Schotland; places to be?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paddington

Berichten: 2471
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:02

Kunnen jullie de Facebookgroep 'Schotland de groep ' ?
Daar staan ook leuke tips op.

Wij twijfelde ook erg om een auto te gaan huren dit jaar maar ga toch liever met mijn eigen auto.

Puur omdat ik bang ben voor de eventuele schades aan de banden/velgen door soms prut wegdenk.

Dit jaar had ik het ook aan mijn eigen auto _O-

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:03

gaucho schreef:
Wat vind je leuk / wil je echt zien?


Natuur! Hoofddoel was eigenlijk locaties van Outlander, maar ik zie dat dit veel uit elkaar ligt dus dat is zonde. Ik heb foto's hier in het topic langs zien komen van de Cairngorms bijvoorbeeld en dat is gewoon waanzinnig mooi. Net als waar de HP-trein rijd, haha.
Maar eigenlijk gewoon een stukje sightseeing, natuur en geschiedenis.

Die groep kende ik niet, ga ik ook eens naar kijken!

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:11

Misschien rondom Fort William? Vanuit daar kun je heel goed richting Glencoe, maar ook de andere kant op naar Glenfinnan (de beroemde Harry Potter brug). Je zou met de (gewone) trein vanuit Fort William naar het kust plaatsje Mallaig kunnen rijden, dan kom je ook óver die brug en het is een prachtige route slingerend door het diverse landschap en naar de kust. En dat is prima op een dagje te doen.

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:13

Bijvoorbeeld Aviemore in de Cairngorms is ook een goede optie, kom je ook veel kanten op.

Berdien

Berichten: 64527
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:23

Ja ik zou ook zeker Aviemore aan willen raden :j Ligt relatief centraal, en vanuit daar kun je echt veel zien. En dan een tweede keer meer richting de westkust. Dat is tenminste ons plan :))

jojoleinee

Berichten: 2666
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:18

Ik wilde in eerste instantie ook langs Aviemore rijden, maar zie nu ook af en toe tips voorbij komen om langs het oosten van Cairngorms te rijden. Wat denken jullie?

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:32

Leuk, een Schotland topic!

Wij willen de laatste 2 weken van april gaan. We zitten te denken aan 10 dagen. En dan Edinburgh- Fort William - Iverness - Aberdeen - Edinburgh.
En omdat ik mega Harry Potter fan ben en een mega groot schilderij van de Jacobite/Glenfinnan thuis had hangen, moeten we natuurlijk ook met 'de' trein!

Heb er super veel zin in. We gaan vliegen en nemen een huurauto. We zijn aan het zoeken naar gunstige hotels/b&bs maar al met al lijkt het qua prijs nog redelijk gunstig uit te pakken. :)
We willen proberen om deze week alles vast te leggen.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 08:26

Unleash schreef:
Leuk, een Schotland topic!

Wij willen de laatste 2 weken van april gaan. We zitten te denken aan 10 dagen. En dan Edinburgh- Fort William - Iverness - Aberdeen - Edinburgh.
En omdat ik mega Harry Potter fan ben en een mega groot schilderij van de Jacobite/Glenfinnan thuis had hangen, moeten we natuurlijk ook met 'de' trein!

Heb er super veel zin in. We gaan vliegen en nemen een huurauto. We zijn aan het zoeken naar gunstige hotels/b&bs maar al met al lijkt het qua prijs nog redelijk gunstig uit te pakken. :)
We willen proberen om deze week alles vast te leggen.


Heerlijk vooruitzicht en mooie tijd van het jaar! Overal de bloeiende gele gaspeldoorn <3

xMyrth

Berichten: 2804
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:44

Klinkt goed hoor! Harry Potter kasteel en/of trein staan ook op mijn lijstje :D

Wij gaan 6 tm 19 juni <3

Domiinooo_
Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-10
Woonplaats: Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:28

Unleash schreef:
Leuk, een Schotland topic!

Wij willen de laatste 2 weken van april gaan. We zitten te denken aan 10 dagen. En dan Edinburgh- Fort William - Iverness - Aberdeen - Edinburgh.
En omdat ik mega Harry Potter fan ben en een mega groot schilderij van de Jacobite/Glenfinnan thuis had hangen, moeten we natuurlijk ook met 'de' trein!

Heb er super veel zin in. We gaan vliegen en nemen een huurauto. We zijn aan het zoeken naar gunstige hotels/b&bs maar al met al lijkt het qua prijs nog redelijk gunstig uit te pakken. :)
We willen proberen om deze week alles vast te leggen.



Laat me weten als jullie tips willen voor Aberdeen(shire)! :Y)

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:18

The Jacibite (Harry Pottertrein) heb ik ook gedaan. Je kan ook met de gewone trein over het viaduct. Ben je een stuk goedkoper uit en je hoeft niet zo ver van te voren te reserveren. Hou er wel rekening mee dat je zelf IN de trein zit en de beste foto,s van het viaduct met trein neem je buiten, dus niet vanuit de trein en samen met een hoop andere toeristen. ;)

Wij hadden ook een boottocht in Maillagg gedaan. Die viel een beetje tegen.

xMyrth

Berichten: 2804
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:25

Camper gehuuuuuurd !! *\o/*
Helemaal blij mee, is dat afgetikt... door naar de volgende stap: waar willen we overal heen? :')

Uiteindelijk nu gewoon de camper gehuurd en bij Allianz Assistance willen we de verzekering regelen.

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:04

*stille meelezer meldt zich*

Vriendlief en ik willen de tweede helft van mei graag een treinreis maken door de Schotse Hooglanden. Wij hebben overwogen om met de boot naar Newcastle te varen en vanaf daar de trein te pakken, maar uiteindelijk gaan we toch voor het vliegtuig heen en terug.
Ondertussen ben ik globaal een reisschema aan het opstellen. Het idee is om heen op Edinburgh te vliegen, vanaf daar de trein (en op de Isle of Skye de bus) te pakken en uiteindelijk in Glasgow te eindigen, vanwaar we weer terugvliegen naar Nederland. Afhankelijk van waar we allemaal langs willen, wordt het waarschijnlijk een trip van 9 of 11 dagen.

Vanaf Edinburgh willen we sowieso naar de Cairngorms om daar een dag of drie te vertoeven. Vervolgens via Eilean Donan Castle naar Isle of Skye en ook daar een dag of drie voor uittrekken. Ik twijfel of we vanaf Isle of Skye richting Glasgow nog een paar dagen tussenstop willen inlassen in de buurt van het Trossachs National Park. Is dat de moeite waard of kunnen we die tijd beter gebruiken om de overige plekken te verkennen?

Globale planning zoals ik die nu in mijn hoofd heb:
- Edinburgh (dag 1-2)
- Cairngorms National Park (dag 2-5)
- Isle of Skye (dag 5-8)
- Optioneel: Trossachs National Park (dag 8-10)
- Glasgow (dag 8-9 of dag 10-11)

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:35

EDIT: Omdat we met de trein willen reizen zat ik eraan te denken een One Country Pass aan te schaffen, maar nu lees ik iets over de Spirit Of Scotland Travelpass die ook toegang geeft tot bepaalde ferries en bussen. Het lijkt bovendien goedkoper dan een One Country Pass, die alleen voor de trein geldig is. Heeft er iemand ervaring met deze travelpass?

paars

Berichten: 5583
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:31

Even tussendoor: vanochtend was bij National Geographic “Europe from Above” over Schotland. Prachtig. Mss ziet iemand nog tips.

Geen ervaring met openbaar vervoer daar, al lijkt het reizen per trein me heerlijk ontspannend.

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:28

Ik meld me hier ook! Dit jaar staat in de planning om een roadtrip Schotland te gaan maken met de honden. Ik wil sowieso naar de Highlands. Inverness, Fort William, Isle of Skye misschien nog… kan natuurlijk de Jacobite Steam Train niet missen als HP fan, en eigenlijk ook de Outlander locaties niet :')
We gaan met de boot vanaf IJmuiden naar Newcastle, lekker met de eigen auto.
Gaan waarschijnlijk een (dak)tent kopen of huren en kamperen afwisselen met wat “luxere” locaties. Heb er zin in!

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:16

Hier gaan we definitief in september naar Schotland!
We hebben een 10-daags busreis geboekt bij bolderman. Het werd voor dit jaar te duur om een huis te regelen dat naar onze wensen was en de groep zag zelf auto rijden niet zitten en zelf red ik 1 uur rijden qua energie dus werd het deze reis!
We stappen vanaf Frankrijk op. Zeer benieuwd hoe het gaat bevallen. :)

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:58

He leuk een Schotland topic :o

Mijn bucketlist ding is orka's in het wild zien en dat is daar mogelijk. Als cadeautje krijg je er dan ook de kans op het zien van tuimelaars, gewone dolfijnen, dwergvinvis, bruinvissen, otters etc. bij. Nu ben ik een beetje aan het uitzoeken hoe en wat. Zijn er misschien nog dingen die jullie als tip kunnen geven?

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:49

Bambi1995 schreef:
He leuk een Schotland topic :o

Mijn bucketlist ding is orka's in het wild zien en dat is daar mogelijk. Als cadeautje krijg je er dan ook de kans op het zien van tuimelaars, gewone dolfijnen, dwergvinvis, bruinvissen, otters etc. bij. Nu ben ik een beetje aan het uitzoeken hoe en wat. Zijn er misschien nog dingen die jullie als tip kunnen geven?


Volgens mij zijn dat soort excursies nooit met garantie :')
De kans om zeehonden, dolfijnen en tuimelaars te zien is wel redelijk groot. Voor orca's moet je het wat noordelijker zoeken. Rond Orkney zijn ze volgens mij regelmatig te zien in Augustus, september (dacht ik). Maar ik zou daar wat meer onderzoek naar doen voordat je iets boekt buiten het 'orca seizoen'

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:11

Digi schreef:
Bambi1995 schreef:
He leuk een Schotland topic :o

Mijn bucketlist ding is orka's in het wild zien en dat is daar mogelijk. Als cadeautje krijg je er dan ook de kans op het zien van tuimelaars, gewone dolfijnen, dwergvinvis, bruinvissen, otters etc. bij. Nu ben ik een beetje aan het uitzoeken hoe en wat. Zijn er misschien nog dingen die jullie als tip kunnen geven?


Volgens mij zijn dat soort excursies nooit met garantie :')
De kans om zeehonden, dolfijnen en tuimelaars te zien is wel redelijk groot. Voor orca's moet je het wat noordelijker zoeken. Rond Orkney zijn ze volgens mij regelmatig te zien in Augustus, september (dacht ik). Maar ik zou daar wat meer onderzoek naar doen voordat je iets boekt buiten het 'orca seizoen'



Daar ben ik me ook echt van bewust :D Heb al wat onderzoek gedaan en Orkney is een goede plek, maar ook de Hebriden. Orka seizoen is tussen mei en augusus.

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:13

vanaf juni is er kans op het zien van walvissen. Rondom Orkney is inderdaad een optie, of in de North Minch (tussen het vaste land en de buitenhebriden). Dit is een aanrader: https://www.hebridean-whale-cruises.co.uk/ ; maar ook zij bieden zeker geen garantie op het zien van Orca's.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:33

Bambi1995 schreef:
He leuk een Schotland topic :o

Mijn bucketlist ding is orka's in het wild zien en dat is daar mogelijk. Als cadeautje krijg je er dan ook de kans op het zien van tuimelaars, gewone dolfijnen, dwergvinvis, bruinvissen, otters etc. bij. Nu ben ik een beetje aan het uitzoeken hoe en wat. Zijn er misschien nog dingen die jullie als tip kunnen geven?


Op insta volg ik @stevetruluckatsea, dat is een tourguide en die plaatst veel over de orka’s in de outer hebrides!

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:38

Bedankt voor de tips!
Hebben jullie ook nog tips met daar komen en verblijf?

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:04

Bambi1995 schreef:
Bedankt voor de tips!
Hebben jullie ook nog tips met daar komen en verblijf?


Wat ik sowieso zou aanraden is om wat langer te verblijven, zodat je een reserve optie hebt bij slecht weer. En vooraf boeken.

Ik had een vakantiehuisje vlakbij Gairloch geboekt voor een week.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:46

gaucho schreef:
Bambi1995 schreef:
Bedankt voor de tips!
Hebben jullie ook nog tips met daar komen en verblijf?


Wat ik sowieso zou aanraden is om wat langer te verblijven, zodat je een reserve optie hebt bij slecht weer. En vooraf boeken.

Ik had een vakantiehuisje vlakbij Gairloch geboekt voor een week.


Heb je daar ook die walvissen tocht gemaakt dan? Hoeveel kost dat ongeveer een vakantie huisje daar. Had je je eigen auto, huur auto of hoe verplaatste je je daar?