Pretparken & uitjes.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:37

Michelleex schreef:
Ik vraag me bij dit park nog steeds af hoe het kan, lees nauwlijks over drukte, stampen achtbanen de grond uit alsof het niks is.. hoe komen ze aan die centen.


Subsidies :)

Zal als ik thuis ben foto's plaatsen! Vandaag weer overal 0 min wachttijd :')

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 00:06

Ja maar vraag me toch af hoe het dan winstgevend kan zijn.

Maar goed, genoeg 'serieus', het lijkt me geweldig om er eens heen te gaan en we verwachten allemaal uitgebreid verslag van jouw tripje. :') :D

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:38

Ik ben inmiddels weer terug in Nederland! Helaas :+

Afbeelding
Maandag was onze eerste dag, van tevoren had ik 2-day tickets gekocht. Volgens de reviews heb je namelijk 2 dagen nodig om het hele park te doen. De weersvoorspelling was max 10 graden en wisselvallig, dus gewapend met een outdoor broek en waterdichte jas gingen wij het park in. Om daar tot de conclusie te komen dat het gewoonweg uitgestorven is rond deze tijd :') Werkelijk waar, het langste wat wij hebben moeten wachten is misschien 3 minuten omdat er net een groepje voor ons was. Sterker nog, de queue lines zijn dusdanig lang dat het instapstation van achtbanen gewoon 10 minuten lopen is... Ik wil oprecht niet weten hoe druk het hier kán zijn in hoogseizoen.

Bij binnenkomst ben je eerst enigszins overdonderd. Neem een park map mee, want het is erg onoverzichtelijk de eerste keer! Het is qua paden vergelijkbaar met Phantasialand maar dan onwijs groot. Reviews klagen vaak over de karige aankleding van het park en weinig 'natuur'. Maar mensen, het park is van 2014. Het bestaat pas zó kort. Daarbij vond ik de thematisering en aankleding juist super leuk gedaan! Het enige waar ik het mee eens ben, is dat sommige attracties nog weinig aankleding hebben. Maar dat neem ik ze absoluut niet kwalijk.

Er zijn circa 59 eet- en drinkgelegenheden in het park. Echter, deze zijn op rustige dagen lang niet allemaal open. Sterker nog, ik denk dat 2/3e gesloten was. Wat natuurlijk heel logisch is, want er liep nu al veel meer personeel rond dan bezoekers :+ Overigens is het een mega schoon park! Na elke regenbui kwamen uit alle kieren en gaten medewerkers naar buiten met zemen en trekkers om zitjes, prullenbakken en andere dingen schoon en droog te maken.

Ik had de truc van de meeste bezoekers al snel door, iedereen vliegt namelijk direct naar Hyperion bij opening omdat deze naast de entree ligt. Hoewel het dusdanig rustig was dat er alsnog geen wachttijd was, hebben wij elke keer de keuze gemaakt om naar de andere kant van het park te lopen en daar te beginnen. Hele goede keuze, want het is dan letterlijk uitgestorven daar! Overigens loop je er ongeveer 20 minuten over tot aan de andere kant, je moet onder de weg door om er te komen. Be prepared dus, goed zittende schoenen zijn echt een must.

In het park maak je gebruik van een super simpel en ideaal kluisjes systeem! Bij elke attractie staan kluisjes in de wachtrij, hiervoor moet je een bandje kopen. Ik geloof dat het iets van 10 zloty kost. Dat bandje is de hele dag in het hele park bruikbaar. Heel simpel: bandje scannen, er gaat een kluisje open, je stopt als je belangrijke dingen erin, kluisje dicht en gaan met die banaan. Als je uit de attractie komt, scan je je bandje weer en opent jouw klusje. Echt een fantastisch systeem! Werkt perfect.

Afbeelding
Deze vulkaan bijvoorbeeld is een aziatisch restaurantje! Super leuk gedaan, er komt zelfs rook uit soms.

Afbeelding
Onder de weg door richting Smoczy Grod en Aqualantis, de nieuwere gedeeltes van het park. Je komt ook langs Sweet Valley, het gedeelte wat eigenlijk dit jaar open zou gaan. Ik vermoed dat dit toch 2023 gaat worden aangezien ze nog druk bezig waren. De twee coasters die daarbij horen zien er echter wel uit alsof ze ready to go zijn. Op de achtergrond zie je de imposante Zadra, een RMC (wooden coaster, stalen track). Omdat letterlijk alles walk-on was, hebben we gekozen voor de vuurdoop en direct te beginnen met Zadra. Ik kan je verzekeren, daarna ben je echt goed wakker! Dit is echt een beest van een coaster, paasei! Airtime, near misses, stalls, voldoende inversies. Je krijgt het allemaal en dat met 121 km/h *\o/*

Afbeelding
De ingang van het 'dorpje' Smoczy Grod. Dit hebben ze echt heel sfeervol gemaakt! Zeker nu met Polish Autumn en Oktoberfest is de sfeer helemaal compleet. Ik heb de pompoenen niet geteld trouwens, maar volgens de audio in het park zijn het er 75.000 :')

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit Smoczy Grod loop je achterlangs door richting Aqualantis. Er is maar één weg in en uit, maar je ziet heel goed de intenties van het park.. Namelijk uitbreiden, uitbreiden, uitbreiden. Er is met de bouw van dit gedeelte al volledig rekening gehouden met de gedeeltes die ze nu aan het bouwen zijn en wat er nog moet komen. Als gamers waren wij erg onder de indruk van Aqualantis, het doet namelijk erg denken aan Bioshock qua sfeer. In Aqualantis vind je een pracht van een Vekoma baan, Abyssus. Een dubbele launch coaster met een pittig lange layout! Eerste indruk: comfortabel en soepel! De eerste launch is wat tam, maar de tweede is een prachtig stukje. Alle elementen en aankleding bij Abyssus kloppen gewoon.

Afbeelding
Mooi stukje decoratie in een wachtrij in Aqualantis, met Zadra op de achtergrond.

Afbeelding
Een koffietentje met lekkere snacks in Aqualantis, geheel volgens thema.

De laatst geopende attractie in het park is Wonder Wheel, een imposant reuzenrad van ruim 60 meter hoog. Omdat ik toch graag het park rustig van boven wilde bewonderen, hebben we een ritje gedaan. Dan realiseer je je pas hoe groot het al is en hoeveel ruimte ze nog hebben om uit te breiden.

Afbeelding
Helemaal voorin het park zie je Hyperion, de hoogste achtbaan van Polen. Dé achtbaan waarmee je geconfronteerd word als je het parkeerterrein op rijd.

Afbeelding
Mooi uitzicht op Abyssus op de achtergrond en het nog te openen Sweet Valley, met twee nieuwe Vekoma baantjes. Kijk ook even goed naar de werkzaamheden op de achtergrond en het (nu nog) mooie groene stuk weiland ;) Voor hoe lang nog? Ik weet dat Energylandia bezig is met een tilt coaster, dus ik durf erop te wedden dat we in 2024 nog meer uitbreiding gaan zien.

We werken van achter het park naar voren toe. Je word hier letterlijk doodgegooid met achtbanen. Keuze stress! Terug onder de brug door en het eerste waar je tegenaan loopt is Formula. Een launch coaster met een best aardige launch. Helaas wel een erg korte layout, maar toch een fijn soepel baantje!

We worden ook regelmatig geconfronteerd met een regenbui, maar dat levert wel leuke plaatjes op :))
Afbeelding

Omdat ik zo onder de indruk was van het park, heb ik eigenlijk niet erg veel foto's gemaakt. Jullie moeten het nu dus even doen met tekst :P Het park heeft naast ontelbaar veel achtbanen, ook pittig veel waterattracties! (Ik zie jullie al denken, 10 graden en waterattracties???). Héé, we maken maximaal gebruik van ons bezoek hier he! We begonnen met de river rapids attractie, al hadden we direct gespot dat maar 1 van de 4 watervallen aan stond. Geen enorm nat pak dus, hier en daar een splash maar toch een leuke ervaring! Deze baan gaat onder de Speed Water Coaster door, dus hop.. En door! Speed is de hoogste en snelste waterachtbaan van Polen (van Europa?) met een serieuze verticale lift gevolgd door een hele snelle drop en daarna een mooi soepel baantje. En dan de laatste splash het water in! Wederom geen onwijs nat pak, maar wel echt een serieus leuke attractie!

Verderop in het park staat nog een waterattractie met bootjes en twee leuke drops. Ook hier ga je geen heel nat pak halen (tenzij je op de verkeerde plek in de wachtrij staat want daar staan geen spatschermen). Nog iets verderop komen we een tweede river rapids tegen, maar dan een soort mini versie met 4 persoons ronde bootjes. Wij dacht dat dit de kinderversie zou zijn, maar dat moest natuurlijk uitgebreid getest worden. Dus hop, met 4 (volwassen) mensen in dat bootje! We hebben ons kapot gelachen, die bootjes draaien als een gek rond! Geen spectaculaire elementen maar toch een paar leuke mini drops en splashes.

Enerzijds blij en anderzijds teleurgesteld dat onze (waterdichte) kleding nog zo goed als droog waren, spotten we ineens een log flume! Nouja, een mini log flume. Uiteraard stappen we ook hier met zijn vieren in, het max aantal in het boomstammetje. Het paste écht net aan :') Na een korte lifthill krijg je een mini-drop, niet noemenswaardig dachten wij. Ware het niet dat wij ZOVEEL water schepten, dat we de volledige golf over ons heen kregen. Ik praat hier over een drop van misschien 1m50 hoog... _O- De rest van de rit hebben we met de slappe lach uitgezeten, uit angst voor de tweede (iets) hogere drop. Godzijdank was deze splash minder heftig. En net als in Phantasialand staan hier bij alle waterattracties infrarood/warme lucht cabines! Konden we toch nog even opdrogen :D

Afbeelding

Met allerlei gekke attracties vermaken wij ons wel! We pakken nog een tweetal Boomerang coasters mee, leuke dingen maar niet bijzonder. Verderop spotten we twee inverted coasters. Met de slechte ervaring van de Condor in Walibi in mijn hoofd, wil ik ze toch beiden een kans geven. Gelukkig maar, want toppertjes zijn het! Wellicht komt het door de restraints, Mayan maakt gebruik van een comfortabele elastische over the shoulder restraint (vest harness) en Dragon is een simpele lap bar.

Tip van Flip: sla de Viking crazy mouse coaster alsjeblieft over! Wat een dramatisch ding zeg. Een crazy mouse met oude hard over the shoulder restraints.. wie verzint dat???

Ik liet al iets vallen over Hyperion, een Intamin Mega Coaster. En mega is ie zeker.. Erg intimiderend met zijn 77 meter hoog. Maar we gaan voor de coaster credits, dus in we go! Je moet hier door een metaaldetector, dus zorg dat je alles in je kluisje hebt liggen want ze sturen je gewoon terug :+ Na een lange wandeling kom je aan bij het 'verdeelstation', frontrow heeft altijd een wachtrij, maar de andere rijen was walk-on. Dus hop, door de poortjes en instappen maar. Hyperion heeft ook enkel een lap bar en je hebt bizar veel ruimte voor je (bungelende beentjes). De ultieme experience dus!

Eerlijk is eerlijk, ik was zenuwachtig! Op het moment dat je die lifthill opgetakeld word besef je pas hoe hoog dit ding is. Zit je dan met je bungelende beentjes :') De drop is nog even dieper dan je denkt, want je gaat een tunneltje in onder de grond. Met 142 km/h vlieg je door de baan en over airtime hills. Hij is heftig, maar mist nog wel aankleding. Daarbij is het niet zo'n soepele baan als ik gewend ben van Intamin, er lijkt veel speling op de wielen te zitten waardoor hij best wel rammelt. Neemt niet weg dat het een beest van een ding is en absoluut de moeite waard!
Afbeelding

Enne... Zowel in Zadra als Hyperion moet je voorin een speciale bril op B-) Volgens mij mag het met mooi droog weer wel zonder, maar omdat het bij ons zo wisselvallig was, moest je toch een goede bril op. En terecht, want voorin met die snelheid voelt alsof je ogen eruit vliegen _O-

Ben ik nog iets vergeten? Ongetwijfeld :') Maar long story short: Het is de reis naar Polen ABSOLUUT waard! Holy moly. Wát een park en wat een ervaring. Vriendelijk personeel (al spreekt de helft enkel Pools maar he, je komt er wel uit :P ), schoon, netjes, alles klopt gewoon. Zodra ze weer nieuwe gebieden hebben geopend, ga ik zeker weer terug! En ondanks dat het overal 0 minuten was, vond ik 2 dagen wel echt nodig om optimaal te genieten. Met 1 iemand ben ik nog een dag 3 geweest, de anderen wilden graag iets van Polen zien (ik ben al in deze omgeving op vakantie geweest en mijn mede coasterfanaat ook). Wij hebben ons dus 2-3 dagen maximaal vermaakt, onwijs gelachen, nat geregend, opgedroogd in de zon, gegild, geschreeuwd en vooral een pleuris eind gelopen _O-

Edit: Bewijs B-) Met mijn nieuw gekochte Energylandia jas!
Afbeelding

colinneke

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Noord - Brabant

Re: Pretparken & uitjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:15

Het zou zo`n geweldig park voor mijn man zijn als achtbaanliefhebber. Helaas voor hem zijn er een aantal attracties waar hij niet in mag, hij is 2 m lang.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:04

De meeste rides zijn inderdaad max 1m95 maar ik vermoed dat 2m nog geaccepteerd wordt. De vraag is alleen of hij zijn benen erin kwijt kan. Zadra bijvoorbeeld heeft een lap bar met shin guards, dat kan problemen geven. Hyperion is enkel een lap bar

L_iek
Berichten: 9711
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:07

Ghostattack schreef:
De meeste rides zijn inderdaad max 1m95 maar ik vermoed dat 2m nog geaccepteerd wordt. De vraag is alleen of hij zijn benen erin kwijt kan. Zadra bijvoorbeeld heeft een lap bar met shin guards, dat kan problemen geven. Hyperion is enkel een lap bar


Mijn vriend is 1.92 en die zit heel beroerd in Untamed. Volgens mij is dat precies hetzelfde.

colinneke

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Noord - Brabant

Re: Pretparken & uitjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:43

Ligt eraan hoe streng ze controleren.
In Gardaland 30 min in de rij gestaan voor een achtbaan waar hij heel graag in wou.
Hij moest bij de meetlat dus hij sjoemelde al een beetje O:)
Maar helaas voor hem, werd zo eruit gekickt.
Dus nu zal hij het er al niet op wagen als hij ziet dat het maar tm 1.95 is.

Tis te begrijpen natuurlijk, veiligheid voorop.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:16

Untamed is ook een RMC net als Zadra, zelfde probleem dan inderdaad

Ik heb het probleem bijna andersom, dusdanig klein en smal dat restraints op het strakste moeten :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Pretparken & uitjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 23:06

Wow dank je voor het uitgebreide verslag! Ik wil erheen haha! Leuk om mijn man mee te verrassen.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:38

Leuk verslag! Ik vind dark rides ook vaak leuk, zijn die er ook?

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:21

moonsparkle schreef:
Leuk verslag! Ik vind dark rides ook vaak leuk, zijn die er ook?


Nope! Er is een Monster House, maar daar moet je alleen in gaan als je in een flauwe bui bent. Er zit geen muziek of geluid in die dark ride en geen animatronics. En het is alles behalve eng _O-

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Pretparken & uitjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 17:15

Bedankt voor je verslag, super leuk!

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:38

Graag gedaan :D Ik hoop dat ik mensen geïnspireerd heb om de reis naar Polen te maken, want het is het echt waard!

Ter illustratie: Wij waren in totaal zo'n €325 euro per persoon kwijt. Dat is inclusief hotel, ontbijt, entree en eten/drinken in het park. Wij waren er 5 dagen, waarvan 2 dagen heen/terugreis. Dus 3 volle dagen in Polen voor het park en eventuele andere bezienswaardigheden.

De volgende trip zijn we al aan het brainstormen! Het wordt misschien PortAventura in Spanje (plus Ferrari Land en Caribe uiteraard)

Edit: Benzinekosten niet meegerekend omdat wij leaseauto's met Europese tankpas rijden :+
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 24-09-22 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Pretparken & uitjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:40

Ik wil er zeker heen nu! Ga al plannen als verjaardagscadeau voor mijn man denk ik

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:46

Tip: vlakbij zit ook nog Legendia, dit park is buiten hoogseizoen enkel op vrijdag, zaterdag en zondag open. Wij wilden deze ook graag meepakken maar helaas gesloten! Dus als je naar Polen gaat voor Energylandia, check even of Legendia ook open is :))

Mocht je hele simpele entertainment zoeken in de vorm van carnival rides en animatronics, dan heb je op een paar minuten van Energylandia nog ZatorLand liggen.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:10

Ik ben een paar jaar terug naar port Aventura geweest en Ferrari park, wij waren er in september door de weeks en hoefde ook bijna nergens te wachten :D een paar keer achter elkaar in de Ferrari achtbaan voorin

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:16

Ghostattack schreef:
Graag gedaan :D Ik hoop dat ik mensen geïnspireerd heb om de reis naar Polen te maken, want het is het echt waard!

Ter illustratie: Wij waren in totaal zo'n €325 euro per persoon kwijt. Dat is inclusief hotel, ontbijt, entree en eten/drinken in het park. Wij waren er 5 dagen, waarvan 2 dagen heen/terugreis. Dus 3 volle dagen in Polen voor het park en eventuele andere bezienswaardigheden.

De volgende trip zijn we al aan het brainstormen! Het wordt misschien PortAventura in Spanje (plus Ferrari Land en Caribe uiteraard)

Edit: Benzinekosten niet meegerekend omdat wij leaseauto's met Europese tankpas rijden :+


Ok, ik ben om :D

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 19:51

Ben benieuwd naar de verslagen van de mensen die komende jaren naar Energylandia gaan :))

Ik heb een to do list gemaakt _O-
-PortAventura
-Parc Asterix
-Mirabilandia
-Gardaland
-Liseberg
-Grona Lund
-Europa Park
-Walibi België
-Djurs Sommerland
-Fårup
-Alton Towers
-Thorpe Park
-Blackpool Pleasure Beach
-Chessington
-Flamingo Land

En nog veel meer maar dan gaan we al meer richting Amerika :+

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Pretparken & uitjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:54

Gaaf verslag Ghostattack! En wat goedkoop, met hotel en eten erbij!

L_iek
Berichten: 9711
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:29

Ghostattack schreef:
Ben benieuwd naar de verslagen van de mensen die komende jaren naar Energylandia gaan :))

Ik heb een to do list gemaakt _O-
-PortAventura
-Parc Asterix
-Mirabilandia
-Gardaland
-Liseberg
-Grona Lund
-Europa Park
-Walibi België
-Djurs Sommerland
-Fårup
-Alton Towers
-Thorpe Park
-Blackpool Pleasure Beach
-Chessington
-Flamingo Land

En nog veel meer maar dan gaan we al meer richting Amerika :+


Amerika kan ik zeker aanraden!

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:32

Ja ik weet het, ben al naar Cedar Point geweest in 2018 :D

Maar financieel gezien blijf ik voorlopig even in Europa _O-

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Pretparken & uitjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:34

Leuk lijstje! Park Asterix wil ik niet heen omwille van de dolfijnen.

L_iek
Berichten: 9711
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:12

poes schreef:
Leuk lijstje! Park Asterix wil ik niet heen omwille van de dolfijnen.


Die zijn er niet meer!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:32

L_iek schreef:
poes schreef:
Leuk lijstje! Park Asterix wil ik niet heen omwille van de dolfijnen.


Die zijn er niet meer!


O! Super dank je voor de info!!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:29

Hi. Vraagje. Is hier iemand ooit in Pairi Daiza geweest en specifiek met Halloween? Wij wilde dit weekend gaan. Ik wil gewoon de dierentuin bekijken en niet constant op mijn hoede zijn of iemand mij laat schrikken :+
Verder zou dat heel druk zijn?

Weet iemand meer :D