Griekenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnelover

Berichten: 1535
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:00

turtlelito schreef:
Ik ben bezig met het plannen van onze zomervakantie (eind augustus, begin september, totaal zo'n 22 dagen) naar Griekenland.
Grove planning is nu: vliegen naar Athene, paar dagen Athene, auto huren en naar Delphi en Meteora, terug naar Athene en vanuit daar een aantal Cycladen aandoen. Voor de eilanden hebben we dus zo'n twee weken. We reizen graag langzaam, zijn geen strandaanbidders, wel groot fan van rondrit door natuurgebied, naar kloosters, leuke dorpjes/stadjes en lekker eten. Auto huren gaan we zeker doen.

Hebben jullie tips over eilanden die we zeker niet mogen overslaan omdat ze verrassend mooi zijn?


Leuke een rondreis in Griekenland. Erg mooie plekken die je wilt bekijken. Ik denk dat als je toch op de Peloponnesos bent Olympia zeker een bezoek waard is. Heb bijna 2 geleden een georganiseerde reis gemaakt daar en vond dit ook erg interessant. Athene is hotel Acropolis Hill een aanrader. Mooi alles op loop afstand. En voor €20,- heb je een kaart voor al het OV voor 4 dagen.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:35

Bonnelover schreef:
turtlelito schreef:
Ik ben bezig met het plannen van onze zomervakantie (eind augustus, begin september, totaal zo'n 22 dagen) naar Griekenland.
Grove planning is nu: vliegen naar Athene, paar dagen Athene, auto huren en naar Delphi en Meteora, terug naar Athene en vanuit daar een aantal Cycladen aandoen. Voor de eilanden hebben we dus zo'n twee weken. We reizen graag langzaam, zijn geen strandaanbidders, wel groot fan van rondrit door natuurgebied, naar kloosters, leuke dorpjes/stadjes en lekker eten. Auto huren gaan we zeker doen.

Hebben jullie tips over eilanden die we zeker niet mogen overslaan omdat ze verrassend mooi zijn?


Leuke een rondreis in Griekenland. Erg mooie plekken die je wilt bekijken. Ik denk dat als je toch op de Peloponnesos bent Olympia zeker een bezoek waard is. Heb bijna 2 geleden een georganiseerde reis gemaakt daar en vond dit ook erg interessant. Athene is hotel Acropolis Hill een aanrader. Mooi alles op loop afstand. En voor €20,- heb je een kaart voor al het OV voor 4 dagen.


Op de Peloponnesos komen we niet (tenminste zit op dit moment niet in de planning). Ik ken dat gedeelte goed vanuit mijn 'jongere jaren', heb jarenlang in de zomers als projectleider gewerkt voor een stichting die zich inzet voor het behoud van de zeeschildpad. Meeste jaren in de regio boven Kiparissia. Vanuit daar ook bv de Mani, maar ook Olympia en andere plaatsen in het binnenland bezocht. Zou graag nog eens terugkeren, maar dat lukt niet allemaal in 1 reis.....

Het hotel ga ik even bekijken. Het hotel waar ik vroeger verbleef als ik in Athene aankwam bestaat nog steeds, maar is (was toen ook) wel heel basic. Dus ik twijfel een beetje tussen nostalgie en comfort... :D

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 08:58

Mama3 schreef:
Iemand tips en trips voor Corfu in augustus met 3 tieners?

We zitten in Agios Markos, ik begreep dat het vrij afgelegen is en niet zo toeristisch.

Ik ben ook benieuwd hoe de voorzieningen zijn qua vervoer of dat we echt voor 2 weken een auto moeten huren.

In Rhodos en Zakynthos konden we prima met de bus of taxi het eiland verkennen, lukt dat ook op Corfu?

En wat is er allemaal te zien en te beleven?
Op Corfu zijn blauwe en groene bussen/buslijnen.
De blauwe (uit mijn hoofd) rijden in de omgeving van Corfu stad. Een soort stadsbus zeg maar. Omgeving ruim te interpreteren.
Ik zat nabij Ipsos en dat was het eindpunt van de stadsbus.
Was prima om zo een keer naar Corfu stad te gaan.
Was ook maar 2 euro ofzo voor een kaartje.

De groene buslijnen rijden buiten de stadsregio en zijn de langere routes. Sommige lijnen rijden alleen in het hoogseizoen. En goed opletten wanneer de laatste bus rijdt. Dat kan al vroeg zijn, rond 18 uur.

Suor

Berichten: 965
Geregistreerd: 14-06-06

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:32

@turtelito, wat gaaf dat je voor de karetta karetta stichting hebt gewerkt!

De regio rondom Kiparissia is echt
mijn favoriete plek in Griekenland en staat ook dit jaar weer op de planning.

Afgelopen jaar waren er echt veel nesten afgezet op het strand, een stuk meer dan de jaren ervoor.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:35

Suor, wat leuk dat je de omgeving kent! Kiparissia was voor ons echt 'de grote stad', het kamp zat net boven Kalo Nero, bij Vounaki. Daar was toen nog helemaal geen ontwikkeling, wij mochten een stukje bos naast het strand gebruiken om daar met eigen tenten te verblijven. Verder geen stromend water, stroom of iets dergelijks, dus het was echt 'back to basic'. Alles werkte met vrijwilligers die minimaal vier weken kwamen helpen. Achtergrond en motivatie verschilde nogal, dus het was soms echt uitdagend.

Ik heb hetzelfde (vrijwilligers)werk ook op Zakynthos en Kreta gedaan, maar het vasteland was echt mijn favoriet. Het afzetten gebeurt alleen als de nesten in 'gevarenzone' liggen. Dat kan per jaar nogal verschillen. Ook heb je 1 x in de (ongeveer) 4 jaar een piek in het aantal nesten, dus wellicht was vorig jaar zo'n topjaar.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:09

Een piek in schildpadnesten zou goed kunnen! Wij hebben nog nooit zoveel schildpadnesten gezien als vorig jaar op de stranden van Kommos, Kataliki, etc. (Zuid-Kreta).

We dachten dat ze veel meer vrijwilligers hadden dan andere jaren. Dat er daarom zoveel plekken waren afgezet :+

Suor

Berichten: 965
Geregistreerd: 14-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:12

Ah gaaf! En belangrijk werk!

Ik weet niet of het nog steeds dezelfde stiching is die in het gebied daar werkt, maar er lopen regelmatig vrijwilligers op het strand. Afgelopen zomer zat ik op de camping in Giannitsochori en daar stonden er een aantal op de camping. Daarvoor kampeerden we altijd in Tholo, maar de camping daar is helaas gesloten. In Kalo Nero zit een van mijn favoriete restaurants dus daar komen we altijd wel een aantal keer haha.

Interessant dat het eens in de vier jaar piekt. Wellicht dat er daar op het strand ook steeds meer wordt afgezet omdat het op het strand ook gewoon steeds drukker wordt. Vooral met Grieken wel hoor, maar zo'n verschil met een jaar of 15 geleden.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 00:58

WenK schreef:
xxxmh schreef:
Wat is een goede plek om te verblijven op zakynthos, ik weet niet of we een huurauto willen nemen. Zouden graag beetje rond een dorpje/stadje en dichtbij het strand. Willen een weekje heen en een paar dingen doen zoals met de boot naar dat wrak en naar dat schildpadden eiland. Gaan in juni weg. Iemand nog tips? Ook qua hotels, liefst met zwembad.


Qua uitstapjes; Nefis Travel

Qua verblijf, afhankelijk van wat je wensen zijn. Wij zaten fantastisch kleinschalig All In, Adults Only bij Castelli.


Ik ben een paar jaar terug ook op Zakynthos geweest met mijn dochter. We verbleven in Kalamaki, op advies van het reisbureau. En we hebben alle uitstapjes geboekt via Nefis travel. Nederlandstalig en top verzorgd.

Schildpaddeneiland is echt een aanrader. We hebben ook een dagje Kefalonia gedaan via Tui, was ook heel leuk.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:34

Ik ben heel |( |( want ik ben er net achter dat Tui niet meer op Skiathos vliegt.

Daar baal ik zo van want de laatste jaren vloog ik rechtstreeks naar Skiathos waar ik bijna elk jaar vrijwilligers werk doe.
Omdat ik daar een accomodatie heb had ik genoeg aan een los ticket. En TUI was ook makkelijk om adoptie katten mee te nemen.

Dat word nu een hele puzzel.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 20:40

Je kunt bij Sunweb ook losse tickets kopen dan vlieg je met Transavia. En anders toch met een tussenstop in Athene met Aegean.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:59

Waarom zou je Transavia tickets kopen bij Sunweb? Vraag ik me zo af :o

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 10:18

Omdat Transavia geen losse tickets verkoopt naar Skiathos. Maar ze er voor Sunweb wel op vliegen als charter.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:18

Dank je! Weer wat geleerd :)

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 07:35

Iemand ervaring met het eiland Samothraki? En hoe daar te komen?
Het is vliegen via Athene naar Alexandroupolis en dan met de ferry. Maar ik schrik van de vlucht prijs, 500€ ex bagage :wow: (daarvan kun je ook naar Amerika vliegen :') )

Suor

Berichten: 965
Geregistreerd: 14-06-06

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:09

En vliegen op Thessaloniki en dan met de bus naar Alexandroupoli?

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:23

Vliegen naar Thessaloniki en dan bijna 5 uur met de bus.
Is wel een lange reis.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:11

Heb je bij Kalamaki (Zakynthos) erg last van het vliegveld?

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:12

xxxmh schreef:
Heb je bij Kalamaki (Zakynthos) erg last van het vliegveld?


Nee, vind ik niet.
Je ziet ze vooral laag overvliegen.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 14:22

Nee, ik had er ook geen last van. Wel leuk uitzicht vanaf het appartement op de landingsbaan.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:23

ohh prima, woon zelf 15 km van schiphol vandaan dus ben het geluid wel gewend en dat ze laag vliegen haha

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:37

Iemand nog tips voor fijne accommodaties in of rond kalamaki?

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:51

xxxmh schreef:
Iemand nog tips voor fijne accommodaties in of rond kalamaki?


Nee ik heb in Laganas en Tsilivi gezeten.
Alleen door Kalamaki heen gereden en over het strand gewandeld.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:21


_Mel

Berichten: 4039
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:24

xxxmh schreef:
Iemand nog tips voor fijne accommodaties in of rond kalamaki?


Wat zoeken jullie precies, wat zijn jullie eisen?

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:49

_Mel schreef:
xxxmh schreef:
Iemand nog tips voor fijne accommodaties in of rond kalamaki?


Wat zoeken jullie precies, wat zijn jullie eisen?


Ontbijt, zwembad, netjes, hoeft niet persee all inclusive te zijn en mega groot