Vliegtuigstoelen en etiquette

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoekAa_

Berichten: 1465
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:31

Nou ik heb nog nooit iemand horen vragen cq mededelen dat ze de stoel gingen verstellen.

Ik kan de variant in etappes verstellen beter waarderen dan die waar je buur aan de voorzijde ineens op je schoot ligt. Ik slaap zelf toch voor geen meter in een vliegtuig, zet de stoel dan een paar cm terug maar niet tot ie niet verder kan.

Vind mensen die achter je op de touch screen rammen overigens erger dan mensen voor je die plat gaan.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:36

Ik meld het altijd even bij mijn achterburen of ik doe het wanneer ze slapen. Op lange vluchten (12 uur) moet dit echt wel met mijn 1.80cm

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:38

Ik doe mijn stoel nooit heel ver naar achter, eigenlijk net zo dat ik niet meer kaarsrecht zit. In 1x naar achter doen doe ik nooit, vind t ook nooit zo fijn als de voorburen dat doen, zeker als ik nog wat op t tafeltje heb liggen

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 21:38

frankiej schreef:
kortom vliegen is gewoon k*t


Vliegen zelf misschien wel, maar het is het waard om zoveel leuke plekken op de wereld te kunnen bezoeken.

Getup

Berichten: 8342
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:44

ach,houd op,pffff . De laatste keer in n vliegtuig ( midden op de dag en naar Italie) besloot de meneer voor ons direkt met elk knopje wat ie tegenkwam te proberen en uiteraard meteen die stoel zowat in ligpositie naar achter te gooien. Heb gevraagd of ie dat aub niet wil doen....."oh,waarom dan " :( .... Aangezien ie niet wilde ruilen van plek,is hij maar mokkend rechtop gaan zitten }>

Nimber

Berichten: 26557
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:46

Ik doe mijn stoel wel naar achter. Ik slaap altijd ( dag of nachtvluchten maakt niet uit) de functie zit er niet voor niets op.
Ik heb er ook nul problemen mee als diegene voor mij m naar achter doet. Het is sneu dat mensen dan wel vinden dat ze te weinig ruimte hebben maar als je meer ruimte nodig hebt kun je daar rekening mee houden door stoelen met extra beenruimte te reserveren of door comfort of 1e klas te vliegen.
Dat hebben wij gedaan naar Australië. Je weet dat je als sardientjes volgepakt zit das behelpen, dus voor extra ruimte gezorgd dat was zeker op die 26 uur heen en 30 uur terug echt t geld dubbel en dwars waard.

Bij de maaltijden zet ik m rechtop tenzij ik comateus ben. Ik heb de luxe om rustig 8 uur non-stop te kunnen slapen in vliegtuigen

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:47

Interessant om te lezen hoe andere Economy reizigers hierover denken :)

Ik vlieg zelf relatief vaak intercontinentaal en ben 1.77, dus altijd een pretje met welke kist dan ook (overigens is het niet perse Airbus of Boeing eigen qua ‘ruimte’ maar ook qua indeling gekozen door de desbetreffende airline).

Voor mijn 12u+ vluchten boek ik eigenlijk altijd een exit row, puur omdat ik het echt niet trek anders :+ Ik doe met regelmaat wel m’n stoel wat naar achter tijdens de slaapuren, maar absoluut niet tijdens service en check altijd even hoe de persoon achter mij zit. Het is ook niet zo dat er maar 2 standen op zo’n stoel zitten, je hoeft niet meteen bij je buurman in z’n schoot te gaan liggen (helemaal plat is natuurlijk geen optie in Economy).

Maar goed: Alles met regelmaat. Als ik wel een voorganger had en iemand knalt een stoel in m’n gezicht dan krijg je ‘m even hard weer terug in de normale stand. We zitten allemaal krap, beetje meedenken mag wel. Idealiter vlieg ik kisten met een 2-4-2 configuratie al zijn die op de 777, 787 en A350 helaas niet echt meer gebruikelijk.

Moet wel zeggen dat ik op de terugweg vaak geen extra exit row boek, dan slaap ik later thuis dus dan red ik me wel :+

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:07

Ik ben altijd zo gespannen en angstig in het vliegtuig dat ik me eigenlijk niet meer druk maak over de stoelen. :')

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:13

Shaggy09 schreef:
Ik ben altijd zo gespannen en angstig in het vliegtuig dat ik me eigenlijk niet meer druk maak over de stoelen. :')


Daar hebben ze de dranken service voor :+

Fitzroy

Berichten: 25169
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:18

Oeh, 6 blz al. Inmiddels ben ik 9 x de wereld omgevlogen, en 21 dagen non stop in een vliegtuig doorgebracht. (Heb je leuke sites voor om dat bij te houden)

Economy Class vind ik verschrikkelijk dus bij voorkeur boek ik comfort. Maar als dat er niet is dan gooi ik toch echt mijn stoel naar achteren. Anders is het niet te doen met mijn lengte. En als iedereen dat nu doet zie ik het probleem niet. Je hebt dan nog steeds allemaal even veel ruimte waarbij de mensen die kleiner zijn altijd in het voordeel zijn.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:43

Ongeacht of de vlucht nou een uur duurt of meer dan 12 uur, ik doe eigenlijk nooit mijn stoel naar achteren.
Ik ben klein, dus ik heb genoeg opties om een soort van comfortale slaaphouding te vinden.
Enige wat ik wél irritant vind, is dat (lange) mensen automatisch hun benen bij mijn stoel dumpen, omdat ik klein ben. Dit zijn dus serieus mensen die ik niet ken en dit gebeurt zonder overleg :')

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:55

Het ligt er aan of ik het doe, afhankelijk van tijdstip waarop ik op moet staan om vliegtuig te halen, tot hoe lang de vlucht duurt en alles wat er tussen zit.

Ik communiceer altijd wel even naar achteren dat ik `plat` ga.

Helaas zijn er maar biister weinig mensen die daadwerkelijk even een seintje geven dat ze ´plat´gaan...en ik vind het wel evenredig lopen met de steeds egocentrische samenleving waarin we leven.

Als ik de kans heb, bij de asociale acties, zet ik ook mijn knie ertegenaan, of ik ga heel irritant met mijn voet tegen de stoel tikken als het ritme van mijn muziekje.

In het geval van degene die tijdens het eten dat doet, en geen sorry zegt, kan van mij een flinke plens water in zijn kraag verwachten van me, oeps sorry, foutje :+

Myca

Berichten: 6267
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:57

Op een lange vlucht zet ik hem langzaam stapje voor stapje steeds een stukje verder onderuit.
Net als Michael McIntyre:

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:08

Bij emirates is economy vergelijkbaar met comfort. Hadden een A380 naar Dubai, en dat was echt prima te doen

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:09

Rakkie123 schreef:
Het ligt er aan of ik het doe, afhankelijk van tijdstip waarop ik op moet staan om vliegtuig te halen, tot hoe lang de vlucht duurt en alles wat er tussen zit.

Ik communiceer altijd wel even naar achteren dat ik `plat` ga.

Helaas zijn er maar biister weinig mensen die daadwerkelijk even een seintje geven dat ze ´plat´gaan...en ik vind het wel evenredig lopen met de steeds egocentrische samenleving waarin we leven.

Als ik de kans heb, bij de asociale acties, zet ik ook mijn knie ertegenaan, of ik ga heel irritant met mijn voet tegen de stoel tikken als het ritme van mijn muziekje.

In het geval van degene die tijdens het eten dat doet, en geen sorry zegt, kan van mij een flinke plens water in zijn kraag verwachten van me, oeps sorry, foutje :+


Euhm... nou ik vind jou reactie ook wel een voorbeeld van de steeds mee egocentrische reactie waarin we samenleven. Maar een beetje klooien ipv rustig er iets van zeggen?

Thioro

Berichten: 4003
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:10

Emirates is idd echt luxe, hun economy is bijna een first class bij andere maatschappijen :') .

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:16

Poekkie schreef:
Rakkie123 schreef:
Het ligt er aan of ik het doe, afhankelijk van tijdstip waarop ik op moet staan om vliegtuig te halen, tot hoe lang de vlucht duurt en alles wat er tussen zit.

Ik communiceer altijd wel even naar achteren dat ik `plat` ga.

Helaas zijn er maar biister weinig mensen die daadwerkelijk even een seintje geven dat ze ´plat´gaan...en ik vind het wel evenredig lopen met de steeds egocentrische samenleving waarin we leven.

Als ik de kans heb, bij de asociale acties, zet ik ook mijn knie ertegenaan, of ik ga heel irritant met mijn voet tegen de stoel tikken als het ritme van mijn muziekje.

In het geval van degene die tijdens het eten dat doet, en geen sorry zegt, kan van mij een flinke plens water in zijn kraag verwachten van me, oeps sorry, foutje :+


Euhm... nou ik vind jou reactie ook wel een voorbeeld van de steeds mee egocentrische reactie waarin we samenleven. Maar een beetje klooien ipv rustig er iets van zeggen?


Heb je de grote bekken al gehoord, als je er wat van zegt, rustig (of pittig omdat je schrikt) :( ?
Daar heb ik al helemaal geen zin meer in.....

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:19

Wat is het hier gezellig :D

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:24

Ik doe het zelf nooit want vindt het zelf ook niet prettig als iemand voor mij het doet.
Als degene voor mij de stoel achterover gooit doe ik hem meestal wel iets naar achter omdat ik anders mijn tv schermpje voor mijn gezicht heb, en niet veel kan zien.

Laatst had ik iemand die haar handbagage tas onder de stoel voor mij had gedaan. En niet wegpakken hé, gewoon laten liggen :')

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:27

Tierania_ schreef:
Laatst had ik iemand die haar handbagage tas onder de stoel voor mij had gedaan. En niet wegpakken hé, gewoon laten liggen :')


En was dat degene voor je? Of iemand naast je?

Mag over een week of wat weer vliegen, ben benieuwd wat het gaat brengen.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:29

Was degene naast me die wilde zelf waarschijnlijk meer beenruimte...

verootjoo
Berichten: 35671
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:31

Maar dan pak je toch gewoon die tas op en zet je hem onder de stoel waar die hoort?
Zou ik doen :=

Wat ik trouwens ook gruwelijk irritant vind is als mensen totaal niet luisteren naar de boarding instructies. Als ze het woord ‘boarden’ horen rennen ze gelijk naar de ingang zonder te luisteren wie er eerst mag boarden.
Soms mogen eerst mensen met kleine kinderen boarden, zodat die goed geïnstalleerd kunnen worden, soms gaan ze op rij nr etc.
En aaaaaaltijd staan er mensen die nog lang niet hoeven te boarden toch met hun neus vooraan om als eerste in het vliegtuig te zitten :?
Je hebt toch sowieso gewoon al een plek, waarom moet je er als eerste in in vredesnaam....
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 16-09-19 12:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:32

Tierania_ schreef:
Was degene naast me die wilde zelf waarschijnlijk meer beenruimte...


Waarom heb je hem niet weggehaald en op haar schoot gezet dan? Zet ze maar onder de stoel voor zich ipv die ernaast

Zoolgangster

Berichten: 9728
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:32

Poekkie schreef:
Rakkie123 schreef:
Het ligt er aan of ik het doe, afhankelijk van tijdstip waarop ik op moet staan om vliegtuig te halen, tot hoe lang de vlucht duurt en alles wat er tussen zit.

Ik communiceer altijd wel even naar achteren dat ik `plat` ga.

Helaas zijn er maar biister weinig mensen die daadwerkelijk even een seintje geven dat ze ´plat´gaan...en ik vind het wel evenredig lopen met de steeds egocentrische samenleving waarin we leven.

Als ik de kans heb, bij de asociale acties, zet ik ook mijn knie ertegenaan, of ik ga heel irritant met mijn voet tegen de stoel tikken als het ritme van mijn muziekje.

In het geval van degene die tijdens het eten dat doet, en geen sorry zegt, kan van mij een flinke plens water in zijn kraag verwachten van me, oeps sorry, foutje :+


Euhm... nou ik vind jou reactie ook wel een voorbeeld van de steeds mee egocentrische reactie waarin we samenleven. Maar een beetje klooien ipv rustig er iets van zeggen?


Dat dus... laf tegen de stoel aanschoppen, is m.i. hetzelfde als een kinderwagen tegen iemands enkels aanduwen doordat je iemand in de weg vindt lopen. In plaats van even te vragen of je erlangs mag... -O-

En blijkbaar ben ik niet de enige die dat stom vind...

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/trap-tegen-vliegtuigstoel-meest-irritant-tijdens-vlucht

N0a
Berichten: 4771
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:34

Tierania_ schreef:
Was degene naast me die wilde zelf waarschijnlijk meer beenruimte...



Dan had ik echt tegen de stewardess gezegd. "Goh er is hier een tas blijven liggen van de vorige vlucht, wilt u deze aan de gevonden voorwerpen geven" }> En als dat menske naast je dan ineens zegt, die is van mij... dan had ik gezegd, maar waarom ligt hij onder de stoel voor mij dan?

Verder vraag ik echt nooit of mijn stoel naar beneden mag. Wat een onzin. Op de verre vluchten schuift je zitvlak ook nog wat naar voren als je stoel naar achteren gaat. Dan lig je echt wel een boel comfortabeler hoor.