'n mooie: Stoel naar achteren dan ben denk je alleen aan jezelf vs. de stoel van je voorganger niet naar achteren willen, want dan denk je aan jezelf :')


Het werkt toch beide kanten op?!
Of zie ik dat nou verkeerd?

Ja.. ik ben egoistisch in dit geval.. Maar heb toch flink geld betaald voor die vlucht (ja, persoon achter mij vast ook, ik weet t), dus vind dat ik dan best minimale comfort voor mezelf mag creeeren

Precies dat bedoel ik te zeggen, het werkt twee kanten op.

Interessant onderwerp. Tuurlijk mag je waar krijgen voor je geld, maar je kunt ook besluiten om meer rekening met een ander te houden en dus zelf wat comfort in te leveren, soort van samen de lasten delen. Maar nogmaals, niets moet.

cursebreaker

Berichten: 11506
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:33

_Nancy schreef:
En dit is de wereld waar we in leven tegenwoordig.

Ikke ikke ikke..
En eye for an eye..


Nee, dit is gewoon een normale reactie op heel kinderachtig gedrag. ikke ikke ikke en an Eye for an Eye zijn niet hetzelfde.

Ik zou ook de persoon achter mij niet meer tegemoet komen als die tegen mijn stoel gaat trappen.
En dat heeft niks met egoïstisch gedrag te maken. Er kan ook over gepraat worden en je kunt elkaar tegemoet komen als er gewoon met fatsoen met elkaar omgegaan/gepraat wordt (dat de stoel niet helemaal naar achter gaat bv, maar gewoon een klein beetje. Een paar cm kan iemand al best helpen die gebruik wil maken van de functie, om wat voor reden dan ook, wat iemands goed recht is). Maar wie de baal kaatst, kan 'm ook terug verwachten. Alsof tegen de stoel trappen het antwoord is hier en als normaal gezien moet worden?
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-09-19 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Berichten: 14099
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:35

cursebreaker schreef:
_Nancy schreef:
En dit is de wereld waar we in leven tegenwoordig.

Ikke ikke ikke..
En eye for an eye..


Nee, dit is gewoon een normale reactie op heel kinderachtig gedrag.
Ik zou ook de persoon achter mij niet meer tegemoet komen als die tegen mijn stoel gaat trappen.
Heeft niks met egoïstisch gedrag te maken. De persoon in kwestie die begint met trappen is egoïstisch bezig. Er kan ook over gepraat worden en je kunt elkaar tegemoet komen als er gewoon met fatsoen met elkaar omgegaan wordt. Maar wie de baal kaatst, kan 'm terug verwachten.


Het is helemaal geen normale reactie, het zijn allebei geen normale reacties. Daarom pak in ze ook allebei in de quote.
Like I said.. Eye for an eye en de ene eye moet net wat erger zijn dan de andere.. Voor je het weet wordt er weer iemand neergestoken of geschoten.

cursebreaker

Berichten: 11506
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:37

Voor je het weet wordt iemand neergestoken of geschoten. Da's wel weer echt uitgaan van extremen hier. Alsof iedereen een ander gaat neersteken of neerschieten.

EDIT

Als iemand niet normaal met mij kan praten, dan ben ik op een gegeven moment ook wel klaar ermee hoor. Dan ga ik het gewoon negeren en al zeker de stoel niet meer recht zetten. Dan ook maar kinderachtig doen - en nee, dat betekent niet dat ik opeens iemand ga neerschieten of steken. Maar als mensen niet openstaan om een gulden middenweg te vinden die voor beide partijen werkt, dan is het ook klaar. Uiteindelijk heb ik ook voor m'n stoel betaald hoor. Ik wil iemand dan gerust tegemoet komen, maar dat werkt gewoon echt twee kanten op. Ik zou niet helemaal hoeven af te zien van het gebruik van de rugleuning als ik die wel graag zou willen gebruiken (en de reden waarvoor zou ik me niet voor hoeven te verantwoorden) en zeker niet als een ander me ook niet tegemoet wilt komen. Blijft uiteindelijk mijn goed recht om de functie te gebruiken, maar ik sta er wel voor open om iemand achter me tegemoet te komen. Maar wederom: het werkt twee kanten uit. Tegen de rugleuning gaan trappen is niet elkaar tegemoet komen, maar is gewoon etteren en daar ben ik allergisch voor. Dat is minstens zo irritant als dat iemand gewoon de stoel naar achter klapt en geen rekening houdt met de persoon achter zich.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-09-19 15:43, in het totaal 5 keer bewerkt

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:38

_Nancy schreef:
Voor je het weet wordt er weer iemand neergestoken of geschoten.


Dan heeft iemand op het vliegveld zijn werk niet goed gedaan.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:42

@aillil: zitten je knieën dan tegen de leuning? De stoel zelf gaat uiteraard niet letterlijk achteruit, enkel de leuning helt meer achterover. Maar ik kan me voorstellen dat het moeite kost om 1.90m weg te vouwen in economy.
Ik moet regelmatig bewegen/verzitten/strekken, anders krijg ik een vervelend gevoel in m'n benen.
Sterker nog: ik ben gisteren thuisgekomen van een lange reis (24u vliegen en treinen, meerdere overstappen etc) en zit nu in de zetel nog steeds te draaien en te keren omdat langere tijd eenzelfde houding aannemen vervelend is.
En dan heb ik met m'n 1.60 eigenlijk best nog wel wat ruimte om te wroeten in een vliegtuigstoel.
1.90m in economy zou ik niet volhouden denk ik :o .

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:43

Ik lees er hier zat die 'gewoon die stoel omlaag doen want het kan en het is mijn recht'.
Euh ja, ik heb altijd de hele vlucht het tafeltje omlaag dus als iemand het zo aanpakt heb ik inderdaad last van loszittende voeten.

_Nancy

Berichten: 14099
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:43

Whale schreef:
_Nancy schreef:
Voor je het weet wordt er weer iemand neergestoken of geschoten.


Dan heeft iemand op het vliegveld zijn werk niet goed gedaan.



Klopt inderdaad.
Maar goed, ik zeg ook niet dat iedereen elkaar neersteekt of schiet.. Het wordt meteen enorm uitvergroot weer :+

Het gebeurt tegenwoordig wel om kleine dingen, zoals een verkeersruzie of iets anders. Dus het zou ook kunnen gebeuren bij een ergernis als een vliegtuigstoelen achterover zetten of continu tegen andermans stoel aan schoppen.

Mensen kunnen tegenwoordig niks meer hebben.
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 13-09-19 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Berichten: 11506
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:44

Wij kopen overigens altijd stoelen met meer beenruimte omdat we weten dat manlief zich ook snel kreupel zit, zelfs op korte vluchten. Als we de stoelen vergeten te kopen of ze er niet meer zijn, is dat gewoon afzien maar daar is helaas niks aan te doen. Wij snappen het wel als mensen voor ons de rugleuning willen gebruiken en gaan daar ook geen stampei om maken. Het is wel fijn als er dan idd van hun kant uit ook rekening mee gehouden wordt en minstens even gekeken wordt of gevraagd wordt of we klaar zijn met eten.

Mensen kunnen niks meer hebben slaat ook nergens op.
Ik geef aan een gulden middenweg te willen vinden. Waarom mag ik mijn stoel niet naar achter willen zetten? Er wordt alleen maar gedacht nu aan de persoon die erachter zit. Waarom wordt er niet gedacht ook aan de persoon die de functie wil gebruiken? Wat voor velen misschien gewoon echt even fijn kan zijn om lichamelijk net even wat meer verlichting te vinden. Dan kan er toch gewoon met fatsoen samen een middenweg gevonden worden? Als je elkaar dingen netjes vraagt, zul je zien dat de meeste mensen zich tolerant opstellen naar elkaar. Gaat iemand al bij voorbaat de deur dichtgooien (en tegen de leuning trappen), dan is een stekelige reactie terug ook te verwachten toch? Maar dat is dan meteen weer niet tolerant zijn.

Ik kan prima dingen hebben maar wederom: waarom mag ik me niet beroepen tot het recht om de functie van de rugleuning te willen gebruiken als ik daar misschien lichamelijk baat bij heb? Het gaat erom Hoe je met elkaar om gaat. En als dat gewoon met fatsoen gebeurt en rekening houdend met elkaar, kunnen beide partijen gewoon een normale vlucht tegemoet gaan hoor, met (een beetje) gebruik van de rug leuning. Ik vind niet dat bij voorbaat iedereen maar zonder pardon gebruik ervan moet maken, maar ik vind ook bij voorbaat niet dat iemand die erachter zit maar meteen moet roepen: ik wil niet dat je het gebruikt en klaar. Het werkt van twee kanten en van twee kanten kun je tolerant zijn naar elkaar en met fatsoen ermee omgaan.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-09-19 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:46

Een knopje geeft geen rechten, mensen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:48

Toch wel handig blijkbaar dat de stoelen in goedkope Ryanair vliegtuigen niet naar achteren kunnen. :')

Ik snap niet waarom mensen hun stoel per se naar achteren moeten zetten. Als je wilt slapen dan leg je je hoofd toch neer op dat uitklaptafeltje. Of je neemt zo'n ding mee om achter/rond je nek te leggen.
Imo als je je stoel naar achteren wilt zetten dan vraag je eerst aan de persoon achter je of dat oké is. Ja, je geeft geld uit voor door stoel maar toch. Een beetje vriendelijk zijn/rekening houden met je medemens is toch niet zo moeilijk?

Thioro; ik heb hetzelfde probleem. Niet dat mijn benen extreem lang zijn maar ik krijg ook pijn in mijn benen als ik lang in dezelfde houding moet blijven zitten. Vroeger ging ik regelmatig weg met de Flixbus (was maar drie/vier uur maar toch). Wat voor mij hielp was in een stoel aan het gangpad gaan zitten, dan kan je je benen gewoon strekken. Wel braaf je pootjes intrekken natuurlijk wanneer er iemand langs moet. _O-
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 13-09-19 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:48

Palmera schreef:
Ik lees er hier zat die 'gewoon die stoel omlaag doen want het kan en het is mijn recht'.
Euh ja, ik heb altijd de hele vlucht het tafeltje omlaag dus als iemand het zo aanpakt heb ik inderdaad last van loszittende voeten.

Als je normaal van postuur bent kan dat tafeltje gewoon nog omlaag hoor :D geen enkele reden dus om kinderachtig te lopen trappen...