Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:59

Dames, een topic naar mijn hart! Nooit geweten dat dit topic op Bokt loopt.

Mag ik mij hier aansluiten/meekletsen?

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:15

MarliesV schreef:
Dames, een topic naar mijn hart! Nooit geweten dat dit topic op Bokt loopt.

Mag ik mij hier aansluiten/meekletsen?

Welkom vanuit Zweeds Lapland (waar het momenteel sneeuwt...)

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:28

Dank je! Jaloers op jullie verhalen hier!

Hier in het oosten van NL is het frisjes (6 graden vanmorgen) maar stralend zonnig vandaag.

Sneeuw <3

Ik ben dus een echt winter mens, heb het nooit koud, gek op ijs en sneeuw enz.
Daarnaast of misschien wel daardoor verknocht aan Noorwegen, kamperen met vorst in de nachten, in de ochtend met je bakkie koffie, dik ingepakt de eerste zonnestralen begroeten.
In de ochtend met 4 lagen aan weg lopen met je backpack op en terug komen in een shirtje.
Genieten!

Helaas heeft mijn partner die genen niet, haha :P

Die gaat niet kamperen in een land waar het koud is in de nachten. En wil bij voorkeur standaard 30 graden en zon op zijn bestemming.

Dit jaar hebben we een compromis gemaakt. We gaan niet kamperen maar hebben een Stuga gehuurd en een stacaravan. En gaan naar Zuid-Zweden.

Stuga staat bij Loftahammar en de caravan op een camping op het eiland Öland in Mörbylanga.

Mocht iemand tips hebben in die omgevingen dan hoor ik het graag.
Beetje cultuur snuiven, nemen de mountainbikes mee, houden van wandelen/hiken en overige buiten activiteiten.
(zijn trouwens met zijn tweeën, geen kids, eind dertig beide, voor de beeldvorming)

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:37

welkom! hier geen sneeuw maar zonnetje met 7 graden :+

klinkt als een leuke reis :D Volgens mij is er op Öland ook een heel gaaf slot/kasteelachtig om te zien

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:41

Welkom Welkom.

Helaas kan ik je geen tips of adviezen geven maar klinkt dat het een gave trip gaat worden!

Nog 41 dagen tot ik naar Zweden ga, kan nu eindelijk zeggen dat het volgende maand is :Y)

Het idee alleen dat ik moet gaan vliegen doet me een beetje de doodsangsten :x

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:44

Welkom!

Weet iemand hier hoe je het beste van Bodo naar de Lofoten kunt gaan. Ga samen met mijn zoontje interrailen in Augustus en zou graag voor een dag of 3 Lofoten aandoen als rustpauze tussendoor.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 11:46

MarliesV welkom hier ( en nee, dat hoef je echt niet te vragen ), weer een scandinavië fan erbij. Er zijn ook een paar ijsland liefhebbers hier, die mogen ook lekker meekletsen ( natuurlijk ).
Ik ben een super koukleum, maar toch mega fan van die mooie noordelijke landen. Dus ook dat gaat samen ;)

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:15

Oh mijn haren staan er nog van overeind.... neem een creditcard!!
:=
Helaas heb ik zelf moeten ondervinden hoe stom ik ben geweest er geen te nemen.
Ja.. je kunt bijna overal met je pinpas betalen, ja je redt je zeker zonder creditcard totdat.... zodra er nog maar iets niet loopt zoals had gemoeten dan sta je..
Nee ik heb m'n lesje geleerd _O- ~~}>

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:24

Yvje86, 'vroegah' moesten wij een credit card mee naar Noorwegen van mijn ouders. Scheelde destijds bij de toll betalingen. Die gingen veel soepeler met een cc dan met een pas of contant.

(overigens hebben wij nooit de cc rekening gehad en mijn ouders ook niet)

Kasteel/slot op Öland, daar gaan we dan zeker naar toe! Super leuk om daar er elke vakantie wel 1 van te bekijken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:52

Sharani schreef:
Welkom!

Weet iemand hier hoe je het beste van Bodo naar de Lofoten kunt gaan. Ga samen met mijn zoontje interrailen in Augustus en zou graag voor een dag of 3 Lofoten aandoen als rustpauze tussendoor.

In feb vlieg ik van Bodo naar Svolvaer, is maar een hobbeltje van 25 minuten dacht ik.
In de zomer lijkt me de ferry ook wel leuk.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:26

Sharani schreef:
Welkom!

Weet iemand hier hoe je het beste van Bodo naar de Lofoten kunt gaan. Ga samen met mijn zoontje interrailen in Augustus en zou graag voor een dag of 3 Lofoten aandoen als rustpauze tussendoor.


Je kan een stukje met de Hurtigruten varen (deckspace) of met een veerbootje, zie: https://www.177nordland.no/?a_id=3157&ac_parent=280

Als je geen auto bij je hebt zou ik naar Svolvær varen. Bodø-Moskenes is ook een populaire route met Torghatten Nord, maar Moskenes is niet de beste plek om te zitten zonder auto.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:28

Is een auto erg handig op Lofoten? Want anders huur ik er 1. Maar dacht omdat ik met mijn 11 jarige zoontje op pad ben, meer aan een beetje wandelen en geen hele roadtrips.

Dacht ook aan een veerboot maar aan de andere kant is het vliegtuig het enige wat nog ontbreekt aan vervoersmiddelen op onze reis en zal mijn zoontje het wel prachtig vinden om met zo’n Wideroe bromvlieg te gaan ( neem aan dat het Wideroe is die die route doet).

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:25

Als je echt wat van de Lofoten wilt zien is een auto wel handig.

Widerøe heeft trouwens voor deze zomer een nieuwe ticket - 2 weken onbeperkt vliegen in Noorwegen (+Billund en wat plekken in DE en UK) voor een vast bedrag :D
https://www.wideroe.no/en/tickets/explore-norway-ticket
Niet heel milieubewust... maar voor wie eens wat anders wil dan met de auto of trein :P

noordje

Berichten: 2214
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 00:19

Auto op de Lofoten is echt een must , anders kom je nergens.
Prachtig om naar Å ( uiterste puntje van Lofoten) te rijden. Je blijft stoppen Maar bootovertocht is ook mooi en dan moet je even kijken waar je een auto kunt huren en doe dat op tijd , anders zijn de huurauto's 'op'.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:45

Ik sluit me aan, op de Lofoten heb je een auto nodig. En vergis je niet in de afstanden.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:23

gabyfedde schreef:
Ik sluit me aan, op de Lofoten heb je een auto nodig. En vergis je niet in de afstanden.

Eens!

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:24

Heb in maart de lofoten gedaan en een auto is echt een must! Wij hadden voor elke nacht een ander dorpje uitgekozen om te overnachten, was wel fijn om de reis op te breken omdat ik het ook wel lang reizen vond (al lag dat ook een beetje aan de weersomstandigheden :+)

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:50

Bedankt voor de reacties! Ik ga kijken voor een auto. Ik ben niet van plan om verschillende overnachtingsplaatsen te kiezen (dat doen we al de rest van de reis), de bedoeling is dat de Lofoten echt even het rustpunt in de reis is. Wat de reistijden/ afstanden betreft zal het wel vergelijkbaar zijn met Sommarøy en Kvaløya e.d. of schat ik dat verkeerd in?

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:02

Even iets totaal anders en gericht naar de Zwedenaars.

Als je een paard naar zweden gaat emigreren (dus meeneemt in mijn geval). Is er dan ook iets anders in de entingen of is het alleen dat ze beschermd moeten zijn door Tetanus en Influenza?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:54

Oh leuk! Een Scandinavië topic!
Ik ga eind juli 12 dagen met een vriendin naar Zweden.
Auto huren en midden Zweden ontdekken én nordsvensken bekijken :):)
Vlucht en hotel voor de eerste 2 nachten is geboekt. Nu verder kijken waar we sowieso heen willen en waar ik paarden kan gaan bekijken ;)

Ik ga dit topic eens doorsnuffelen naar leuke tips

noordje

Berichten: 2214
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:19

Ik ga een weekendje op pad met een vriendin.
In eerste instantie wilde ik gewoon thuis blijven en een dagje Oslo doen en hier wandelen. Alleen manlief vindt vriendin een beetje too much ;) dus hij stelde voor om toch maar op pad te gaan.
Dus nu gaan we een weekend naar Rondane :) over 10 dagen al :):)

Overigens mochten er nog mensen zijn die een ticket willen boeken naar Scandinavië, de SAS heeft een Friends and family actie.
Wel boeken voor 15 mei, maar reistijd is vrij ruim. Mocht iemand interesse hebben, pb mij even voor link en wachtwoord :)
Alleen voor reizen met Scandinavian Airlines .

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:18

Is die Friends and Family actie voor alle bestemmingen? Mijn moeder wil langskomen eind juni en ik woon in Denemarken.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:17

Sill_Monster schreef:
Even iets totaal anders en gericht naar de Zwedenaars.

Als je een paard naar zweden gaat emigreren (dus meeneemt in mijn geval). Is er dan ook iets anders in de entingen of is het alleen dat ze beschermd moeten zijn door Tetanus en Influenza?

Voor zover ik weet moeten de paarden alleen ingeënt zijn. Als alles mee zit verhuis ik samen met mijn man, mijn honden en paarden in september, oktober naar zweden. Ik heb contact gehad met een transporteur en hij heeft er niets over gezeggen hij vroeg alleen of mijn paarden geënt waren. De rest dus gezondheidsverklaring werd door de transporteur geregeld.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 19:22

flitzz schreef:
Sill_Monster schreef:
Even iets totaal anders en gericht naar de Zwedenaars.

Als je een paard naar zweden gaat emigreren (dus meeneemt in mijn geval). Is er dan ook iets anders in de entingen of is het alleen dat ze beschermd moeten zijn door Tetanus en Influenza?

Voor zover ik weet moeten de paarden alleen ingeënt zijn. Als alles mee zit verhuis ik samen met mijn man, mijn honden en paarden in september, oktober naar zweden. Ik heb contact gehad met een transporteur en hij heeft er niets over gezeggen hij vroeg alleen of mijn paarden geënt waren. De rest dus gezondheidsverklaring werd door de transporteur geregeld.


Waarom gaan jullie naar Zweden ? Ivm baan, voor de rust , voor ...... ?

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:51

Wij willen eigenlijk al 20 jaar emigreren, onze eerste keus was altijd Engeland. Maar sinds dat mijn ouders in Zweden wonen ben ik helemaal verliefd op het land geworden. Mijn ouders zijn op leeftijd en mijn vader is aan het sukkelen met zijn gezondheid (diverse hartaanvallen, gedotert, en inmiddels een pacemaker) en mijn moeder zegt dat ze het allemaal wel aan kan maar mijn gevoel zegt van niet.
Nu onze kinderen het huis uit zijn hebben we besloten om nu te gaan emigreren nu we nog "jong genoeg zijn". Mijn man werkt als zelfstandige (internationaal) en het maakt voor hem niet uit waar zijn thuis basis is.
Afgelopen vrijdag hebben we een huis gekocht met bijna 4 ha weidegrond en zo gauw ik mijn paarden waarvan 1 merrie met veulen mag gaan vervoeren vertrekken we. (Merrie moet in juni werpen).