Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:45

ohh ik hoop dat het lukt! Heb je er al een mail aan gewaagd? Anders kan je het ook gewoon hier doen toch?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:46

Heb de voorzitter van stabijhonden club gevraagd of we de foto's op USB stick ergens kunnen laten beoordelen. :=
In NL is het wel stukje goedkoper. :o

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:48

Oh echt waar? ik heb ongeveer 230 euro betaald bij mijn kliniek echter is dat wel alleen heupen en ellebogen inclusief SKK kosten

edit vaccinatie is bij de kliniek dan wel reteduur 75 euro voor rabies :+

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:55

HD foto officieel – inclusief beoordeling Raad van Beheer: € 144.30

ED foto’s officieel in twee richtingen – inclusief beoordeling Raad van Beheer: € 167.70

ED foto’s officieel in vier richtingen – inclusief beoordeling Raad van Beheer: € 190.20

:o

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:59

oh ja dat is idd wat goedkoper haha snap dat je dan voor NL kiest tis 180 voor alleen de ED hier maar dat is idd geloof ik 2 richtingen

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:04

Valt dan qua prijsverschil erg mee eigenlijk.

Trouwens we hebben een 7 cijferig nummer gekregen voor zweden. Enig idee wat we daar nu mee kunnen. Is niet persoonsnummer, dat is 10 cijfers :')

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:08

Samordingsnummer denk ik?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:12

Denk het ook, gekregen vanuit de verzekering. Maar kun je er ook wat mee? Snap er nog weinig van. :')

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:16

Ik kreeg gelijk een persoonsnummer dus heb het even opgezocht maar een samordingsnummer heeft 10 digits wat ik begrijp geen 7 -O-

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:17

Samordningsnummer is ook gewoon 10 cijfers (zelfs op 1 cijfer na hetzelfde als persoonsnummer wordt als je die krijgt).

Waarschijnlijk gewoon "klantnummer" van de verzekering dus.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:15

KarmaChansy schreef:
oh ja dat is idd wat goedkoper haha snap dat je dan voor NL kiest tis 180 voor alleen de ED hier maar dat is idd geloof ik 2 richtingen


Waar heb jij ED laten doen? Rasvereniging adviseert nu toch maar ED voor Beike in zweden te doen. :+

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:57

mirjamalvaro schreef:
KarmaChansy schreef:
oh ja dat is idd wat goedkoper haha snap dat je dan voor NL kiest tis 180 voor alleen de ED hier maar dat is idd geloof ik 2 richtingen


Waar heb jij ED laten doen? Rasvereniging adviseert nu toch maar ED voor Beike in zweden te doen. :+


Ik ga altijd hier heen : https://www.blastjarnan.se/ ze hebben een kliniek in Göteborg en Borås! Je kwam redelijk in de buurt van Göteborg toch te zitten?

edit de link is de website in Göteborg

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:29

Yes uurtje onder götenburg :D
Thanks, morgen even website bekijken, nu slapen.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 00:26

Slaap lekker :D!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:14

Zo jij was laat wakker.

Prijzen vallen mij 100% mee, eigenlijk niet duurder dan NL en combipakket zelfs goedkoper... :=

Besloten om Beike gewoon helemaal in zweden te laten doen, is als combi pakket juist goedkoper. :')
En hebben daar heel jaar voor, mocht afspraak maken lastig zijn daar. :))

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:01

haha ja, honden zijn weer ziek :Y)

Dat valt reuze mee dan :D ze zijn wel druk maar als je op tijd belt is er niks aan de hand :j

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:30

Ik weet dat hier voornamelijk mensen in Zweden zitten, maar ik wil toch na een tijdje meelezen mij ook melden. :)

Op dit moment heb ik net mijn A2 diploma binnen in Deens en ben ik mijn portfolio gereed aan het maken om hopelijk aangenomen te worden bij de Deense hogeschool van Journalistiek voor een minor. Ik ben van plan z.s.m. te vertrekken richting Denemarken na het afronden van mijn opleiding en dit geeft me de kans om een half jaar te kijken of ik het écht leuk vind.

Afhankelijk van de minor waar ik voor word aangenomen ga ik eindigen in óf Aarhus, óf Kopenhagen. Mijn voorkeur gaat economisch gezien uit naar Aarhus, maar ik ben zelf qua stad iets meer een liefhebber van Kopenhagen. :P Ik vind zelf ook Sjælland stiekem net iets leuker dan Jylland.

Ik vind het wel spannend om emigratieplannen te hebben, maar ik weet van mezelf dat ik niet echt in Nederland wil blijven. Daarnaast lijkt het me dat, hoe jonger je bent, hoe makkelijker het is. Ik heb hier nog geen relatie, huis en andere dingen die mij in Nederland kunnen houden. Ook ga je als jonger iemand denk ik sneller de kroeg in en ben je op sociaal vlak op een andere manier open dan wanneer je ouder en gesetteld bent.

Dat zijn geen vooroordelen hoor! Maar meer mijn beweegredenen waarom ik echt mijn best wil doen mijn plannen zo snel mogelijk in gang te zetten. :P In 2022 rond ik mijn opleiding eindelijk af en dan ben ik 25. Als ik voor mijn 30e in Denemarken woon ben ik zielsgelukkig. :D

Zijn er in dit topic mensen die ook een beetje op zo'n manier verhuisd zijn, of hadden jullie al een relatie/waren jullie iets ouder? Ik heb al veel ervaringen gelezen in de FB groep voor Nederlanders in Denemarken, maar alle ervaringen helpen. :D

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 14:24

Wat een plannen en wat leuk ! Stoer ook om dat in je eentje te gaan doen.
Er is hier in het topic nog iemand die in Denemarken woont hoor, dus je krijgt vast antwoord.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:09

Ja ik ben direct na het afronden van mijn bachelor naar Zweden verhuist. Had niks om me tegen te houden in NL dus dat was inderdaad heel makkelijk. Twee koffers met kleren, boeken en cameraspul mee en hup zo het vliegtuig in :D Ik was overigens 22 toen ik verhuisde en trok direct met mijn vriend in. :j

Nog wat leuk nieuws van mijn kant. Via een vriendin heb ik een baan op een paardenstal incl living aangeboden gekregen, deze week zijn we verhuist en wonen we nu dus op het platteland in een suuuuper schattig huisje en zien we de paarden vanuit ons raam :D Hierdoor hebben m'n vriend en ik ook eindelijk een auto kunnen kopen en voelt het alsof ons zweedse leven nu echt 'begint' :+: Ik spreek eigenlijk alleen maar Zweeds op stal dus dat is ook echt een super goeie push om nu écht de taal te gaan spreken :)
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 20-08-20 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 15:10

Maar jij had wel een vriend in Zweden toch of vergis ik me nu ?

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:12

Een vriend kan ik misschien ook wel regelen.

[opent Tinder] :D :')

Ergens hoop ik ook oprecht heel erg dat ik de liefde van m'n leven tegenkom tijdens mijn halfjaar in Denemarken. Dat zou dingen wel een stuk makkelijker maken. _O-

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:14

Oh oeps ik had m'n bericht nog even aangepast :+ Ik ben inderdaad vnl verhuist voor de liefde ja, al ben ik ook wel gek op zweden zelf :)

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:17

Ik zie je edit inderdaad nu! Wat tof, veel plezier met het échte Zweedse avontuur. *\o/* :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:28

ik heb ook niets in NL, dus dat maakt het wel makkelijker ja.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:43

Ik ben de nep Deen :D

Ik woon sinds 2008 in Denemarken. Begonnen op een 'højskole' en toen blijven plakken.
Ik ben vrij vaak verhuisd.... Eerst een jaar in Rønde op Djursland, daarna 3.5 jaar in Nykøbing F, en daarna in en om Aarhus gaan wonen. Eerst verschillend studentenflatjes in buitenwijken van Aarhus en nu in een dorpje ten zuiden van de stad.

Ik begrijp echt niet dat je Sjælland leuker vindt dan Jylland :P Ik vind Aarhus en Jylland echt veel leuker dan Sjælland en Kopenhagen. Ik voelde mij in Nykøbing F 'opgesloten' omdat het behoorlijk prijzig is om het eiland te verlaten (bruggen/boten).
Ik ben niet echt een stadsmens, maar Aarhus vind ik echt heel leuk. Zo gezellig met al die cafeetjes langs Åen, leuk centrum, moderne stad en veel te doen, en kilometers strand en bos op fietsafstand van het centrum *\o/*

Als je een paard mee wilt dan is Aarhus echt the place to be :D Vele kilometers aan ruiterpaden, je kan hier uren rijden zonder een autoweg/asfaltweg tegen te komen.

Edit: Ik ben hier toevallig terecht gekomen. Ik heb nooit emigratieplannen gehad - ik ben blijven plakken nadat ik eerst een poos in Canada en IJsland heb gewerkt en toen toevallig in DK terecht kwam.