Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:36

Nee dat maakt niet uit. Je moet tussen de 24 en 120 uur voordat je Noorwegen in gaat je hond ontwormen. Dit zul je dus tijdens je vakantie moeten doen. Als je het in Nederland doet, ben je te vroeg helaas.

Wel heel veel plezier op vakantie!
Ik heb ook naar zon rondreis gekeken, maar vond het iets te intens. Het echter echt wel haalbaar zijn en je zal schitterende dingen zien!

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 17:37

pinkie87 schreef:
ik kom net uit noorwegen en zweden kan je zeggen dat dit plan echt niet haalbaar is. je mag in zweden en noorwegen bijna overal maar 80 op de weg! wij zijn 18dagen geweest. kan je paar hele leuke campings geven als je wwilt


Dit plan is al bij een reisbureau geboekt, ook zijn alle trekkershutten gereserveerd.
Er vanaf stappen is dus geen optie meer.
Waarschijnlijk dat we het mooiste stuk eruit pakken en over een x aantal jaar dit stuk in ruime tijd over doen.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:38

Citaat:
Verplicht ontwormen
Hierbij is iets veranderd: je hond moet binnen 120 uur tot 24 uur voor grensovergang door een dierenarts ontwormd worden met een middel dat Praziquantel of Epsiprantel bevat. Je dierenarts vult dit in het paspoort in, hierbij moet de datum en het gebruikte merk vermeld worden. Als je via Zweden naar Noorwegen reist, is het misschien nog een goed idee om in Nederland je pillen te kopen en ze door een Zweedse dierenarts te laten toedienen. Je hoeft dan in Zweden uitsluitend consultkosten te betalen (tussen de 220 en 300 SEK).

Blijf je langer dan 28 dagen in Noorwegen dan moet de ontworming herhaald worden door een Noorse dierenarts. Hiermee vervalt dus de vroegere regel dat je hond binnen 10 dagen na grensovergang ontwormd moest worden.


Dit staat op de website van DogsIncluded, wel ontwormen dus voordat je de grens over gaat.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 17:41

Resistance schreef:
Je moet naar Fjällbacka! :D Ik ben er nu, en het is werkelijk adembenemend.


Ga ik opzoeken! Bedankt voor de tip.
Aan de andere kant is het zo min mogelijk plannen qua activiteiten ook wel een goede tip.


Bedankt Roquen... jammer dat ze via e-mail iets anders zeggen.
Ik ga er toch nog eens verder naar kijken. Super bedankt!

Edit.. zou dat dan ook weer moeten als we van Noorwegen naar Denemarken gaan?
Gaat weer even verder zoeken...

Denk je alles geregeld te hebben, fijn dat jullie bokkers zo oplettend zijn hihi.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:50

Voor Denemarken en Zweden hoeft die ontworming niet. Ik zou dus niet vooraf ontwormen, maar alleen vlak voordat je van Zweden naar Noorwegen gaat.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:07

jammer hoop ook dat je genoeg boodschappengeld heb noorwegen is duuuuur :P

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 18:11

Jahoor Pinkie!
En we nemen flink wat mee van huis.
De grootste kostenpost zal de brandstof zijn.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:22

Ceetje_bokt schreef:
WoW dat lijkt me een erg ambitieuze vakantie. Tips voor je route heb ik niet, maar ik vond Zweden erg hondonvriendelijk. Ze mocht niet eens mee op een terras van een restaurant. Schijnt een wet te zijn ivm hygiene.


Waar ben je geweest ik herken dit echt niet en ik woon hier :=

Göteborgs eilanden zijn heel mooi en slotsskogen is fijn om te wandelen met je hond :)

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 18:29

Als ik het goed heb kan ik dus het beste in omgeving Dorotea een dierenarts vinden.
Voor diegene die in Zweden wonen, kan je hier gewoon binnen lopen met een ontwormingstablet of moet ik hier een afspraak voor maken?
Kunnen jullie tevens een DA adviseren in die regio?

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:30

Nee ik haal het in de apotheek zelf, maar de mijne gaan natuurlijk niet het land uit op het moment.

Ik ken alleen dierenartsen in göteborg

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:52

black_kelpie schreef:
Ceetje_bokt schreef:
WoW dat lijkt me een erg ambitieuze vakantie. Tips voor je route heb ik niet, maar ik vond Zweden erg hondonvriendelijk. Ze mocht niet eens mee op een terras van een restaurant. Schijnt een wet te zijn ivm hygiene.

Echt?? Mijn hond gaat ook overal mee naartoe, maar ik ervaar Zweden juist als erg hondvriendelijk. Ook in restaurants in Stockholm was ze welkom. Uitbaters die zonder dat ik erom vroeg drinkwater komen brengen. Geen enkele camping tegengekomen waar je bij moet betalen voor je hond. Ik voer vers vlees en dat is er ook prima verkrijgbaar, echt niks te klagen :D

Wij waren er in 2011, misschien is er iets veranderd.

Marion_

Berichten: 1284
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:57

Dierenarts en Scandinavie reiziger hier ;)

Voor Denemarken en Zweden is de ontworming inderdaad niet nodig, omdat zij niet officieel vrij zijn van de vossenlintworm. Enkel voor Finland en Noorwegen Is het nodig! Dus je hoeft in Nederland niet extra te laten ontwormen. Voor Finland en Noorwegen inderdaad wel 24-120 uur van tevoren. Wij hebben graag dat je van tevoren een afspraak daarvoor maakt, omdat de dierenarts deze moet geven en het boekje af moet tekenen.
Hier staan alle invoereisen:

https://www.licg.nl/ix0/praktisch/reize ... uropa.html

Ik kan je vertellen dat de boetes niet mals zijn als het niet goed geregeld is in Noorwegen ;)

Verder ziet het eruit als een enorm toffe reis, maar inderdaad wel behoorlijk ambitieus! Ik vond dat ik dat al was, maar jullie doen er nog een schepje bovenop haha.

Hier een overzicht van mijn reis vorig jaar. Ik heb alles met de trein gedaan. Ik vond zelf Zweeds Lapland (Abisko) en de Lofoten geweldig en was daar graag nog langer gebleven! <3
Het ajtte museum in Jokkmokk en het vikingmuseum op de Lofoten vond ik beide ook heel leuk om te bezoeken!

Marion_ @ [BEU] [FOTO] Scandinavië, van zuid naar noord!

Edit, btw, hoe westelijker je komt op de Lofoten (dus hoe meer naar het puntje), hoe dramatischer de uitzichten! Ga je via moskenes op de boot naar bodo?

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:24

Ik wou /wil eigenlijk vooral overnachten in het juvet hotel. Ik ken het hotel van de film ex machina en was verkocht <3 het is alleen nogal prijzig, maar de omgeving lijkt me ook prachtig bij de Geirangerfjord

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:04

kirri schreef:
Ceetje_bokt schreef:
WoW dat lijkt me een erg ambitieuze vakantie. Tips voor je route heb ik niet, maar ik vond Zweden erg hondonvriendelijk. Ze mocht niet eens mee op een terras van een restaurant. Schijnt een wet te zijn ivm hygiene.


Waar ben je geweest ik herken dit echt niet en ik woon hier :=

Göteborgs eilanden zijn heel mooi en slotsskogen is fijn om te wandelen met je hond :)


ik ben echt gewoon onder jou neus gelopen afgelopen week :P zat 7dagen in goteborg :P

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:16

ohhhhh hopelijk heb je het leuk gehad :D

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:22

kirri schreef:
ohhhhh hopelijk heb je het leuk gehad :D


Zeker was mijn 2de keer!! 2 half jaar gelden net voor kerst geweest.
Dit keer op branno gewandeld, de palmkas en botanischetuinen, stadspark en rond het meer van delsjon gewandeld owjah en kaneelbrood in Haga gegeten :P

ow en snoepwinkel naast nordstan geplunderd

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:29

Wat leuk! Ik dacht ook wat een zalige route tot dat ik zag dat het in 3 weken tijd was. Dat lijkt me inderdaad wel krap. Ik ben vorig jaar met onze 2 honden ook 3 weken naar Noorwegen geweest en enkel de zuidelijke helft. In totaal iets van een 4000km gedaan. Heel afwisselend van veel hikes tot steden bezoeken tot een dagje strand. Vond de afwisseling wel heel leuk. Omdat je kan wild kamperen en we ook buiten het hoogseizoen gingen (ook september) kon je ook gewoon zo op campings terecht. Door die vrijheid kon je wel echt beslissen oh dit is een leuk plekje we blijven een dag langer of ook dingen die toch tegenvielen dat je sneller weg kon. Onze honden waren in orde met alles maar ze hebben nergens het boekje gecontroleerd... Dit is het fotoverslag van onze reis vorig jaar , filmpje staat er ook in.
[BEU] Onze reis in Noorwegen 09/'16

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 10:42

Hallo! Inmiddels een dierenarts gemaild in Vilhelmina (Zweden) hopelijk kunnen we daar terecht voor de ontworming voordat we naar Finland/Noorwegen gaan.

Verder gaan we vanmiddag een beetje kijken hoe we willen gaan rijden en welke route we nemen.

Het is nog een kleine 3 weken te gaan en ik heb er zin in!

Praten de Zweden een beetje Engels dat jullie weten?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:45

In Scandinavië wordt doorgaans heel goed Engels gesproken, dus dat moet wel goed komen.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 10:51

Dan kunnen ze hopelijk mijn e-mail in Engels lezen :) :D

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:59

yvje86 schreef:
Dan kunnen ze hopelijk mijn e-mail in Engels lezen :) :D


Turlijk, dat gaat vast lukken !
Heel veel plezier hoor over 3 weken. We willen natuurlijk wel een uitgebreid verslag ;)

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 11:07

Ja ja! Ik ga proberen om iedere dag wat te plaatsen op Polarsteps.
Ik ga het eerst eens proberen hoe het werkt en tegen die tijd wil ik jullie wel een link sturen. Of ik plaats het daarnaast ook op bokt.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:20

Wat mega gaaf dat je deze reis gaat maken, ben erg benieuwd naar de fotos en verslagen :))

Even deels offtopic; ik en mijn vriend willen in de winter (kerstvakantie) een aantal dagen naar Noorwegen, alleen is geen een van beide hier ooit geweest.
We willen een natuurvakantie, met zoveel mogelijk flora en fauna (hopen op elanden)
We geven niet heel veel om de fjorden (natuurlijk erg gaaf wel) dus hadden al gelezen dat je het beste naar de oost kant kon gaan voor de meeste natuur.
Een andere keer zouden we dan terug willen om naar het noorden te gaan voor een whalesafari ed maar ik vroeg me af of iemand tips en trucks heeft voor zo'n reis dat je er zoveel mogelijk uit kunt halen.
Stuur maar een PB als je iets weet we zouden het erg waarderen :o

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 11:38

Hi Sanso! Leuk dat je dat voornemen hebt om naar Noorwegen te gaan.

Wij hebben eigenlijk wel een beetje express gekozen om een "rondreis" te maken en daarbij te kijken waar we echt nog een keer naar terug willen om daar dan langer te blijven.
Verder moest en zou ik naar de Noordkaap gaan en de Lofoten willen zien. We hebben juist de westkust/ onderkant van Noorwegen gelaten voor wat het is omdat we daar best makkelijk nog eens naar toe kunnen.
Gezien we een flinke verbouwing van ons zojuist aangekochte huis (de vakantie was al gepland voordat het huis op ons pad kwam) in het verschiet hebben denk ik niet dat we de komende 10 jaar nog zo'n verre reis gaan maken (Noordkaap) en dan kunnen we altijd nog naar het zuiden van Noorwegen om te ontdekken.

Verder ben ik er nog nooit geweest dus erg veel tips kan ik je (op dit moment) niet geven.
Straks misschien wel :D

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:46

bijna 5000 km in 20 dagen.
En dan in zweden en noorwegen.
Hou aan dat je gemiddeld 60km per uur rijd.
Dat worden lange dagen in de auto.

Ik zou er niet voor kiezen.