Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:12

Ah dat zou best wel kunnen. :j Maar dan met een iets ander aantal km. Ik zie bij jou 4 km staan en op de andere site 5. Mocht het daar te druk zijn kijken we wel waarheen we gaan. Het gaat niet om meters maken maar gewoon even sneeuw voelen. Met de ploegen van gv komt het nu handig uit. Vroeg naar nacht geeft een langer weekend.

Anoniem

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:18

Heerlijk dat je dan toch ook even eruit kan op kortere afstand van huis dan als je helemaal naar Oostenrijk of Frankrijk (of welk ander wintersportland dan ook) gaat! :D

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:19

Voor de mensen die dit weekend gaan reizen: er zijn een heel aantal wegen dicht vanwege lawinegevaar en overlast vanwege de hevige sneeuwval :) ook een aantal trajecten met verplichting tot gebruik van sneeuwkettingen.

Anoniem

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:21

Ik zag in Saalbach-Hinterglemm ook een waarschuwing voorbij komen inderdaad. Blijf op de geprepareerde en geopende pistes. :j

Is ineens hard gegaan met het lawinegevaar ook. Ik zag categorie 5 al staan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:22

Het is voor ons echt vrij dichtbij gelukkig. En de camper mee dat scheelt. Dan kun je gemakkelijk, betaalbaar en flexibel weg. En met mijn oude hondje is verder weg of metersdiepe sneeuw gewoon niet haalbaar. Zij moet ook nog kunnen lopen. Is gek op sneeuw maar laag op de pootjes.

Alleen balen dat skieen gewoon niet verstandig is. Als ik een domme fout maak of iemand skied me overhoop kan ik mijn examen gedag zeggen. Dat is me te duur en het niet waard om daar risico voor te nemen. Maar het is bijna traditie al op vorig jaar na dan. Verjaardag van gv in de sneeuw vieren. Hopelijk blijft het nog even sneeuwig daar, dan is over drie weken weer een kans.

Lawines ik had het voor frankrijk ook al hier en daar voorbij zien komen. Dat is weer het nadeel van verse sneeuw. De weg en lawine ellende krijg je er dan gratis bij. -O- Voor risoul, de afdaling in de gierende sneeuwstorm met camper terwijl de sneeuwschuiver achter je rijdt en stoppen voor de sneeuwkettingen domweg nergens kan, was geen toffe rit. Ik had het zweet in de handen staan, mijn handen vol aan 3400 kilo die graag naar beneden wilde en gv maar filmen. :))
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-02-22 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:23

germie schreef:
Ik zie dat er ook offpiste mogelijkheden zijn in Ylläs. Top. Wie weet kan ik me dan uitleven op poeder. Moet alleen zien of ik dat nog durf. Was meer dan 12 jaar terug dat ik voor het laatst offpiste gegaan ben. Maar het jeukt wel weer zo.


Zou ik met de huidige omstandigheden echt even laten := door de sneeuwdump is het alles behalve veilig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:24

Yllas en ook Levi is niet heel een drama met lawines. Niet hoog en kwa omstandigheden niet te vergelijken met de alpen oid. En de soort sneeuw is daar met de kou ook heel anders.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:35

Muurp schreef:
germie schreef:
Ik zie dat er ook offpiste mogelijkheden zijn in Ylläs. Top. Wie weet kan ik me dan uitleven op poeder. Moet alleen zien of ik dat nog durf. Was meer dan 12 jaar terug dat ik voor het laatst offpiste gegaan ben. Maar het jeukt wel weer zo.


Zou ik met de huidige omstandigheden echt even laten := door de sneeuwdump is het alles behalve veilig.

Waar ik naartoe ga is er geen sprake van een sneeuwdump. Het is daar ook erg vlak en slechts 1 Fell. Dus wel compleet anders dan de Alpen. Ik kijk gewoon of het daar gaat. Eerst even een paar gewone afdalingen natuurlijk. Het is tenslotte ook 3 jaar geleden dat ik voor het laatst op de ski's gestaan heb en meer dan 12 jaar dat ik offpiste gegaan ben. En met een sneeuwdump ga ik ook niet echt naast de pistes, dan is 10m er naast al te doen.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:36

Ah excuus, wist niet dat het in Finland was :)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:58

Germie, dat zijn mooie laarzen! <3 Wat voor merk/model is dat?

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:04

Indy_Mouse_9 schreef:
Germie, dat zijn mooie laarzen! <3 Wat voor merk/model is dat?

jack wolfskin cold bay texapore high

Ze waren overigens niet goedkoop met 140 euro. Maar ze zouden warm moeten zijn tot -30.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:06

Muurp schreef:
Ah excuus, wist niet dat het in Finland was :)

Geeft niet. In de Alpen valt nu veel sneeuw geloof ik. Dus ja, daar let je dan wel even op.

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:19

Gisteren was het heel stil op de pistes in Ylläs! Bijna alles leeg, nergens wachtrijen.... Nu was het er sowieso al niet druk, maar zo rustig... Haha. Was ook wel redelijk bewolkt, maar dat maakte voor ons niet uit! Alleen gewoon heel erg koud (-18)!

De enige persoon die je op de foto ziet ben ik zelf of mijn man!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:55

Wauw wat een leegte, heerlijk zeg. Jammer dat Scandinavie zoveel sleepliften kent, daar heb ik echt een pesthekel aan.

Hier staat de wintersport op losse schroeven want ik ben bang dat onze zoon positief is.. dus dat wordt spannend aangezien we over 2 weken vertrekken.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:02

Wat mooi. Er ligt geen sneeuw meer op de bomen? Dat is wel jammer, ik hoop dat dat er wel ligt als ik er naartoe ga. Het lijkt op de foto's alleen opgevroren. Of ligt er nog wel sneeuw op de bomen?

Een vraagje, hoe erg trekt de kou door je voeten in Finland? Ik heb schoenen die tot -30 moeten gaan en een paar die veel zachter zijn, maar ook een veel dunnere zool hebben. Dat zijn ook winterboots, maar daar is geen isolatiewaarde opgegeven. Zouden die wel warm genoeg zijn als 2e paar? De reden van een 2e paar is een gevoelige achillespees die helaas het wisselen van schoenen nodig maakt ben ik bang voor. Voor kou rond de enkels ben ik niet zo bang, maar de zool van die goedkopere boots is beduidend dunner en ik ben wel wat bang dat daar dan kou doorheen gaat trekken. Of zou dat meevallen? Het zijn dus geen snowboots in de zin van lompe laarzen, maar gewoon hoge schoenen met veters en bij de dunnere zool een rits om op te wandelen, en ik wil daar zeker ook grotere afstanden wandelen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:12

miccamaaike schreef:
Wauw wat een leegte, heerlijk zeg. Jammer dat Scandinavie zoveel sleepliften kent, daar heb ik echt een pesthekel aan.

Hier staat de wintersport op losse schroeven want ik ben bang dat onze zoon positief is.. dus dat wordt spannend aangezien we over 2 weken vertrekken. :')


Hoe oud is je zoon, Maaike? Ik dacht ook nog niet zo heel oud? …kom je weg met het gewoon niet melden omdat hij jong genoeg is? Vooropgesteld dat hij wel goed genoeg te pas is, natuurlijk.

Onze oudste is 5, wat betekend dat hij nergens negatieve testen of Corona bewijzen hoeft te laten zien. We zouden hem theoretisch positief mee kunnen nemen dus…

Edit: voel me wel slecht nu het er zo zwart op wit staat :')
Laatst bijgewerkt door Indy_Mouse_9 op 03-02-22 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:13

Van/naar het skihok doe ik gewone schoenen aan, van/naar de lift mijn skischoenen (kan daar best oké op stappen, kan ze ook op “walk” zetten dan zijn ze iets minder stijf) en om in het dorp rond te hossen mijn Ariat outdoorlaarzen die ik gebruik om paardrijles te geven :’)

Maar gelukkig is het skihok aan het hotel en het hotel ligt rechtover de piste. Bij hele verse sneeuwval, als de weg niet gestrooid is kan ik zo van de piste naar het hotel skiën. Wel lekker.

Mijn “gewone” Lowa’s zijn ook prima warm voor mij maar je merkt wel dat die zool hard wordt in de koude, en das niet zo fijn.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:10

Ben meer bang dat we het zelf krijgen en daardoor niet weg kunnen. Om mijn zoon maak ik me niet zo druk. Die is dan wel weer opgeknapt neem ik aan.

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 02:38

germie schreef:
Wat mooi. Er ligt geen sneeuw meer op de bomen? Dat is wel jammer, ik hoop dat dat er wel ligt als ik er naartoe ga. Het lijkt op de foto's alleen opgevroren. Of ligt er nog wel sneeuw op de bomen?

Een vraagje, hoe erg trekt de kou door je voeten in Finland? Ik heb schoenen die tot -30 moeten gaan en een paar die veel zachter zijn, maar ook een veel dunnere zool hebben. Dat zijn ook winterboots, maar daar is geen isolatiewaarde opgegeven. Zouden die wel warm genoeg zijn als 2e paar? De reden van een 2e paar is een gevoelige achillespees die helaas het wisselen van schoenen nodig maakt ben ik bang voor. Voor kou rond de enkels ben ik niet zo bang, maar de zool van die goedkopere boots is beduidend dunner en ik ben wel wat bang dat daar dan kou doorheen gaat trekken. Of zou dat meevallen? Het zijn dus geen snowboots in de zin van lompe laarzen, maar gewoon hoge schoenen met veters en bij de dunnere zool een rits om op te wandelen, en ik wil daar zeker ook grotere afstanden wandelen.


Ligt aan welke bomen. Er zijn er ook genoeg volledig wit namelijk ;)
Afbeelding

Vandaag (nouja gisteren dan) heeft het best wat gesneeuwd bijvoorbeeld.

Kou, verschilt per persoon lijkt me? Ik had bijna constant koude tenen, man had nergens last van. Gids van de hondenslee heeft eigenlijk ook altijd last van koude tenen zei hij, dus ja...

Ik had het met lopen overigens nooit koud, behalve rond mijn gezicht (bevroren winpers).

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:29

Ik zie wel foto's voorbij komen van heel veel sneeuw in de bomen en dan bevroren, dat wil ik ook wel graag zien. En dat is nu weg geloof ik.
https://www.lapland.fi/uploads/2017/11/ ... 40x810.jpg

Zo dus :D Heb je dat ook gezien? Het ziet er wel mooi uit en best wel vlak. :P Ook lijken de pistes vrij vlak.

Ik hoop op wat sneeuw later in de nacht en dat ik ook het noorderlicht een paar keer kan zien :D
Ja, veel wensen. :D
Of heel veel sneeuw de dag voordat ik aankom en dan een week zon :D

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:25

germie schreef:
Ik zie wel foto's voorbij komen van heel veel sneeuw in de bomen en dan bevroren, dat wil ik ook wel graag zien. En dat is nu weg geloof ik.
https://www.lapland.fi/uploads/2017/11/ ... 40x810.jpg

Zo dus :D Heb je dat ook gezien? Het ziet er wel mooi uit en best wel vlak. :P Ook lijken de pistes vrij vlak.

Ik hoop op wat sneeuw later in de nacht en dat ik ook het noorderlicht een paar keer kan zien :D
Ja, veel wensen. :D
Of heel veel sneeuw de dag voordat ik aankom en dan een week zon :D


Pistes zijn niet allemaal vlak hoor. Ik had als beginner op sommige stukken echt wel moeite. Ze hebben ook een aantal zwarte pistes die echt wel pittig waren die ik niet gedaan heb (mijn man wel).

Denk niet dat die foto van Ylläs is, want daar waren maar amper bomen, behalve in het "dal".

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:28

Dat soort hobbels hebben we in levi wel gezien. Gekke sneeuwpuisten :j

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:40

Ik ga het hopelijk allemaal zien, inclusief het noorderlicht, want dat moet heel mooi zijn. Maar je moet geluk hebben. Betekent dat ik 's nachts in mijn eentje door de sneeuw wandel. ;) Ach, wie weet ontmoet ik dan een beer zeg ik altijd maar. Ik ben niet bang in het donker. ;)

Ze hadden gisteren weer noorderlicht in Ylläs zag ik. Ik zag wat zgn. 'tourfoto's'. Maar ik ga niet mee met een noorderlichttour, dat vind ik zo zonde van het geld. :P
IJsvissen staat wel op de planning.

Even laten afkoelen, dan schrapen, borstelen, uitpoetsen en klaar.

Afbeelding

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:20

germie schreef:
Ik ga het hopelijk allemaal zien, inclusief het noorderlicht, want dat moet heel mooi zijn. Maar je moet geluk hebben. Betekent dat ik 's nachts in mijn eentje door de sneeuw wandel. ;) Ach, wie weet ontmoet ik dan een beer zeg ik altijd maar. Ik ben niet bang in het donker. ;)

Ze hadden gisteren weer noorderlicht in Ylläs zag ik. Ik zag wat zgn. 'tourfoto's'. Maar ik ga niet mee met een noorderlichttour, dat vind ik zo zonde van het geld. :P
IJsvissen staat wel op de planning.

Even laten afkoelen, dan schrapen, borstelen, uitpoetsen en klaar.

[ [url=m/MECc4Y.png]Afbeelding[/url] ]



Een beer zou wel bijzonder zijn midden in de winter :+ . En je hoeft echt niet in je eentje door de sneeuw te wandelen hoor. Gewoon je hotel uitstappen en naar een straat gaan zonder verlichting. Was voor ons vaak nog geen 2 min lopen :Y)

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:26

Klopt, je krijgt daar geen beer te zien. Ik weet het. :D

Maar als ik een eind moet wandelen is het ook goed. Ik weet niet in welk hotel ik zit. Dat weet ik bij aankomst. Ik heb geboekt met een of of situatie. Moest ook betaalbaar blijven. Maar beide hotels liggen aan de rand zeg maar. Wel 3 km uit elkaar. De ene aan het meer, de andere in de bossen. Beiden een 4km van het skigebied.

Jij hebt sneeuw zo te zien op de webcams :D
Ga je ook nog langlaufen en met husky's op pad? Dat heb ik wel er bij geboekt.

Trouwens, nederlandwereldwijd.nl geeft aan dat je 2 vaccins gehad moet hebben om Finland binnen te komen, maar als ik op de site van de Finse overheid kijk volstaat ook gewoon 1 vaccin bij Janssen.
https://thl.fi/en/web/infectious-diseas ... e-country-

Nu heb ik dus na Janssen de booster gehad, dus zitten we op 2 en daarmee dus wel goed, maar de app geeft bij mij nu dus wel gekke dingen sinds gisteren en ook bij anderen met Janssen +booster (er stond eerst 1/1 en dan 2/2 bij de prikken. Nu staat er 1/1 en dan 2/1. ).

Maar goed, zoals het nu lijkt dus over enige weken naar Finland zonder testen. Eindelijk weer min of meer normaal en dus kan ik nu ook voorpret hebben (dat had ik totaal niet bij mijn reis naar Curacao).

Parkeerplaats heb ik ook al gereserveerd op de luchthaven. *\o/*