Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:10

Ik gebruik meestal 3 paar skisokken, maar heb ook niet snel zweetvoeten.

Onder skibroek heb ik vaak een legging of pyamabroek aan. Thermo kan ook maar vind ik geen must. Qua bovenkleding is t zeer afhankelijk van t weer. Kan een hemd en pulli zijn en als t kouder is een thermo erbij of extra pulli.

1 skibroek 1 jas is prima. Zorg wel dat je ze goed waterdicht hebt met zo’n spray.

Snowboots heb ik niet meer. Bergschoenen zijn helemaal prima.

Net een helm met vizier gekocht bij de ANWB. Ben erg benieuwd hoe dit bevalt! Kan ik mooi mn bril ophouden ipv geklooi met lenzen die ik eigenlijk niet verdraag.

Dee_Es

Berichten: 3668
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:43

Wat nemen jullie veel mee :wow: Hier gaat vooral een tube wasmiddel mee. Neem spul mee voor een halve week, dan een keer wassen voor de laatste helft.

Wat betreft snowboarden, snowboard addiction op YouTube is your answer. Maar ik zou altijd beginnen met les, beter iets goed aanleren dan later iets moeten afleren. Ik zie vaak mensen snowboarden die hun bochten uittrappen en dat is echt heel erg niet sexy :=

Saintelette

Berichten: 3182
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:51

Haha ik neem nog veel meer mee, want ik trek ook veel meer aan dan jullie.
Altijd een thermoshirt + sport T-shirt met daar overheen een fleecetrui en als ik het erg koud vind daar overheen nog een vest. Een thermobroek deed ik met het snowboarden altijd aan ivm het zitten op de sneeuw. Maar met skiën alleen als ik het heel erg koud vind. Maargoed ik ben een echte koukleum dus ik heb dit ook echt wel nodig. Ook in Nederland zelf tijdens t paardrijden bijv. (dan gebruik ik al die spullen dus ook weer).
Ik doe ivm zweten iedere dag schone shirts aan. Hoe verder weg van m’n lichaam hoe minder vaak ik het wissel.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2129
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:21

Qua spullen, echte must vind ik skibroek, skijas (cq waterdichte winterjas), skihandschoenen en helm.
Handschoenen en helm vanwege de veiligheid. Ski’s en boards zijn geslepen en dus scherp, je kan beter snedes in je handschoenen hebben dan je handen aan gort als je ongelukkig valt of word aangeskied.
Goggle heb ik jaren zonder gedaan, maar we hadden ook altijd mazzel met het weer :) dan volstond een zonnebril.

Qua kleding, ik heb een hekel aan ‘voering’ aan m’n benen dus ik draag altijd een thermobroek. Bovenkleding is sportbh (ik heb twee goede en die gaan beide mee). Soms een sporthemd (2 of 3 stuks nee). Als het koud genoeg is thermoshirt, daar heb ik er vier of vijf van. En dan een lange mouwen shirt van glibber stof :') weet niet hoe die heten. Daar heb ik er meestal 3 van mee, maar maar 2 aan omdat de laatste niet zo fijn is :D
Buff heb ik ook altijd om.

Ha! Alleen van m’n spul opnoemen krijg ik al weer zin om te skieen!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:25

Ik ga volgend weekend paar dagen naar winterberg. Donderdag avond laat heen, zondag middag terug. Zin in. Misschien voor finland nog een keertje.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 02:14

Voor mij had ik voor 6 dagen skien en 8 volle dagen Oostenrijk;

2 ski pullys
3 fleece vesten
5 truien (niet allemaal aangehad hahah)
1 ski briek
1 ski jas
6 ski sokken
En thermo legging en shirt
En op stap kleding. Maar dat is alleen als je wilt gaan stappen na het apres skien. Sws heb ik wel geleerd als je gaat apres skien: geen witte ski jas!!! Mijn jas is alle kleuren van de drank :')

capopjekop

Berichten: 30667
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 05:56

Niet zonder les gaan klooien. Neem dan iig een ervaren iemand mee die je de basics kan leren. Ik heb al teveel ongelukken zien gebeuren met mensen die zo eigenwijs waren om zonder les aan de slag te gaan :n je bent dan niet alleen gevaarlijk voor jezelf als je niet weet wat je doet.

Ik heb meestal 2 skibroeken mee. Daar was ik het laatste jaar blij mee want mn toffe broek scheurde kapot op de naad :') ik neem ook meestal poeder voor een handwas mee. Dan kun je spullen even lekker in een sopje zetten. Scheelt weer dingen kopen. Verder vind ik mijn helm en zelfbescherming belangrijk. Backprotecter doe ik tegenwoordig zelden nog aan

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:00

Wij nemen ook niet zoveel mee, maar doen zeker om de dag of bij warm weer elke dag een handwasje voor sokken en thermokleding.

capopjekop

Berichten: 30667
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:06

Zelfbescherming oke :') ik typte polsbescherming

lucifertje

Berichten: 5611
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:12

@joolien: zo’n skihelm met viezer. Hoe doe je dat als het heel mistig is? Heb je van die fotochromatische lenzen?

Vwb de kleding:
3 sets thermokleding
3 poulies
3-4 sets sokken
Kniebeschermers
Polsbeschermers
Helm
Zonnebril
Zonnebrand crème!!!!
3 vesten
Ski jas en broek

Vwb het zelf oefenen:
Begin met roetsjen. Zowel op je tenen als je hakken. Daarna zigzaggen en dan pas met je bochtjes beginnen.
Ik heb het geleerd met plus en minus positie maar dat kan ondertussen alweer oud zijn.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:14

Ik vraag me dat ook af bij zo’n helm met vizier. Er zit dan toch maar 1 vizier bij? Hoe doe je dat met verschillende weersomstandigheden?
Het lijkt me wel praktisch, want daar past m’n bril beter onder.

lucifertje

Berichten: 5611
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:15

verootjoo schreef:
Ik vraag me dat ook af bij zo’n helm met vizier. Er zit dan toch maar 1 vizier bij? Hoe doe je dat met verschillende weersomstandigheden?
Het lijkt me wel praktisch, want daar past m’n bril beter onder.


Idd! Ik heb dan wel geen bril maar een klein hoofd waardoor veel Googles te groot zijn en op mijn neus drukken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:23

Er zijn meerdere soorten vizieren te koop voor de helm die ik heb en zijn wisselbaar. :j die van mij heeft nu een gelige kleur. Heeft bij fel zonlicht zijn werking bewezen. Tegen de schemering werd het wat lastiger om diepte te zien. Als het blijft bevallen en ik blijf het leuk vinden wil ik nog een keer een andere kopen eventueel. Maar voor nu voldoet deze voldoende

sanie22

Berichten: 511
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:35

Ik zag ergens de vraag wat je per se mee moet nemen. Sowieso een goede, waterdichte jas. Skibroek, helm, handschoenen, skisokken. Pulli kan, maar hoeft niet per se denk ik. Thermo heb ik wel altijd mee, maar ik ben een koukleum. Zonnebril, zonnebrandcreme is ook handig. En niet te vergeten sneeuwkettingen.
Wij hebben zelf voor iedere dag alles schoon mee, dus pulli's, skisokken en thermo. Maar als dat niet gaat, zou ik een handwasje meenemen en de sokken uitsoppen.

Ik had een helm met vizier, maar vond het niks. Bij mij zat de helm goed, maar kwam het vizier tot halverwege mijn neus. Nu een losse skibril met helm, bevalt mij beter. Maar ik heb dan ook geen gewone bril.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:45

Een van mijn skimaatjes heeft ook zo'n vizier-helm en als het haar goed bevalt (want bij jullie lees ik ook positieve verhalen), dan ga ik denk ik volgend jaar ook kijken voor zoiets :j

Kleding mee op wintersport (6 dagen snowboarden):
- thermobroek
- thermolegging
- 2x thermo t-shirt
- 3-4x hemdje
- skibroek
- skijas
- Buff
- 6x ski-pully
- 3-4x trui
- 6x skisokken
- 2x sportBH
- 2x set gewone kleding
- 2x skihandschoenen
- zonnebril, oranje bril, masker

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:08

Heel interessant die lijstjes!
Zijn er ook mensen die gewoon een hardloop legging ofzo onder hun skibroek dragen? Mij lijkt dat ook wel ideaal.
Helm gaan wij samen met de ski's huren. Volgens mijn vader was dat de vorige keer goed bevallen.
Mocht dat niet zo zijn kan ik er altijd nog een kopen. Ben zelf al heel wat jaren niet meer op wintersport geweest en behalve een keer met een ski-klasje nog nooit met helm geskied.

Marjo

Berichten: 37258
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:33

Ik zit ook te kijken naar een helm met vizier. Zie dat ze die ook bij Lidl nog verkopen, dus om te proberen lijkt me dat nog wel een idee.

Mijn huidige helm is alleen nog hartstikke goed dus eigenlijk ook zonde om weg te doen..

Aan kleding neem ik mee:
1 skijas
2 skibroeken
5 skipullys
4 paar skisokken
1 buff als gezichtsbescherming
5 tanktops voor onder de pullies
1 paar handschoenen
Skischoenen (mijn skis en stokken staan in Oostenrijk)

Ik heb het altijd zo snel warm op de piste dat ik weinig kleding aan heb.
Daarnaast heb ik nog 2 of 3 setjes gewone kleding mee.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:41

Ja, bij de Lidl hebben ze die ook. Maar voor 35€ kan je toch nooit een goed vizier hebben? :o Zeker geen wisselbare. Ik zou wel graag een wisselbare willen.
Mijn uvex goggles doet het heel goed, met name bij wat bewolkter/mistig weer. Maar zoiets kost dan ook wel wat.
Met felle zon wil ik liever een donkerdere.

Marjo

Berichten: 37258
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:49

verootjoo schreef:
Ja, bij de Lidl hebben ze die ook. Maar voor 35€ kan je toch nooit een goed vizier hebben? :o Zeker geen wisselbare. Ik zou wel graag een wisselbare willen.
Mijn uvex goggles doet het heel goed, met name bij wat bewolkter/mistig weer. Maar zoiets kost dan ook wel wat.
Met felle zon wil ik liever een donkerdere.


Het zal je verbazen hoe goed de spullen van Lidl zijn. Ik heb nu ook een bril van de Lidl en die is echt prima.

capopjekop

Berichten: 30667
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:51

Bestaat er ook zoiets universeels voor goggles? Ik heb een fijne brunotti sneeuwbril met gele glazen. Maar als het bewolkt is zie ik geen diepte (en mn ogen zijn sowieso al niet 100).

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:56

Gele glazen zijn juist geschikt voor als het bewolkt is in principe :o Daarmee zie je meestal wel goed de diepte.
Die moet je niet opzetten bij felle zon, want het houdt geen UV licht tegen.

Ik heb oranje en die is op zich wel een soort van universeel. Maar bij felle zon heb ik het liefst een zwarte. Met mijn oranje bril zie ik zeker wel goed contrast :j

capopjekop

Berichten: 30667
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:02

Of het is juist oranje. Twijfel nu. Ik zie iig prima met zon maar in de schaduw en met bewolking is voor mij een witte vlakke massa

Edit: oranje idd. Maar kunnen al die glazen verwisseld worden of verschilt dat weer per bril/merk? Ik weet helaas het type niet meer dus kan het niet opzoeken

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:05

Als het een oranje is zou je kunnen overwegen om een gele te proberen. Maar als het echt geel is moet je hem niet gebruiken als de zon schijnt, dat is echt slecht voor je ogen.
Of is het geel en dat er op de buitenkant van die olie zit dat het weerspiegelt?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:07

Ik heb een oranje van sinner (dus fijn met slecht wee) en een van brunotti die voor de zon is. Die van brunotti vind ik zelf super mooi haha, is roze <3

capopjekop

Berichten: 30667
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:15

Afbeelding

De voorste bril gaat het om.