Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:47

Leuk! Ik zou wel les vooraf boeken, maar ik weet niet wie er goed is ofzo hoor. Nederlandstalig is sowieso wel leuk.
Je kunt schoenen, skies, stokken en helm huren. Zorg voor een goede skibril en helm (desnoods 2e hands via MP). Goede wanten zijn ook wel prettig, warmer dan handschoenen.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:58

Ik zou nu persoonlijk een helm niet tweedehands kopen.
Enerzijds hygiëne, anderzijds kan je aan de buitenzijde moeilijk zien of er al eens stevig mee gevallen is - beetje net zoals een cap eigenlijk.

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:59

En de decatlon verkoopt al helmen vanaf 35 euro. Een eigen helm vind ik ook wel net zo fris. Je gaat toch best zweten

prugelpiet

Berichten: 12586
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:14

Ik zou niet in 1 week ski- en snowboard les afwisselen denk ik. Ik ben begin dit jaar voor het eerst op wintersport geweest, en had sowieso de eerste 3 dagen die ski-lessen keihard nodig, laat staan dat ik dan ook nog zou moeten leren snowboarden in dezelfde week als ik het eerst amper kan.

Of wil het ene kind skiën en de ander snowboarden?

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:18

Majabeestje schreef:
Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Winterberg in de voorjaarsvakantie. Sowieso wordt het de eerste keer wintersport. De kinderen (12 jr en 15 jr) willen het heel graag dus dit wordt ons debuut :D

Iemand tips voor een leuke, betaalbare accomodatie?

En is het nodig om (ruim) van te voren skilessen vast te leggen? De kinderen willen leren skiën en snowboarden.

Hebben we verder nog wat nodig behalve skikleding? Kan je alles huren daar?


Wat leuk!

Ik weet zo uit mijn hoofd geen accomodatie, maar wij zoeken op Airbnb altijd een appartementje. Dat is altijd wel prima, wel even opletten op wat je huurt. Ook even kijken naar de afstand tussen het huisje en de piste, wij zorgen er altijd voor dat je er zo dicht mogelijk bij zit.
1 Keertje wel in een hotel gezeten en dat was ook leuk, weet alleen niet meer hoe het heet.

Toen wij daar waren hebben we tijdens het huren van spullen even lessen gepland, werkt prima. :j

Je kan alles daar huren hoor, wel zorgen voor goede kleding.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:32

Ik zou voor skiën in Nederland op zo'n rollerbank kijken. Daar leer je het snel op.

En voor helm: ik zag vandaag bij de anwb een helm voor 15 euro, wellicht een goedkope tip?

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:48

smurffie schreef:
Ik zou voor skiën in Nederland op zo'n rollerbank kijken. Daar leer je het snel op.

En voor helm: ik zag vandaag bij de anwb een helm voor 15 euro, wellicht een goedkope tip?


Nou niet perse hoor.
Mijn eerste keer skiën was in Noorwegen. En ik wilde meteen van de rode/blauwe piste af :')
Nou mijn ouders hebben mij van die piste af laten gaan en ik ging meteen op mijn bek natuurlijk.
Toen toch maar een lesje nemen.

Ik denk dat je beter leert skiën als je het gewoon gaat doen en probeert

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:55

Appeltje_1 schreef:
Nou niet perse hoor.
Mijn eerste keer skiën was in Noorwegen. En ik wilde meteen van de rode/blauwe piste af :')
Nou mijn ouders hebben mij van die piste af laten gaan en ik ging meteen op mijn bek natuurlijk.
Toen toch maar een lesje nemen.

Ik denk dat je beter leert skiën als je het gewoon gaat doen en probeert


Moah dat ben ik niet met je eens. Het is vooral voor anderen vaak bloedirritant als je zonder enige kennis van techniek en pisteregels jezelf van een berg af werpt. En gewoon ook gevaarlijk, ik zal nooit meer vergeten dat ik bovenaan de lift kwam en iemand zichzelf van de berg stortte en vol in een groep mensen boorde. Een van die mannen die nietsvermoedend stond te wachten brak zijn onderbeen bij de val.
Even later zag ik iemand anders in skiën op een vrouw, gevolg daarvan was dat ze een flinke jaap in haar arm had.
Toen was ik er ff goed klaar mee, zeker omdat dit echt 2 keer binnen 20 min gebeurde... Dus doe niet zo 3$$^$%#$&% eigenwijs en neem gewoon les :') Daar ga je het zelf ook veel leuker van vinden.
Ik draag ook altijd een helm voor anderen, niet voor mezelf :+

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:57

Wij gaan dit jaar helaas niet, iets met een huis verkocht en flink verbouwd.. volgend jaar maar weer.

Ik lees hiervoor iets over Winterbergen met de voorjaarsvakantie, voor een hele week. als je dan toch nog niet geboekt hebt, zou ik die 4 uurtjes extra rijden naar een gebied dat niet zo super druk is.. in de voorjaarsvakantie is het gewoon hel. Het is dan een te klein skigebied voor het aantal personen die erop af komen, tel daarbij op kamikazepiloten die denken het wel eventjes te kunnen en elke keer in de rij staan...

Ik zou zeggen, pak dan een Ellmau, Mayrhofen, Niederau, Zell am See, Flachau ofzo. Hoeft niet eens perse duur te zijn, maar wel wat meer waar voor je geld denk ik dan persoonlijk
Daarnaast denk ik dat het grootste gedeelte voor Winterbergen ook wel geboekt is voor de voorjaarsvakantie.

Ik zou een helm wel zelf aanschaffen, inderdaad ANWB en anders Decathlon. Daar kan je ook terecht voor (thermo) kleding, skisokken enzo. Jas en broek kan je prima huren, hoewel een skijas met de temperaturen van afgelopen week ook prima voor de winters in NL is := Skisokken zijn wel echt een must, doe niet eigenwijs en pak gewone sokken..
Laatst bijgewerkt door Celiien op 19-12-22 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:59

En eerlijk? Ik heb ook eerst eigenwijs gedaan en met wat tips van een vriend gaan boarden. Toen mijn BF ging leren snowboarden met hem samen privé les genomen: hij leerde het mogelijk makkelijker omdat hij nog geen foute dingen had aangeleerd, in tegenstelling tot mij :=.
Nu nemen 1 keer per jaar 2 dagen privéles. Dus van de 10 dagen per jaar wintersport hebben we 2 dagen een les.
En dan ga je zo fijn vooruit. Techniek is niet iets wat je jezelf kan leren. Al gaan sommige mensen in dit topic dat hierna wel beweren :=

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:01

smurffie schreef:
En eerlijk? Ik heb ook eerst eigenwijs gedaan en met wat tips van een vriend gaan boarden. Toen mijn BF ging leren snowboarden met hem samen privé les genomen: hij leerde het mogelijk makkelijker omdat hij nog geen foute dingen had aangeleerd, in tegenstelling tot mij :=.
Nu nemen 1 keer per jaar 2 dagen privéles. Dus van de 10 dagen per jaar wintersport hebben we 2 dagen een les.
En dan ga je zo fijn vooruit. Techniek is niet iets wat je jezelf kan leren. Al gaan sommige mensen in dit topic dat hierna wel beweren :=

Amen! Er zitten altijd uitzonderingen tussen maar ga er vanuit dat dat niet voor jou geld.

Majabeestje
Berichten: 3820
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:14

Bedankt voor jullie reacties!
Goede tips zitten erbij :)

Ik zeg leren skiën én snowboarden maar dat is niet tegelijk. Onze dochter wil leren skiën en zoon snowboarden :)
Ik ga ook nog even naar andere plekken zoeken. Winterberg trok ons juist wel omdat het zo dichtbij was..

Edit: Ik heb die plaatsen even gegoogeld maar dat is 10 uur rijden. Zo gek krijg ik mijn man niet helaas :') Ik krijg hem nu met moeite een midweekje mee naar Winterberg :D

Volgend jaar willen we naar Zweden. Niet persé voor het skiën enzo maar ook voor de natuur, sledetochten etc.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:24

Majabeestje schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Goede tips zitten erbij :)

Ik zeg leren skiën én snowboarden maar dat is niet tegelijk. Onze dochter wil leren skiën en zoon snowboarden :)
Ik ga ook nog even naar andere plekken zoeken. Winterberg trok ons juist wel omdat het zo dichtbij was..

Edit: Ik heb die plaatsen even gegoogeld maar dat is 10 uur rijden. Zo gek krijg ik mijn man niet helaas :') Ik krijg hem nu met moeite een midweekje mee naar Winterberg :D

Volgend jaar willen we naar Zweden. Niet persé voor het skiën enzo maar ook voor de natuur, sledetochten etc.


Ja maar dat trekt iedereen haha :P Dus idd beter even een stukje doorrijden, is wel veel leuker.
Ze zullen dan idd wel apart les krijgen, maar als ze dat niet erg vinden is dat prima. Houd er wel rekening mee dat de Voorjaarsvakantie erg duur is en dat er al heel veel vol is, dus mocht je nog eens dit idee hebben, zou ik wat eerder gaan boeken :P
Je kunt ook wat later in het seizoen gaan, er zijn genoeg sneeuwzekere plekken die tot in april te doen zijn. Dan is het ok rustiger rond Pasen bijv.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:29

Earth schreef:
Appeltje_1 schreef:
Nou niet perse hoor.
Mijn eerste keer skiën was in Noorwegen. En ik wilde meteen van de rode/blauwe piste af :')
Nou mijn ouders hebben mij van die piste af laten gaan en ik ging meteen op mijn bek natuurlijk.
Toen toch maar een lesje nemen.

Ik denk dat je beter leert skiën als je het gewoon gaat doen en probeert


Moah dat ben ik niet met je eens. Het is vooral voor anderen vaak bloedirritant als je zonder enige kennis van techniek en pisteregels jezelf van een berg af werpt. En gewoon ook gevaarlijk, ik zal nooit meer vergeten dat ik bovenaan de lift kwam en iemand zichzelf van de berg stortte en vol in een groep mensen boorde. Een van die mannen die nietsvermoedend stond te wachten brak zijn onderbeen bij de val.
Even later zag ik iemand anders in skiën op een vrouw, gevolg daarvan was dat ze een flinke jaap in haar arm had.
Toen was ik er ff goed klaar mee, zeker omdat dit echt 2 keer binnen 20 min gebeurde... Dus doe niet zo 3$$^$%#$&% eigenwijs en neem gewoon les :') Daar ga je het zelf ook veel leuker van vinden.
Ik draag ook altijd een helm voor anderen, niet voor mezelf :+


Oh ja ik raad ook zeker les aan, neem het elke keer weer.

Ik bedoelde meer dat ik het beter vind om het te leren op de piste met iemand die het jou leert dan op zo'n rollerbank.
Maar wat ik bedoelde, is dat ik er echt 1x vanaf ben gegaan in mijn eentje totdat ik viel. Daarna tussen de benen van mijn vader naar beneden gegaan en meteen les genomen.

Idd verkeerd verwoord, zelf vind ik mensen die zichzelf zo van de berg af gooien ook vrij irritant. Maar wat mij betreft prima zolang er bijna niemand is.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:30

Ooh zo, ja dat vind ik ook. Ik vond de rollerbank helemaal niks :')

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:31

Majabeestje schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Goede tips zitten erbij :)

Ik zeg leren skiën én snowboarden maar dat is niet tegelijk. Onze dochter wil leren skiën en zoon snowboarden :)
Ik ga ook nog even naar andere plekken zoeken. Winterberg trok ons juist wel omdat het zo dichtbij was..

Edit: Ik heb die plaatsen even gegoogeld maar dat is 10 uur rijden. Zo gek krijg ik mijn man niet helaas :') Ik krijg hem nu met moeite een midweekje mee naar Winterberg :D

Volgend jaar willen we naar Zweden. Niet persé voor het skiën enzo maar ook voor de natuur, sledetochten etc.


ik raad het ook echt aan... die paar uurtjes extra heb je er zo uit als je de wachtrijen bij winterberg erbij optelt.
en dan heb ik het nog niet eens over de sneeuwzekerheid, maar dat is ook koffiedik kijken.

https://www.snowplaza.nl/weblog/17115-s ... f-utrecht/
Wellicht staat hier nog wat tussen.

lucifertje

Berichten: 5611
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:57

Ik zou ook echt never nooit niet naar winterberg gaan in de voorjaarsvakantie. Het is veel te druk, tenzij je het leuk vind om in de rij voor de lift te staan. Maar het allergrootste struikelblok vind ik de sneeuwzekerheid.

Ik heb geen ervaring met step in bindingen. Heb gewoon de ouderwetse straps. Ik neem ook al jaren privéles. Heerlijk om weer ff je techniek op te frissen.

germie

Berichten: 26045
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:59

Ik ben iemand die dus eigenlijk geen les gehad heeft. Mijn eerste keer skien was in TJechie, in de tijd dat het nog echt min of meer ouderwets was. De lessen begonnen om 12 uur, maar om 9 uur gingen de sleepliften open. Die 3 uur ga je niet wachten natuurlijk. Dus toen de lessen begonnen beheerste ik al bochtjes en dan begin je met omhoog lopen terwijl er een lift naast loopt. Dat werkte niet, dus ik nam de lift, ging helemaal naar boven, ging naar beneden en haakte weer bij dat groepje aan. Maar er zaten mensen bij die angstig waren en dat was ik totaal niet. Dus na 2 uur netjes gezegd dat ik stopte met les. En toen zelf verder gegaan. De rode piste kwam op dag 3 vanzelf langs. En ging prima.

Ik heb later een aantal privelessen op zo'n lopende band gehad. Had eigenlijk niets verkeerds aangeleerd. En ik heb 1 keer een gids ingehuurd voor een dag offpiste prive. Dat was duur, maar zeker de moeite waard.

Voor snowboarden heb ik op zo'n lopende band een paar lessen gehad. Ik kon daarna direct wel een rode piste naar beneden in de sneeuw, maar ik vind het niets, dat zitten als je uit de lift komt, nee, ik blijf liever skien ;)

Winterberg in de weekenden is niet handig, veel te druk. Ik zoek een dag uit door de week en kijk of de liften allemaal open zijn. Om 5 uur weg, 9 uur op de skis, rond 4 uur weer naar huis en voila een mini-wintersport gehad.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:00

Majabeestje schreef:
Edit: Ik heb die plaatsen even gegoogeld maar dat is 10 uur rijden. Zo gek krijg ik mijn man niet helaas :') Ik krijg hem nu met moeite een midweekje mee naar Winterberg :D


Is Feldberg in Zuid Duitsland nog wel acceptabel? Dat is voor beginnende wintersporters ook een leuk gebied.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:37

Je zou naar plaatsen in Vorarlberg kunnen kijken, in Oostenrijk. Dat is minder ver rijden dan de eerder genoemde gebieden, je hoeft bovendien niet via Munchen te rijden, scheelt een hoop files. Bijvoorbeeld Montafon, Brandnertal, Damuls-Mellau (of naastgelegen Diedamskopf).

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:18

Ik weet nog dat wij Niederau als kind echt superleuk vonden! Maar dat is nog wel wat verder, Obersdorf en omgeving is misschien nog wel het makkelijkst aan te rijden. Is dat in de omgeving die jij noemt Maaike?

Majabeestje
Berichten: 3820
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:19

De plaatsen die jullie noemen is allemaal nog zeker een uur of 8 rijden.. Zonder pauzes. Dat vinden we voor een midweekje echt te ver. En mijn man ziet dat al helemaal niet zitten.. Wel jammer, ik zie die mega drukte in Winterberg ook niet zo zitten.
Maar, we doen het echt om er even 'aan te proeven' en hopelijk kunnen de kinderen een skilesje krijgen. En verder gaan we wel gewoon schnitzels vreten :D Als er plek is in de restaurants tenminste :')

Volgend jaar in elk geval naar Zweden, daar kan ik me nu al op verheugen.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:27

Majabeestje schreef:
De plaatsen die jullie noemen is allemaal nog zeker een uur of 8 rijden.. Zonder pauzes. Dat vinden we voor een midweekje echt te ver. En mijn man ziet dat al helemaal niet zitten.. Wel jammer, ik zie die mega drukte in Winterberg ook niet zo zitten.
Maar, we doen het echt om er even 'aan te proeven' en hopelijk kunnen de kinderen een skilesje krijgen. En verder gaan we wel gewoon schnitzels vreten :D Als er plek is in de restaurants tenminste :')

Volgend jaar in elk geval naar Zweden, daar kan ik me nu al op verheugen.


Hahaha, nja als je je erop in stelt dat het druk gaat zijn, dan is dat maar zo. Ik ben ook verwend, de laatste keer dat wij op wintersport waren was het zo rustig dat we de helft van de tijd alleen op de piste waren, en we zo de lift in skiede. :P

prugelpiet

Berichten: 12586
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:28

Is een gebied als Winterberg wel te doen buiten de vakanties en weekenden om?

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:30

prugelpiet schreef:
Is een gebied als Winterberg wel te doen buiten de vakanties en weekenden om?

Wij gaan dat 16 januari ontdekken. Maar gezien de hoeveelheid appartementen en hotels nog beschikbaar zijn, denk ik dat het niet zo druk gaat zijn :P