Vliegtuigstoelen en etiquette

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:29

Ik zit of bij het raam of aan het gangpad en dan leun ik altijd van de mensen af, dus gebruik ik de armsteun tussen mij en die ander niet :+

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:35

Relaxed schreef:
Ik zit of bij het raam of aan het gangpad en dan leun ik altijd van de mensen af, dus gebruik ik de armsteun tussen mij en die ander niet :+


Same, nooit issues. Heb voor m'n vlucht volgende maand een exit row aan het gangpad (niet ideaal, maar goed).

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:42

Doutz16 schreef:
Hoe denken jullie over te dikke mensen in het vliegtuig? Vinden jullie dat die ook 2 stoelen moeten boeken als 1 stoel amper voldoende is of de naaste passagiers er last van hebben?


Lastig. De vliegmaatschappij verkoopt je een zitplaats. Als je dan niet op 1 zitplaats past maar er 2 nodig hebt snap ik wel dat een vliegmaatschappij 2 plaatsen rekent. Die halve zitplaats kunnen ze tenslotte niet meer verkopen. (Ik ben wel dun maar pas niet op een halve vliegtuigstoel :+ )
Maar dikke mensen kunnen er ook niets aan doen dat ze niet in een normale zitplaats passen. Dat maakt het wel heel wrang. En gevoelsmatig voor mij ook wel oneerlijk.

Het verschil met lange mensen zit hem voor mij erin dat als de stoel rechtop blijft de meeste nog wel kunnen zitten.
Ben je zo lang dat je ook niet normaal kan zitten als een stoel rechtop staat...ja dan zul je toch meer moeten betalen voor een plek met meer beenruimte.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:00

Ik weet nog 1 keer voor het instappen dat ik een schietgebedje heb gedaan om niet naast die enorme amerikaan te hoeven zitten -O- Die woog wel 200 kg denk ik.

Mijn gebedje werd verhoord 8-) .

Ik mag toch hopen dat zulke mensen 2 stoelen boeken en dan ook nog aan de raam kant. Dan kan ik er in ieder geval snel uit bij calamiteiten. }>

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 16:18

NatasjavE schreef:
Maar dikke mensen kunnen er ook niets aan doen dat ze niet in een normale zitplaats passen.

In 99% van de gevallen wel hoor, minder calorieën in het mondje stoppen. Maar o wee, dat mag je niet zeggen.

Ik vind inderdaad dat die twee plaatsen moeten boeken. Als ik van 62kg een koffer van 1kg te zwaar incheck moet ik bijbetalen maar een vrouw van mijn lengte die 120kg weegt en anderhalve plek inneemt zou wel kunnen zonder consequenties? Vind ik ook niet helemaal fair.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:02

Overgewicht is echt ingewikkelder dan eigen schuld dikke bult.
Maar dat gaat verder off-topic.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 17:43

Als het zodanig is dat je niet in een vliegtuigstoel past dan is t geen kwestie meer van ‘slechte genen’ of ‘trage schildklier’
Maar das taboe voor de meesten om te benoemen en dat mag. In het kader van dit topic is t erg vervelend om je medereizigers met je ernstige overgewicht op te zadelen. Dus dan vind ik het ook terecht moest je verplicht een zitplaats extra moeten boeken.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:42

Mars schreef:
NatasjavE schreef:
Maar dikke mensen kunnen er ook niets aan doen dat ze niet in een normale zitplaats passen.

In 99% van de gevallen wel hoor, minder calorieën in het mondje stoppen. Maar o wee, dat mag je niet zeggen.

Ik vind inderdaad dat die twee plaatsen moeten boeken. Als ik van 62kg een koffer van 1kg te zwaar incheck moet ik bijbetalen maar een vrouw van mijn lengte die 120kg weegt en anderhalve plek inneemt zou wel kunnen zonder consequenties? Vind ik ook niet helemaal fair.

Eens. Want de prijzen voor een kilo extra gewicht in de koffer zijn ook niet mals.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:53

Maakt toch niks uit hoe je aan overgewicht komt?
Je betaalt voor de ruimte in een vliegtuig en als je niet genoeg hebt aan 1 stoel, boek je er 2. Vind ik best logisch.

Maar vraag me af hoe ze dat handhaven, bij het boeken hoef je nooit je gewicht op te geven :=

Anoniem

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:55

Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.. Zie je ook in de paardensport, iedereen is het eens over gewichtslimieten, maar hoe...

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:55

Er is laatst een pilot geweest waarbij je moest wegen op het vliegveld.
Het heeft toch invloed op het brandstofverbruik.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:03

Suzanne F. schreef:
Er is laatst een pilot geweest waarbij je moest wegen op het vliegveld.
Het heeft toch invloed op het brandstofverbruik.


Maar dan zijn alle stoelen al verkocht dus als er dan een echte obees tussen zit is het overboekt -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:07

Er zijn best veel maatschappijen die daar regels voor hebben hoor. Maar niet het gewicht, maar de omvang is van belang. Als je er naast zit tenminste.
https://blog.tix.nl/vliegen/passagiers-overgewicht/
Aks mensen echt niet goed passen in een stoel kunnen ze bij sommige maatschappijen gewoon geweigerd worden, volgens mij gebeurt dat ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:07

Maar dat is toch helemaal niet te doen.. Ik ben 180 en ben sowieso al zwaarder dan iemand van 150 (als het goed is :+ ) Of iemand van 150 die net zo zwaar is als ik, past niet eens in de stoel.. Dus moet je maximale bmi's gaan gebruiken? Lijkt me onmogelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:22

Relaxed schreef:
Maar dat is toch helemaal niet te doen.. Ik ben 180 en ben sowieso al zwaarder dan iemand van 150 (als het goed is :+ ) Of iemand van 150 die net zo zwaar is als ik, past niet eens in de stoel.. Dus moet je maximale bmi's gaan gebruiken? Lijkt me onmogelijk..

United heeft bijvoorbeeld dit:
Citaat:
A customer is required to purchase an additional seat or upgrade if they do not meet one of the following criteria:

The customer must be able to properly attach, buckle and wear the seat belt, with one extension if necessary, whenever the seatbelt sign is illuminated or as instructed by a crew member. Footnote*
The customer must be able to remain seated with the seat armrest(s) down for the entirety of the flight.
The customer must not significantly encroach upon the adjacent seating space.

Dat is toch best te handhaven lijkt me.

Anoniem

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:39

De riem lijkt me idd duidelijk, maar dat weet je niet door iemand te wegen bij het inchecken :+

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:42

Daar wordt eigenlijk wel op gecontroleerd en mensen die overduidelijk 2 stoelen nodig hebben, moeten er ook 2 boeken.

Heb net als Cowgirl ook eens een gebedje gedaan dat ik niet naast een obees persoon in de wachtrij zou zitten.
Mijn gebed werd niet verhoord :+ .
Nu had ik er niet enorm veel last van in die zin dat ik in de middenrij van een 3-4-3 comformatie zat en er dus nog wel ruimte was tussen mij en meneer. Helaas had hij ook echt wel last van z'n overgewicht, plofte helemaal bezweet en uitgeput neer in z'n stoel (nja 2 stoelen).

Echter, eenmaal het boarden gedaan kwamen de stewards hem weldegelijk ophalen om hem te verzetten naar een ruimere plek. Hij had geen 2 stoelen geboekt terwijl hij dat wel had moeten doen.
Nu goed, positief: hij werd geüpgraded naar business, negatief: hij moest de extra toeslag wel betalen.
Positief voor mij, ik had de rest van de vlucht de hele middenrij voor mij alleen :P .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:45

Suzanne F. schreef:
Er is laatst een pilot geweest waarbij je moest wegen op het vliegveld.
Het heeft toch invloed op het brandstofverbruik.

Dat ging om de hoeveelheid brandstof die ze moesten tanken, zodat ze meer maatwerk konden leveren. Maar was vrijwillig (en moet nog starten overigens).

Ik heb zelf overgewicht en vind prima dat op het moment dat je niet meer op 1 stoel past, je moet betalen voor de tweede stoel.

Aprella
Berichten: 643
Geregistreerd: 24-01-11

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:05

Je moet volgens mij toch al serieus wat overgewicht hebben om niet meer in zo'n stoeltje te passen.
Ik ben ook dik maar niet zo dat ik niet meer in een stoeltje pas.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:06

Aprella schreef:
Je moet volgens mij toch al serieus wat overgewicht hebben om niet meer in zo'n stoeltje te passen.
Ik ben ook dik maar niet zo dat ik niet meer in een stoeltje pas.


Nou ik zag er tijdens mijn laatste vlucht eentje die overdwars in de stoel moest gaan zitten, anders paste ze er niet in. Maar inderdaad, dan praat je niet over iets overgewicht maar fors overgewicht.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:48

Ik kom letterlijk net uit het vliegtuig gestapt. En ook hier een schietgebedje gedaan in de hoop dat de obese persoon niet naast ons kwam zitten. Ze had gewoon 1 stoel, maar daar paste ze absoluut niet in. Gelukkig moest ze een rij verder zijn.

Daarnaast ook hier iemand die zijn stoel naar achteren deed. Het meisje achter diegene kon zich amper nog een houding aannemen. Vond het erg egoïstisch voor een dagvlucht.

Voor lange mensen, vliegen met freebird is zeker niet aan te raden. Ontzettend weinig beenruimte..

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:34

Ik vraag mij ook af of een zwaar persoon ook niet een gevaar is voor de vlieg veiligheid.

Zoals ik al eerder zei er zal maar een calamiteit zijn waardoor je snel het toestel moet verlaten en dan zit er zo iemand naast je. Nu zal ik er wel over heen klimmen maar iemand die wat ouder is zit toch mooi vast.

Maar ook als die persoon zelf wat overkomt onderweg. Die trek je niet zomaar uit de stoel om op het gangpad te leggen. Ik kijk wel eens my 600lbs life en daar moeten ze ook wel vliegen, sommige hebben gewoon 3 stoelen nodig. -O-

Je kan die mensen niet verbieden te vliegen en soms vind ik ze ook gewoon zielig, je word idd niet zomaar zo.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:38

Rakkie123 schreef:
Het ligt er aan of ik het doe, afhankelijk van tijdstip waarop ik op moet staan om vliegtuig te halen, tot hoe lang de vlucht duurt en alles wat er tussen zit.

Ik communiceer altijd wel even naar achteren dat ik `plat` ga.

Helaas zijn er maar biister weinig mensen die daadwerkelijk even een seintje geven dat ze ´plat´gaan...en ik vind het wel evenredig lopen met de steeds egocentrische samenleving waarin we leven.

Als ik de kans heb, bij de asociale acties, zet ik ook mijn knie ertegenaan, of ik ga heel irritant met mijn voet tegen de stoel tikken als het ritme van mijn muziekje.

In het geval van degene die tijdens het eten dat doet, en geen sorry zegt, kan van mij een flinke plens water in zijn kraag verwachten van me, oeps sorry, foutje :+


Vind jouw reacties verweg meer asociaal dan iemand die een stoel naar achter doet. Jij bent gewoon aan t treiteren.
Dan hoop ik dat je een keer iemand treft die jouw nare gedrag kopieert en per ongeluk zn pasta op je laat vallen :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:48

Ik denk inderdaad dat even overleggen handiger is dan gaan zitten treiteren.
Kom je er samen niet uit kan je altijd nog een stewardes vragen. Wie weet weten zij nog een plekje in het vliegtuig.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:49

Zouden jullie misschien zo tof willen zijn om het hier nu niet ook nog eens over mensen met overgewicht te hebben? Ik snap de link, maar het ligt bij een hoop mensen enorm gevoelig en lijkt me, binnen dit topic, ook niet nodig :)