Reiservaringen voor unieke wereldreis

Moderators: MirandaT, Duhelo, Muiz, Essie73, Ods

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:39

mvdende schreef:
Voor 6 maanden Australië en Nieuw-Zeeland was ik €12.000 kwijt. Inclusief alles. Ik had ervoor gekozen om op een touristvisa te gaan en heb dus niet gewerkt.

Hostel in Australië en Nieuw-Zeeland zit tussen de 20 en 40 dollar per nacht voor een dorm. In Sydney zijn de hostels echt mega duur: Wake Up betaal je zo 42 voor een 10 persoons kamer. Maar bijvoorbeeld in Cairns betaalde ik maar 20 voor een 6 of 8 (Weet ik niet meer)

Ik heb zo goedkoop mogelijk geleefd, drink sowieso geen alcohol en at echt niet 7 dagen per week pasta. Maar gewoon goed nadenken hoe, wie, waar wat: soepgroente kennen ze daar niet en groente los kopen is echt mega duur. Wel hadden ze bijvoorbeeld voorgesneden groente uit de diepvries, was dan wel veel te veel voor 1 persoon, maar betaalde dan 3 voor de gemengde groente ipv al 3 voor alleen 1 prei..

Wel bijna alle highlights gezien en gedaan: Great Barrier, Withsundays, Fraser, Bayron Bay surfen, surf school, Great Ocean Road, Kangeroo Island, Adelaide to Alice Springs. 3 weken op Tasmanië gezeten en daar niets voor hoeven te betalen: mn ouders kwamen me daar opzoeken en hun hadden een camper gehuurd en betaalde het eten enz.
In totaal 3 maanden in Australië geweest.

Ook In Nieuw-Zeeland zo zuinig mogelijk maar ook "alle" highlights gezien. Ik had daar een ticket voor de Straybus. Maar jij hebt gelukkig een auto tot je beschikking. Je hebt in NZ verschillende "campings" van de DOC die gratis of bijna gratis zijn. Zit een fijne in Mnt Cook village met overdekte kookgelegenheid en normale wc en drinkwater. Deze campings zijn meestal alleen met auto te bereiken en niet met het ov, dus ik sliep vaker gewoon in een hostel.

Nog één tipje:

Landen zoals de Balkan en de Azoren, Griekenland enz zijn ook zeer prima tijdens een normale vakantie van 1 of 2 weken te bezoeken. Ik zou daar nu niet mn geld aan gaan uitgeven terwijl je die landen ook over een paar jaar kan bezoeken.

Ik zou alleen de landen/ gebieden tijdens je wereldreis bezoeken waarvan je zegt: daar kom ik anders nooit meer.

Ook Amerika (delen van) en bijvoorbeeld Bali zijn prima tijdens een "normale" vakantie te bezoeken en zullen niet prioriteit één hebben als ik vanwege het budget keuzes moet gaan maken.

Mee eens. Bovendien moet je ook rekening houden met reismoeheid. Ik ken diverse mensen die langer dan een half jaar hebben gebackpackt in alle uithoeken van de wereld die er op 'n gegeven moment doorheen zaten. Als ze voldoende budget hadden dan knapten ze soms wel weer op van een weekje in een luxere accommodatie in een eigen kamer. Maar er zijn er ook die hun ticket omgeboekt hebben en voortijdig naar huis zijn gegaan. Het moet je echt liggen die lowbudget reisstijl.

Mkango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:11

Fitzroy schreef:
Maar je kunt toch naar alle landen op vakantie ? Waarom zou je ergens ‘nooit’ meer komen als je werkt? Alles is te bereizen ...

Geld, tijd, verplichtingen, aantal vakantiedagen... neem aan dat je niet voor een weekje naar Australië vliegt. :+ :) Dan ga je toch sneller naar Griekenland.

[o]

Fitzroy

Re: Reiservaringen voor unieke wereldreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:21

Nee, maar voor 4 weken kan toch prima? Is in Nl het minimum aantal vakantiedagen ;)

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:29

Mkango schreef:
Fitzroy schreef:
Maar je kunt toch naar alle landen op vakantie ? Waarom zou je ergens ‘nooit’ meer komen als je werkt? Alles is te bereizen ...

Geld, tijd, verplichtingen, aantal vakantiedagen... neem aan dat je niet voor een weekje naar Australië vliegt. :+ :) Dan ga je toch sneller naar Griekenland.

Juist als je een vaste baan hebt heb je doorgaans meer budget en kun je ook jaarlijks een reis van 4 weken maken naar een verre bestemming.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:49

Mkango schreef:
Fitzroy schreef:

Juist als je een vaste baan hebt heb je doorgaans meer budget en kun je ook jaarlijks een reis van 4 weken maken naar een verre bestemming.

Totdat je een baan hebt waar je met hangen en wurgen misschien net aan 2 weken continu verlof op mag nemen... wettelijk mag je eens in de zoveel jaar 3 weken continu verlof op nemen, dat is iig niet ieder jaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:03

mvdende schreef:
Totdat je een baan hebt waar je met hangen en wurgen misschien net aan 2 weken continu verlof op mag nemen... wettelijk mag je eens in de zoveel jaar 3 weken continu verlof op nemen, dat is iig niet ieder jaar.

Mijn motto was altijd ik werk om te leven en leef niet om te werken. Heb het bij een bedrijf zelfs in mijn contract laten zetten dat ik nooit verplicht kon worden in het hoogseizoen verlof te nemen en dat ik 4 weken aaneengesloten weg mocht.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:32

Hoi,
Ik zag dat je al een aardig beeld van wat je wilt en ik heb niet ales gelezen maar wilde je nog even mijn favoriete bestemmingen mee geven.
Dat zijn Madagascar en Sumatra (Indonesië). Die eerste heb ik een groepsreis gemaakt en dat is zo'n veelzijdig land, met onwijs bijzondere natuur en diersoorten. Sumatra ben ik twee x geweest. 1x rondgetrokken met mijn ouders en 1x alleen geweest. I toen ik alleen was ben ik twee weken in bukit lawang geweest.. Ik had daar de eerste reis contacten op gedaan en toen dus terug geweest. Fantastische natuur ook, Orang-oetans zien en overnachten in de jungle, super vriendelijke mensen. Er is daar ook een orang-oetan rehabilitatie centrum waar je vrijwilligers werk kan doen.
Ik heb toen via mijn contacten geboekt en was voor 10 dagen overnachting, 10x ontbijt en een aantal x lunch en diner in hotel 100 euro kwijt. Lekker goedkoop dus.

Mkango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:16

elnienjo schreef:
mvdende schreef:

Mijn motto was altijd ik werk om te leven en leef niet om te werken. Heb het bij een bedrijf zelfs in mijn contract laten zetten dat ik nooit verplicht kon worden in het hoogseizoen verlof te nemen en dat ik 4 weken aaneengesloten weg mocht.

Dat is dan een ontzettende luxepositie, die niet iedereen heeft.

[o]

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:16

Ik heb vandaag mijn polarsteps fotoboek gekregen. Prima kwaliteit en leuke opmaak. Goede hardcover en fotokwaliteit. Ik ben tevreden :)

Zafira, Meriva en ik <3 2007-2015 & 2016 & 2017 & 2018 & de toekomst <3 instagram the_real_qimm

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 10:17

Fijn dat de kwaliteit goed is Qimm! dan zet ik die zeker op mn lijstje om aan te denken tijdens de reis.

een vriendinnetje van mij is vertrokken naar San Francisco voor de EF studies. ze zou eigenlijk 5 maanden daar blijven... maar je raad het al, ze is helemaal niet tevreden. toen ze twee weken geleden aankwam op de zondag wilde ze eigenlijk het liefst al direct een ticket naar huis boeken. ze stuurde me foto's door van het eten (geen idee of je het eten kunt noemen?!) het is echt slecht... de kamers en badkamers zijn enorm!!! smerig: haarballen in douche putje, beschimmelde gordijnen..... ze heeft EF in Nederland welgeteld al 6!!! emails gestuurd maar geen gehoor gekregen. voor zo veel geld is dat enorm slecht... toevallig zat daar ook een meisje die naar de locatie in Honolulu geweest is (waar ik interesse in had), zij gaf aan dat het daar nog slechter is.

Dus bij deze: EF studies is van de baan.... ik spendeer liever dat hoge bedrag aan andere ervaringen....

YouTube: https://youtu.be/ItUOZSJ5Trc
insta: blackbeautyzaphir

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 21:28

Een meisje die ik heb leren kennen gedurende mijn reis in Nieuw-Zeeland raad mij Alberta (Canada) aan om heen te gaan om de Cowboy-ervaring op te doen. ik ga hier wat meer onderzoek naar doen. Toevallig Bokkers die in Alberta een cowboy-ervaring hebben gehad?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:35

BlackBeautyZ schreef:
Een meisje die ik heb leren kennen gedurende mijn reis in Nieuw-Zeeland raad mij Alberta (Canada) aan om heen te gaan om de Cowboy-ervaring op te doen. ik ga hier wat meer onderzoek naar doen. Toevallig Bokkers die in Alberta een cowboy-ervaring hebben gehad?

Hier een topic van iemand die in Canada op 'n ranch werkt/verblijft: [PP] [VOLG] Willow Ranch Canada:1 klik maakte mn dromen waar
Het ligt net in BC maar zo te zien op de grens met Alberta.

Zelf ben ik bij Springlake Ranch geweest in 100 Mile House (BC)
Maar mijn beste ervaring was een duderanch in Montana (Rocking Z, Wolf Creek)

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-19 13:56

Ohja ik heb met haar contact gehad toen ik een buitenlandse stage zocht. ik heb dat bedrijf inderdaad opgeschreven om er eventueel tijdens mijn reis heen te gaan. ik vind het namelijk altijd wel fijn als ik ervaringen heb gehoord van mensen die er daadwerkelijk geweest zijn.

ik heb nog wat zitten zoeken, mij lijkt het echt geweldig om naar Alberta gegaan. een vriendin gaf me de site Workaway om eens naar werk te zoeken. (zo kan ik zien of er wel zit wat ik zoek).

Verder zat ik nog na te denken of ik mn reis niet andersom zou doen... waar ik wilde eindigen gaan beginnen. ik wilde in september naar Canada vertrekken, maar dan is het al best koud in het westen las ik...... en als ik dan naar Nieuw-Zeeland ga dan wordt het waarschijnlijk ook al weer winter.. dan loop ik dus overal de mooie zomerdagen mis.. dat vind ik denk ik zonde. ik denk als ik een echte cowboy ervaring wil, en wil reizen in het westen, dat ik dan lente of zomer moet hebben. hoe denken jullie hier over?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:51

Ik zou eind augustus/begin september naar West Canada gaan en zorgen dat je (via Hawaii ofzo) rond november in Nieuw Zeeland aankomt. Dan zit je daar vol in het voorjaar. En dan kun je rond februari door naar Australie waar dan net de ergste zomerhitte voorbij is.