[FOTO] Bosnië & Herzegovina

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

[FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 22:43

In september wouden wij graag nog op vakantie, maar wisten we niet zo goed waar we heen wouden. Totdat vriendlief met het idee kwam om naar de Balkan te vliegen. Nou, poeh, dacht ik, is dat wel wat? Na wat onderhandelen kwamen we uit bij Bosnië & Herzegovina als startpunt, om door te reizen naar Kroatië en uit Boedapest terug te vliegen. Had ik eindelijk mijn stedentrip naar Boedapest en hij zijn ongewone reis naar BiH :D

Achteraf was het niet nodig geweest, want BiH was prachtig! Wat een fijn en bijzonder land, een ongewone keuze maar een grote aanrader! Leuke en vriendelijke mensen, gemoedelijke sfeer in een land met heel veel historie. Heel anders dan verwacht, en heel blij dat we gegaan zijn :D
We zijn niet heel lang geweest en we hadden slecht weer de eerste paar dagen, maar misschien geven de foto's toch een mooi beeld. En wie weet, haalt het een van jullie over ook eens de reis te maken :D

We vlogen op Tusla, wat een oud militair vliegveldje was. De paspoortcontrole was half buiten, de rolband voor de bagage was 3 koffers lang :P Allemaal wat provisorisch :D Tusla bereikten we met de huurauto en na wat gezoek kwamen we in het donker bij onze overnachtingsplaats. De volgende dag vertrokken we naar Sarajevo.

Afbeelding

De groene route naar Sarajevo

Sarajevo was gemakkelijk te bereiken, ons hotelletje lag midden in het oude centrum, waar je gewoon met de auto doorheen rijdt. De stad heeft eigenlijk een hele gemoedelijke sfeer, de nodige toeristische stalletjes, maar geen opdringerige verkopers of irritante toeristen, heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sarajevo heeft wel wat te verduren gehad tijdens de oorlog, maar is erg goed gerenoveerd. Het is ook al weer 21 jaar geleden, wat nog erg onwerkelijk voelt. Maar soms waren er nog gebouwen niet aangepakt, klik

Eén van de musea-pas gebouwen was een oud koopman's woonhuis, met heel veel Turkse en Islamische elementen. Was ook prachtig gerenoveerd, heel bijzonder huis

Afbeelding

Inrichting

Afbeelding

Na Sarajevo gingen we door naar de andere grote trekpleister, Mostar. Met nog een tussenstop bij de Piramides van de Zon en de Maan... Wij geloofden er niet in, maar het is een interessante theorie en een goede tourist trap :P https://nl.wikipedia.org/wiki/Viso%C4%8Dica

Afbeelding

Mostar ligt in het Herzegovina deel. Bosnië is mooi en groen, maar Herzegovina is prachtig en heel divers. Bergen, heuvels, watervallen, prachtige oude dorpen <3

Afbeelding

Mostar heeft zwaar onder vuur gelegen tijdens de oorlog en hier zag je de littekens nog duidelijk. De brug en een groot deel van het oude centrum is gerenoveerd, maar iets daarbuiten (letterlijk enkele meters) vind nog je kapot geschoten gebouwen. Maar ook huizen die al lang weer als woning fungeren met nog de kogelgaten in de buitenwand. Het is een heel onwerkelijk gevoel, maar ook bijzonder om deze geschiedenis zo te kunnen beleven. https://en.wikipedia.org/wiki/Mostar

Afbeelding

Afbeelding

Het is een ideale uitvalsbasis voor het bezoeken van de vele mooie plekken in de buurt. Hier kan je wel een aantal dagen voor uittrekken, want het is zeker de moeite waard wat meer tijd erin te steken. Wij deden het (helaas) in één dag, waardoor we toch een redelijke tijdsdruk hadden.
We begonnen met Blagaj, met een oud klooster. Tikje toeristisch, maar wel heel rustgevend. https://en.wikipedia.org/wiki/Blagaj

Afbeelding

Een ritje door prachtig landschap bracht ons naar Počitelj, zomaar aan de autoweg, dus we reden er in eerste instantie aan voorbij :=
https://en.wikipedia.org/wiki/Po%C4%8Di ... %8Capljina

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We bezochten ook nog de Kravic watervallen, ook weer heel mooi. https://en.wikipedia.org/wiki/Kravica_(waterfall)

Afbeelding

Daarna zijn we nog doorgereden naar een bedevaartsoord waar Maria schijnt te zijn verschenen, Medjugorje. https://en.wikipedia.org/wiki/Medjugorje
Dit was heel typisch en heel kitsch, een Lourdes in het klein. Uiteindelijk niet gestopt omdat we niet begrepen waar we mochten stoppen en de nood niet zo hoog was. Geen foto's dus ;)
Het was ook meteen het einde van die reis, want de volgende dag gingen we met de bus de grens over naar Kroatië.

Ik hoop dat ik een beetje een beeld heb kunnen geven en wie weet, mensen enthousiast gemaakt om ook te gaan!

loez

Berichten: 11074
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:50

Wauw!! Ziet er prachtig uit!

Bootsiebob

Berichten: 5547
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:00

Heel mooie reportage, lijkt me een erg interessant gebied om eens te bezoeken

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:09

Super mooie foto! Wij zijn 7 jaar geleden in Bosnië geweest en ik vond het een geweldig land. Voor Sarajevo wil ik heel graag nog eens bezoeken.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:49

Het is er prachtig inderdaad :j

Winged

Berichten: 33050
Geregistreerd: 28-12-05

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:29

Voormalig Joegoslavie is sowieso helemaal een aanrader. Prachtig gebied en zulke aardige mensen :+:

maaikemuis
Berichten: 5284
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:32

Oh wauw! Bosnië, daar zou ik toch niet zo snel van bedacht hebben dat je daar naartoe op vakantie zou gaan. Maar wat mooi is het daar!

Goof

Berichten: 28816
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:48

Wat is het daar waanzinnig mooi zeg!

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:55

Wat een ontzettend mooie foto's, dit staat vanaf nu ook op mijn lijstje ;-)

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 10:49

Bedankt allen! Het is echt een heerlijk vakantieland, heel betaalbaar en toegankelijk. Je kan als je wilt met euro's betalen, de mensen spreken over het algemeen goed Engels, wat wel fijn is, want de taal is wel wat lastiger om op te pikken. Ik was heel positief verrast :D

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:00

Gaaf verslag en leuk dat je het met ons hebt gedeeld! :D Dit jaar zijn we in Macedonië geweest (en een dag Albanië) geweest, wat ook echt prachtig was, maar daardoor zijn we ook wel erg geïnteresseerd in de Balkan geworden. Bosnië gaat in ieder geval ook op ons lijstje :D

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:14

Gaaf, ziet er erg leuk uit! Bosnië staat ook hoog op mijn lijstje eens te bezoeken, leuk te zien dat dat zeker een aanrader is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:23

Hoi! Mag ik iets vragen? 1 van mijn honden komt uit Sarajevo, lopen er echt zo veel zwerfhonden op straat? Wel heel mooi hoor!

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 20:33

Tuurlijk :)

In heel BiH hebben we weinig zwerfdieren gezien. Een paar honden, een paar katten. Het begroot me wel altijd, hoewel ze er niet slecht uit zagen.
Vorig jaar in Maleisie hebben we veel meer zwerfhonden gezien, ik moest nu nog even goed terugdenken. Ik heb dus niet het idee dat er heel veel zwerfhonden rondlopen, zeker niet meer dan we destijds in Spanje gezien hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:35

RianneH schreef:
Tuurlijk :)

In heel BiH hebben we weinig zwerfdieren gezien. Een paar honden, een paar katten. Het begroot me wel altijd, hoewel ze er niet slecht uit zagen.
Vorig jaar in Maleisie hebben we veel meer zwerfhonden gezien, ik moest nu nog even goed terugdenken. Ik heb dus niet het idee dat er heel veel zwerfhonden rondlopen, zeker niet meer dan we destijds in Spanje gezien hebben.


Okay, bedankt voor je antwoord!

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:51

Mijn favoriete stad... <3 Ik ben er een aantal keer geweest, en steeds voelt Bosnië zo thuis! Er zijn ook wilde paarden in het land, ook heel bijzonder. Mostar ook, waar jongens tegen een fooi van de brug af springen. En ja, de oorlog is nog zichtbaar en voelbaar, maar tegelijkertijd zo'n zachtaardig land waar zoveel religies en culturen vreedzaam samenleven.

Heerlijk om je foto's van al deze bekende plekken te zien!

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 11:39

Wat leuk dat je er al vaker bent geweest Wilrieke! Mooie omschrijving heb je gegeven :D

Goof

Berichten: 28816
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:55

Ik vraag me trouwens af of ze daar ook Engels spreken?
Ik was afgelopen zomer in Slovenië en het viel me op dat werkelijk iedereen (goed) Engels sprak. Altijd handig :D
Ik denk dat wij komende zomer ook wel deze kant op willen, zeker na het zien van jouw foto's.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 12:23

Ik denk dat het een beetje vergelijkbaar is :) De jeugd spreekt goed verstaanbaar tot heel correct Engels, de uitbaters van onze overnachtingen spraken ook echt goed Engels. We zijn eens gestopt bij een wegrestaurantje waar de kaart wel in het Engels was, maar de eigenaar een paar woorden sprak. Met hem heb ik uiteindelijk nog in het Duits een beetje kunnen kletsen. Maar over het algemeen spreekt iedereen die je tegen komt heel verstaanbaar tot echt goed Engels. Dat maakt het toch even wat makkelijker :)

Lins_Vetra

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:03

Bosnie <3
Ben er vorig jaar geweest. In al deze plaatsjes. Je hebt een prachtige sfeer vastgelegd met deze foto's. Heel mooi :D

Overigens is het Servische gedeelte; republika srbska minstens zo mooi :D

_Danoontje_

Berichten: 635
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Hijum

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:20

Mooie foto's! Ik ga volgende week ook weer naar Bosnië :)

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 12:09

Wat bijzonder dat er toch nog redelijk veel mensen zijn geweest :D Ik ken niemand die er ooit is geweest, maar vind het heel leuk te lezen dat het voor veel mensen hier toch herkenbaar is :D

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:37

Ik ben er in 2000 geweest, maar dan als militair. Leuk om er weer eens foto's van te zien. Ik ben ook in Mostar geweest en in Medjugorje.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:50

Prachtige foto's <3 Heel de Balkan staat al langere tijd op mijn lijstje, maar zo te zien moet ik er toch echt snel eens heen!

Lins_Vetra

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:59

Doen fenrir! Mijn vriend nam me vorig jaar voor het eerst daar naartoe mee op vakantie, dit jaar zijn we weer gegaan, voor volgend jaar weet ik de bestemmingen ook al. :D Beviel echt super!