Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:38

JudithO schreef:
Ik ga straks seizoenspassen bestellen, die zijn voor het gebied hier nog tot 4 december met 30% korting te verkrijgen :)

En dan, nieuwe ski's bestellen! Ik ga voor de Head Absolute Joy.
Nog meer mensen die daar toevallig mee rondcrossen?

En een hele blonde vraag, maar ik heb nog nooit echt nieuwe ski's gekocht. Bindingen zijn inclusief, dat heb ik gecheckt. Maar zijn de ski's ook direct te gebruiken als je ze krijgt, of moeten ze eerst nog gewaxt/geslepen worden?

En wie onderhoudt de ski's hier zelf? Dat moeten we eigenlijk wel gaan doen maar iets met bomen en een bos ;)

Ik doe onderhoud al zo'n 25 jaar zelf. Ik heb een kantenslijper die je op graden in kunt stellen. Maar standaard zijn ze vaak op 90 graden geslepen, wil je hiervan afwijken ,dan is het aan te raden die eenmalig machinaal te laten doen, dan kun je het daarna bijhouden. Een enkele keer met veel bramen is een machineslijpbeurt wel fijn.

Waxen is eitje, dat doe ik ook zelf en een gat in het belag repareren is ook niet moeilijk, die smelt je met een aantsteker er in en dan ga je met een blokje hout en schuurpapier het afschuren. Steeds fijner schuurpapier, tot het uiteindelijk glad is. Ook hier geldt dat 1 keer per 5 jaar (voor jou dus wat vaker) even het belag machinaal weer poreus laten maken wel handig is, dan houdt wax beter.

Ik denk dat er ook wel youtubefilmpjes zijn. Het is echt niet moeilijk. Ik slijp van carveskis de hele zijkant, vroeger was dat notdone, sommigen doen nu nog alleen de kant bij de binding. Dan kun je beter slippend sturen, maar voor echt carven is alle scherp belangrijk. Met een nagel kun je de scherpte checken, net als bij schaatsen. De bindingen buig je even weg met een postelastiek.

Hier helaas deze winter geen wintersport, niemand gevonden waar ik mee kon en alleen geen zin. #)

JudithO

Berichten: 7077
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:44

Indy_Mouse_9 schreef:
Heerlijk Judith, veel plezier! Ziet het weer er deze week wel goed uit en valt er misschien nog wat bij?


We wonen er om de hoek, dus we zijn er gelukkig langer dan een week. Het wordt de hele week prachtig weer, zonnig en warm. Niet goed voor de pistes dus helaas.

Smurffie, jammer dat het een beetje tegenviel. Wel een goede week gehad verder lees ik, dat is fijn!

Germie, ik heb de slijpers gezien die je benoemd. Ik ga die binnenkort ook aanschaffen.
Dank voor de tips!

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:55

smurffie schreef:
Wij zijn gister terug gekomen uit val thorens! Heerlijk weekje gehad, wat verse sneeuw en koud.
Ik snap alleen de " val thorens" hype niet zo. Was bij far niet het leukste gebied waar we geweest zijn.


Volgens mij is dat ook meer vanwege de apres-ski toch?

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 23:09

Ik zag op tiktok snowboardbindingen die automatisch dicht klikken. Als we aankomend jaar gaan skiën dan overweeg ik die te kopen. Iemand toevallig al ervaring met de nidecker supermatic?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 23:43

Welke wax / slijper heb jij Germie?

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 08:14

Wij gaan 14 januari een weekje naar Selva, Italië :)

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 08:41

opisop_shop schreef:
Welke wax / slijper heb jij Germie?

Een hele oude, wel van een bekend merk, waar ook wax van is, ooit gekocht bij de Perry sport. Ik zou de zolder op moeten om het merk op te zoeken.

En wat is er mis met Valtho? Nou ja, eigenlijk het les3V skigebied, dat skigebied is geweldig. Enorm groot. Ik doe niet aan apres ski, dus ga voor het skien, nooit in Valtho zelf gezeten, altijd in Les Menuires, maar dan zit je in hetzelfde gebied, in 20 minuutjes zit je ook in Valtho. De Orelle vallei is altijd heerlijk rustig, de sneeuw is daar altijd goed. De zwarte piste die er ooit was is er niet meer geloof ik wegens de ongelukken. En dan kun je zo door vanuit Valthorens naar Les Menuires, of de berg over naar de andere dalen. Alle dorpen in 1 dag doen, heerlijk.

Ik snap dus de hype rond Gerlos/Königsleiten niet. Dat skigebied is erg klein, saai (altijd over zelfde piste terug), geen tot zeer weinig offpiste mogelijkheden, lange wachtrijen voor liften, weinig ski in-ski out, en weinig uitdaging.

lucifertje

Berichten: 5611
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:15

Ik vind ValTho ook niks bijzonders. Met name erg duur en de sfeer is niet mijn ding. Ik vind Gerlos dan veel leuker. Minder groot en overzichtelijker. Ik ervaar het skigebied niet als saai. Wachtrijen waren er eigenlijk niet in de 2x dat ik geweest ben.

Dit jaar lang weekend naar Ehrwald en in maart een week naar Solden!

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:20

Mjin broer is naar VAltho geweest maar die vond de kleine skidorpjes zoals Valloire toch gezelliger en leuker. Sowieso is Valloire echt mijn favo skigebied. Die rode pistes daar, kun je zo goed van af knallen, echt geweldig.
Alleen de zwarte piste achter het gebied langs mag je skippen, man man dat was echt ellende :')

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:23

capopjekop schreef:
Ik zag op tiktok snowboardbindingen die automatisch dicht klikken. Als we aankomend jaar gaan skiën dan overweeg ik die te kopen. Iemand toevallig al ervaring met de nidecker supermatic?

Ik heb dit jaar de gnu freedom gekocht en gebruikt, echt geweldig spul.

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:31

smurffie schreef:
capopjekop schreef:
Ik zag op tiktok snowboardbindingen die automatisch dicht klikken. Als we aankomend jaar gaan skiën dan overweeg ik die te kopen. Iemand toevallig al ervaring met de nidecker supermatic?

Ik heb dit jaar de gnu freedom gekocht en gebruikt, echt geweldig spul.


Die moet je zelf dichtklikken? Of heb ik de verkeerde opgezocht? Die Google me laat zien lijken op de flowbindingen die ik zelf al jaren heb. Die zijn fijn. Maar die supermatics klik je meer zoals skibindingen vast. Dus door je hak naar beneden te drukken

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:29

Wij zijn momenteel in Gerlos, het is een relatief klein skigebied. Ik ben hier 4 dagen skiën met mijn vader en dan is er genoeg te skiën maar voor een week met vrienden zou het gebied toch te klein zijn.

De sfeer, tja je moet er van houden. Ik vind persoonlijk de sfeer in Flachau en bijvoorbeeld St. Anton, dat is toch een ander soort publiek.

Ik ben nog op zoek naar een leuke locatie voor Januari, Valthorens of Saalbach Hinterglemm leek me ook wel leuk.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:32

Zijn er hier nog winterberg gangers?
Ik ben een redelijk ervaren speed-skiër, ik ben benieuwd of ik me daar 5 dagen ga vermaken. Ga wel 2 dagen mijn vrienden lesgeven en ze de hele week door helpen, maar ik wil zelf natuurlijk ook wel ff knallen :P

Indy_Mouse_9

Berichten: 2129
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:48

Earth schreef:
Zijn er hier nog winterberg gangers?
Ik ben een redelijk ervaren speed-skiër, ik ben benieuwd of ik me daar 5 dagen ga vermaken. Ga wel 2 dagen mijn vrienden lesgeven en ze de hele week door helpen, maar ik wil zelf natuurlijk ook wel ff knallen :P


Ik ga voor 'nee' :)

Het gebied in Winterberg zelf is het grootste gebied in de omgeving, maar daar heb je als je door skiet in een halve dag alle pistes een keer gehad. Als je rustig aan doet, het niet erg vind om pistes meerdere keren te skien en vooral lol maakt met je vrienden is het een dag of 2-3 prima. Er ligt een zwarte piste (voor mijn gevoel) aan 'de overkant', in het Kappe gedeelte, die is nog best vermakelijk om een paar keer af gaan. Wat meer variatie dan de korte zwarte naast de schans met alle kamikaze skiers :)

Je kan kiezen om ipv alleen in Winterberg te skien een pas te namen voor de Wintersport Arena:
Citaat:
"50 liften in één kaart" - Met de wintersportarenakaart kun je naar hartenlust skiën en snowboarden in de zeven Sauerlandse topbestemmingen Willingen, Winterberg, Alt- en Neuastenberg, op de Sahnehang, Bödefeld, Ruhrquelle en in Züschen.

Willingen is ook niet groot, maar wel hoger, 3 redelijke rode pistes langs dezelfde helling naar beneden, en zo te zien is de oversteek naar de lift aan de overkant verbeterd, dus daar kan je nu ook makkelijker naar toe.

Als je dan 2 dagen Winterberg skiet, een dagje Willingen, dan nog een dag Winterberg, of een van die andere gebieden (geen idee hoe die zijn trouwens, volgens mij zelden meer dan 2 liftjes?), dan kan je je wellicht 5 dagen vermaken.

Echt knallen wordt dus moeilijker :)

edit:
Skigebied Willingen: https://www.skigebiet-willingen.de/
Skiliftkarussel Winterberg: https://www.skiliftkarussell.de/nl/

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:01

Haha nou dat had ik ook niet perse verwacht hoor, maar ik knal gerust 6 keer van dezelfde piste naar beneden als die me lekker ligt :P
Ik zag die zwarte idd liggen, daar gaan we zeker kijken. Even overleggen of we naar andere gebieden willen, maar dat zou wel leuk zijn. Bedankt voor alle tips!!

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:36

Er zijn in winterberg veel van die vlakke hellingen waarbij je niet eens 1 bocht hoeft te maken, g ewoon glijden en je komt beneden. Dus tja, dat noem ik niet knallen. Ik maak daar ook geen bochten en ga nog niet echt hard vind ik zelf. Je hebt bij de Kappe een zwarte helling, die is niet moeilijk, maar wel leuk. En er is onder de Schanze nog een zwarte piste en die heeft mijn voorkeur. Ook niet heel moeilijk, geprepareerd zwart, maar wel zwart te noemen. Verder zijn er nog 1 of 2 rode pistes en de rest is blauwer dan blauw, lichtgroen hooguit zeg maar als het Frankrijk geweest was. Als ik ga, dan ga ik voor 1 dag, ik rij er in 4 uur naartoe. Dat is leuk. Maar als ik daar 5 dagen moest skien, dan bleef ik mooi thuis. 2 dagen wil nog wel. Ik pak de zwarte bij de Kappe meestal een keer of 20 op een dag. En dan weer rustig naar de Sankt George Schanze, en zo tuf ik het gebied wat rond. Die aan de overkant van de weg was altijd een ankerliftje, maar de piste zelf was wel goed.

Willingen nooit geweest om te skiën, maar dat ziet er als ik daar ga duiken niet aantrekkelijk uit. Heel vlak. Ik denk ook leuk voor 1 dagje en niet meer.

Dus ik denk dat je het na 3 dagen echt wel gehad hebt. Stel je daar gewoon op in, dan kan het alleen maar meevallen. Ook zijn alle pistes erg kort. Hou daar ook in je hoofd rekening mee. Het geeft je echter wel een wintersportgevoel, want je kunt op sommige 'toppen' wel alle kanten op.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2129
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:40

Earth schreef:
Haha nou dat had ik ook niet perse verwacht hoor, maar ik knal gerust 6 keer van dezelfde piste naar beneden als die me lekker ligt :P
Ik zag die zwarte idd liggen, daar gaan we zeker kijken. Even overleggen of we naar andere gebieden willen, maar dat zou wel leuk zijn. Bedankt voor alle tips!!


Geen probleem!
Een paar jaar geleden ben ik nog met vrienden naar Winterberg geweest, allemaal ervaren skiërs, we hebben ons toen drie dagen prima vermaakt ondanks de papperige kunstsneeuw. Maar dan moet je dus rustig aan doen en idd dezelfde pistes maar een aantal keer vaker nemen als het lekker gaat :)
En persoonlijk vind ik dan een aantal van die lange blauwe waar je zonder veel moeite met rustige bochtjes lekker af roetsjt ook heerlijk <3 Alleen die wachtrij dan onderaan weer… :+

Edit: Wat Germie zegt eigenlijk. Als je je instelt op rondblaffen is het voor 5 dagen niet leuk. Als je dat niet doet en een beetje toert is het best leuk daar.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:45

Ja ik zal de eerste 2 dagen ook voornamelijk aan het lesgeven zijn :P Dus dan maakt het mij niet uit hoe de pistes zijn. Uiteindelijk zullen we nu voor 5 dagen €316.- kwijt zijn, appartement, skiverhuur en skipas, dat haal je natuurlijk langenaniet in de Alpen. En het is voor ons maar 2,5 uur rijden :P
Ik hoop dat het me niet zo gaat tegenvallen als toen ik er een paar jaar terug was. Maar dat was ook geen goede dag, op een zaterdag waarbij het sinds tijden weer gesneeuwd had, waarbij we al bijna een uur in de rij stonden voor de skilift nr 12, helemaal 'rechts' in het gebied. Dus ik was er al klaar mee voordat ik ook maar 1 meter had geskied :') En toen ook nog al die mensen die zich van de berg af wierpen zonder enige kennis van skiën. En dan kom je ook nog eens in een trechterpiste waarbij het ene ongeluk na het andere gebeurde. En het was koud, en mn schoenen paste niet goed. Dus toen vervloekte in het gebied en zwoer er nooit meer heen te gaan :')

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:53

Tsja dat is wel een beetje hoe Winterberg is... in de weekenden te druk om fijn te skien, met veel idioten die niet kunnen skien en maar wat doen. Ben nergens zo blij met mijn helm als in Winterberg.

T is leuk voor een dag of 2, gewoon lekker relaxed skien, maar voor echt meters maken moet je er niet zijn.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 19-12-22 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Indy_Mouse_9

Berichten: 2129
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:23

Haha Earth, dat klinkt allemaal wel heel herkenbaar :+
Hopelijk bevalt het deze keer beter :)

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:31

Indy_Mouse_9 schreef:
Haha Earth, dat klinkt allemaal wel heel herkenbaar :+
Hopelijk bevalt het deze keer beter :)


Ja toen ging ik echt met de illusie om een dagje te knallen, oh boy I was wrong :') Dus nu zijn de verwachtingen al heel anders :P

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:52

Earth schreef:
Zijn er hier nog winterberg gangers?
Ik ben een redelijk ervaren speed-skiër, ik ben benieuwd of ik me daar 5 dagen ga vermaken. Ga wel 2 dagen mijn vrienden lesgeven en ze de hele week door helpen, maar ik wil zelf natuurlijk ook wel ff knallen :P


Als klein kind vond ik skiën in Winterberg heel leuk, maar inmiddels wat minder.
Ik denk dat het vooral leuk is als je niet een geweldige skier bent, maar wel genoeg kan om met wat inspanning van de zwarte af te gaan ;)
Dus als 10 jarige, ja, heel leuk :P
Maar ik denk dat je er als volwassene ook plezier kunt hebben hoor, ligt er maar net aan wat je wil. Plezier maken in Winterberg lukt wel.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:18

capopjekop schreef:
smurffie schreef:
Ik heb dit jaar de gnu freedom gekocht en gebruikt, echt geweldig spul.


Die moet je zelf dichtklikken? Of heb ik de verkeerde opgezocht? Die Google me laat zien lijken op de flowbindingen die ik zelf al jaren heb. Die zijn fijn. Maar die supermatics klik je meer zoals skibindingen vast. Dus door je hak naar beneden te drukken

Ja je moet ze zelf dichtklikken, een beetje zoals flow. Maar mijn vorige waren flow, deze zijn stukken fijner.

Die step on heb ik veel gezien wel afgelopen wintersport, met wisselend resultaat volgens mij. Sommige gevallen was ik met mijn bindingen sneller ingestapt en klaar om te gaan, sommige waren weg voor mijn eerste voet vast zat.

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:24

Maar waren dat deze specifieke bindingen dan? Want deze zijn nog niet zo lang op de markt. Wel andere systemen maar die kunnen niet met iedere schoen. De reviews zijn tot nu toe wel positief allemaal.

Wij zijn trouwens aan het kijken voor winterberg. Onze vaste locatie kon helaas niet en we hebben niet skiërs bij en jonge kinderen. Dus vandaar dat we eens winterberg willen gaan proberen

Majabeestje
Berichten: 3820
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:30

Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Winterberg in de voorjaarsvakantie. Sowieso wordt het de eerste keer wintersport. De kinderen (12 jr en 15 jr) willen het heel graag dus dit wordt ons debuut :D

Iemand tips voor een leuke, betaalbare accomodatie?

En is het nodig om (ruim) van te voren skilessen vast te leggen? De kinderen willen leren skiën en snowboarden.

Hebben we verder nog wat nodig behalve skikleding? Kan je alles huren daar?