Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78575
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:41

Even google translate gebruikt, ik dacht aan een andere betekenis, maar dat is olut. :))

Nog een vraagje voor de scandinavië-inwoners, kennen ze daar ook Senseo koffiepads? Anders moeten we zorgen dat we veel meenemen, koffie is toch wel heel belangrijk. :P

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:02

Zo verslavend dat Scandinavië :D . Mijn 2 zoons zitten nu in het vliegtuig naar Stockholm, gaan 3 weken backpacken in Zweden en Noorwegen. Best een beetje jaloers op ze :o . Maar ga in Augustus met mijn jongste zoontje interrailen in voornamelijk Noorwegen. Ook is het de bedoeling om ons 25 jarig huwelijksjubileum te vieren door met het gezin naar Lofoten of Vesterålen te gaan, maar dat is pas over twee jaar.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:34

haha ja hier koop je senseo's in de supermarkt :P

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:36

KarmaChansy schreef:
haha ja hier koop je senseo's in de supermarkt :P


Niet overal in Zweden! Hier in het noorden niet. Enorm koffie assortiment, maar geen pads.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:46

ohh dat wist ik niet :( goed dat je het benoemt! Hier heb je ze op elke hoek, maar ja woon dan ook in een grote stad :P

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78575
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:58

Wij komen dus niet in grote steden. Dus toch maar een voorraad pads meenemen. Geen idee hoeveel we er nodig hebben, als we vrij kamperen kunnen we de Senseo niet gebruiken. Maar die is wel makkelijker en veel lekkerder als gewone filterkoffie.
Wil alleen weer niet teveel hebben, hebben er nu ook nog van vorig jaar. Drinken thuis weer geen Senseo, hebben een koffie-automaat waar we bonen in gooien.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:13

Neonlight schreef:
Wij komen dus niet in grote steden. Dus toch maar een voorraad pads meenemen. Geen idee hoeveel we er nodig hebben, als we vrij kamperen kunnen we de Senseo niet gebruiken. Maar die is wel makkelijker en veel lekkerder als gewone filterkoffie.
Wil alleen weer niet teveel hebben, hebben er nu ook nog van vorig jaar. Drinken thuis weer geen Senseo, hebben een koffie-automaat waar we bonen in gooien.

Heb je wel gas?

Dan raad ik deze aan met gewone koffie
https://www.cremashop.eu/en/products/bi ... gJ4r_D_BwE

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:30

Hier ook geen Senseo pads! En bij mijn ouders ook niet (Värmland/Örebro län). Je kan ze wel online vinden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78575
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 23:52

Goed dat ik het weet, meenemen dus. :D

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:36

In Noorwegen ook geen Senseo pads.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:40

Zijn er een aantal die in pb zouden wat vragen willen beantwoorden over emigreren naar Zweden vanuit België of Nederland? Heb een aantal vragen, zou de pony's willen meenemen maar het zijn ook vragen naar jobs toe.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:56

Vraag maar. :)
Van NL naar Zweden verhuisd, met paarden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78575
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:15

Zonet erachter gekomen dat er geen nieuwe ontworming nodig is als je van Noorwegen naar Finland reist of andersom. *\o/* Dus kan nog best zo zijn dat als we de Noordkaap halen we ook nog een stuk Finland mee kunnen pakken. :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78575
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:17

Nog een vraag, tolwegen in Scandinavie. Kun je die ook ter plekke betalen? Lees op een camperforum over rekeningen thuis gestuurd, maar wij hebben een huurcamper. Vooraf registreren is mogelijk, maar het is niet de bedoeling dat wij registreren en die camper op onze naam blijft, en dan de volgende naar scandinavie gaat en wij de rekening krijgen.

Roquen

Berichten: 1605
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:29

De verhuurder van de camper stuurt die geloof ik gewoon door. Was bij mijn ouders in ieder geval zo.

Ik ben terug van een paar daagjes Zweden. We hadden ons niet gerealiseerd dat met midzomer heel Zweden zo ongeveer op zn gat ligt. Maar we hebben lekker een paar ontspannen dagen gehad en door de bossen gestruind en in de zee en meren gezwommen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78575
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:30

Zal nog wel contact opnemen met het bedrijf dan. Maar lees dus ook dat soms de rekeningen pas aankomen als de betalingstermijn al verstreken is, niet handig als er dan ook nog een tussenpersoon tussen zit.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:33

In principe kan je gewoon doorrijden, dan komt de rekening vanzelf bij de verhuurder terecht, die hem dan weer kan doorsturen (de auto is vermoedelijk al aangemeld). Maar soms zit daar een behoorlijk administratief bedrag aan vast. Vraag dus van de voren even goed na of het voordeliger is om je te registeren, of een misschien zelfs 'Bizz' te kopen.

Piekosjj

Berichten: 5477
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:43

Roquen schreef:
Ik ben terug van een paar daagjes Zweden. We hadden ons niet gerealiseerd dat met midzomer heel Zweden zo ongeveer op zn gat ligt. Maar we hebben lekker een paar ontspannen dagen gehad en door de bossen gestruind en in de zee en meren gezwommen.

Dat hadden wij ook ja, jeetje zeg. M'n ouders waren in Uppsala en alles was dicht op vrijdagmiddag al; domkyrkan en nog een ander kerkje was net dicht gegaan om 12-1 uur. We konden zelfs amper een tentje voor de lunch vinden, dat had ik écht niet verwacht! :oo Gelukkig was de zondag in Stockholm wel alles open (zijn zaterdag in Skansen geweest) anders was het weekend met m'n ouders echt een beetje een domper geweest.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:47

Wij hadden daar rekening mee gehouden, vandaar dus eten in het hotel geregeld bij het boeken van onze reis.
Stond in elke reisgids: met Midsommerfest is alles potdicht.

Ik heb meer last met dagnachtritme nu het weer donker is om te slapen dan slapen met 24/7 licht. Ik slaap dieper, maar raak veel moeilijker wakker.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:52

Niet alleen met midsommar, de hele zomer is een ramp. Alles ligt stil en duurt weken... :+

Toll kan je trouwens op de meeste plekken niet contant betalen. Alles gaat via kastjes, je kan bizz aanvragen, maar ook dat wordt gekoppeld aan de auto en krijg je thuis gestuurd.

Tol bedragen zijn trouwens echt heel laag (vaak paar cent tot paar euro), maar zodra je te laat bent, kost het je in eens 500 kr. :+

Zou gewoon even met de camper verhuurder over hebben, hij zal de rekening thuis krijgen. Echter kan dat soms maanden duren.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:20

Wij konden het bij onze huurauto gewoon afkopen, was ook het voordeligst omdat we veel rond Oslo zouden rijden en een aantal keer door de Oslofjord tunnel moesten. Maar dat was een in Noorwegen gehuurde auto, dus misschien anders.

Even een vraagje voor mijn zoons die nu in Zweden zijn. Het anti muggen spul wat ze in Nederland was aangeraden helpt niet. Wat is wel een werkend middel? En waar in Zweden haal je zoiets het beste? Is Noorwegen ook zo rampzalig met muggen?

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:23

Mygga of Djungelolja, kan je sowieso bij de apotheek halen.

Je hebt ook Thermacell, schijnt enorm goed te helpen, maar de stoffen erin zijn behoorlijk giftig (neurotoxisch). Dat kan je halen bij Granngården.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:24

Bedankt voor het snelle antwoord, ga het ze doorgeven!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78575
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:24

Welk middel hadden ze mee dan?

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:50

Iets wat ze bij Bever was aangeraden, Care plus anti insect of zo.