Oeganda 2013 Green Experience

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan_v_h

Berichten: 784
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Oeganda 2013 Green Experience

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 09:12

Omdat ik nog iedere dag terug droom naar de 3 geweldige weken in februari-maart 2013 in Oeganda wil ik ze toch eigenlijk wel op bokt zetten.

Van 16 februari tot 10 maart ben ik met een groep van 16 studenten en 5 man begeleiding met de Green Experience naar Oeganda gegaan.

Wat houdt Green Experience nou in?
Green Experience is actief in 4 landen, Oeganda, Thailand, Kameroen en komend schooljaar voor het eerst in Nepal.
In Oeganda werkt Green Experiene nauw samen met het Jane Goodall Institute. Een stichting die opkomt voor de primaten. Ook wordt er samen gewerkt met Stichting Kinderen voor Uganda. Green Experience houdt zich dus vooral bezig met natuurbehoud (voor de apen, klimaat en jungle behouden). Ook is er voorlichting gegeven op een school in Kibinge van 900 weeskinderen over hoe natuurbehoud wel niet belangrijk is voor hun, maar ook voor de rest van de wereld. Green Experince vindt Internationale samenwerking het allerbelangrijkste, en ik ben er achter gekomen dat dat ook echt zo is!
Om alles op te schrijven wat we gedaan hebben, wordt het een erg lang verhaal. :o
Ik heb het super naar mijn zin gehad, maar dat zal ook wel va de foto's afstralen!
Kijk en geniet van het prachtige Oeganda!

Afbeelding
1. Hier word de boombast van de boom gehaald. Na een proces van ongeveer 2 dagen heb je een soort juten over. Erg sterk materiaal. Nadeel is dat het maar van 1 soort boom kan worden gehaald, de Matuba Tree.

Afbeelding
2. Welkoms feest bij aankomst bij de basisschool van 900 weeskinderen. Hier hebben we verschillende projecten opgestart, zoals een bouw van een nieuwe schommel. Dit hebben we samen gedaan met de kinderen zodat ze zelf ook een schommel kunnen bouwen, aanleg van een moestuin, aanleg van een water beregenigssysteem, naai atelier zodat de kinderen ook kunnen leren naaien en Ollah potten maken. Ik ben zelf bezig geweest met de bouw van de schommel.

Afbeelding
3. Bouw van de schommel (ik ben degene met de koeienpet op)

Afbeelding
4. Dit is hem geworden. De nederlandse en Oegandese vlag erop geschilderd.

Afbeelding
5. Op dit moment waren we bij Kalinzu Forest, een grote jungle. Hier had een andere student een soort verhaal in het engels bedacht over dat een spin al zijn vriendjes verloor door het omkappen van bomen. Het was erg leuk om naar te luisteren. Hier hadden we een schoolklas meegenomen voor het verhaal. Na het verhaal kwamen er ook allemaal spellen dat ook weer over ntuurbehoud ging. Maar ook over samenwerking, want sommige spellen konden alleen gespeeld worden door samenwerking met elkaar.

Afbeelding
6. Hier waren we bij het Jane Goodall Institute. Hier luisterde we naar een presentatie over hoe hun te werk gaan. Voor een aantal studenten was dit het meest intressante onderdeel omdat ze hier het eindexamenproject op deden en dus op afstudeerde.

Afbeelding
7. De gehandicapten school in Kampala. Hier is nog geen project actief maar dat willen ze komend jaar wel gaan doen.

Afbeelding
8. Zo ziet het dagelijks leven van kinderen in Oeganda eruit. Kinderen zorgen voor kinderen..

Afbeelding
9. Ook werden er, voor Oegandese begrippen, hele feestmalen bereid voor ons. Dit was op de basisschool in Kibinge.

Afbeelding
10. De evenaar zijn we ook over gegaan.

Afbeelding
11. Omdat ik zelf de opleiding Varkenshouderij doe wilde ik graag ook is zien hoe in Oeganda de varkens gehouden worden. Dit waren houten schuurtjes met hokken erin en zag er ongeveer zo uit. Als ik volgend jaar misschien terug ga wil ik hier een project op starten.

Afbeelding
12. Ook hebben we bomen geplant. Dit werd op een zeer bijzondere wijze gedaan, maar voel me er nog steeds goed bij dat ik het gedaan heb! Dit waren de bomen waar je ook boombast van af kan halen over een aantal jaar.

Afbeelding
13. Ook meegelopen met kinderen om drinkwater te halen. Over de kleur hoef ik niets te zeggen... Helaas kan de geur niet door de computer gaan maar kan zeggen dat het enorm stonk. Vreselijk om te zien dat ze hier van dronken..

Afbeelding
14. Een safari kon niet ontbreken in de reis door Oeganda. De safari is gemaakt in het Queen Elisabeth Park. Hier worden dagelijks een aantal voetbal velden van afgebrand. Heel dit gebied staat dus op knappen en kan dus over een aantal jaar helemaal weg zijn..

Afbeelding
Als laatste een foto op de gehandicapten school met mij en een aantal kinderen. Het doet me herinneren aan een geweldige tijd, dat Oegandesen harstikke lieve, open, hartelijke mensen zijn. Ik heb me altijd welkom gevoeld. Ik heb nog heimwee aan Oeganda. -O-

We hebben nog veel meer gedaan. Wie nog meer foto's wilt zien kan me even een berichtje sturen op mijn facebook staan er namelijk nog veel meer!

sloffiee

Berichten: 2305
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Oeganda 2013 Green Experience

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:41

Wat gaaf !!! ziet er uit als een hele ervaring.. veel succes nog met je studi etc
het lijkt mij ook gaaf om een keer met zo`n project mee te gaan

Suzan_v_h

Berichten: 784
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Oeganda 2013 Green Experience

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 16:42

Dankje, het was ook harstikke gaaf. Echt een levenservaring!