Schotland; places to be?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:37

MJ_ schreef:
Onze Schotland-in-oktober reis komt nu ook snel dichterbij!

We hebben al een lijstje gemaakt met gebieden waar we heen willen maar het blijft lastig kiezen :P

We beginnen vanaf Newcastle en willen dan in 13 dagen globaal:

- Paar dagen omgeving Loch lomond voor gebied zelf, uitstapje naar Highlands perthshire (mooie bossen), walvissafari vanuit Oban

- Paar dagen omgeving Fort William voor Ben Nevis beklimmen, Glenn Coe, Glenfinnan

- Paar dagen Isle of Skye voor de bekende wandelingen daar en eiland verkennen

- Cairngorms, gebied verder verkennen

- En verder nog een stad aandoen, Stirling castle, Galloway forrest park op reservelijst..

We willen tenminste tot en met Skye komen en dan maar zien hoe ver we komen en nu alleen eerste overnachtingen regelen.

Iemand nog tips voor leuke overnachtingen?

En hebben mensen ervaring met walvissafari vanuit Oban? Moet volgens mij goede uitvalsbasis zijn maar zou ik dat last minute kunnen boeken?

Verder zat ik nog te overwegen om aan voorkant programma isle of arran in te voegen maar zou dat iets toevoegen of beter meer tijd op andere locaties?

Als iemand tips heeft hoor ik die graag!

Culag in Luss! Super mooie accomodatie pal aan Loch Lomond. Wij hebben Ben Lomond beklommen ook een hele gave route!

Zitten nu in Fort William en gaan morgen naar Isle of Skye. Wij boeken ook steeds ter plekke wat.

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:36

paars schreef:
Wat een heerlijk vooruitzicht! Ik ben er in augustus geweest. Zat in de Cairngorms en heb van daaruit dagtrips gemaakt. Naar de herten, de dolfijnen bij de Morray Firth, de cliffen bij Fowlsheugh (als ik het goed spel). Richting Balmoral (was dicht) en zo rond/door de cairngorms. Prachtige bossen. Sprookjesbos. De heide bloeide en het was er overal zo mooi. Overal. Dus wat je ook gaat doen; het wordt genieten.
Je hebt een uitdagend schema…mooi als alles lukt!
Zat een stuk noordelijker zie ik dan jij. Bij Aviemore in de buurt.
Ben benieuwd naar je ervaringen, wil die kant ook zeker nog eens op. En dan meer de neus achterna ipv vanuit 1 plek.


Oh bloeiende heide klinkt ook prachtig! Bedankt voor je ervaringen, als wij tot cairngorms komen neem ik ze zeker mee!

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:40

Spenk schreef:
Culag in Luss! Super mooie accomodatie pal aan Loch Lomond. Wij hebben Ben Lomond beklommen ook een hele gave route!

Zitten nu in Fort William en gaan morgen naar Isle of Skye. Wij boeken ook steeds ter plekke wat.


Wat leuk dat jij er nu bent! Ik ga deze accomodatie bekijken want wil eerste nachten vast boeken! En wandeling gaat op mijn lijstje leuk. Veel plezier nog en up dates zijn altijd welkom :)

Marleen_L

Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:22


Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:27

Wij hebben in Skye in Trumpan Cottage! Super lieve host. En old store mann is een aanrader ja! Evenals de fairy pools, en strand bij Dunvegan :j



Hier zit de vakantie er op! Morgen gaan we naar huis. Zijn nu in Edinburgh en rijden morgen naar Folkestone voor de trein. Heenweg met dfds geweest naar New Castle. Maar dat doe ik nooit weer wat een ramp was dat :D

Rij er nu graag 9 uur met de auto voor naar Folkestone :=

Afbeelding

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:15

Wat is er mis met DFDS? Te veel zeegang gehad?

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:42

Wij hadden enorm slecht weer ja! En 4 uur vertraging hierdoor vervolgens duurde het nog ruim 1,5 uur vanaf moment dat verzocht werd naar je auto te gaan tot we van boord konden. Om daar nog een uur voor de douane te mogen wachten.

Ik ben genezen :D de hele eerste dag was weg zo. En dit heeft mijn oom poos geleden ook al gehad maar gaf het het voordeel van de twijfel. Er werd ook niks gecommuniceerd verder enkel 1 mededeling ohja 4 uur later op de tijd dat we normaliter zouden aanmeren. Heb nog getwijfeld over hull maar gezien ik ruim 20 uur ziek ben geweest van de enorme golven op de heenweg heeft mijn maag gekozen voor de trein :D

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:55

Spenk schreef:
Wij hadden enorm slecht weer ja! En 4 uur vertraging hierdoor vervolgens duurde het nog ruim 1,5 uur vanaf moment dat verzocht werd naar je auto te gaan tot we van boord konden. Om daar nog een uur voor de douane te mogen wachten.

Ik ben genezen :D de hele eerste dag was weg zo. En dit heeft mijn oom poos geleden ook al gehad maar gaf het het voordeel van de twijfel. Er werd ook niks gecommuniceerd verder enkel 1 mededeling ohja 4 uur later op de tijd dat we normaliter zouden aanmeren. Heb nog getwijfeld over hull maar gezien ik ruim 20 uur ziek ben geweest van de enorme golven op de heenweg heeft mijn maag gekozen voor de trein :D

De boten van Hull zijn bijna 2x zo groot en ongeveer 15 jaar jonger. Die zijn echt beter gestabiliseerd.

Lang wachten bij de douane hebben we in Harwich ook gezien. Wij werden in een andere rij gestuurd en waren binnen 15min van het terrein af. Stonden wij lang en breed op de camping, komt er een ander stel uit NL naast ons staan; die hebben ruim een uur in de rij gestaan......

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 06:41

Ja bij dfds duurde het echt 3 lang 3 breed. Hull vaart maar paar keer per week en niet op donderdag dus dat was ook één van de redenen om voor de trein te kiezen. Maar een volgende keer nemen we inderdaad dan hull. Dfds New castle begin ik niet meer aan. Alles rook daar ook naar kots sochtends:= personeel druk aan het schoonmaken.

Naar Noorwegen neem ik ook altijd de nachtboot echt een wereld van verschil. Gaat veel sneller daar was je in tien minuten van boord. En de boot is mega stabiel.

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:53

Wij zijn tot nu toe ook altijd met DFDS gegaan en opzich prima tevreden, maar ik ben vrij gevoelig voor zeeziekte en ben meerdere keren, ondanks pilletjes, toch behoorlijk beroerd geweest en dan is de lol er wel vanaf. De boten zijn gewoon wat ouder en veel minder stabiel als jongere boten. Eerstvolgende keer Schotland ook besloten een keertje Hull te proberen.

Paar jaar geleden, ik meen rond 2019, was er sprake dat DFDS nieuwe(re) boten in de vaart zou krijgen maar die deal ging niet door. Vond ik echt jammer, want de “route” vind ik prima, ook omdat IJmuiden redelijk in de buurt is.

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:04

Ja het was ook niet vergelijkbaar met de nachtboten naar Noorwegen! Ik dacht wat overkomt me nou. Het was ook heel slecht weer hoor... storm op zee. Maar als je dan denkt we zijn er bijna het lijden is bijna over en dan blijk je 4 uur vertraging te hebben :')

Dan is de trein daarna ineens een heel goed plan.

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:19

Spenk schreef:
Ja het was ook niet vergelijkbaar met de nachtboten naar Noorwegen! Ik dacht wat overkomt me nou. Het was ook heel slecht weer hoor... storm op zee. Maar als je dan denkt we zijn er bijna het lijden is bijna over en dan blijk je 4 uur vertraging te hebben :')

Dan is de trein daarna ineens een heel goed plan.

Tja, 1000km omrijden kan een keuze zijn maar ik herken je beeld gelukkig niet. DFDS staat hier met stip bovenaan als de beste route naar GB. Het schip is gezelliger, het personeel vriendelijker en het eten veel beter.
Maar als je slecht tegen beweging kunt, moet je je inderdaad twee keer bedenken voordat je met DFDS gaat.

P&O heeft het voorlopig verprutst bij ons na die stunt met het varend personeel vorig jaar. Dat soort klerestreken betaal ik ze niet voor dus die zijn exit.

Maar de dagboot van Stena is ook niet echt een aanrader, zeker niet op de laatste zondag van de schoolvakantie :oo Wij varen al ruim twintig jaar op GB maar ik heb echt nog nooit zo'n kippenhok mee gemaakt! Was wel goedkoop omdat we de caravan (gratis) mee hadden maar of dat tegen elkaar opweegt, moeten we de volgende keer toch nog eens heroverwegen.....

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:29

Misschien hadden wij gewoon pech :))

Het is inmiddels ook een beetje het grapje van de familie. Iedereen die met New Castle boot gaat had storm.

Maar afijn wij zijn naar de eurotunnel gereden vanaf Edinburgh! Waren er in 8uur rijden zitten nu in de tunnel :P maar ik vind autorijden juist wel leuk! En we rijden afwisselend.

Volgende keer proberen we de Hull boot dan wel een keer.

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:40

Nou nee, in de zin dat je niet met storm op zee met DFDS moet gaan. Dan weet je dat de boel flink gaat schommelen en daar wordt zo'n boot niet gezelliger van.

Ooit met windkracht 9 het kanaal over gestoken. Stond ik alleen met de juffrouw van de koffiebar. Koffie in twee bekertjes zodat je er eentje klem kon zetten en de andere opdrinken :D gezellige babbel gehad, ze was al lang blij dat er nog iemand koffie kwam halen :j

Tunnel is inderdaad zo'n 8 uur rijden vanaf Edinborough al heb je 'm dan wel flink geraakt en nauwelijks gestopt. Ik ben blij dat ik er goed tegen kan, al moeten ze wel ophouden bij windkracht 10 :+

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:49

Klopt als een bus :))

1x gestopt 5 minute en geen files gehad :P

Nee ik ga nooit meer met die storm op een boot nee ik kon er duidelijk niet tegen _O-

Jildau

Berichten: 9426
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 19:26

Ik heb me ook nog nooit zo ziek gevoeld als op die boot. Zat m'n foundation op te doen voor de spiegel in onze hut maar de foundation was ineens 10 tinten donkerder dan de kleur van m'n gezicht. Vreselijk.. :')

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 20:08

Wat kan je je dan ziek voelen hè %) Ik ben er dan vaak de hele dag nog belabberd van, wat echt zonde is van het begin van je vakantie ook.
Mijn vriend heeft daarentegen nooit ergens last van, zelfs niet met storm op zee. Die slaapt ook overal doorheen.

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 23:00

De enige nuttige tip: neem je voorzorgmaatregelen en als dat niet werkt voor je, ga jezelf niet pesten en vermijd DFDS.

Poos geleden meldde een Bokker blij dat ze naar Schotland gingen met DFDS. Ik meende me iets te herinneren dat ze niet zo goed tegen reizen kon, dus ik: ehm, goede reis maar denk je even aan je medicijnen voor je reisziekte?
Wat denk je? Laat ze d'r pilletjes in de auto liggen :oo _O-
Gelukkig zijn ze daar aan boord op voorbereid.....

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 00:26

Ik kon ook alleen op bed liggen en dan nog regelmatig naar de wc _O-

Dus toen ik mezelf rond de tijd dat we zouden aankomen naar boven sleepte moest ik onderweg meermaals stoppen wat een ellende en om danbdaar te horen 4 uur vertraging. Dat voelt dan zo lang je hebt helemaal toegeleefd naar gelukkig is het bijna voorbij en gaan we zo van boord.

Nee een volgende keer pakken wijndan Hull wel :P

Maar voor de mensen die autorijden niet vervelend vinden voor lange tijd is de eurotunnel ook goed te doen! Ging bij ons dus heel snel en voorspoedig ook de douane. Wij zijn daarna doorgereden met even eten onderweg naar huis in Drenthe maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen 1200 km wil autorijden. Nu hebben wij gelukkig wel een hele fijne zittende auto met adaptive cruis controle dus het is voornamelijk zitten en kijken :))

In elk gevoel voel ik me na deze terugreis een heel stuk beter dan toen ik na 20 uur varen in de storm van boord mocht en nog 2 dagen een vaatdoek was :')

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:09

-O-
Oke ik ben net reispillen wezen kopen...

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:20

:(:)
Niet iedereen heeft er last van hoor!

Wat bij mij ook helpt, al is dat verschillend per persoon natuurlijk: stevig eten voor vertrek. Je leest vaak juist wat lichter eten, maar hier werkt dat averechts. En coca cola is mijn lifesaver als ik misselijk ben (ook thuis), geen idee waarom?

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:49

Susanne schreef:
:(:)
Niet iedereen heeft er last van hoor!

Wat bij mij ook helpt, al is dat verschillend per persoon natuurlijk: stevig eten voor vertrek. Je leest vaak juist wat lichter eten, maar hier werkt dat averechts. En coca cola is mijn lifesaver als ik misselijk ben (ook thuis), geen idee waarom?

Nou, omdat jouw lijf blijkbaar iets kan daarmee.
Hier heeft Ginger Ale die funkie. Ook geen garantie dat dat werkt voor iemand anders.

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:20

Eten is wel aan te raden! Wij waren om 4 uur aan boord half 6 vertrok die. Met het idee lekker 3 gangen te dineren aan boord.

Dus tegen half 6 luste ik ook wel wat. Maar zodra we op zee waren was het meteen raak :') en gestrekt op je bed in de hut geraak je niet aan je diner :))

paddington

Berichten: 2474
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:00

Susanne schreef:
:(:)
Niet iedereen heeft er last van hoor!

Wat bij mij ook helpt, al is dat verschillend per persoon natuurlijk: stevig eten voor vertrek. Je leest vaak juist wat lichter eten, maar hier werkt dat averechts. En coca cola is mijn lifesaver als ik misselijk ben (ook thuis), geen idee waarom?


Cola drinken bij buik klachten had ik ook nooit van gehoord tot ik een voedselvergiftiging had van een Chinees.
Ik kreeg die tip toen en werkte echt.

Ik vind de juist leuk als de boot een beetje schommelt.. vroeger met de hovercraft naar de UK was ook altijd een feest.

Volgende week zit ik weer op de boot maar dit keer naar Dover.

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:05

Een beetje schommelt is ook niet zo erg _O-

Dit was niet schommelen. Mensen konden niet meer rechtlopen zegmaar _O- en liepen overal tegen aan alsof iedereen stomdronken was.