Paardrijden in IJsland.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 23:15

Oh wow dan heb jij wel een hele andere ervaring met Eldhestar dan ik.. Maarja jij zit ook in het hoogseizoen natuurlijk. Waar ik ook heen ga... ik ga altijd buiten het hoogseizoen
Bij Eldhestar was ik dus alleen. Omdat ze wél rekening hielden met het niveau. De rest waren allemaal beginners dus die hadden hun eigen groep en ik ging 1 op 1 met een begeleidster op pad. Gewoon tegen de normale groepsritten prijs

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 23:19

Dorine92 schreef:
Oh wow dan heb jij wel een hele andere ervaring met Eldhestar dan ik.. Maarja jij zit ook in het hoogseizoen natuurlijk. Waar ik ook heen ga... ik ga altijd buiten het hoogseizoen
Bij Eldhestar was ik dus alleen. Omdat ze wél rekening hielden met het niveau. De rest waren allemaal beginners dus die hadden hun eigen groep en ik ging 1 op 1 met een begeleidster op pad. Gewoon tegen de normale groepsritten prijs

Daarom reageerde ik ook, er waren meerdere mensen met ervaring dus ze hadden de groep in theorie kunnen splitsen in 2, maar dat was dus enkel voor een galopje de berg op. Voor mensen met wat rijervaring zou ik dus iets anders aanraden, maar ga je dus samen met iemand die nog nooit een paard heeft gezien is het wel een ideale plaats. De paarden zijn uitzonderlijk braaf! Knap hoe ze zo een selectie van 350 paarden hebben kunnen maken!

shadowstar

Berichten: 340
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 06:19

Wat jammer dat je dat zo hebt mee gemaakt! Ik heb 4 keer gereden op verschillende plekken en nooit met beginners. Ook zijn de paarden altijd braaf, goed opgevoed en erg werkwillig. Ze merken snel als je kunt rijden en lopen dan goed door. Ik ben zelf ook altijd in het hoogseizoen geweest.

shadowstar

Berichten: 340
Geregistreerd: 13-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:37

Dit jaar zoals eerder beschreven 6 dagen gereden bij Gröf in Sneafalsness.

Was fantastisch maar wel erg veel strand, dat was een klein beetje jammer.

Zijn wel echt fantastisch verzorgt.

Nu al de vakantie voor volgend jaar geboekt deze keer rijden met een kudde.

https://oddsstadir.is/

Heb er zin in!

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:36

Ben benieuwd naar je ervaringen daar

Zebraatje
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:33

shadowstar schreef:
Dit jaar zoals eerder beschreven 6 dagen gereden bij Gröf in Sneafalsness.

Was fantastisch maar wel erg veel strand, dat was een klein beetje jammer.

Zijn wel echt fantastisch verzorgt.

Nu al de vakantie voor volgend jaar geboekt deze keer rijden met een kudde.

https://oddsstadir.is/

Heb er zin in!



Ik ben daar in 2019 geweest. (misschien heb ik de tip wel ergens in een ander topic gegeven).
En ik vond het strand juist zo gaaf daar. (maar met 6 dagen misschien ook wel weer genoeg en meer afwisseling).
In volle tölt daar over het strand was echt een van de gaafste ervaringen die ik ooit heb gedaan.
Daarna nog een paar keer op het strand op IJslanders gereden in Nederland, maar die ging maar half zo snel of gewoon in galop. En ook met andere ritten in Ijsland heel veel tölt, maar niet in het tempo van daar op het strand. De accommodatie was ook geweldig, luxe en goed eten. En prijs vond ik destijds meevallen. Je krijgt veel luxe in vergelijking met andere meerdaagse tours in Ijsland.

In 2022 een 4 daagse tocht met Eldhestar in Thorsmork gedaan. Inderdaad een hele grote organisatie. Maar super geregeld en de gidsen kenden ook alle paarden die mee waren. Ik kan me wel voorstellen dat het daar anders is voor een dagtocht. Voor meerdaagse tochten kan ik ze zeker aanraden.

Ook nog gereden dat jaar bij https://www.huseyfarm.is/en/
Maar dit was met mensen zonder paardrij-ervaring. Voor mensen met ervaring wat saai. Al mocht ik wel voorop en samen met een andere ruiter alleen terugrijden, zodat we ook nog konden tölten.

shadowstar

Berichten: 340
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:47

Yes! Dankzij jou ben ik naar Gröf gegaan, was zeker wel de moeite. Maar door de storm konden we niet de bergen in en was het 6 dagen strand.

Maar verder niks te klagen, reuze vermaakt

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:26

Hoewel een ouder topic, stel ik mijn vraag toch maar hier. Ik ga binnenkort naar IJsland, is paardrijden in de winter een goed plan, of toch te koud en te weinig afwisseling ivm sneeuw en zo?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 06:46

Ik denk wel dat het in het voorjaar leuker is, maar je kunt denk ik het beste aan de stallen zelf vragen of ze momenteel wat te bieden hebben
Ik ben zelf een keer in maart geweest, toen had ik half sneeuw en half ontdooid

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:43

Voor de mensen die al geweest zijn:
Wat was jullie ervaring met controle op Rijkleding?

Is het voldoende als ik thuis was en gaat dat op goed vertrouwen? Of moet ik echt kunnen aantonen dat spullen gewassen en gedesinfecteerd zijn?

JorineV
Berichten: 1092
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:44

Niet echt iets gemerkt van controle. Maar wij hadden dan ook geen rijkleding mee. (Op vakantie een buitenrit doe we meestal gewoon in spijkerbroek.) Om nou voor een paar uurtjes het risico te nemen ziekteverwekkers over te brengen, vond ik de moeite niet.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:50

shadowstar schreef:
Dit jaar zoals eerder beschreven 6 dagen gereden bij Gröf in Sneafalsness.

Was fantastisch maar wel erg veel strand, dat was een klein beetje jammer.

Zijn wel echt fantastisch verzorgt.

Nu al de vakantie voor volgend jaar geboekt deze keer rijden met een kudde.

https://oddsstadir.is/

Heb er zin in!


Leuk! Ik heb bij Oddstadir gereden. Ze steken erg veel tijd in het goed opleiden van de paarden had ik de indruk. Veel balansoefeningen, werken aan de hand, werken met balanskussens met de paarden etc. En dat terwijl ze zoveel paarden hebben.
Ik heb bij hen een privérit gehad. Niet dat ik dat per se geboekt had, maar ze zijn zo kleinschalig dat het gewoon zo uitkwam.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:05

secricible schreef:
Voor de mensen die al geweest zijn:
Wat was jullie ervaring met controle op Rijkleding?

Is het voldoende als ik thuis was en gaat dat op goed vertrouwen? Of moet ik echt kunnen aantonen dat spullen gewassen en gedesinfecteerd zijn?

Je kunt gewoon in normale kleren rijden. Ze vragen nergens naar maar waarom zou je per se die kleding aan willen

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:51

secricible schreef:
Voor de mensen die al geweest zijn:
Wat was jullie ervaring met controle op Rijkleding?

Is het voldoende als ik thuis was en gaat dat op goed vertrouwen? Of moet ik echt kunnen aantonen dat spullen gewassen en gedesinfecteerd zijn?


Belangrijk is dat je iig niets van leer meebrengt, kleren goed wast en (berg)schoenen desinfecteert. Al wordt het niet gecontroleerd, je wil het niet op je geweten hebben dat je ziektes meeneemt. Er mogen niet voor niets geen paarden geïmporteerd worden, de paarden op IJsland hebben echt geen afweer tegen veel paardenziektes.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:58

Omdat ik met 6 dagen rijden en 4-5uur per dag in het zadel graag een rijbroek en een paar rijlaarzen draag :)
Ik ga puur voor een trektocht te paard een week die kant op en het advies is wel om gedegen Rijkleding mee te brengen.


@Nado, ik besef me dat het uiteraard super belangrijk is om goed te desinfecteren en voel de verantwoordelijkheid daar ook voor. Maar het gaat me er meer om of het oké is als ik dat thuis in de wasmachine doe met alle zorgvuldigheid. Dan is het namelijk niet te controleren of mensen het wel doen dus ik kan me voorstellen dat er meer nodig is.

Caps worden door de stal geregeld en ik haal een nieuw paar laarzen die ik bewaar tot daar, maar ik lees overal dat instanties (dierenartsen ed) geen verklaring willen afgeven om het bij hun te laten ontsmetten dus beetje zoekend wat er nodig is en hoe ik dit aanvlieg wb broeken ed.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:09

Zou een jodphur rijbroek en jodphurs dan niet fijner zijn voor zo'n trektocht? :)

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:15

Het advies is om laarzen aan te trekken ivm stukken lopen door water en risico op natte voeten. Normaal draag ik idd gewone (leren) rij-schoenen dus vandaar dat ik ook bedacht had een paar laarzen te halen voor deze tocht die in de kast blijven staan zo lang.

Bianca_v_s
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-05-16

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:25

Ik heb destijds (2016) nul controle gehad. Broek uiteraard gewassen, nieuwe (stoffen) handschoentjes mee, en met bergschoenen gereden die nog geen paard hadden gezien.

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:36

secricible schreef:
Omdat ik met 6 dagen rijden en 4-5uur per dag in het zadel graag een rijbroek en een paar rijlaarzen draag :)
Ik ga puur voor een trektocht te paard een week die kant op en het advies is wel om gedegen Rijkleding mee te brengen.


@Nado, ik besef me dat het uiteraard super belangrijk is om goed te desinfecteren en voel de verantwoordelijkheid daar ook voor. Maar het gaat me er meer om of het oké is als ik dat thuis in de wasmachine doe met alle zorgvuldigheid. Dan is het namelijk niet te controleren of mensen het wel doen dus ik kan me voorstellen dat er meer nodig is.

Caps worden door de stal geregeld en ik haal een nieuw paar laarzen die ik bewaar tot daar, maar ik lees overal dat instanties (dierenartsen ed) geen verklaring willen afgeven om het bij hun te laten ontsmetten dus beetje zoekend wat er nodig is en hoe ik dit aanvlieg wb broeken ed.


Goed bezig! Wat zegt de stal zelf over die controle?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:46

Niks, ik heb er nog extra naar gevraagd maar nog niks gehoord. Op internet lees ik wisselende ervaringen, maar de meeste vrij oud dus hoopte dat er hier nog wat recente ervaringen waren.

shadowstar

Berichten: 340
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:36

Bij mij is er nog nooit wat gecontroleerd, heb wel elke keer nieuwe schoenen gekocht, broek heb ik gewassen en handschoenen nieuw gekocht

Zoolgangster

Berichten: 9602
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:02

secricible schreef:
Niks, ik heb er nog extra naar gevraagd maar nog niks gehoord. Op internet lees ik wisselende ervaringen, maar de meeste vrij oud dus hoopte dat er hier nog wat recente ervaringen waren.


Met alle strenge regels om import van ziektes te voorkomen, verbaast het me dat ze de verantwoordelijkheid om met ontsmette spullen aan te komen, aan toeristen overlaten.