Emigreren naar beieren duitsland!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:36


Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:37

GEZ is ook een leuke ( kijk en luistergeld) , 57 Euro per kwartaal .
En er word gecontroleerd als je niet betaald .

sneeuwkapje
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 23:44

Valt me op dat bijna alle advertenties van een huurwoning via de makelaar gaat.

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:47

Ligt eraan waar je kijkt. Er zijn ook veel particulieren die hun woningen op een andere manier aanbieden. Via de krant of particulier georiënteerde sites.

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:14

Let op, voor alles wat je via makelaars huuert, betaal je n provisie. .. probeer het maar op Quoka.de ( de duitse versie van mp) daar zitten veelal prive mensen tussen en je kan er ook n advertentie plaatsen.
Zo of zo zou ik maar n weekje uittrekken en de plaatsen bezoeken. Onder de week kun je op iedere "amt" terecht, zoals gemeente , abeitsamt enz... dan kun je alle info uit eerste hand krijgen en vandaar verder plannen:-)

sneeuwkapje
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 23:13

Ja dat is denk ik nu ook mijn plan. Om heel veel open sollicitaties te versturen, op woningen te reageren, en advertenties te plaatsen. En dan een paar dagen ernaartoe te gaan om woning te regelen en sollicitatiegesprekken te houden.

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:52

Ik heb een tijdje in Oostenrijk gewoond en gewerkt (Salzburgerland). Mijn baas daar had een personeelswoning tot zijn beschikking voor ons. Ik denk dat als je die mogelijkheid hebt, het het makkelijkste is als je kijkt of je voor dit winterseizoen (of het seizoen volgend jaar) nog werk kunt vinden. Voor de winter wordt er meestal meer personeel gezocht. Wellicht dat je dan ook woonruimte krijgt. Met huisdieren is dit wat lastiger. Eventueel een optie om ze tijdelijk in Nederland ergens onder te kunnen brengen? Tijdens een seizoen kun je er achter komen of dit echt is wat je wil en heb je ook de mogelijkheid om in die tijd rond te kijken voor een vaste baan en een (andere) woning.

Vorig jaar april ben ik in mijn eentje naar Duitsland verhuisd, in het Moezelgebied. Het hebben van een rijbewijs heeft zeker zo zijn voordelen. In Oostenrijk heb ik het niet nodig gehad, maar hier zeker wel. Wat huur betreft; je hebt warme en koude huur. De warme huur is de koude huur inclusief de Nebenkosten. Nu meen ik alleen van een collega gehoord te hebben dat ze boven op de warme huur ook nog apart voor elektriciteit betaalt. En dan natuurlijk ook nog kosten voor televisie- en/of internetaansluiting. Een bokker noemde ook al de Rundfunkbeitrag (kijk- en luistergeld), wat bij mij ca. 54 euro per kwartaal bedraagt.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:01

Emma_s_girl schreef:
In Beieren betaal je 8% van je loonbelasting nog eens aan de kerk. Wordt via je salaris ingehouden.

http://duitslandnieuws.nl/archief/2013/ ... hensteuer/


Dat is in heel Duitsland. Daar kun je, je bij aanmelding in de gemeente voor afmelden. Dit kost natuurlijk ook weer geld, maar dan bespaar je wel behoorlijk geld per maand.

Heb je, je ook al eens verdiept in de cultuur/mentaliteit van de Beieren. Dat zijn namelijk behoorlijk hechte gemeenschappen, waar je niet zo heel snel in komt als buitenlander, of als Duitser zelfs niet eens.
Daarnaast staat traditie en geloof vrij hoog in het vaandel.

Wat betreft de huurwoningen.
Je hebt kaltmiete, dat is de kale huur zeg maar.
Dan heb je nebenkosten, dat is (meestal) verwarming, water, etc.
Let wel: meestal moet je ook nog extra electriciteit afsluiten, dat komt er nog extra op.
Kaution: dat is de borgsom (meestal 2-3 maanden)

Wanneer het over een makelaar gaat dan betaal je nog (ik geloof) 1,9 maand kale huur extra als eenmalige bemiddelingskosten aan de makelaar. Ik zou woningen zoeken die Provisionsfrei zijn, dan betaal je dit namelijk niet.

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:09

Kirchensteuer betaal je idd. in heel Duitsland, maar het percentage is niet overal hetzelfde volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Emma_s_girl op 12-11-13 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:12

jup is overal hetzelfde. Is een algemeen 'gesetz', en geen bundesland afhankelijke.
Het afmeldbedrag mogelijk gemeenten wel zelf invullen.

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:20

Gewoon aangeven dat je geen geloof hebt, dan krijg je ook niet met die steuer te maken :)

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:24

Die Kirchensteuer wird als Zuschlag zur Einkommensteuer, Lohnsteuer und > Abgeltungsteuer
(seit 1.Januar 2009) erhoben. Die Höhe dieser Zuschlagsteuer wird durch Kirchensteuerbeschlüsse der
steuerberechtigten Religionsgesellschaften festgelegt und beträgt je nach Bundesland 8 oder 9 Prozent.

Bron: http://www.bundesfinanzministerium.de/C ... onFile&v=3

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:09

Is het al gelukt om een baan en woonruimte te vinden, sneeuwkapje?