Vliegtuigstoelen en etiquette

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:31

Boterbloem90 schreef:
Ik heb hem zelf nooit naar achter. Wanneer de gene voor mij zit en even naar achter kijkt of het kan en anders vraagt vind ik het geen probleem.
Helaas een keer meegemaakt dat iemand zijn stoel zo naar achter gooit terwijl ik aan het eten was. Cola lag in mijn pastasalde en op mn broek. En geen sorry vanaf, alleen een flauw lachje.


En dus ook hierom is het echt super asociaal om zonder overleg of zonder het aan te kondigen je stoel plat te gooien :n

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:34

Thioro schreef:
Citaat:
Korte vluchten blijf ik eigenlijk gewoon rechtop. Maar bij langere vluchten zit je ook in een ruimer vliegtuig en kun je gemakkelijker achterover.


You wish. Net een flinke dosis vluchten achter de rug en we zaten ruimer in het sportvliegtuigje voor een half uur dan in de oversized Airbus waar we het 11u in moesten volhouden. Ook het tusseninvliegtuig voor een vlucht van 2u had (iets) ruimere zitplaatsen dan de Airbus (zelfde maatschappij).
Of mss vind je 11u anyhow te lang in een vliegtuig.
We hebben iig besloten dat we never nooit meer in cattle class vliegen op lange nachtvluchten. Je slaapt gewoon nìet.

On topic: ja op nachtvluchten gaat die stoel zo plat mogelijk zodra het licht uitgaat, maar dat doet iedereen zo ongeveer tegelijk.
Op kortere vluchten overdag zet ik hem nooit achteruit.


Mijn ervaring is dat die stoelen op de langere vluchten wél ruimer zijn. Maar waren ook geen airbus.

En inderdaad, als je ruimer wil zitten.. Betaal dan voor de stoelen met extra beenruimte of reis niet economy,

_Nancy

Berichten: 14099
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:43

'Ik gooi mijn stoel achterover, want iedereen doet het' lees ik hier op de 1e pagina :roll: Nou, echt niet.

Ik gooi mijn stoel nóóit naar achter en vind het super irritant als mensen het wel doen.
Die functie zouden ze eraf moeten halen.
Vliegtuigen zijn al super krap, zoveel mogelijk mensen op een vierkante meter proberen te proppen is de gedachte (logisch).

Ik zit zelf altijd klem met mijn benen en als er nog stoel achterover komt, kan ik helemaal geen kant meer op.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:50

Boterbloem90 schreef:
Ik heb hem zelf nooit naar achter. Wanneer de gene voor mij zit en even naar achter kijkt of het kan en anders vraagt vind ik het geen probleem.
Helaas een keer meegemaakt dat iemand zijn stoel zo naar achter gooit terwijl ik aan het eten was. Cola lag in mijn pastasalde en op mn broek. En geen sorry vanaf, alleen een flauw lachje.


Dit inderdaad. Erg fijn als mensen de stoel zonder wat te zeggen naar achter knallen. Ik doe ook nooit de stoel naar achteren bij korte vluchten.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:51

Ik heb geen lange benen, dus dat probleem niet. Maar in principe vind ik dat het wel moet kunnen. Wel vooraf even melden, voordat iemand zijn eten in zn schoot heeft liggen of klem komt te zitten.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:53

De functie zit er toch niet voor niks op, je hebt alle recht om je stoelleuning naar achter te doen. Als ik hem niet naar achter doe kan ik in geen enkele economy ooit mijn lijf en stelten kwijt, tenzij ik bij de nooduitgang heb weten te boeken :+ Bij mij gaat hij dan ook bijna standaard achterover, tenzij inderdaad vluchten van 1-2 uurtjes. Ik kan het dan ook niet op prijs stellen als iemand achter mij zit te mekkeren dat mijn leuning naar achter gezet wordt, als je als een prins wilt vliegen terwijl iedereen rekening met jou houdt dan vlieg je maar business class hoor (doe ik zelf op lange vluchten vaak ook). Maar ik check wel altijd eerst even inderdaad of de achterbuur geen drinken oid op het tafeltje heeft staan en kondig het aan dat ik hem achterover zet, wel zo sociaal...

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:56

Ook op nachtvluchten?
Zo plat gaan die stoelen nu ook weer niet maar mijn ervaring op lange nachtvluchten is toch echt dat iedereen die stoelen platgooit zodra het 'mag' (lees: eten is afgeruimd en lichten gaan uit). En dat wordt niet of zelden vooraf gevraagd.
Ik vond op de laatste nachtvlucht de luidruchtige babbelaars (seriously, half 3 's nachts, ongeveer het hele vliegtuig doet een poging tot slapen en dan zijn er een paar idioten die uitgebreid en vooral luidruchtig hun reis bespreken) een stuk irritanter dan de meneer voor me die na het eten z'n stoel platgooide (enige nadeel, moest zelf ook platter om m'n schermpje beter te zien :+ ) zonder vragen.

Tijdens het eten stoelen achteruit zetten is idd ronduit asociaal en mag ook gewoon niet, heb hostessen daar wel al mensen op zien aanspreken.

Op zich heb ik ook in economy geen last van te weinig beenruimte, ben klein met korte pootjes. Maar het zit gewoon niet comfortabel na een paar uur.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:56

Relaxed schreef:
Boterbloem90 schreef:
Ik heb hem zelf nooit naar achter. Wanneer de gene voor mij zit en even naar achter kijkt of het kan en anders vraagt vind ik het geen probleem.
Helaas een keer meegemaakt dat iemand zijn stoel zo naar achter gooit terwijl ik aan het eten was. Cola lag in mijn pastasalde en op mn broek. En geen sorry vanaf, alleen een flauw lachje.


En dus ook hierom is het echt super asociaal om zonder overleg of zonder het aan te kondigen je stoel plat te gooien :n


Je zou bijna de brei rechtstreeks over de leuning heen kiepen bij het afruimen :+
Zo asociaal :n

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:00

Santos_05 schreef:
of iemand die de armligger helemaal opeist.... %)

Ik heb mijn stoel meestal wel iets achterover staan, ik slaap namelijk altijd. Dag of nachtvlucht maakt voor mij geen verschil. Meestal is het geen probleem om de stoel iets naar achteren te zetten ;)
Ooh dat eerste doen inderdaad een hele hoop mensen! Ik vlieg vrij regelmatig binnen Europa en daarbuiten een paar keer per jaar. Bij lange vluchten gaat de stoel, in overleg naar achteren. Ruim 1.90 dus dan is het op zich best fijn. Al moet ik ook zeggen dat ik prima zit in een Ryan Air stoel voor een paar uur, liever niet in het midden, dat dan weer niet :')

Laatst plofte er een behoorlijk forse meneer naast mij neer en echt volledig met zijn arm over die van mij en de leuning heen. Kijk, dat moet je dan bij mij weer niet doen.

Het is/kan voor veel mensen een spannende ervaring zijn, dus bijv. een huilende baby is niet leuk, maar reken maar dat de ouders daar (hoop ik dan) het meest last van hebben. Al hebben sommige ouders dat dan weer niet. Ooit tijdens ene vrij lange vlucht zat ik in het midden en voor mij een jochie van 4/5, tussen z'n ouders. Die zaten trouwens beide heerlijk met koptelefoon op te lezen, ik ook. Kreeg alleen iedere 5 seconde een rotklap op m'n knieën vanwege de stoel van de jongeman voor mij. Die ouders toen verzocht om hun kind onder bedwang te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:22

Ik doe dat nooit, maar ik vlieg niet vaak en heb nog nooit een lange vlucht gehad. Maar met mijn 1,60m en korte benen heb ik altijd genoeg beenruimte, ik kan mijn benen geheel strekken dus voor mij is er geen noodzaak om die stoel naar achter te gooien. :n Als degene het voor mij doet, prima, maar dan wel graag even overleggen zodat niet alles wat je op je tafeltje hebt staan er af klettert.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:30

Vientje schreef:
De functie zit er toch niet voor niks op, je hebt alle recht om je stoelleuning naar achter te doen. Als ik hem niet naar achter doe kan ik in geen enkele economy ooit mijn lijf en stelten kwijt, tenzij ik bij de nooduitgang heb weten te boeken :+ Bij mij gaat hij dan ook bijna standaard achterover, tenzij inderdaad vluchten van 1-2 uurtjes. Ik kan het dan ook niet op prijs stellen als iemand achter mij zit te mekkeren dat mijn leuning naar achter gezet wordt, als je als een prins wilt vliegen terwijl iedereen rekening met jou houdt dan vlieg je maar business class hoor (doe ik zelf op lange vluchten vaak ook). Maar ik check wel altijd eerst even inderdaad of de achterbuur geen drinken oid op het tafeltje heeft staan en kondig het aan dat ik hem achterover zet, wel zo sociaal...


Had het zelf niet beter kunnen verwoorden :-) En daarbij leven en laten leven hoor. Gekke maatschappij leven wij toch, als je netjes zegt dat je je leuning naar achter doet is er toch niks aan de hand :-)

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:38

Ik vlieg redelijk vaak en kan niet wachten tot het eten/ drinken weg is (ja daar let ik dus wel op..) en doe dan direct mijn stoel naar achteren. Ik moet meestal na aankomst aan het werk dus wil graag slapen tijdens de vlucht en dat gaat een stuk makkelijker als je wat schuiner zit. Bovendien pas ik dan met mij 1.87 een stuk makkelijker in de stoel dan. Ook als mij voorganger in de ligstand gaat.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:45

Ze moeten die functie van de stoelen afhalen.
Anders gaan veel mensen geen rekening met anderen houden onder het mom van het excuses het knopje zit er toch voor? Alsof dat je ontslaat van sociaal gedrag. Alsof je zelf niet kunt nadenken en invoelen.

Zo'n knopje in eigen beheer kan niet meer tegenwoordig. Mensen vinden het veel te moeilijk om rekening met elkaar te houden. Ikke ikke is de norm aan het worden.

De ruimte is gewoon te krap om ook nog eens ruimte bij een anders weg te kapen. Iedereen moet het doen met zijn eigen krappe stukje, dan hebben we allemaal evenveel ruimte. Daar ben ik voor.

Waarom jij meer dan een ander? Los van dat knopje.... Laat los dat knopje.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:47

Lange afstandsvluchten in economy zijn voor iedereen pittig, dus ja, ik zet mijn stoel naar achter en snap het ook dat die voor mij dat doet. Uiteraard niet als het eten nog niet afgeruimd is of zo.

Ik ben zelf erg lang en het past wel hoor, neem ook bijna altijd zitje aan het gangpad. Ik slaap amper op de vlucht dus loop regelmatig rond.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:50

BloemBloem schreef:
Vientje schreef:
De functie zit er toch niet voor niks op, je hebt alle recht om je stoelleuning naar achter te doen. Als ik hem niet naar achter doe kan ik in geen enkele economy ooit mijn lijf en stelten kwijt, tenzij ik bij de nooduitgang heb weten te boeken :+ Bij mij gaat hij dan ook bijna standaard achterover, tenzij inderdaad vluchten van 1-2 uurtjes. Ik kan het dan ook niet op prijs stellen als iemand achter mij zit te mekkeren dat mijn leuning naar achter gezet wordt, als je als een prins wilt vliegen terwijl iedereen rekening met jou houdt dan vlieg je maar business class hoor (doe ik zelf op lange vluchten vaak ook). Maar ik check wel altijd eerst even inderdaad of de achterbuur geen drinken oid op het tafeltje heeft staan en kondig het aan dat ik hem achterover zet, wel zo sociaal...


Had het zelf niet beter kunnen verwoorden :-) En daarbij leven en laten leven hoor. Gekke maatschappij leven wij toch, als je netjes zegt dat je je leuning naar achter doet is er toch niks aan de hand :-)


Je moet het niet zeggen, je moet het vragen. Daar zit het grote verschil vind ik.

Zou jij je de stoel toch naar achter kunt zetten en daarmee extra ruimte innemen ten koste van de ander, als die ander zegt nee, ik wil jouw stoel niet achter hebben want ik heb daar last van?

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:51

Boras, nee, ik zeg het, want de knop zit er niet voor niks :-)

Als iemand er echt last van heeft valt er altijd wel een middenweg te vinden. Beetje water bij de wijn ;-)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:52

Ja hallo en dan heb ik 700 gedokt en die achter mij mss 300 en kan ik de hele vlucht kaarsrecht zitten omdat die er geen zin in dénkt te hebben? Want zoveel plek verlies je niet. De enige die echt gejost is, is degene die helemaal vanachter zit en zijn stoel niet naar achter kan doen.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:56

Boras: waarom zou je het moeten vragen? Het mededelen is absoluut voldoende in mijn ogen. En als de persoon achter mij er commentaar op heeft wijs ik hem of haar graag op het feit dat er comfortabele en ruimere stoelen te boeken zijn.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:58

Relaxed schreef:
Nou ja, bij mij kan het gewoon niet, mijn knieën zitten toch echt in de weg.. Ik zou zelf dus ook nooit de stoel zomaar naar achteren doen.
Ik vind het ronduit asociaal als mensen zonder blikken of blozen hun stoel platgooien en zeg er dan ook zeker iets van. Vorig jaar op een vlucht van 2,5 uur midden op de dag. Toen heb ik hem ff op zijn schouder getikt dat dit toch echt niet ging passen.. Mijn benen lagen op dat moment in het gangpad, maar kon ze met geen mogelijkheid terugkrijgen mocht er iemand langs moeten :+


Ik vind het ronduit asociaal om mensen erop aan te spreken dat ze hun stoel naar achteren doen. Daar zijn die dingen gewoon voor gemaakt en dat weet je ook voordat je gaat vliegen. Er zijn comfort plekken. Als je echt zoveel moeite hebt met beenruimte, boek die dan gewoon. Maar ga niet een ander limiteren.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:00

__Sannne schreef:
Ik vind het ronduit asociaal om mensen erop aan te spreken dat ze hun stoel naar achteren doen. Daar zijn die dingen gewoon voor gemaakt en dat weet je ook voordat je gaat vliegen. Er zijn comfort plekken. Als je echt zoveel moeite hebt met beenruimte, boek die dan gewoon. Maar ga niet een ander limiteren.

Dit.

Bovendien... Je benen zitten onder het stuk dat naar achteren gaat.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:00

Nou, mij viel mij juist op dat die laatste rij een stukje lege ruimte had achter zich, niet pal tegen de muur aan zeg maar. Die lagen allemaal lekker 'plat' zonder dat er iemand over kon zagen :j .

Hier op lange vluchten ook een stoel aan het gangpad (normaal sterk fan van stoeltje aan het venster, maar niet voor lange duur). Tussen al het draaien en keren door, kunnen de voeten dan eens wat verder gestrekt worden. Moet ik wel weer opletten dat er geen mensen over struikelen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:02

of dat ze er keihard met het karretje tegen rijden :D

Ha op sommige vliegtuigen kunnen die achterste stoelen niet naar achter, super vervelend!

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:06

Karretjesrijders letten best wel op. Slaapdronken passagiers niet :+ .

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:07

Thioro schreef:
Hier op lange vluchten ook een stoel aan het gangpad (normaal sterk fan van stoeltje aan het venster, maar niet voor lange duur). Tussen al het draaien en keren door, kunnen de voeten dan eens wat verder gestrekt worden. Moet ik wel weer opletten dat er geen mensen over struikelen.


Dit inderdaad. Probeer ook altijd zo ver mogelijk achteraan te zitten. Kleine koters zitten meestal voorin + bij sommige vliegtuigen is het gangpad achterin breder.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:18

Boterbloem90 schreef:
Ik heb hem zelf nooit naar achter. Wanneer de gene voor mij zit en even naar achter kijkt of het kan en anders vraagt vind ik het geen probleem.
Helaas een keer meegemaakt dat iemand zijn stoel zo naar achter gooit terwijl ik aan het eten was. Cola lag in mijn pastasalde en op mn broek. En geen sorry vanaf, alleen een flauw lachje.


Ongeveer dezelfde ervaring, enorm asociaal.. Doe het zelf eigenlijk nooit, ook niet op mijn 12 uur durende vlucht. Ik slaap toch niet. Vind het niet fijn als diegene voor me zijn stoel naar achter zet en het vooral gebeurd zonder aan te geven. Wat is vliegen eigenlijk poedersuiker