Esperanza schreef:mvdende schreef:Beterschap!
Ik hoor het toch erg vaak: einde dag slechte pistes..... wordt dat dan niet gecontroleerd en bij te slecht afgesloten? Tis toch niet de bedoeling dat er zoveel ongelukken gebeuren?
In Oostenrijk gaat men er nog iets meer vanuit dat mensen nog zelf kunnen nadenken
Maar hoe kun je nadenken dan als er nergens gecontroleerd wordt en actuele waarschuwingen gegeven worden? Op het moment dat je op een ijzige blauwe piste staat, ben je al te laat! Dan moet je door naar beneden.... en zonder waarschuwing bovenaan de piste, is volgens mij niet te zien of die piste halverwege misschien één ijsplaat is?
Nadenken kan natuurlijk zeker tot een bepaalde hoogte: rood ipv zwart pakken, blauw ipv rood pakken enz om de kans op ongelukken te verkleinen als de condities niet al te best zijn.
Maar als je als niet al te ervaren wintersporter al kiest voor blauw en het blijkt onverwacht één ijsplaat te zijn, dan heb je toch een probleem! Zeker als niet van te voren gewaarschuwd wordt dat die piste een ijsplaat geworden is.
Dan kan het beter zijn dat de pistedienst elk uur met een sneeuwscooter de pistes controleert (uitsluitend blauw bijvoorbeeld) en waarschuwingsborden neerzet of de piste afsluit als de condities zo gevaarlijk zijn geworden dat blauw ineens diep zwart blijkt te zijn...
Nadenken moet! Maar zeker I geval van blauwe pistes vind ik dat je er toch enigszins van uit moet kunnen gaan dat die nog veilig te skiën zijn, ipv een levensgevaarlijke ijsplaat in combinatie met beginners gewoon open laten.