Schotland; places to be?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:43

Zijn er hier toevallig locals uit Schotland in de groep die te vinden zijn voor een fotoshoot met paard/hond op locatie daar? Ik reis binnenkort weer naar schotland met camera en 2 vriendinnen die ook fotograferen en we zouden graag nog enkele dagen een leuke shoot willen proberen doen daar.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:10

Er zit een bokker in het Lake District met een hele mooie hond.

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:46

AbleToDream schreef:
Zijn er hier toevallig locals uit Schotland in de groep die te vinden zijn voor een fotoshoot met paard/hond op locatie daar? Ik reis binnenkort weer naar schotland met camera en 2 vriendinnen die ook fotograferen en we zouden graag nog enkele dagen een leuke shoot willen proberen doen daar.


Je kan misschien een oproep plaatsen in de facebookgroepen:
https://www.facebook.com/groups/2114708355421488
https://www.facebook.com/groups/295476203845801
https://www.facebook.com/groups/240308932835645

Ik woon in Moray en werk met paarden. Het is er prachtig maar waar de paarden staan is het niet typisch fotogeniek Schotland en de paarden kunnen niet verplaatst worden.

Succes en veel plezier!

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:51

Bismarck schreef:
Iemand nog tips voor Skye? Plekken die niet overlopen worden door toeristen?

Wandeling naar Rubha Hunish! Wij hebben daar gekampeerd deze week, er waren nog een paar anderen bij de bothy maar ruimte zat, we stonden helemaal alleen op de naastgelegen klif.

Waanzinnig uitzicht, ook echt de moeite om heen en weer te lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:08

Oh geweldig met al die bloeiende heide nu daar, velden, heuvels en bergen vol. Prachtig.
Dat jullie nog maar heel veel mogen genieten daar!!

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:44

Gave foto’s!

Over een maand mag ik ook en ben mij beetje bij beetje aan het voorbereiden. Camera spul is al klaar. Mijn reisgenoten en ik vroegen ons af of het zinvol is vooraf Schots geld mee te nemen of dat je nog steeds met een ing of Rabo kaart daar kan pinnen? Kan mij zo voorstellen dat dat soort dingen sinds vertrek uit EU anders is. Wat zijn jullie ervaringen daarin?

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:22

Breek even in - Pinnen is hier niet anders dan voorheen. Of je kaart geaccepteerd wordt hangt van je kaartuitgever, precies zoals het was voor Brexit. Er is een vreemde balans tussen Visa en Maestro, waarbij Visa vaak niet geaccepteerd wordt in Nederland en Maestro andersom soms niet in het VK. Maar dat zou bij pinautomaten niet uit moeten maken. Mijn moeder kan hier in ieder geval in 95% van de gevallen gewoon uit de voeten met haar ING-pas :). Ik heb het in Nederland toch lastiger met m'n Britse pinpas :').

jojoleinee

Berichten: 2662
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:39

Wij hebben wel gemerkt dat vooral bij parkeermeters kleingeld nog erg handig is. Pinnen kan verder op de meeste plaatsen wel.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:48

paars schreef:
Oh geweldig met al die bloeiende heide nu daar, velden, heuvels en bergen vol. Prachtig.
Dat jullie nog maar heel veel mogen genieten daar!!

Dank je :D Inmiddels zijn we weer onderweg richting het zuiden, dinsdag de trein vanuit Folkestone en weer thuis.

Wij hebben de afgelopen weken geen pond in handen gehad, maar inderdaad, met parkeren was het wel handig geweest af en toe.

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:01

Voor parkeermeters hoeven wij ons geen zorgen te maken vanwege een georganiseerde busreis. Goed om te horen in ieder geval.:)

@ Inujojo , Zie dat je in Glasgow zit, die staat ook op het programma. Ben benieuwd wat ik er van ga vinden.:) tot nu toe vooral in Edinburgh en omgeving gezeten.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:50

Inujojo schreef:
Breek even in - Pinnen is hier niet anders dan voorheen. Of je kaart geaccepteerd wordt hangt van je kaartuitgever, precies zoals het was voor Brexit. Er is een vreemde balans tussen Visa en Maestro, waarbij Visa vaak niet geaccepteerd wordt in Nederland en Maestro andersom soms niet in het VK. Maar dat zou bij pinautomaten niet uit moeten maken. Mijn moeder kan hier in ieder geval in 95% van de gevallen gewoon uit de voeten met haar ING-pas :). Ik heb het in Nederland toch lastiger met m'n Britse pinpas :').

Dat is bijzonder want wij hebben juist de ervaring dat ING nog weleens wil weigeren in de winkel.

Pinautomaten is inderdaad zelden een probleem.

BeFunny

Berichten: 10542
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:55

xMyrth schreef:
Wij willen eigenlijk graag een camper huren :) Maar zoals ik het hier lees wordt er door een aantal ook afgeraden? Ik wil graag een eigen WC'tje bij me hebben voor onderweg en dan oa op gratis camperplaatsen overnachten om de kosten wat te drukken...

Maar zou een camper zoals deze al te groot zijn dan dus? Deze is goedkoper dan zo'n Transit busjes...

[ [url=m/Uuce8W.png]Afbeelding[/url] ]


Wij zijn ook in Schotland geweest en hebben o.a op Sky gestaan en we zijn ook naar Isle of man geweest bijvoorbeeld. Wij hebben er geen problemen mee gehad ;) onze vorrige camper was bijna 8 meter lang ook ;)

Wij gaan altijd eerst naar Calais daar met de boot naar Engeland en dan begint daar de roadtrip ;)

O ja dit jaar kon ik ook vaak niet met mijn ING pas pinnen in Scandinavië. In de winkels dus een ook tijdens het tanken niet. Echt wel een aantal x geweigerd. Nooit eerder gehad.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:20

xSagan schreef:
Gave foto’s!

Over een maand mag ik ook en ben mij beetje bij beetje aan het voorbereiden. Camera spul is al klaar. Mijn reisgenoten en ik vroegen ons af of het zinvol is vooraf Schots geld mee te nemen of dat je nog steeds met een ing of Rabo kaart daar kan pinnen? Kan mij zo voorstellen dat dat soort dingen sinds vertrek uit EU anders is. Wat zijn jullie ervaringen daarin?


Wij hebben echt helemaal niks contant betaald. Ook alle afgelegen parkeerplaatsen kon met creditcard.

Hier ing en rabo. Beide geen probleem.

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:30

Spenk schreef:
xSagan schreef:
Gave foto’s!

Over een maand mag ik ook en ben mij beetje bij beetje aan het voorbereiden. Camera spul is al klaar. Mijn reisgenoten en ik vroegen ons af of het zinvol is vooraf Schots geld mee te nemen of dat je nog steeds met een ing of Rabo kaart daar kan pinnen? Kan mij zo voorstellen dat dat soort dingen sinds vertrek uit EU anders is. Wat zijn jullie ervaringen daarin?


Wij hebben echt helemaal niks contant betaald. Ook alle afgelegen parkeerplaatsen kon met creditcard.

Hier ing en rabo. Beide geen probleem.


Ik zou gewoon een redelijk bedrag pinnen zodra je in de UK aankomt. Scheelt wellicht ook wat in de kosten bij het omrekenen via pin en NL bank (?)
Cash wordt gewaardeerd! Ik betaal alles cash hier en ben altijd blij met de parkeerautomaten waar ik alle kleine muntjes in kan gooien :')
Pinnen in de winkel is overigens inderdaad bijna nooit een probleem.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:44

Waarom zou je cash betalen als je overal met je betaalkaart betalen kan?

Wij hadden juist de ervaring dat pinnen gewaardeerd werd! En zelfs op de meest afgelegen plekken deed altijd de pinpas of creditcard er wel.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:15

Spenk schreef:
Waarom zou je cash betalen als je overal met je betaalkaart betalen kan?

Wij hadden juist de ervaring dat pinnen gewaardeerd werd! En zelfs op de meest afgelegen plekken deed altijd de pinpas of creditcard er wel.

Het ligt er soms ook aan want we hebben ook wel B&B gehad die cash op prijs stelden of zelfs geen kaarten accepteerden (met name de kleinere B&B)

Op de beurs gaat bijna alles cash. De bedrijven hebben wel oin maar dat is maar een beperkte groep.
Beetje afhankelijk van wat ik zoek, heb ik gerust 300 - 500 pond bij me in cash. Zou dit jaar weleens te weinig kunnen zijn als ik een goed setje banden kan vinden :oo

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:42

Mijn ING bankpas heeft een Vpay logo en ik kon er niet in alle winkels mee pinnen. Super lastig. Met name in de kleine supermarktjes.
Ik was met vrienden en heb het gedurende de vakantie met hen op kunnen lossen; als mijn pas het niet deed schoten zij het voor en maakte ik het weer over.
Zorg er ook voor dat je tankkaart (als je least) gebruikt kan worden in het buitenland en bij welke keten je dan kunt tanken. Ik kon bijv alleen afrekenen met m’n tankpas bij stations met het DKV logo.

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:45

Spenk schreef:
Waarom zou je cash betalen als je overal met je betaalkaart betalen kan?

Wij hadden juist de ervaring dat pinnen gewaardeerd werd! En zelfs op de meest afgelegen plekken deed altijd de pinpas of creditcard er wel.

Waarom zou je niet met cash betalen?
Toevallig ken ik een aantal kleine ondernemers (in Schotland) die echt liever cash ontvangen. Maar goed wie ben ik? :+
Ik betaal zelf in ieder geval liever met cash en jij met je card. Allemaal prima toch?
Soms werkt zo een kaart niet. Er zijn wel eens storingen, digitaal of elektrisch en dan is het sowieso handig om wat cash te hebben maar dat geldt natuurlijk niet alleen in Schotland...

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 23:00

Oh ik heb een hekel aan cash geld :D wat mij betreft schaffen ze dat af maar dat is een hele andere discussie. Ik wou alleen maar zeggen dat wij geen cash nodig geweest zijn in Schotland :) meende de vraag was of je echt veel geld cash moet hebben. In mijn ervaring dus niet. Maar ik heb wel ook een creditcard

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:25

Wij hebben vorig jaar ook wel enkele keren met cash geld moeten betalen, omdat de (credit)kaart geen optie was. Inderdaad sommige parkeermeters op kleinschalige parkeerplaatsen en een enkele keer in een klein koffiebar of zoiets. ik zou ook 1x een bedrag afhalen na aankomst zodat je het op zak hebt, just in case. En dan een briefje uitgeven zodat je ook wat muntjes wisselgeld hebt voor de parkeermeter

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:12

Wij betalen daar altijd het meeste gewoon per pin, maar zorgen wel altijd dat we wat cash op zak hebben voor het geval dat.

Domiinooo_
Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-10
Woonplaats: Schotland

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:19

Cash wordt hier echt gewaardeerd! Zeker bij kleine ondernemingen, en taxis, etc, aangezien de kosten voor betalingen via kaart redelijk hoog zijn voor hun. Als je cash betaalt, krijg je vaakook een %tje.

Enigste minpuntje aan Scottish ££ is dat Engeland er soms moeilijk overdoet en deze niet altijd wilt accepteren :+ dus zeker terugwisselen naar Engelse ££ :D (Andersom totaal geen probleem!)

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:44

Ik neem altijd wat cash op voor o.a zekerheid maar ook voor plekken waar je niet met een kaart kan betalen zoals carbootsales en voor donaties aan bezienswaardigheden.

Ow en ik heb een kleine verslaving aan de 2 pennies schuif machines _O-

Wij hebben vorig jaar 1x gehad dat onze Rabopas & ING niet geaccepteerd werd bij een parkeermeter dus waren toen ook blij met wat kleingeld.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:48

Wat kleingeld bij je hebben is natuurlijk niet verkeerd! Hadden wij ook wel maar dus niet nodig gehad.

Maar 100en ponden gaan binnen en met dikke pakken cash op zak vind ik voor Schotland zwaar overdreven. Maar als mensen liever cash betalen prima he! Maar daar ben ik helemaal niet van.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:28

Spenk schreef:
Wat kleingeld bij je hebben is natuurlijk niet verkeerd! Hadden wij ook wel maar dus niet nodig gehad.

Maar 100en ponden gaan binnen en met dikke pakken cash op zak vind ik voor Schotland zwaar overdreven. Maar als mensen liever cash betalen prima he! Maar daar ben ik helemaal niet van.

Het gaat erom dat je er over na denkt. Wel of geen cash is niet goed of fout; het moet passen bij je keuzes.