Schotland; places to be?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:53

Susanne schreef:
Dit was eind oktober

[ [url=m/HSkly6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vDiyfK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VEgEBg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er prachtig uit <3
Jij was dus tevreden over gekozen tijd gok ik zo?!

gaucho

Berichten: 9571
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:16

Ik ben eind oktober / begin november naar de Cairngorms geweest en toen waren de herfstkleuren prachtig

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:21

gaucho schreef:
Ik ben eind oktober / begin november naar de Cairngorms geweest en toen waren de herfstkleuren prachtig


Bedankt voor je reactie, laatste deel oktober/begin november lijkt dus een goed uitgangspunt!

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:52

Rije schreef:
Jaaaaa daar wil ik eigenlijk erg graag heen, maar weet niet of dat ervan komt....! Lijkt me errug tof!!!

Wij ook, al 10 jaar of zo, maar het wil niet....

Als je goed kijkt op die herfstfoto's zie je al best veel bomen die geen blad meer hebben.
Ik zou iets eerder mikken, zeker als je noordelijk wil gaan; eerste helft oktober of zo. Dan zie je waarschijnlijk ook echt veranderingen, zeker als je een week of twee daar kunt zijn.

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:58

MJ_ schreef:
Susanne schreef:
Dit was eind oktober

[ [url=m/HSkly6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vDiyfK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VEgEBg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er prachtig uit <3
Jij was dus tevreden over gekozen tijd gok ik zo?!


Jazeker! Denk dat het 1-2 weken eerder ook al mooi zou zijn geweest. Het ligt vaak ook een beetje aan de temperatuur en het weer wanneer de bomen op z’n mooist zijn qua herfstkleurtjes. We gingen hier na naar het noorden en daar waren de bomen al een stuk kaler en sowieso minder loofbomen die kant op.

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:30

Opnieuw bedankt voor jullie reacties, goed om rekening mee te houden. Dan zou 2e en 3e week oktober misschien een aardig compromis zijn. Ben van plan om niet te ver vooruit te boeken dus ik kan nog wat schaven aan de plannen.

Heel iets anders, iemand ervaring met elektrisch rijden in Schotland? Nemen graag de leaseauto mee want die heeft nogal gunstige voorwaarden maar ik krijg de indruk dat dat misschien nog best een uitdaging wordt...

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 23:17

ikke schreef:
Rije schreef:
Jaaaaa daar wil ik eigenlijk erg graag heen, maar weet niet of dat ervan komt....! Lijkt me errug tof!!!

Wij ook, al 10 jaar of zo, maar het wil niet....

Als je goed kijkt op die herfstfoto's zie je al best veel bomen die geen blad meer hebben.
Ik zou iets eerder mikken, zeker als je noordelijk wil gaan; eerste helft oktober of zo. Dan zie je waarschijnlijk ook echt veranderingen, zeker als je een week of twee daar kunt zijn.


De herfst komt heel vroeg dit jaar. De bladeren zijn nu al aan het verkleuren. Vrij bijzonder want normaal is het inderdaad in oktober op zijn mooist. Als dit proces doorzet dan zitten we over een week of 3 a 4 volop in de herfstkleuren. Maar misschien vertraagt het proces ook weer, niemand die het weet...

(Dit is Noord Oost Schotland)

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:02

Ja dat vroeg ik me al af, zie dat in Nederland nu ook al gebeuren maar in Schotland dus ook. Gevolg van droogte?

Ik denk dat het voor ons toch week 2 en 3 van oktober wordt, komt voor vriend beste uit met werk dus daar kan ik weinig tegen in brengen..

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:09

MJ_ schreef:
Ja dat vroeg ik me al af, zie dat in Nederland nu ook al gebeuren maar in Schotland dus ook. Gevolg van droogte?

Ik denk dat het voor ons toch week 2 en 3 van oktober wordt, komt voor vriend beste uit met werk dus daar kan ik weinig tegen in brengen..

Ja, droogte zal daar wel een rol bij hebben, schat ik zomaar.

En ja, soms moet je gewoon een beetje schipperen met de tijd. Maar buiten het seizoen reizen maakt het vaak wel iets gemakkelijker; tenzij je op de Yorkshire Dales wil blijven slapen terwijl er een internationaal wandel-evenement bezig is. Kansloos.......

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:22

MJ_ schreef:
Ja dat vroeg ik me al af, zie dat in Nederland nu ook al gebeuren maar in Schotland dus ook. Gevolg van droogte?

Ik denk dat het voor ons toch week 2 en 3 van oktober wordt, komt voor vriend beste uit met werk dus daar kan ik weinig tegen in brengen..


Het is hier niet echt heel droog geweest. Ook niet heel nat. Wel heb ik het idee dat we de zomer een soort van overgeslagen hebben. Veel bewolking en vaak koud, eigenlijk is het sinds juni al een soort herfst met af en toe een mooie dag. De natuur geeft zich er nu maar aan over, zo lijkt het.
Aan de andere kant is er nog overvloed in bloemen op de velden en lokale groenten en fruit, al zijn de appels ook een maand eerder.

Domiinooo_
Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-10
Woonplaats: Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:25

Digi schreef:
MJ_ schreef:
Ja dat vroeg ik me al af, zie dat in Nederland nu ook al gebeuren maar in Schotland dus ook. Gevolg van droogte?

Ik denk dat het voor ons toch week 2 en 3 van oktober wordt, komt voor vriend beste uit met werk dus daar kan ik weinig tegen in brengen..


Het is hier niet echt heel droog geweest. Ook niet heel nat. Wel heb ik het idee dat we de zomer een soort van overgeslagen hebben. Veel bewolking en vaak koud, eigenlijk is het sinds juni al een soort herfst met af en toe een mooie dag. De natuur geeft zich er nu maar aan over, zo lijkt het.
Aan de andere kant is er nog overvloed in bloemen op de velden en lokale groenten en fruit, al zijn de appels ook een maand eerder.


Waar in Schotland zit je, Digi?
Hier hebben we toch wel een mooie zomer gehad (kan altijd beter) maar toch niet om te zeggen dat zomer is overgeslagen..

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:25

Domiinooo_ schreef:
Waar in Schotland zit je, Digi?
Hier hebben we toch wel een mooie zomer gehad (kan altijd beter) maar toch niet om te zeggen dat zomer is overgeslagen..

In de buurt van Elgin. Ik ben in mei/juni een week of 4 weg geweest, volgens mij was het toen mooi hier dus ik heb wel iets gemist. En ik moet toegeven dat de afgelopen week toch wel lekker is wat betreft temperaturen 8-) en dat met bijna gele blaadjes aan de bomen. Maar vorige zomers heb ik meer op het strand in de zon kunnen liggen. Misschien wat verwend hier met (normaal gesproken) de meeste zonuren van Schotland.

Waar woon jij?

Domiinooo_
Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-10
Woonplaats: Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:20

Digi schreef:
Domiinooo_ schreef:
Waar in Schotland zit je, Digi?
Hier hebben we toch wel een mooie zomer gehad (kan altijd beter) maar toch niet om te zeggen dat zomer is overgeslagen..

In de buurt van Elgin. Ik ben in mei/juni een week of 4 weg geweest, volgens mij was het toen mooi hier dus ik heb wel iets gemist. En ik moet toegeven dat de afgelopen week toch wel lekker is wat betreft temperaturen 8-) en dat met bijna gele blaadjes aan de bomen. Maar vorige zomers heb ik meer op het strand in de zon kunnen liggen. Misschien wat verwend hier met (normaal gesproken) de meeste zonuren van Schotland.

Waar woon jij?



Oh wat leuk!
Ik woon in Aberdeen! Denk toch een van de mooiere zomers die ik hier al heb gehad!
De micro climates kunnen echt wel wat verschillen!

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:29

Domiinooo_ schreef:
Digi schreef:
In de buurt van Elgin. Ik ben in mei/juni een week of 4 weg geweest, volgens mij was het toen mooi hier dus ik heb wel iets gemist. En ik moet toegeven dat de afgelopen week toch wel lekker is wat betreft temperaturen 8-) en dat met bijna gele blaadjes aan de bomen. Maar vorige zomers heb ik meer op het strand in de zon kunnen liggen. Misschien wat verwend hier met (normaal gesproken) de meeste zonuren van Schotland.

Waar woon jij?



Oh wat leuk!
Ik woon in Aberdeen! Denk toch een van de mooiere zomers die ik hier al heb gehad!
De micro climates kunnen echt wel wat verschillen!


Aberdeen is ook leuk. Woon je in de stad zelf? Inderdaad een groot verschil in weer tussen de verschillende gebieden. Je hoeft niet ver te gaan om ineens in een heel ander klimaat terecht te komen. In de winter als ik naar Aviemore rijd dan is het vaak halverwege ineens een stuk kouder met sneeuw en ijs. Dat is minder dan een uur rijden.
De afgelopen week is trouwens veel goed gemaakt. Eindelijk warm en zonnig 8-)

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 16:53

Boot geboekt, 2 weken Schotland in oktober!

@ikke (of anderen natuurlijk) verwacht je dat last minute overnachting regelen op Skye ook zou moeten lukken in oktober?

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:05

MJ_ schreef:
Boot geboekt, 2 weken Schotland in oktober!

@ikke (of anderen natuurlijk) verwacht je dat last minute overnachting regelen op Skye ook zou moeten lukken in oktober?

Mooi!

Normaal gesproken zou het geen punt mogen zijn om daar op de bonnefooi heen te gaan. Check wel even, zeker voor het weekend, dat er niet een of ander evenement is in de omgeving want dan wordt het soms lastig.

Maar, zoals ik al eerder schreef, een paar km verderop kun je soms weer keuze te over hebben. Die "grap" op de Yorkshire Dales was er dus zo een; we reden twee km de Dales af en in het dorp was keuze te over aan B&B.

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:14

Dat klinkt goed! Ik heb zelf vaak de neiging om de hele vakantie al uit te willen stippelen en alles vast te leggen en dan het liefst het hele land zien in twee weken. Dit wordt echter de 2e keer schotland dus ik heb het voornemen om dit keer wat spontaner te reizen en te zien hoe ver we komen. Dus dan zouden we zelf ook wel wat flexibeler moeten kunnen zijn in overnachtingen.

Oh ja en ik ga even kijken of ik ergens evenementen tegen kom!

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:25

MJ_ schreef:
Dat klinkt goed! Ik heb zelf vaak de neiging om de hele vakantie al uit te willen stippelen en alles vast te leggen en dan het liefst het hele land zien in twee weken. Dit wordt echter de 2e keer schotland dus ik heb het voornemen om dit keer wat spontaner te reizen en te zien hoe ver we komen. Dus dan zouden we zelf ook wel wat flexibeler moeten kunnen zijn in overnachtingen.

Oh ja en ik ga even kijken of ik ergens evenementen tegen kom!

Joh, ik kom al 20 jaar in GB en er zijn plekken waar ik een paar keer terug geweest ben, maar verder heb ik nog niet bij benadering het hele land gezien!

Mijn tip: kijk goed om je heen als e er bent. Ben ook niet te bang om iets na te vragen.

Zo hadden we eens een B&B op het oog dus wij erheen maar dat zag er niet te best uit dus eerst maar even LPG gehaald. Vertelde de pomphouder: ja, die zijn de boel nogal aan het verbouwen. Dat gaat 'm niet worden. Maar zoeken jullie iets speciaals? Anders zit in het dorp verderop nog een inn; die hebben vast wel plek; wacht, ik bel even. En voor we het wisten had ze een plekje geregeld en kregen we een vaag tekeningetje mee (wat Exact bleek te kloppen!) met een naam en een telefoonnummer. Wij het kaartje na gereden, komen we in zo'n anzichtkaart-dorp-met-herberg. Geweldige plek. Was je nooit bij uitgekomen als je dat vooraf probeert.

Ook eens ergens op de grens met Wales, stonden we even te kijken bij de sluis, babbeltje met de sluiswachter; joh, heb je nog een tip voor eten vanavond? Ja, ga naar de pub, daar in het dorp. De bediening is ruk en erg onvriendelijk maar het eten maakt het meer dan goed!
Hij had geen woord gelogen :D

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:34

Ja goeie tip, dat levert vaak suggesties op die je zelf niet zou vinden!

Domiinooo_
Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-10
Woonplaats: Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:41

Digi schreef:
Aberdeen is ook leuk. Woon je in de stad zelf? Inderdaad een groot verschil in weer tussen de verschillende gebieden. Je hoeft niet ver te gaan om ineens in een heel ander klimaat terecht te komen. In de winter als ik naar Aviemore rijd dan is het vaak halverwege ineens een stuk kouder met sneeuw en ijs. Dat is minder dan een uur rijden.
De afgelopen week is trouwens veel goed gemaakt. Eindelijk warm en zonnig 8-)

#

Ik zit in Westhill (ongeveer 7mijl) van de stad. Maar ben dagelijks in Aberdeen City voor werk. Zelfs op die korte afstand kan het weer enorm verschillen!
Echt miserable slechte dagen deze week! :brr:

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 20:13

Domiinooo_ schreef:
Ik zit in Westhill (ongeveer 7mijl) van de stad. Maar ben dagelijks in Aberdeen City voor werk. Zelfs op die korte afstand kan het weer enorm verschillen!
Echt miserable slechte dagen deze week! :brr:


Echt? Ik heb gisteren nog op het strand gelegen :')
Vandaag ook heel warm maar ook regen en onweer. Ik hou van die afwisseling.
Soms 4 seizoenen in een uur. Sterkte daar in de kou !

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:56

Yay ik heb zojuist de dfds geboekt! 18 mei vertrekken we voor 10 dagen schotland! We hebben overnachtingen in oban, kyle of lochalsh, invergordon en edinburgh!

We willen iig naar:
Plaatsje Luss op de heenweg
Een korte hike bij loch lomond
Oban wildlife tour naar lunga en staffa
Hiken bij glencoe
Fotomomentje glennfinnan viaduct
Old man of storr hike
Quiraing hike
Fyrish monument hike
Plaatsje pitlochry bezoeken kort
Blackness castle
Midhope castle
Falkland (valt het al op dat ik een outlander fan ben :p)
En in edinburgh kijken we tzt waar we zin in hebben. Niet te veel drukte wss

gaucho

Berichten: 9571
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:58

Old mann of storr en quiraing <3 Glencoe trouwens ook :j

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:08

Onze Schotland-in-oktober reis komt nu ook snel dichterbij!

We hebben al een lijstje gemaakt met gebieden waar we heen willen maar het blijft lastig kiezen :P

We beginnen vanaf Newcastle en willen dan in 13 dagen globaal:

- Paar dagen omgeving Loch lomond voor gebied zelf, uitstapje naar Highlands perthshire (mooie bossen), walvissafari vanuit Oban

- Paar dagen omgeving Fort William voor Ben Nevis beklimmen, Glenn Coe, Glenfinnan

- Paar dagen Isle of Skye voor de bekende wandelingen daar en eiland verkennen

- Cairngorms, gebied verder verkennen

- En verder nog een stad aandoen, Stirling castle, Galloway forrest park op reservelijst..

We willen tenminste tot en met Skye komen en dan maar zien hoe ver we komen en nu alleen eerste overnachtingen regelen.

Iemand nog tips voor leuke overnachtingen?

En hebben mensen ervaring met walvissafari vanuit Oban? Moet volgens mij goede uitvalsbasis zijn maar zou ik dat last minute kunnen boeken?

Verder zat ik nog te overwegen om aan voorkant programma isle of arran in te voegen maar zou dat iets toevoegen of beter meer tijd op andere locaties?

Als iemand tips heeft hoor ik die graag!

paars

Berichten: 5609
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:27

Wat een heerlijk vooruitzicht! Ik ben er in augustus geweest. Zat in de Cairngorms en heb van daaruit dagtrips gemaakt. Naar de herten, de dolfijnen bij de Morray Firth, de cliffen bij Fowlsheugh (als ik het goed spel). Richting Balmoral (was dicht) en zo rond/door de cairngorms. Prachtige bossen. Sprookjesbos. De heide bloeide en het was er overal zo mooi. Overal. Dus wat je ook gaat doen; het wordt genieten.
Je hebt een uitdagend schema…mooi als alles lukt!
Zat een stuk noordelijker zie ik dan jij. Bij Aviemore in de buurt.
Ben benieuwd naar je ervaringen, wil die kant ook zeker nog eens op. En dan meer de neus achterna ipv vanuit 1 plek.
Laatst bijgewerkt door paars op 20-09-22 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt