Schotland; places to be?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:18

Spenk schreef:
Unleash schreef:
Oh dat verschil tussen de boten wist ik niet, dankje!

Ja ik ben wel snel misselijk bij lomp rijden in de auto helaas. :(

Dan zou ik de dfds boot niet nemen... ik ben gruwelijk ziek geweest op die boot.. ook snel wagenziek.

De andere boot ken ik niet maar ik heb geen moeite met de boten naar Scandinavië of Corsica.

Dat ligt er ook aan hoe goed je reageert op medicijnen.

Een deel van het probleem met DFDS zit 'm in de route, DFDS vaart op een aantal plaatsen wat onhandig door de golfstroom (kan/mag niet anders) waardoor het schip dan zowel gaat rollen (links-rechts-beweging) als stampen (voor-achter-beweging) en dat schijnt het niet simpeler te maken voor mensen die last hebben van bewegingsziekte.

De andere kant is dat het vanuit Kingston upon Hull 190mijl (ca 300km) is naar Alnwick Castle en dat gaan niet over snelwegen! Vanuit Newcastle upon Tyne is het 40 mijl (60km).
Met het vliegtuig: vanuit Edinborough is 90 mijl (ca 150km) naar Alnwick.

Aan jullie de keuze. Aan mij heb je niks; ik kan er tegen en ben groot fan van DFDS die bij ons met stip op nr 1 staat als favoriete oversteek, regardless of cost.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:27

Heel erg bedankt voor de input!
Goeie informatie.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 08:29

Zeezicht hut niet voor het uitzicht, maar voor de horizon die in beeld is, helpt tegen misselijkheid.
Wij zitten altijd op deck 5 ivm de honden.

posje
Berichten: 96
Geregistreerd: 21-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 12:49

Hoi allemaal,
wij willen dit jaar voor het eerst naar Schotland en willen dan een mooie rondreis maken. We nemen de hond mee. Boeken jullie alles zelf of kiezen jullie voor een door een organisatie samengestelde rondreis? En als je alles zelf regelt, welke sites voor leuke huisjes zijn dan een aanrader?

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:45

posje schreef:
Hoi allemaal,
wij willen dit jaar voor het eerst naar Schotland en willen dan een mooie rondreis maken. We nemen de hond mee. Boeken jullie alles zelf of kiezen jullie voor een door een organisatie samengestelde rondreis? En als je alles zelf regelt, welke sites voor leuke huisjes zijn dan een aanrader?

Tip 1: let op je afstanden! Schotland is een ramp als je denkt er wel even 500km op een dag doorheen te jassen; dat lukt niet.

Als je ook nog wat wil zien en daar de tijd voor hebben, reken dan met een gemiddelde van 40km/h.

Als ik kijk wat de meeste rondreizen doen, dan schrik ik van de afstanden die ze er doorheen jagen. Dat levert zoveel gedoe op je reisdagen dat je alleen maar aan het jakkeren bent om ergens te komen.
Voorbeeld: https://www.buroscanbrit.nl/vakantie/sc ... eis/callum
400km in Schotland is gewoon een dag rijden. Die laatste dag terug naar Newcastle, dat is 's morgens voor dag en douw opstaan, eten en dan alles wat het halen kan zien dat je voor 16.00 in Newcastle bent. Alnwick Castle kun je vergeten, daar heb je geen tijd voor.
230mijl en ruim 5uur volgens Google dus reken op 6 uur rijden, dan heb je tenminste nog tijd voor koffie onderweg.

Dan ga ik er vanuit dat je een ervaren chauffeur bent en redelijk wat ervaring hebt met links rijden en dat je daar niet bij na hoeft te denken. Als je niet zoveel vlieguren hebt en nooit links gereden, dan zou ik het rustig aan doen en weg blijven van de georganiseerde jakkeraars.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:18

Ja, zeker die laatste dag naar de boot echt ruim rekenen. Wij deden dit vroeger ook in 1 ruk vanuit aviemore onder andere. Zo veel stress leverde dat op. Nu nemen we altijd een B en B onder de Edinburgh lijn, zo kun je de laatste dag lekker rustig aandoen :)

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:55

Hey! Ik en mijn man gaan dit jaar voor onze huwelijksreis naar Schotland. Het is mijn allereerste echte vliegvakantie überhaupt, spannend :):) .

Maar zouden jullie wellicht deze gestresste mevrouw kunnen helpen? We gaan zowel citytrippen als bezienswaardigheden zien als kleinere routes hiken. Maar wat is nu echt geschikte hike kleding voor Schotland? Ik wordt via Google naar oa Bever gestuurd en die wandelleggings daar vind ik heel erg duur. Zouden die van Decathlon dan ook net zo goed kunnen? Of zou ik toch echt een warmere moeten hebben? Ik vrees dat ik straks anders 20 soorten ga kopen. :')
We gaan trouwens in de zomerperiode.

Wandelschoenen ben ik al aan het inlopen en qua bovenkleding wilde ik vooral laagjes doen. Tuniekje/langere shirt en dan zo een warme vest en jas van de ANWB (ledenkorting is best leuk daar).

Ons huisje in het middelste gedeelte van de vakantie heeft een wasmachine dus dat scheelt erg veel.
Aan het begin en eind zitten we in hotels.

Ondertussen ben ik alle adviezen hier goed aan het bestuderen. Dank jullie wel daarvoor :*

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:48

Ik wandel vooral in paardenleggings :))

Ik vond het in schotland echt prima te doen geen moment koud gehad hoor. Wij waren er in september en met hiken had ik vaak een sportshirt aan met een regenjas en als de zon scheen de regenjas om mijn middel geknoopt.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:07

magda_90 schreef:
Hey! Ik en mijn man gaan dit jaar voor onze huwelijksreis naar Schotland. Het is mijn allereerste echte vliegvakantie überhaupt, spannend :):) .

Maar zouden jullie wellicht deze gestresste mevrouw kunnen helpen? We gaan zowel citytrippen als bezienswaardigheden zien als kleinere routes hiken. Maar wat is nu echt geschikte hike kleding voor Schotland? Ik wordt via Google naar oa Bever gestuurd en die wandelleggings daar vind ik heel erg duur. Zouden die van Decathlon dan ook net zo goed kunnen? Of zou ik toch echt een warmere moeten hebben? Ik vrees dat ik straks anders 20 soorten ga kopen. :')
We gaan trouwens in de zomerperiode.

Wandelschoenen ben ik al aan het inlopen en qua bovenkleding wilde ik vooral laagjes doen. Tuniekje/langere shirt en dan zo een warme vest en jas van de ANWB (ledenkorting is best leuk daar).

Ons huisje in het middelste gedeelte van de vakantie heeft een wasmachine dus dat scheelt erg veel.
Aan het begin en eind zitten we in hotels.

Ondertussen ben ik alle adviezen hier goed aan het bestuderen. Dank jullie wel daarvoor :*

Wanneer ga je daar heen en waar? Dat maakt nogal uit.
Een paar jaar geleden in oktober een dik pak sneeuw op de auto en dan zaten we van god en de wereld verlaten (maar niet heus) in Peebles!

Maar in, pak 'm beet, augustus zou ik me niet zo heel druk maken.

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:12

Voor de zomer kan idd gewoon iedere zomer wandelbroek of legging wel. Dun regenbroekje in de wandeltas als extra waterdichte laag is wel een absolute aanrader :j

In het naseizoen zou ik ook sowieso met laagjes werken. Onze eerste keer Schotland (ook gewoon zomer) waren we onze regenbroeken vergeten en dan kan je jas zo mooi waterdicht zijn: het loopt gewoon op je broek en in je schoenen :') We hebben toen een outdoorzaak in Schotland opgezocht voor regenbroeken, maar die ene wandeling was een natte en koude les :))

Regenbroek heb ik ook gewoon een lichtgewicht getapte wandelregenbroek van de decathlon. Rolt op in een pakje van 10 cm.
Laatst bijgewerkt door Leo op 26-04-24 19:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Fenn

Berichten: 6142
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:13

Denk dat een wandellegging van decathlon prima kan. Je benen kunnen wat hebben en je slaapt en eet niet buiten. Veel plezier in Schotland!

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:41

Dank jullie wel! We gaan in juli. :) Ja ik heb sowieso voor op de fiets een hele fijne regenpak, die gaat mee.

We beginnen in Glasgow dan is onze eerste stop voor een paar dagen in Inverarnan. Dan rijden we door naar Kyle om dan onze laatste dagen door te brengen in Glasgow. Alhoewel er wellicht nog een stop bij gaat komen, zijn we nog niet over uit.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:20

Oh in Juli kan dat prima, ik heb ook de wandelleggings van decathlon, de goedkoopste. Zitten heel lekker en niet koud. Maar ik moet zeggen dat ik vorig jaar in schotland vooral in korte broeken en linnen broeken heb gelopen. Mijn spijkerbroeken heb ik zelfs helemaal niet aangehad. Het was toen 2 weken 20-25 graden :')

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:35

Nice haha dat zou mooi zijn! Die staan inderdaad ook nog op mijn lijstje of het worden jurkjes. :)

Ik was geattendeerd op de midges die vooral in het westen in de Highlands voorkomen. Hadden jullie daar veel last van?

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:42

magda_90 schreef:
Dank jullie wel! We gaan in juli. :) Ja ik heb sowieso voor op de fiets een hele fijne regenpak, die gaat mee.

We beginnen in Glasgow dan is onze eerste stop voor een paar dagen in Inverarnan. Dan rijden we door naar Kyle om dan onze laatste dagen door te brengen in Glasgow. Alhoewel er wellicht nog een stop bij gaat komen, zijn we nog niet over uit.

Ga er vanuit dat vanaf Inverarnan naar Kyle een dag rijden is als je ook nog wat wil zien (Fort William, bijvoorbeeld) maar terug naar Glasgow zou ik heel kritisch kijken naar je reisdag want volgens Google is het al 175mijl en 4 uur rijden; tel daar gerust een uur bij, zonder verkeersproblemen.

Vraag de locals wat de plekken en tijden zijn om te vermijden.

Ik heb me daar ook weleens op verkeken en ik kan je vertellen dat het niet leuk is als je dan vast loopt in het verkeer. We waren nog op tijd maar we waren de laatste auto op de boot, achter ons ging gelijk de klep dicht!

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:55

Ik had vorig jaar vooral veel dikke kleding ingepakt, we gingen in september, en toen hadden we een hittegolf _O- in plaats van dikke truien en warme jassen lagen we in ons ondergoed in een meertje om te zwemmen omdat het bijna 30 graden was :))

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 11:25

Whahaha dat is ook nog een mogelijkheid natuurlijk. :')

Ikke, we zitten voor diverse dagen in Inverarnan zodat we daar rustige enkele dagen in de buurt rond kunnen kijken. Dan pakken we van daaruit een dag om te reizen naar Kyle waar we weer voor diverse dagen een huisje hebben. En vanaf hier is het even kijken of dat we een reisdag pakken om meteen terug naar Glasgow te gaan of dat we tussendoor nog een overnachting pakken. Daar zijn we nog niet over uit.
We hebben tussen deze plekken daarom ook bewust ook een reisdag ingepland. Valt het dan mee dan hebben we mazzel en anders ook geen stress.
Tenminste ik hoop dat we deze planning goed hebben.

Daar bij willen we vaker terug komen dus hoeven ook niet alles nú te zien. Wij nemen liever onze tijd om de omgeving in ons op te kunnen nemen.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 13:27

Wij hadden trouwens de laatste nacht in Engeland geslapen, ik was echt als de dood om de boot te missen haha. In Northumberland, dus ook prachtig natuurlijk <3

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 13:52

Warboel schreef:
Wij hadden trouwens de laatste nacht in Engeland geslapen, ik was echt als de dood om de boot te missen haha. In Northumberland, dus ook prachtig natuurlijk <3

Vanuit Edinborough is het goed te doen als je er een dag voor plant en dan is er wat ruimte om iets te bezichtiging. Tenzij je het weer had dat we vorig jaar hadden; toen vroeg de incheck bij de boot waar we vandaan kwamen met al die sneeuw voor op de auto _O-
In Newcastle was niks aan de hand maar 10km noordelijk viel een gestage bui sneeuw. Die brachten we dus mee de boot op :D

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:05

Die sneeuw hoop ik in augustus niet mee te maken maar in Schotland weet je het nooit _O-
Wij rijden vanuit Edinburgh, daar kamperen we de laatste nacht.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:32

ikke schreef:
Warboel schreef:
Wij hadden trouwens de laatste nacht in Engeland geslapen, ik was echt als de dood om de boot te missen haha. In Northumberland, dus ook prachtig natuurlijk <3

Vanuit Edinborough is het goed te doen als je er een dag voor plant en dan is er wat ruimte om iets te bezichtiging. Tenzij je het weer had dat we vorig jaar hadden; toen vroeg de incheck bij de boot waar we vandaan kwamen met al die sneeuw voor op de auto _O-
In Newcastle was niks aan de hand maar 10km noordelijk viel een gestage bui sneeuw. Die brachten we dus mee de boot op :D

Vanaf daar is het zelf te doen om naar Dover te rijden :))