Schotland; places to be?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:14

Net voor covid (maart) zaten we Peebles https://www.peebleshydro.co.uk/ en daar was alles open, zowel het dorp als de bezienswaardigheden.
Ook 10cm sneeuw op de auto aangetroffen :D

Uitzicht vanuit de eetzaal:

Afbeelding


Op sommige dingen moet je wat kritischer zijn, in de zin dat als je per se iets wil bezoeken, check dan vooraf of ze open zijn. Veel stoomtreintjes zijn in de winter heel beperkt open, bijvoorbeeld.

Auto rijden heb ik geen beeld bij; wij gaan altijd met de eigen auto en de boot. Ik weet dus wat ik bij me heb en we doen dat al 20 jaar.

Oh, enne, mocht je willen mountainbiken, heb ik nog wel een adresje in Innerleithen.

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:22

Haha net voor de covid zat ik in Aberdeen, daar niks gezien wat op sneeuw leek :D niet eens regen gehad in de 10 dagen dat ik er was!
Ik heb er toen ook geen auto gereden en was er met een ander doel dan vakantie vieren, dus heb er toen niet zo op gelet.

Maar thanks voor je antwoord.

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:21

Pikkepor schreef:
Wie is er van jullie al eens in januari/februari in Schotland geweest? Doen of niet?

We zij een paar jaar geleden in februari naar IJsland geweest en dat was echt prima bevallen! Je stelt je gewoon in op winterweer en alles was er daar prima op voorzien (niet zoals NL als er sneeuw ligt, zeg maar :+ ) Hoe is dat in Schotland? Zijn er in de winter ook dingen te doen voor toeristen? Kun je prima met een huurauto je verplaatsen bij winters weer? Of ligt de wereld daar op zijn gat? :)

Ik hoor het graag!


Ik zie net dit topic voorbij komen. Ik heb inmiddels een aantal winters meegemaakt in Schotland.
De wereld ligt in de winter niet op zijn gat. Het is niet zoals in Noorwegen met de hele winter meters sneeuw en onbegaanbare wegen. Het is er ook niet extreem koud.

Maar het kan soms wel wat lastiger zijn en dan ligt het er ook aan waar je bent. Noord-oost Schotland (in de buurt van Inverness) mildere winters en meestal goed begaanbare wegen (uitzonderingen daargelaten). Meer naar het oosten, richting Aberdeen is het weer wat sneller wit en guurder.
Meer richting binnenland (rond Glencoe bv maar ook richting Aviemore) valt er meer sneeuw en kunnen wegen ook afgesloten zijn, zeker de kleine weggetjes (waar je toch vaak van afhankelijk ben) kunnen wel eens een paar dagen dicht zijn.

Rondom Edinburgh en Glasgow zijn er meer grotere wegen, volgens mij zijn die zo goed als altijd goed begaanbaar. Ga je meer naar het Noorden dan zijn er gewoon veel kleine eenbaanswegen met tegenliggers. Als het daar sneeuwt of vriest is het niet heel fijn rijden. Komt nog bij dat het in januari al rond 15.00 uur gaat schemeren. En ben je niet gewend links te rijden met het stuur aan de 'verkeerde' kant dan komt er nog eens een extra uitdaging bij.
Maar het is meestal te doen. Het weer blijft veranderlijk in Schotland, ik heb zelf in Maart wel eens een paar dagen 'ingevroren' gezeten. Het hele erf van de boerderij waar ik toen verbleef was een ijsbaan door vrieskou na stortbuien (en dat was in de buurt van Inverness). Nu ik er zo over denk valt er geen pijl op het weer te trekken eigenlijk :+ Meestal gaat het redelijk goed in de winter maar niet altijd dus :')

Zelf zou ik wachten met vakantie tot in ieder geval mid februari. Niet omdat het winterweer dan voorbij is (dat kan zeker tot eind maart doorlopen) maar omdat de dagen dan weer wat langer worden.
Die korte dagen zijn echt niet tof (vind ik inmiddels). Zou het ook zonde van mijn vakantie vinden als rond 15.30 het licht buiten al uit gaat. Wat dat betreft heb je in juni meer waar voor je geld :-)

Edit: Ik bevind mij meestal ten noorden van Aviemore maar heb contacten rondom Fort William. Dus een redelijk beeld van de weersituatie rond die gebieden. Het zuiden, rondom de grote steden en de Borders kan zomaar heel anders zijn. Daar ben ik nooit geweest in de winter.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:34

Het lastigst lijken mij inderdaad de korte dagen. Je hebt overdag minder tijd om buiten in daglicht te zijn. Als je dat oké vindt en je je daar op instelt is het prima natuurlijk. Ik ben er zelf nog niet in hartje winter geweest (de andere seizoenen wel) maar staat wel op het lijstje. Rondom kerst lijkt me ook heel leuk, iemand dat al eens gedaan?

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:53

Susanne schreef:
Het lastigst lijken mij inderdaad de korte dagen. Je hebt overdag minder tijd om buiten in daglicht te zijn. Als je dat oké vindt en je je daar op instelt is het prima natuurlijk.

Het kan inderdaad ook knus zijn voor een haardvuur in een cottage of een hotel voor een paar dagen. Maar dat kan ook in maart en april. Dan heb je toch iets meer balans tussen activiteiten in het daglicht en een paar uurtjes voor de open haard (in plaats van ruim een halve dag voor de open haard :') )

Ik heb in Schotland nog geen avonturen in het donker ontdekt zoals bv in de Scandinavische landen waar ik wel eens beelden van heb gezien van arresleeën en excursies naar het Noorderlicht. Dat laatste is wel regelmatig in Schotland te zien trouwens in de herfst en winter.

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:55

Nou we gaan met onze dochter van 1,5 op reis, dus ik heb zo'n vermoeden dat we het sowieso niet heel laat maken 's avonds!

In IJsland was het in februari ook vrij vroeg donker, maar onze dagen zaten zo vol toen met veel buiten zijn, dat op tijd onder de wol geen straf was zelfs.

Maar bedankt voor je uitgebreide post! We hebben nog wat opties (andere landen), maar Schotland willen we zó graag.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 18:15

Digi schreef:
Pikkepor schreef:
Wie is er van jullie al eens in januari/februari in Schotland geweest? Doen of niet?

We zij een paar jaar geleden in februari naar IJsland geweest en dat was echt prima bevallen! Je stelt je gewoon in op winterweer en alles was er daar prima op voorzien (niet zoals NL als er sneeuw ligt, zeg maar :+ ) Hoe is dat in Schotland? Zijn er in de winter ook dingen te doen voor toeristen? Kun je prima met een huurauto je verplaatsen bij winters weer? Of ligt de wereld daar op zijn gat? :)

Ik hoor het graag!


Ik zie net dit topic voorbij komen. Ik heb inmiddels een aantal winters meegemaakt in Schotland.
De wereld ligt in de winter niet op zijn gat. Het is niet zoals in Noorwegen met de hele winter meters sneeuw en onbegaanbare wegen. Het is er ook niet extreem koud.

Maar het kan soms wel wat lastiger zijn en dan ligt het er ook aan waar je bent. Noord-oost Schotland (in de buurt van Inverness) mildere winters en meestal goed begaanbare wegen (uitzonderingen daargelaten). Meer naar het oosten, richting Aberdeen is het weer wat sneller wit en guurder.
Meer richting binnenland (rond Glencoe bv maar ook richting Aviemore) valt er meer sneeuw en kunnen wegen ook afgesloten zijn, zeker de kleine weggetjes (waar je toch vaak van afhankelijk ben) kunnen wel eens een paar dagen dicht zijn.

Rondom Edinburgh en Glasgow zijn er meer grotere wegen, volgens mij zijn die zo goed als altijd goed begaanbaar. Ga je meer naar het Noorden dan zijn er gewoon veel kleine eenbaanswegen met tegenliggers. Als het daar sneeuwt of vriest is het niet heel fijn rijden. Komt nog bij dat het in januari al rond 15.00 uur gaat schemeren. En ben je niet gewend links te rijden met het stuur aan de 'verkeerde' kant dan komt er nog eens een extra uitdaging bij.
Maar het is meestal te doen. Het weer blijft veranderlijk in Schotland, ik heb zelf in Maart wel eens een paar dagen 'ingevroren' gezeten. Het hele erf van de boerderij waar ik toen verbleef was een ijsbaan door vrieskou na stortbuien (en dat was in de buurt van Inverness). Nu ik er zo over denk valt er geen pijl op het weer te trekken eigenlijk :+ Meestal gaat het redelijk goed in de winter maar niet altijd dus :')

Zelf zou ik wachten met vakantie tot in ieder geval mid februari. Niet omdat het winterweer dan voorbij is (dat kan zeker tot eind maart doorlopen) maar omdat de dagen dan weer wat langer worden.
Die korte dagen zijn echt niet tof (vind ik inmiddels). Zou het ook zonde van mijn vakantie vinden als rond 15.30 het licht buiten al uit gaat. Wat dat betreft heb je in juni meer waar voor je geld :-)

Edit: Ik bevind mij meestal ten noorden van Aviemore maar heb contacten rondom Fort William. Dus een redelijk beeld van de weersituatie rond die gebieden. Het zuiden, rondom de grote steden en de Borders kan zomaar heel anders zijn. Daar ben ik nooit geweest in de winter.

Als ik een dag eerder bovenstaande foto had gemaakt, had je een stralend zonnetje gezien met een beetje wit op de hoogste toppen.
We waren drie dagen in Peebles en zijn dus dwars door dat "berg"gebied op de foto erheen gereden, in de zon, dak open en zelfs fluitende vogeltjes!
Maar we hadden ook een hagelbui(tje) toen we in Peebles waren, kortom vier seizoenen in drie dagen :D

Er valt echt geen peil op te trekken :+

Met kerst zou ik naar een stad gaan. Maakt waarschijnlijk niet uit welke stad, die Britten zijn gewoon knotsgek met kerst {:)

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:21

ikke schreef:
Als ik een dag eerder bovenstaande foto had gemaakt, had je een stralend zonnetje gezien met een beetje wit op de hoogste toppen.
We waren drie dagen in Peebles en zijn dus dwars door dat "berg"gebied op de foto erheen gereden, in de zon, dak open en zelfs fluitende vogeltjes!
Maar we hadden ook een hagelbui(tje) toen we in Peebles waren, kortom vier seizoenen in drie dagen :D

Er valt echt geen peil op te trekken :+

Met kerst zou ik naar een stad gaan. Maakt waarschijnlijk niet uit welke stad, die Britten zijn gewoon knotsgek met kerst {:)


Precies, alle seizoenen in een dag, soms zelfs binnen een uur.

Ik zou met kerst ook naar een stad gaan. Heb ik nog nooit gedaan maar op het platteland is het vrij rustig met kerst en vrij donker :+ Mensen vieren wel kerst maar meer in besloten kringen. Als je locals kent die je mee kunnen nemen naar een traditionele Ceilidh dan is dat wel erg leuk om een keer mee te maken. Er zijn misschien wel reisorganisaties die je daar verder mee kunnen helpen.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:42

Digi schreef:
ikke schreef:
Als ik een dag eerder bovenstaande foto had gemaakt, had je een stralend zonnetje gezien met een beetje wit op de hoogste toppen.
We waren drie dagen in Peebles en zijn dus dwars door dat "berg"gebied op de foto erheen gereden, in de zon, dak open en zelfs fluitende vogeltjes!
Maar we hadden ook een hagelbui(tje) toen we in Peebles waren, kortom vier seizoenen in drie dagen :D

Er valt echt geen peil op te trekken :+

Met kerst zou ik naar een stad gaan. Maakt waarschijnlijk niet uit welke stad, die Britten zijn gewoon knotsgek met kerst {:)


Precies, alle seizoenen in een dag, soms zelfs binnen een uur.

Ik zou met kerst ook naar een stad gaan. Heb ik nog nooit gedaan maar op het platteland is het vrij rustig met kerst en vrij donker :+ Mensen vieren wel kerst maar meer in besloten kringen. Als je locals kent die je mee kunnen nemen naar een traditionele Ceilidh dan is dat wel erg leuk om een keer mee te maken. Er zijn misschien wel reisorganisaties die je daar verder mee kunnen helpen.

Yep en toch zijn we in al die jaren maar een keer echt weggeregend uit GB en zelfs op die vakantie reden we met dakje open vanuit Cornwall over de M5 naar Northampton. Waar we op de beurs zouden kamperen, maar de lokale B&B had plek dus zijn we daar heen gegaan. Treffen we daar een stel uit Cornwall die de dag na ons dezelfde route wilde rijden, stond er een meter water op de M5 bij Bristol!
En voor de ramptoeristen; sorry in NL was het weer toen nog slechter.....

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:29

Volg

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 00:08

ikke schreef:
Yep en toch zijn we in al die jaren maar een keer echt weggeregend uit GB en zelfs op die vakantie reden we met dakje open vanuit Cornwall over de M5 naar Northampton. Waar we op de beurs zouden kamperen, maar de lokale B&B had plek dus zijn we daar heen gegaan. Treffen we daar een stel uit Cornwall die de dag na ons dezelfde route wilde rijden, stond er een meter water op de M5 bij Bristol!
En voor de ramptoeristen; sorry in NL was het weer toen nog slechter.....


Ik ervaar het weer in Schotland heel licht. Het regent zo'n beetje elke dag maar de zon schijnt ook elke dag. Nu is dat het afgelopen jaar wel een beetje anders geweest. Het is minder afwisselend en meer van hetzelfde, het grijze waar iedereen altijd aan denkt bij Schotland zie ik niet en als ik het al zie dan vind ik het mooi. Maar toch, somberheid, zon of afwisseling (en daar kom ik weer) die korte dagen zijn niet tof, de verveling in de avond (middag). :O Ik ga deze winter niet in Schotland doorbrengen geloof ik haha. Vorige winter was te heftig blijkbaar :')

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:36

Even nieuwsgierig Digi omdat je zegt dat je deze winter daar niet gaat doorbrengen. Heb je daar familie of een huis ofzo? Jaloers :))

Ik twijfel nog een beetje of ik eind oktober tot halverwege november ga dit jaar. Of wellicht februari/maart volgend jaar. Beide jaargetijden al eens geweest en vond het beide mooi.

Als het aan mij ligt gaat onze huwelijksreis ook “gewoon” naar Schotland maar iedereen verklaart me voor gek :roll:

Qimm

Berichten: 15178
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:40

Tis toch jouw huwelijksreis?

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:01

En die van mijn toekomstige man natuurlijk maar gelukkig is hij net zo gek op Schotland als ik :D

gaucho

Berichten: 9535
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:07

Ik ben ooit mensen tegengekomen die als huwelijksreis door Schotland reisden met een volkswagen busje, die hadden volgens mij de tijd van hun leven :j

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:08

gaucho schreef:
Ik ben ooit mensen tegengekomen die als huwelijksreis door Schotland reisden met een volkswagen busje, die hadden volgens mij de tijd van hun leven :j

Ik ken betere voertuigen om mee door Schotland te reizen }:)

gaucho

Berichten: 9535
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:19

Ik ben enigzins bevooroordeeld :o

Ik een uurtje geleden. Niet in Schotland helaas ;)

Afbeelding

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:30

Susanne schreef:
Even nieuwsgierig Digi omdat je zegt dat je deze winter daar niet gaat doorbrengen. Heb je daar familie of een huis ofzo? Jaloers :))

Ik twijfel nog een beetje of ik eind oktober tot halverwege november ga dit jaar. Of wellicht februari/maart volgend jaar. Beide jaargetijden al eens geweest en vond het beide mooi.

Als het aan mij ligt gaat onze huwelijksreis ook “gewoon” naar Schotland maar iedereen verklaart me voor gek :roll:


Schotland lijkt me een mooie bestemming voor een huwelijksreis :-)

Ik woon hier. Ik ben tussen wat lockdowns door een tijd terug in Nederland geweest om daar te werken maar inmiddels weer gesetteld in Schotland. Maar nog steeds ook regelmatig in NL, ik hou van afwisseling ;-)

Domi_94

Berichten: 2055
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:28

Morgen vertrekken mijn vriend en ik met onze camper (geen Volkswagen) naar Schotland voor de North coast 500. Mocht iemand nog leuke tips hebben, hou ik me aanbevolen :)
Ik kom er alleen niet uit met waar we moeten zijn bij de Ferry (Stena vanaf Hoek van Holland). Weet iemand hoe het inchecken/ ophalen van tickets in zijn werk gaat?

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:10

Domi_94 schreef:
Morgen vertrekken mijn vriend en ik met onze camper (geen Volkswagen) naar Schotland voor de North coast 500. Mocht iemand nog leuke tips hebben, hou ik me aanbevolen :)
Ik kom er alleen niet uit met waar we moeten zijn bij de Ferry (Stena vanaf Hoek van Holland). Weet iemand hoe het inchecken/ ophalen van tickets in zijn werk gaat?

Die tickets heb je in je mail ontvangen (check je spambox) en HvH haven is zo klein, als je daar verdwaald, hoor je niet in het wild los te lopen }:)

Maar zonder flauwekul: rijdt gewoon op de Truus naar HvH en volg lokaal de ANWB-borden. Dan kom je vanzelf bij de ingang en daar staat iemand je op te wachten en die leggen je precies uit wat je moet doen. Bij twijfel, gewoon nog een keer vragen, is niks raars aan, gebeurt vaker :j

Ik hoop wel dat je genoeg tijd uitgetrokken hebt want vanaf Harwich is het een stief kwartiertje rijden naar de Schotse grens want na York zijn ze gestopt met snelwegen bouwen }>

Mocht je het in twee dagen willen doen, heb ik nog wel een adresje in Pately Bridge (of all places) maar ik kan je ook aanraden om een stop te maken in Barnard Castle.

Ik weet niet hoe je van plan bent te gaan rijden maar ik zou de A1 richting Cambridge oppakken en die volgen richting Doncaster. Net voor Doncaster gaat deze weg over in de A1(M) en krijgt ie ook een blauw bordje (is Motorway) en blijf dan de A1(M) volgen tot voorbij Leeds. Ongeveer op die hoogte kun je kiezen om de A1(M) te blijven volgen richting Newcastle upon Tyne (klinkt dat bekend?) of je slaat af en volgt de westelijke route over de M6 en A7(M) richting Glasgow (over Lockerbee).

Dit zijn feitelijk de enige twee opties om The Dales te passeren zonder "verstrikt" te raken in witte weggetjes. Tegen de tijd dat je in Glasgow bent, heb je er ruim dan 400 Mijl op zitten. Je hebt dan nog een stukje te rijden (dik 150Mijl) voordat je in de buurt van de North 500 bent.....

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:06

Ik ben eerder in de zomer naar Schotland geweest en vond het prachtig! Nu zou ik graag een keer in de herfst gaan, lijkt me ook erg mooi. Heeft er iemand een tip voor de juiste periode? Ik zou graag mooie herfstkleuren zien en wil dus niet te vroeg of te laat gaan. Ik denk zelf aan de laatste 2 weken van oktober maar hoor graag ervaringen van anderen!

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:55

Dit was eind oktober

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:01

Domi_94 schreef:
Morgen vertrekken mijn vriend en ik met onze camper (geen Volkswagen) naar Schotland voor de North coast 500. Mocht iemand nog leuke tips hebben, hou ik me aanbevolen :)
Ik kom er alleen niet uit met waar we moeten zijn bij de Ferry (Stena vanaf Hoek van Holland). Weet iemand hoe het inchecken/ ophalen van tickets in zijn werk gaat?


Je bent er al zie ik aan de datum, maar mocht je het nog leuk vinden, hierbij onze blog van onze NC500 in 2019. En voor iedereen hier die dat leuk vindt uiteraard! :D

http://dwalers.blogspot.com/search/labe ... and%202019

Ik lees nog steeds af en toe mee hier. We gaan deze herfst niet naar Schotland, maar naar het Lake District, maar er komen hopelijk nog veel meer reisjes naar Schotland voor ons!

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:04

Rije schreef:
Domi_94 schreef:
Morgen vertrekken mijn vriend en ik met onze camper (geen Volkswagen) naar Schotland voor de North coast 500. Mocht iemand nog leuke tips hebben, hou ik me aanbevolen :)
Ik kom er alleen niet uit met waar we moeten zijn bij de Ferry (Stena vanaf Hoek van Holland). Weet iemand hoe het inchecken/ ophalen van tickets in zijn werk gaat?


Je bent er al zie ik aan de datum, maar mocht je het nog leuk vinden, hierbij onze blog van onze NC500 in 2019. En voor iedereen hier die dat leuk vindt uiteraard! :D

http://dwalers.blogspot.com/search/labe ... and%202019

Ik lees nog steeds af en toe mee hier. We gaan deze herfst niet naar Schotland, maar naar het Lake District, maar er komen hopelijk nog veel meer reisjes naar Schotland voor ons!

Doe Annie de groeten: http://www.cumbrianheavyhorses.com/ :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:06

Jaaaaa daar wil ik eigenlijk erg graag heen, maar weet niet of dat ervan komt....! Lijkt me errug tof!!!