Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:14

Esperanza schreef:
mvdende schreef:
Beterschap!

Ik hoor het toch erg vaak: einde dag slechte pistes..... wordt dat dan niet gecontroleerd en bij te slecht afgesloten? Tis toch niet de bedoeling dat er zoveel ongelukken gebeuren?


In Oostenrijk gaat men er nog iets meer vanuit dat mensen nog zelf kunnen nadenken :')


Maar hoe kun je nadenken dan als er nergens gecontroleerd wordt en actuele waarschuwingen gegeven worden? Op het moment dat je op een ijzige blauwe piste staat, ben je al te laat! Dan moet je door naar beneden.... en zonder waarschuwing bovenaan de piste, is volgens mij niet te zien of die piste halverwege misschien één ijsplaat is?

Nadenken kan natuurlijk zeker tot een bepaalde hoogte: rood ipv zwart pakken, blauw ipv rood pakken enz om de kans op ongelukken te verkleinen als de condities niet al te best zijn.

Maar als je als niet al te ervaren wintersporter al kiest voor blauw en het blijkt onverwacht één ijsplaat te zijn, dan heb je toch een probleem! Zeker als niet van te voren gewaarschuwd wordt dat die piste een ijsplaat geworden is.

Dan kan het beter zijn dat de pistedienst elk uur met een sneeuwscooter de pistes controleert (uitsluitend blauw bijvoorbeeld) en waarschuwingsborden neerzet of de piste afsluit als de condities zo gevaarlijk zijn geworden dat blauw ineens diep zwart blijkt te zijn...

Nadenken moet! Maar zeker I geval van blauwe pistes vind ik dat je er toch enigszins van uit moet kunnen gaan dat die nog veilig te skiën zijn, ipv een levensgevaarlijke ijsplaat in combinatie met beginners gewoon open laten.

capopjekop

Berichten: 30665
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:32

Dan worden de skipassen nog duurder :')

Ijs hoort er mi gewoon bij. Zeker later op de dag. Als je dat lastig vind dan zou ik na een uur of 1 gewoon lekker de après ski in duiken ipv skien

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:36

Oh nee alsjeblieft zeg, betutteling ten top. Is gewoon onderdeel van de sport en “moet” je mee leren omgaan. Een risico dat erbij hoort. Heb je daar niet voldoende ervaring voor? Dan niet zonder begeleiding op pad gaan.
Zie je het voor je, dat de pistedienst elk uur honderd(en) kilometers piste moet controleren?

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:45

Ijs hoort erbij, pistes kunnen niet de hele dag in perfecte conditie zijn/gehouden worden.
Dan moeten ze elk half uur met de bully's de pistes op en kan de piste worden afgesloten om het half uur, voor een uur. En vergeet niet, ijs ontstaat onder andere ook door het overmatig prepareren van de piste, maar ook vooral, onervaren skiers, die de sneeuw van de piste afschrapen.

Als je niet een ijzige piste afkomt (of dat nu met wat minder snelheid is, of niet, en als je goed materiaal hebt), moet je gewoon les hebben. Uiteindelijk is een ijzige piste namelijk gewoon een kwestie van techniek (druk op dal ski, goede houding, hoog/laag beweging).
Wat dat betreft zouden ze een soort van oorkonde/diploma/voorski-verhaal moeten hebben voor je de pistes op gaat. Niveau 1: je krijgt alleen toegang tot liften met groene pistes, Niveau 2, Groen en blauw, Niveau 3: alle pistes.

Wij hebben alweer geboekt voor 2025. Je kan er maar vroeg bij zijn. Nu 2 weken terug uit Lofer, is mij toch te klein. Wel gezeur gehad met materiaal, schoenen die ik december heb gekocht, bleken absoluut niet goed voor mijn voet/been, met flinke bloeduitstortingen op schenen tot gevolg na 1 dag skiën. rest van de vakantie Nordica's gehuurd en wat een verademing, zo met 1 sluiting. Nu gesteggel, want deze schoenen gaan natuurlijk terug. maar daar is de verkoper het niet helemaal mee eens, die wil alleen omruilen -O- gaat wel goed komen maar toch.

Enne, vriendlief heeft mij ten huwelijk gevraagd op wintersport. Totaal onverwachts, hartstikke leuk, blij, tranen etc. Oh, en ik heb natuurlijk ja gezegd :)) <3

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:54

Oh wauw gefeliciteerd Celien!! <3

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:24

Gefeliciteerd Celien!

Ik denk dat gezond verstand het enige is wat helpt bij piste-condities. Harde wind is ijzige pistes. Warm weer overdag met koude vriesnachten, ijzige pistes. En bij drukte zijn de pistes in de middag gewoon niet zo lekker meer.
De beste pistes heb je bij goed koud winterweer, en alleen in de ochtend. Op hele rustige dagen ook in de middag nog, zeker bij verse sneeuwval. Alleen bij verse sneeuwval in grotere hoeveelheden worden de pistes ook weer zwaarder, vanwege diezelfde sneeuw.

Het is gewoon iets wat niet goed te managen valt. Ook een soort certificaat als wat Celien aangeeft, hoe is dat uit te voeren? Hier in ons kleine gebiedje leidt elke lift naar minstens 2 kleuren pistes, soms 3. Of je komt afslagen tegen op de piste die leiden naar een andere kleur piste. Het is gewoonweg niet te managen imo.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:58

In de Uithof in Den Haag werd (word?) De schaatsbaan altijd een paar keer per dag afgesloten zodat de "pistebully" of nou ja, de "ijsbaanbully" het ijs weer in goede conditie kon brengen door te slepen en een nieuw laagje water op het ijs aan te brengen.

Ik zou het ook helemaal prima vinden als de pistebully in de middag één voor één (of een paar pistes tegelijkertijd als er meerdere bully's aanwezig zijn) de pistes een beetje zou fatsoeneren. Dat bepaalde pistes een bepaald uur van de dag gewoon afgesloten zijn.

Dan betaal ik in de toekomst liever méér voor mijn skipas als dat betekent dat de pistes er in de middag óók nog voldoende goed bij liggen, dan dat ik uitsluitend in de ochtend kan skiën omdat na de lunch de pistes volledig tot gort geskied zijn, want dan betaal je eigenlijk alleen voor een ochtendje skiën ipv voor een hele dag.

En ik ben absoluut niet van de après-ski, dus als ik na 12 zou moeten stoppen met skiën, dan zou ik de gehele middag doelloos in m'n appartement/ studio op de bank hangen. En de meeste liften beginnen om 09:00, dus dan ski je eigenlijk maar 3 uurtjes.

Dan liever een paar afgesloten pistes en daarna weer lekker de vers geprepareerde pistes op, dan moeten tobben op een ijsplaat.

(En ja, op dit moment ski ik absoluut nog niet goed genoeg om zonder brokken een ijzige blauwe af te komen..... had gehoopt afgelopen vakantie wat meer te leren met 6 dagen les... maar ben nog geen steek verder gekomen)
Laatst bijgewerkt door mvdende op 08-02-24 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:03

Ja, alleen een ijsbaan in ere herstellen is een heel stuk sneller gebeurt dan een skipiste. Sneeuw creëer je niet 'even' en een pistebully heeft echt veel tijd nodig om zijn werk goed te doen. Zeker van die sneeuwhobbels die je vaak op bepaalde punten ziet, zijn erg lastig om weer weg te werken. Pistebullies werken oprecht de hele nacht door, bijgestaan door sneeuwkanonnen. Dat is niet iets wat je overdag kunt doen. Pistebullies overdag door het gebied laten rijden is daarnaast ook levensgevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 08-02-24 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:03

Dank voor de felicitaties!

@mvdende
1. Dat is toch totaal geen vergelijk.. een indoor schaatsbaan in NL tov de pistes in in berggebied?

2. Heb je enig idee hoe een pistebully te werk gaat? Als er ook maar een idioot(al dan niet expres of per ongeluk) op die piste komt, op de verkeerde plek, is diegene gewoon harstikke dood/zwaargewond..

capopjekop

Berichten: 30665
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:19

De pistebullys zijn in ons gebied de hele dag door met de pistes bezig. En snachts gaan ze ook door. Maar in de drukke tijden en met warm weer is daar niet tegenop te werken. Dus het is naief om te denken dat je altijd perfecte pistes kunt verwachten/eisen. Dat is zoals gezegd onderdeel van de sport om om te kunnen gaan met verschillende omstandigheden.

Gefeliciteerd Celien. Het klinkt super romantisch!

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:21

Celiien schreef:
Dank voor de felicitaties!

@mvdende
1. Dat is toch totaal geen vergelijk.. een indoor schaatsbaan in NL tov de pistes in in berggebied?

2. Heb je enig idee hoe een pistebully te werk gaat? Als er ook maar een idioot(al dan niet expres of per ongeluk) op die piste komt, op de verkeerde plek, is diegene gewoon harstikke dood/zwaargewond..


Ok. Nou ja, dan maar hopen op volgend jaar een beter sneeuwseizoen dan de huidige condities. En hopen op minder drukte buiten de vakantieweken, want het lijkt in januari en begin februari buiten de vakanties om óók steed drukker te worden overal. Al had ik echt de perfecte week in Frankrijk en gelukkig nauwelijks ijs gehad. Winterberg goede condities, maar DRUK, waardoor voor 11 uur alles al aan gort geskied was.

Voorlopig wordt het sparen en af en toe een bezoekje aan Snowworld.

lucifertje

Berichten: 5611
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:54

In Solden werd vorig jaar een blauwe piste toch echt tussendoor geprepareerd. Niet de volledige piste maar wel een deel zodat er nog een stuk begaanbaar bleef. Ik ben echt geen voorstander om pistes te gaan sluiten want dan krijg je weer veel drukte op de andere pistes. Lost m.i het probleem niet op. Ik denk eerder, zoals ik bij Winterberg al aangaf, dat je in een gebied maar een X aantal personen moet toe laten. Dat voorkomt ook nog eens veel ongelukken, minder vertraging bij de liften en over het algemeen meer wintersport plezier.

@Celien: van harte gefeliciteerd *\o/* *\o/* *\o/*

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:38

Oh Lucifertje, Overdag een piste afsluiten om te prepareren is toch wel gewaagd, ik had geen idee dat ze dat deden.

Celien, gefeliciteerd!

Ik heb dus eind vorig seizoen een nieuwe jas en broek gekocht. De jas ben ik nu in voorbereiding vd wintersport gaan dragen en ben er heel blij mee <3 Maar nu bedacht ik dat mijn huidige handschoenen er totaal niet bij passen. Ik heb een paar gevonden die wel lijken te passen, maar ja, mijn huidige zijn eigenlijk nog goed...
Dus wat denken jullie, nieuwe kopen of niet?

lucifertje

Berichten: 5611
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:42

Oh de piste was niet dicht hoor. Gewoon open en de zijkanten deden ze prepareren. Ging op de een of andere reden gewoon goed. Was heerlijk boarden daarna :D

Hahaha tja, als je het geld hebt, waarom niet?

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:37

Ik merk wel dat ik je wat zwaar op de hand vind hoor Mvdende. Gevalletje nat worden voordat het regent.
Met alle mitsen en maren die je stelt en geen liefde voor apres ski zou je eens naar andere ski gebieden kunnen kijken. Waar de omstandigheden beter zijn en minder drukte. Zoals Scandinavië, Bulgarije, Georgië… misschien is Frankrijk/Duitsland/Oostenrijk gewoon niet ideaal voor jou.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 01:58

Wij vertrekken zondag naar Les Sybelles. Ik vind het behoorlijk spannend!

Toch al een paar keer op sneeuwhoogte.nl gekeken maar ik kan me nog niet echt iets voorstellen bij de gevolgen van het weer bijvoorbeeld. Sneeuw is goed, regen niet, maar daar houdt het wel op :’)

Zijn er spullen die ik voor mijn eerste snowboardreis zeker moet voorzien? Niet-gangbare dingen voor de bagage? Voorbereid zijn is geruststellend. :j

capopjekop

Berichten: 30665
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 07:53

Polsbeschermers. Ik had die het eerste jaar nog niet en ik had toen echt beurse polsen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:31

Het probleem met de handschoenen is academisch ondertussen :o

Oryani, ga je zelf met de auto?
In dat geval, een paar waxinelichtjes en een aansteker in een hersluitbaar zakje, voor in het dashboardkastje. Mócht je stil komen te staan en het is koud, een auto met mensen er in kan je met twee lichtjes al vrij vlot op temperatuur krijgen en houden.
Handschoenen om je sneeuwkettingen om te doen :) en thuis een keertje oefenen.

Verder je goede humeur en dan zal het wel goed komen. Veel plezier alvast!

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:59

Doubtless schreef:
Ik merk wel dat ik je wat zwaar op de hand vind hoor Mvdende. Gevalletje nat worden voordat het regent.
Met alle mitsen en maren die je stelt en geen liefde voor apres ski zou je eens naar andere ski gebieden kunnen kijken. Waar de omstandigheden beter zijn en minder drukte. Zoals Scandinavië, Bulgarije, Georgië… misschien is Frankrijk/Duitsland/Oostenrijk gewoon niet ideaal voor jou.


Mijn grootste probleem is budget. En het reizen. Aangezien ik altijd alleen ga (en dat zal zo blijven als Einzelgänger) zijn dat de 2 punten waar vaak de schoen knelt.

Scandinavië is ontzettend duur, maar houdt ik wel in gedachten voor volgend jaar. Naar de gebieden in Oost Europa heb ik actief onderzoek gedaan dit jaar, zijn vaak erg kleine gebieden met +-25-50km aan pistes en ik maak graag tourtjes ipv steeds 1 en dezelfde piste en graag de mogelijkheid tot kleine tourtjes via uitsluitend blauwe pistes. Maar het allergrootste probleem met skigebieden in Oost Europa is het reizen. Auto valt af, daar is mijn Fiat Panda niet geschikt voor en dan zou ik een grote auto moeten huren. Daarnaast is na max 3-4 uur rijden mijn tank leeg en ben ik echt te moe om veilig verder te rijden, dus als je dan 1600km moet rijden dan ben ik al 4 dagen heen en 4 dagen terug aan het rijden :+

Dus dan blijft "openbaar vervoer" over. Liefst niet met teveel overstappen, want met een volledige eigen uitrusting is het nogal véél gesleep met spullen. Ik heb naar bussen gekeken, maar die rijden erg weinig en alleen naar Tsjechië. Treinen naar het oostblok rijden er nauwelijks en vliegen maakt de vakantie onbetaalbaar.

Ik zat nu in Frankrijk voor €695 en dat was inclusief vervoer, skipas en accommodatie en dat is z'n beetje echt de max wat ik kan uitgeven hiervoor.

Dus dan kom je al gauw uit in Frankrijk in de goedkope gebieden zoals Les Sybelles en Superdevoluy.

En niet van après-ski houden hoeft helemaal geen probleem te zijn. Na een hele dag skiën ben ik behoorlijk verrot en vind ik het heerlijk om gewoon n mn appartement/studio/hostel m'n prakkie te koken en met de ipad erbij een filmpje te kijken. Op z'n vakantie slaap ik toch altijd rond 22-23 uur al.

Het zou alleen vervelend worden als ik op ski vakantie ga en er kan niet geskied worden in de middag ivm de slechte condities.... de meeste duiken dan de après-ski in, maar ik zou dan de hele dag in m'n appartement zitten, want in bijvoorbeeld Le Corbier is echt helemaal niets te doen buiten skiën, après-ski en baantjes trekken in het plaatselijke zwembad. En met de prachtige condities zoals ik had begin januari, is dat ook niet nodig. 08:00 ongeveer bedje uit, aankleden en ski's naar het lespunt brengen. Boodschappen doen bij de supermarkt en thuis ontbijtje maken. Dan wassen en skikleding aan en om 09:30 skischoenen enz aantrekken om om 10:00 bij de les te zijn. Van 10-12 skiën en dan naar de studio om even wat te drinken en lunch te maken. Ondertussen lekker boekje lezen. 13:30 weer aankleden en skischoenen aan, 14:00-16:00 weer les. Daarna terug naar "huis" en lekker met een glas limonade op de bank ploffen. Beetje opruimen, douchen/in het minibad en na het koken van de avondmaaltijd met een filmpje nog een uurtje bankhangen en de dag is om.

Geen après-ski nodig.

Als ik op skivakantie ga, dan ga ik volledige om te skiën en niet voor alles eromheen.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:23

Ik doe geen polsbeschermers aan met snowboarden, ik heb namelijk liever dat mijn pols breekt dan mijn onderarm als ik moet kiezen hihi
Ik deed wel kniebeschermers ( zachte )aan, omdat je als je het nog niet zo goed kan snel last krijgt van opje knieën vallen of zitten.

Neem altijd tape mee, zeker bij huurschoenen. Als je ergens wat wrijving hebt kun je met een simpel stukje tape veel verschil maken.
Avondeten voor de eerste dag neem ik mee, ingevroren pastasaus zodat ik alleen hoef op te warmen en snel pasta kook. 10 minuten een voedzame maaltijd, ontdooid als je er aan komt. Al heb je als je in een hotel zit daar niet veel aan.
Muesli repen voor op de piste, klein tasje voor flesje water, zonnebrand vergeten mensen nog wel eens.

capopjekop

Berichten: 30665
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:41

Ik doe ze niet aan tegen het breken, maar puur zodat ik geen beurse polsen krijg. Je vangt je toch best vaak op als je wil gaan zitten en ik voel dat na een paar uur al. Met polsbeschermers heb ik dat gevoel niet. Afgelopen jaar zijn we naar winterberg geweest. Daar heb ik ze niet omgedaan. Maar daar val ik ook amper en zitten is op die korte pistes ook niet nodig.

Voorheen zaten we altijd op de piste in een hotel en namen we altijd heel veel eten en drinken mee. Zodat we tussendoor maar 1x naar de supermarkt zouden hoeven. Dat was altijd een gigantische volksverhuizing via de lift :')

Zonnenbrand en een zonbeschermer voor je lippen zijn een goede ja. Eten en drinken doen we meestal gewoon op de piste. Dus ik neem alleen m'n telefoon en pinpas mee. Ik vind een tas meenemen ook heel erg irritant.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:46

mvdende schreef:
Doubtless schreef:
Ik merk wel dat ik je wat zwaar op de hand vind hoor Mvdende. Gevalletje nat worden voordat het regent.
Met alle mitsen en maren die je stelt en geen liefde voor apres ski zou je eens naar andere ski gebieden kunnen kijken. Waar de omstandigheden beter zijn en minder drukte. Zoals Scandinavië, Bulgarije, Georgië… misschien is Frankrijk/Duitsland/Oostenrijk gewoon niet ideaal voor jou.


Mijn grootste probleem is budget. En het reizen. Aangezien ik altijd alleen ga (en dat zal zo blijven als Einzelgänger) zijn dat de 2 punten waar vaak de schoen knelt.

(…)


Ik denk dat het alleen gaan het ook vooral lastig maakt. Ik was bijv. minder kwijt dan jij voor een week in Frankrijk accommodatie/skipas/vervoer (en dan waren we met de auto) en we zaten niet in een specifiek goedkoop gebied. Is het echt niet wat voor je om in enige vorm iets van een reisgenoot te vinden zodat je wat kosten kan delen of evt samen in de middag wat kan ondernemen bij slechte ski omstandigheden? Of toch een plekje zoeken waar wat te beleven wat in je interessegebied valt buiten puur pistes afgaan om. Je maakt jezelf zo idd wel heel afhankelijk van de (sneeuw)condities ter plekke. Dan kan ik me voorstellen dat als je 1000% ervoor gaat om elke dag zo lang mogelijk te kunnen skiën dat je ook echt een rotweek hebt (en weggegooid geld) als het ook maar iets minder goed uitpakt dan je ideaalbeeld.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:11

Memories schreef:
mvdende schreef:


Mijn grootste probleem is budget. En het reizen. Aangezien ik altijd alleen ga (en dat zal zo blijven als Einzelgänger) zijn dat de 2 punten waar vaak de schoen knelt.

(…)


Ik denk dat het alleen gaan het ook vooral lastig maakt. Ik was bijv. minder kwijt dan jij voor een week in Frankrijk accommodatie/skipas/vervoer (en dan waren we met de auto) en we zaten niet in een specifiek goedkoop gebied. Is het echt niet wat voor je om in enige vorm iets van een reisgenoot te vinden zodat je wat kosten kan delen of evt samen in de middag wat kan ondernemen bij slechte ski omstandigheden? Of toch een plekje zoeken waar wat te beleven wat in je interessegebied valt buiten puur pistes afgaan om. Je maakt jezelf zo idd wel heel afhankelijk van de (sneeuw)condities ter plekke. Dan kan ik me voorstellen dat als je 1000% ervoor gaat om elke dag zo lang mogelijk te kunnen skiën dat je ook echt een rotweek hebt (en weggegooid geld) als het ook maar iets minder goed uitpakt dan je ideaalbeeld.


Ik heb erg weinig/ geen vrienden die op wintersport gaan en met een vreemde op een kamer draait bij mij 99% van de tijd uit op onenigheid. Ik ben gewoon een erg rare kwibus en kan (waarschijnlijk ook stukje autisme) gewoon echt niet met mensen omgaan. Voor alles en iedereen beter dat ik zo veel mogelijk m'n eigen plekje heb. Hostel gaat enigzins goed, maar dat is ook een gevalletje "we zien elkaar toch nooit meer na afloop" maar samen reizen met een reisgenoot dan loop ik een hele week op m'n tandvlees.

Mijn interesse ligt ook mijlen ver van de gemiddelde interesse van ander persoon. Ik ben echt een natuurmens die niet zo van steden bekijken, musea enzo houdt. Ja musea over natuur, vliegtuigen en soms andere dingen vind ik interessant, maar absoluut niets met kunst en cultuur!

Samen een week op wintersport zie ik gewoon écht niet zitten. Daarnaast is wintersport erg duur en steden bekijken/ musea bezoeken/ winkelen dat kan óók in de overige 9 maanden van het jaar als er geen sneeuw ligt en dan is z'n stedentripje vaak véél goedkoper.

Wil niet zeggen dat ik vorig jaar niets van de stad Innsbruck gezien heb. Ik kwam al in de ochtend aan met de trein, dus de 1e dag ben ik gezellig de stad in geweest en heb verschillende highlights gezien. Maar na één dag heb ik vaak wel gezien wat ik wilde zien en dan ligt mijn focus vervolgens toch echt op de wintersport. Oké, er waren een paar bezienswaardigheden die ik best nog had willen bezoeken, maar daar was geen tijd meer voor omdat ik 4 uur per dag in de skibus zat en skiën gaat dan echt vóór op dingen bezichtigen.

En een skigebied vinden welke én goedkoop én goed aan te reizen én voldoende blauwe pistes met mogelijkheid tot tourtje én voldoende bezienswaardigheden heeft voor een mindere dag heb ik nog niet kunnen vinden.

Zal in de toekomst misschien makkelijker worden als ik beter leer skiën en comfortabel ook rode pistes kan pakken, dan zijn er al véél en véél meer gebieden geschikt. Maar Zolang ik nog regelmatig sta te bibberen van angst op een blauwe piste, wil ik gewoon echt naar een groot gebied met vooral veel blauwe pistes, zodat ik niet de gehele vakantie op één of 2 blauwe pistes aangewezen ben.

En met mijn budget en eis van alleen reizen kom je dan over het algemeen uit dáár waar ik dit jaar gezeten heb: Les Sybelles of Superdevoluy. Die laatste misschien voor volgend jaar als er betere sneeuwcondities zijn, want dat gebied is tot op heden voor 80% gesloten geweest ongeveer ivm gewoon te weinig sneeuw dit seizoen.

In ieder geval lukt bijvoorbeeld Val Thorens niet met mijn budget, al is dat ongeveer het meest sneeuwzekere gebied van Frankrijk en zou ik daar graag naar toe gaan, maar ValTho heeft niet eens een hostel....

Iets wat je vaker ziet bij de meest hooggelegen/ sneeuwzekere skigebieden..... uitsluitend dure accommodatie en hostels ontbreken. Zo ook bij de Stubaier Gletscher, fijn gebied om te skiën, maar dichtstbijzijnde betaalbare hostel ligt dus in Innsbruck en dus 2 uur enkele reis met de skibus....

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:27

Als je de situatie niet kunt veranderen (wat ik ook begrijp na je uitleg, al vind ik 'rare kwibus' nou ook niet zo aardig klinken over jezelf ;-) ) dan is het inderdaad accepteren of aanpassen. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat om het jaar op wintersport gaan een idee is, zodat je een groter budget en dus meer keuze hebt. Het andere jaar dan een keer een dagje Winterberg/indoor skihallen?

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:50

Hilli schreef:
Als je de situatie niet kunt veranderen (wat ik ook begrijp na je uitleg, al vind ik 'rare kwibus' nou ook niet zo aardig klinken over jezelf ;-) ) dan is het inderdaad accepteren of aanpassen. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat om het jaar op wintersport gaan een idee is, zodat je een groter budget en dus meer keuze hebt. Het andere jaar dan een keer een dagje Winterberg/indoor skihallen?


Feit is, ik ben gewoon niet zo sociaal :+ beter dat ik dat van mezelf weet...

Om het jaar is ook niet echt een oplossing, want als minima "mag" je maar een bepaalde hoeveelheid spaargeld hebben wil je in aanmerking blijven komen voor de speciale minimaregelingen.

Komt er eigenlijk op neer dat als ik één jaar wil sparen voor een duurdere wintersport vakantie, dat ik dat jaar z'n beetje al dat gespaarde geld "kwijt" ga zijn aan voornamelijk aan de extra belastingen die ik dan mag gaan betalen. Tis als minima niet dat "je spaart €1500 extra, je behoud €1500 extra." Zodra je wat gespaard hebt, komen van alle kanten de instanties langs om hogere belastingen/ kosten enz te innen.

Neem als voorbeeld de gemeentebelastingen, als minima kan je daar kwijtschelding voor krijgen, maar er wordt niet alleen naar inkomsten gekeken, maar óók naar spaargeld. Spaar je in een jaar €550 extra voor de wintersport het jaar erop, dan krijg je ineens geen kwijtschelding meer en mag je de rekening van €550 gewoon zelf betalen ipv dat die rekening kwijtgescholden wordt...dus is het budget voir de wintersport ineens weer hetzelfde budget als een jaar eerder zonder gespaard te hebben. Aan het einde van het verhaal heb je na een jaar zonder wintersport en wél sparen, hetzelfde budget ter beschikking als dat ik ieder jaar zo goedkoop mogelijk op wintersport ga en onder de grens blijf van wat een minima mag hebben....

Edit: vóórdat mensen gaan roepen "je kan extra gaan werken".... op dit moment lopen er meerdere dingen omtrent "werk" en is de toekomst redelijk zeker dat ik afhankelijk ga blijven van de wajong en dat ik dus ook onder de minima blijf vallen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 10-02-24 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt