Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:00

Oh wat een gave foto Skessa! Ik zou alleen wel de hele regenboog in mijn broek hebben door de hoogte :')
Ik vind het zo jammer dat ik in augustus wanneer ik naar Noorwegen ga niet kan hiken, snel gezond worden en dan wil ik volgend jaar weer :Y)

Dit jaar maar auto routes doen, zou net zo veel genieten zijn.

Skessa_
Berichten: 10646
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:15

Ja we waren volgens mij rond 15.00 smiddags weer bij de auto. Je kan idd ook een tentje meenemen en er overnachten. Doen ook veel mensen.

Je moet er ook rekening mee houden dat je lang moet wachten voor je op de foto kan.


Kjerag vond ik echt hel. Je moet echt 3 bergen over steken voor je er bent. Echt klimmen en echt heel stijl. Omhoog is vooral heel vermoeiend. Naar beneden is gewoon echt heel eng :=
En dan die rots op, echt NOOIT meer :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:19

Dat is snel!! Ben je dan 10 uur in totaal kwijt?? Dus heen èn terug?? Dan heb ik exht heeel verkeerd gelezen, ik dacht enkele rit _O-

Skessa_
Berichten: 10646
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:24

Hahahaha nee heen en terug! Het is iets van 25 km lopen ofzo.

Kjerag!
Afbeelding

Zo stijl dus :=
Afbeelding

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:25

Kjerag is mijn vriend vorig jaar geweest met zijn vader, die ging bijna dood van de angst toen hij op die rots stond. Snap ik volledig trouwens :')

En wat stijl! Moet je echt met touw klimmen? Is het niet glad? En hoe ben je überhaupt erop gekomen :')

edit: verkeerd gelezen

Skessa_
Berichten: 10646
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:33

haha ja dat gevoel ken ik ook! Het was zo eng! Maarja, ik was er, dan moest ik het maar doen ook :=


Ja je moest je aan dat touw omhoog trekken. Glad... een beetje... vooral als het geregend heeft.
En naar boven is vooral zwaar, kost veel kracht. Maar dan naar beneden..... man man, ik vond het zo eng := Achterste voren, ben ook stukken op m'n kont gaan zitten en maar een beetje glijden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:40

GE-WEL-DIG DIE KLIM NAAR KREJAG *\%/*
Nog enthousiaster nu :))

Naar beneden is gewoon abzeilen zo te zien, dat heb ik ook in watervallen gedaan dus dat moet lukken :D

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:44

:') Ik weet dus wel waar ik NIET heen wil later.
Man als ik er al aan denk word ik al spaansbenauwd
Dreamer jij bent dus wel een echte durfhals, abzeilen? Mij niet gezien :+

Skessa_
Berichten: 10646
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:47

Hahahaha mooi zo! Ik doe het nooit meer iig :')

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:48

Oh jeetje wat eng zeg zo'n stijle berg :wow: Ik ben altijd in voor avontuur, maar die hele stijle dingen vind ik altijd wel wat eng. Maar, Trolltunga wil ik wel heel graag een keer heen!

Zooooo, vandaag echt de eerste lentedag hier! Wel 4 hele graden en een zonnetje, heeeeerlijk. Zo grappig hoe snel je lichaam aan de kou went, het is vandaag gewoon oprecht warm, terwijl ik in NL het ijskoud zou hebben gehad met deze temperatuur haha

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:51

Wanneer verwachten jullie echt lente weer in Zweden?
Mijn vriend zegt dat het volgende week ook nog gaat vriezen met overdag geluk 3 graden. Hij is daarom heel erg blij dat hij een klein weekje naar Nederland komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:53

Sill_Monster schreef:
:') Ik weet dus wel waar ik NIET heen wil later.
Man als ik er al aan denk word ik al spaansbenauwd
Dreamer jij bent dus wel een echte durfhals, abzeilen? Mij niet gezien :+


Ja ik vind het geweldig, vooral Canyoneering :))

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:55

Oh gaaf die foto’s! <3

Weet iemand hoe het zit met honden mee bij bijv trolltunga en kjeragbolten? Zag op YouTube filmpjes van mensen mét hond, maar kan er verder niks over terug vinden. Hond kan het qua conditie makkelijk aan overigens.

De route heb ik uitgetekend via my Maps: https://www.google.com/maps/about/mymaps/

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:57

Anoniem schreef:
Sill_Monster schreef:
:') Ik weet dus wel waar ik NIET heen wil later.
Man als ik er al aan denk word ik al spaansbenauwd
Dreamer jij bent dus wel een echte durfhals, abzeilen? Mij niet gezien :+


Ja ik vind het geweldig, vooral Canyoneering :))


:wow:

Mijn respect heb je _/-\o_

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:03

Het is hier nu een paar dagen heerlijk weer, zonnig en rond het vriespunt. Vanaf morgen wordt het helaas weer wolkerig en de week erna weer kouder ja |(

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:16

Boemklatsch schreef:
Leuk Dreamer! Wij willen de Trolltunga ook gaan doen. :)

Onze route is nu behoorlijk vorm aan het krijgen. Van aankomst tot vertrek hebben we in Noorwegen 3,5 week, dus kunnen op ons gemak toch behoorlijk wat gaan zien. Conditie van ons en de hond wordt aan gewerkt, camper geregeld alleen de overtocht moet nog. :):)
[ [url=m/KAkTBi.png]Afbeelding[/url] ]


Ik heb nog een paar tips:
- breng op de Dovrefjell een bezoekje aan Snøhetta viewpoint. Dit uizichtpunt is echt de moeite waard! Het is ongeveer 2km lopen vanaf de parkeerplaats. Je ziet de bordjes vanzelf verschijnen als je op de E6 rijdt over de Dovrefjell. Uitzichtpunt is bij Hjerkinn.
- Åmotan is ook een bezoekje waard, hier komen verschillende watervallen samen, een erg mooie plek :) Ligt bij Gjøra, tussen Oppdal en Sunndalsøra.
- Tussen Oppdal en Sunndalsøra kom je ook Vinnufossen tegen, de hoogste waterval in Europa.
- Dan nog een tipje voor de route van Molde naar Fosnavåg, je huidige route stopt net voor het echt mooi word. In Åndalsnes begint Trollstigen. Ik zou dus de 63 van Åndalsnes naar Valldal nemen, en dan vanuit daar naar Fosnavåg/Runde rijden. In Runde zijn de puffins, maar daarom heb je dat waarschijnlijk ook meegenomen in je route.
- De volgende dag, richting Geiranger zou ik de veerboot Hellesylt - Geiranger nemen. Die kan je ook nu alvast boeken, dan weet je zeker dat je mee kan. Een erg mooie tocht.
- De volgende dag kan je dan 'achterlangs' weer terug naar de E39. Neem de 63 richting Grotli, en dan via Loen en Stryn terug naar de E39. Je kan er dan ook voor kiezen een bezoekje te brengen aan de Briksdalsbreen (glacier).
- En dan als laatste nog de Flåmsbana. Als je die wilt meepakken raad ik aan om in Sogndal te overnachten ipv. Balestrand, en dan via Flåm te rijden. Je kan dan heen en weer met het treintje Flåm/Myrdal/Flåm. Ik raad aan dat vooraf te boeken! De trein zit nu al volgeboekt op vele data in Juni.

Hier laat ik het even bij, hopelijk heb je wat aan de tips :)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 11:45

Heerlijk, zulke verhalen en plannen allemaal !

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:31

Hier weer wat vooruitgang wat betreft de noorwegen trip in Augustus. Vriend kleine week geweest en dus wat wezen rondkijken voor de roadtrip. Idee van deze twee trips waren erg in de smaak:
Oslo naar Bergen
Afbeelding
Bergen naar Stavanger
Afbeelding

Zat zelf te denken om dan misschien van Stavanger naar oslo deze trip te doen:
Afbeelding

Morgen de ticket kopen voor Juni om week naar Zweden te gaan <3

Hoe gaat het bij jullie? Al meer wezen plannen met de reizigers? Is het weer al wat de meer lente kant op?

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:38

Hier ook weer plannen *\o/* . Zou met zoonlief gaan interrailen deze zomer en hij mocht kiezen waar heen. Wordt Scandinavië, ga dus 2 of 2,5 week met hem daar rondtrekken in Augustus. Nu al zin in om de reis te gaan voorbereiden :j . Heb gehoord dat de route Bergen- Oslo en Trondheim- Bodo aanraders zijn maar nog geen idee hoe we het gaan invullen.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:12

Iets totaal anders even maar hoe zit het met school in Zweden?
Als je als Nederlander zegt maar emigreert, kun je dan ook gewoon in Zweden een opleiding starten?
En zijn hier ook kosten aan verbonden die je echt zelf moet betalen of zit dit weer vergoed bij de regering??

noordje

Berichten: 2214
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:33

@ Boemklatsch : ik zie dat jullie ook langs Kinsarvik komen.
Je hebt daar een wandeling die langs 4 watervallen gaat. Wij wilden die vorig jaar doen , maar vanwege tijdnood niet gedaan. Dit jaar gaan we hem doen.
https://en.hardangerfjord.com/ullensvan ... s-p1006263

Hier smelt de sneeuw langzaam, maar dat is vnl omdat het 's nachts nog -10 is. Vanaf dinsdag ook plusgraden 's nachts dus dat hoop ik dat het ook echt voorjaar hier wordt.
Het is wel prachtig weer met strakblauwe lucht <3

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:11

Sil, ik studeer hier nu aan de universiteit en dat is geloof ik nog makkelijker dan in NL een universitaire studie volgen :+ Op basis van je EU paspoort, is het studeren hier gratis. Bij aanmelding wouden ze dus logisch mijn paspoort zien, mijn middelbare school diploma en mijn Bachelor's diploma, en nog iets dat je Engels genoeg is. Hiervoor heb ik wat certificaten en resultaten van de Erasmus test meegestuurd. Ik doe nu een master in Animal Science aan de Zweedse landbouwsuniversiteit. Met mijn cijfers had ik nooit dezelfde studie aan de WUR kunnen doen, maar hier kijken ze dus niet naar cijfers maar puur naar je studiepunten. Ideaal voor mij dus ;)

Het is hier nu ook langzamerhand lente aan het worden, inderdaad 's nachts nog goed koud maar overdag een prachtig strakblauwe lucht, zo mooi! De aankomende dagen krijgen we wel wat bewolking maar dan volgende week wel 10 graden BOVEN nul :wow:

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:38

Piekosjj bedankt voor je antwoord! Zelf wil ik dan een deeltijd studie in administratie starten voor baan zekerheid en omdat mijn nu studie dat niet gaat geven.
Natuurlijk ga ik wel eerst Zweeds leren.

Fijn dat het nu eindelijk lente word!

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:05

Mijn studie is uiteraard in het Engels dus dat maakt het wel een stuk makkelijker! Ik hoop aan het eind van mijn studie genoeg Zweeds te kunnen om een paar paard-gerelateerde Zweedse vakken te kunnen volgen, past wat beter bij wat ik wil en leer je ook direct superveel Zweedse paardentermen! Maar eerst nog dat personnummer _-:(

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:39

nog steeds aan het wachten dus? bereid je maar voor :+ al hoop ik dat het snel voor je komt!