Zuid Afrika

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:50

GWR schreef:
Queelens schreef:
Ook zelf met een auto inderdaad. Wij gaan wel door het binnenland. Kaapstad, tuin route, addo, drakensbergen, st lucia, swazi, paar plekken bij het krugerpark en panorama route :j
Hebben wel tussen port elizabeth en durban een binnenlandse vlucht.

Die wildcard ga ik ook eens googlen. Als addo en kruger daar al onder vallen


Oh dat is beetje de Kras Highlights ZA route? Wel zelf samengesteld? Zoiets hadden wij eerst ook maar heb het later aangepast en helemaal met auto.


Geen idee wat de highlights zijn van Kras. Hebben het zelf uitgezocht :)

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:10

Queelens schreef:
Geen idee wat de highlights zijn van Kras. Hebben het zelf uitgezocht :)


Deze is dat, heeft ook de vlucht erin;
https://www.kras.nl/vakantie/zuid-afrik ... uth-africa

Hebben wij eerst naar gekeken, maar kon niets aan aangepast/verlengd worden dus toen ook maar helemaal zelf gedaan.. Ben je toch wat flexibeler, en uiteindelijk waren we zelfs nog wat voordeliger uit volgens mij. (tickets met name gunstig geboekt)
Oktober duurt alleen nog zo lang :o

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 11:17

Daarom ga ik morgen als tussendoortje naar Griekenland :D
onze reis bevat indd het een en ander van kras. Gaan een aantal dingen doen/bezoeken die daar niet inzitten en sommige plekken slaan we over omdat wij op sommige stukken wat langer wilden zitten. Anders ben je alleen maar auto aan het rijden.

En indd alsnog iets goedkoper uit. Oa door de vlucht. Vliegen met de A380 van emirates. Vind ik chiller dan klm :+ wel een tussenstop in dubai dan.

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 11:46

Queelens schreef:
En indd alsnog iets goedkoper uit. Oa door de vlucht. Vliegen met de A380 van emirates. Vind ik chiller dan klm :+ wel een tussenstop in dubai dan.


Oh lekker, veel plezier in Griekenland! :D

Wij hebben dezelfde, ook Emirates A380 en stop in Dubai haha, ben benieuwd wat er dan chiller is dan KLM? :)

manzano

Berichten: 23996
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 12:18

Vond de Emirates vlucht via Dubai echt vreselijk. Dat hebben we de eerste keer gedaan.
Andere 2 keren met Kenya Airways vanaf Brussel. Retour voor 450,-

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:20

Ik vloog direct AMS - CPT maar zou het eigenlijk niet aanraden. 11.5 uur vliegen is gewoon echt ontzettend lang en ik kon op een gegeven moment echt niet meer comfortabel zitten, mijn hele lichaam deed pijn. Kon mezelf echt wel voor m'n kop slaan dat ik niet gewoon de goedkopere optie had geboekt met overstap in Egypte, dan kan je tenminste ff 2.5 uur je benen strekken en een beetje rondlopen voordat je aan het tweede deel begint. Ik vloog terug door de nacht, ben een slechte slaper dus had zelfs slaappillen ingenomen, maar heb alsnog niet kunnen slapen. Alleen maar de hele nacht liggen vloeken en op een gegeven moment bijna in tranen uitgebarsten omdat ik zo ongelofelijk veel last van mijn (slechte) rug had. En dit was met een upgrade naar Economy Comfort :=

Reizen die hier voorbij komen klinken goed! Ik ben erg jaloers, ben stiekem alweer aan het plannen om terug te gaan :+ Zal wel 2020 worden, volgend jaar eerst Cuba als we dat überhaupt al kunnen betalen tegen die tijd.

Wat betreft nare ervaringen in het land/de ervaring van Valerie, natuurlijk is het een tot op het bot verdeeld land. Dat is ook niet meer dan begrijpelijk. Ik vind het persoonlijk enorm lastig om af te gaan op de ervaring van witte mensen in Zuid Afrika, juist omdat ze vanuit een extreem bevoorrechte positie komen en elke vorm van gelijkheid heel erg hard zien als achtergesteld worden, terwijl dat niet zo werkt. Ik liep daar ook op de universiteit flink tegenaan, er werd aan alle kanten geklaagd over 'reverse racism' maar het racisme van het daadwerkelijke instituut werd echt nooit besproken door diezelfde groep.

manzano

Berichten: 23996
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 20:09

Dubai - Kaapstad is ook 10 uur vliegen dus dan is het me al die extra tijd niet waard.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:34

Ooooo ik betaal liever meer voor een rechtstreekse vlucht. Even een paar uur bikkelen, alle nieuwe films kijken en dan ben je er al. Zoveel mogelijk rechtstreeks en het liefst vanuit Amsterdam.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:51

Voor mij ook rechtstreeks als er rechtstreeks te vliegen is en het liefst met klm. Altijd handig met de miles en af en toe een gratis vlucht.
Moet ik zeggen dat ik wel een hele makkelijke slaper ben in het vliegtuig, soms merk ik het opstijgen niet eens met de late klm vlucht vanuit Johannesburg :o
Koptelefoon op met muziek en :z

Een paar foto's van m'n laatste tripje naar Kruger.
Weer heel veel leeuwen gezien waarvan 3 keer aan het jagen en ook luipaarden. Geen cheetah's deze keer maar dat hoop ik in september in Kgalagadi goed te maken.

Afbeelding
Satara, S100 en niet wetende dat er om de hoek 11 leeuwen wachten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:04

Prachtig Marije!

Ik weet niet wat het is met die directe vlucht.. Ik kon gewoon echt niet slapen, zat een vent naast me die heel breed zat en ik kon mijn voeten niet een beetje omhoog doen waardoor ik niet kon 'liggen'. Raakte echt gefrustreerd op een gegeven moment :))

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:10

Ik slaap overal wel, auto, boot vliegtuig... Als het maar een beetje hobbelt en een monotoon geluid heeft, dan heb ik zelfs overdag in een klein toestel waar je alleen rechtop kan zitten al grote moeite om m'n ogen open te houden :o
Ook zo gezellig als je met iemand vliegt die je al tijden niet hebt gezien en je eigenlijk bij wil kletsen :')

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:14

Haha nee dat heb ik sowieso al niet. Ik kan ook alleen slapen in auto's als ik echt heel erg moe ben en op een boot alleen als ik een plek heb om echt te liggen ipv onderuit te zakken. Ik kan pas echt slapen als ik mijn benen ook omhoog kan doen en denk dat het daar een beetje aan ligt. Moet ook zeggen dat ik echt constant in mijn zij werd geprikt door de man naast me die behoorlijk breed zat en dat we erg veel turbulentie hadden, dat hielp ook niet.

manzano

Berichten: 23996
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 22:30

MarijeR schreef:
Ik slaap overal wel, auto, boot vliegtuig... Als het maar een beetje hobbelt en een monotoon geluid heeft, dan heb ik zelfs overdag in een klein toestel waar je alleen rechtop kan zitten al grote moeite om m'n ogen open te houden :o
Ook zo gezellig als je met iemand vliegt die je al tijden niet hebt gezien en je eigenlijk bij wil kletsen :')

Zoooo herkenbaar hahaha.

Nyaleti

Berichten: 6310
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:40

Een rechtstreekse vlucht lijkt mij ook iets te lang. Ik had vorig jaar een tussenstop in Turkije (niet aan te raden) dus 3 en 6/ 7 uur en dat was eigenlijk ideaal. Heb je een stinkende buurman, dan heb je er minder lang last van. Scheelde voor mij heel erg veel dat ik een leeg vliegtuig had dus kon languit op de middelste rij gaan liggen! Dan kan ik nog niet echt in slaap vallen want ik heb altijd het idee dat mensen me heel erg aanstaren :+

Marije wat een prachtige foto's <3 jij bent ook fotograaf (oid) van beroep toch?

Ik hoop half september te kunnen vertrekken voor een onbepaalde tijd. In m'n hoofd is mijn reis al uitgestippeld maar krijg amper reacties terug van Workaway hosts dus het schiet niet echt op helaas.

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:18

Misschien zeg ik nu iets heel stoms maar heb je al uitgezocht hoe dat met je visum gaat? Voor onbepaalde tijd is volgens mij heel ongebruikelijk en ik durf zelfs bijna wel te zeggen onmogelijk. Je kan op een toeristenvisum gaan, die is 3 maanden geldig en die kan je volgens mij in Pretoria en Kaapstad laten verlengen tot 6 maanden, of je moet aantonen dat je vrijwilligerswerk gaat doen bij een specifieke organisatie en daar ook je terugvlucht etc op baseren.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:28

Ik kan ook amper zittend slapen. Behalve die keer dat een Peruviaanse dame anderhalf uur lang haar ‘professionele’ iPhone 5 foto’s van haar miljoen neefjes en nichtjes en tantes en ooms en zussen en weet ik het wat ging tonen. Toen heb ik door turbulentie van de twee orkanen hun zijkanten gewoon 8u geslapen := mijn brein had er echt genoeg van die keer :D mMaar meestal slaap ik max. Een uurtje tenzij ik kan liggen over 3 zitjes heen. Dat kon op de terugvluchten gelukkig. Wij hadden 3 vluchten met ethiopean. Altijd een avontuur om wat te drinken te bestellen in die bar in addis ababa :roll: :D sowieso een heel erg slechte luchthaven.

Mijn man valt al in slaap als je de motor aanzet :+ liefst in standje ‘lijkt dood’.

Marije: pff en wij maar 1 leeuw en geen luipaard. Ma goed wel deze jongens:
Afbeelding

Ik twijfel. Of ik ga dit jaar nog naar Brazilië of volgend jaar. Sowieso lijkt een 10 dagen ZA mij wel leuk dit najaar of begin volgend jaar maar dan moet ik wel alleen. Nog even kijken dus.

manzano

Berichten: 23996
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 00:07

Luchthaven van Nairobi is ook echt verschrikkelijk.

Voor mijn benen is vliegen sowieso afschuwelijk. Of ik nou 3 uur vlieg of 10 uur maakt dan niet uit. Duurt daarna ook paar dagen voor het wegtrekt, dus een tussenstop maakt het niet beter. Neem de tussenstops puur vanwege de prijs. Maar Dubai is me echt te ver om, dat doe ik nooit meer.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 00:38

Casperzazoe, dank je! En helaas is de fotografie puur hobby voor mij. Wel eentje die flink uit de hand loopt op het moment :))

Poes, sommige vluchten spreek ik spontaan geen woord Engels en gaat de koptelefoon op tot na de landing :+
En cheetah's zien is best bijzonder hoor! Zeker in Kruger.
Maar voor leeuwen in Kruger weet ik wel een aantal plekken waar de kans echt heel groot is om ze te zien.

Manzano, wel eens steunkousen geprobeerd? Ik kreeg die tip nadat ik aan een been was geopereerd en vlak daarna moest vliegen en ik moet zeggen dat het voor lange vluchten wel fijn is. Mijn benen doen het toch al niet helemaal zoals het hoort en vliegen helpt er ook niet aan mee...

Voor eind van het jaar was ik ook aan het kijken voor nog een tripje ZA maar ik ga het qua dagen niet rond krijgen in december en ook de oppas (oom en tante) is door gezondheid even twijfelachtig dus ik denk dat ik het doorschuif en dan er voor in de plaats in november een weekje Schotland doe. Dan past m'n vader thuis op de paarden en heb ik ook iets meer ruimte in de agenda.
Misschien dat ik dan in maart ga, ook ivm een groot familiefeest daar.
Maar moet even kijken hoe de planning loopt want vanaf feb tot september heb ik dan iedere maand een reis gepland. Zoals ik al zei, het loopt uit de hand... :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 00:46

Welke baan die jij ook alweer? :D

Ik heb de tips uit dit topic nauw gevolgd en ook veel opgezocht. Maar werkelijk niemand zag leeuwen toen we er waren.

Overigens ging dat leuke gesprekje niet in het Engels :+ zij vroeg of ik Spaans sprak dus ik vrolijk ‘nee’. Dat vond ze niet kunnen. En toen wou ik even aardig doen en vroeg ik: English? :)
No.
French?
No.
Dutch?
No.
Deutsch?
No.
Italiano?

Ze woonde in Italië. En sprak nog gebrekkiger Italiaans dan mij ^)

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:45

Wat een prachtige foto's Marije <3 <3

Och dat klinkt echt als een nare vlucht Emma.. :7 Heb zoiets vorig jaar ook gehad vanuit Washington DC, een nachtvlucht waarbij een hele brede en niet zo fris ruikende man de hele tijd tegen me aan lag :+

Voor ons is het nog minder dan een week! *\o/* We hebben ook een tussenstop, eerst nachtvlucht van Amsterdam naar Abu Dhabi, 3,5 uur de benen strekken en dan door naar Johannesburg.

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:15

MarijeR schreef:
Ik slaap overal wel, auto, boot vliegtuig... Als het maar een beetje hobbelt en een monotoon geluid heeft, dan heb ik zelfs overdag in een klein toestel waar je alleen rechtop kan zitten al grote moeite om m'n ogen open te houden :o
Ook zo gezellig als je met iemand vliegt die je al tijden niet hebt gezien en je eigenlijk bij wil kletsen :')


+1. Professioneel slaapster hier. Ik kan als ik wil zelfs door lichte turbelentie heen slapen :+

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:28

Queelens, turbulentie is juist zo lekker om mee in slaap te vallen :D
Oke, 1x niet... Toen vloog ik business class terug en lag heerlijk met de stoel helemaal plat te slapen en gelukkig wel m'n riem om want boven Congo met de gebruikelijke buien werd ik wakker toen ik in m'n riem hing, helemaal los van m'n stoel. Duurde ff en toen boem weer terug op de stoel. Even schudden en weer verder slapen... :z

Poes, waar in Kruger was je?
Ten zuiden van Olifants is het bijna onmogelijk om een dag te rijden en geen leeuwen te zien. Boven Mopani kan het lastig zijn.
Luipaard is soms ook lastig. Afgelopen november 17 dagen rondgereden en geen een gezien en nu 2 in een week. Moet ik zeggen dat ik vorige keer wel voornamelijk in het noorden zat en daar zitten wat minder katten.
Maar daardoor ook veeeel minder mensen :D

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:33

Haha precies dat. Lekker een beetje schudden slaapt prima :D
Maar als je in een vrije val terecht komt word ik inderdaad wel wakker van.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:39

We zijn binnen gegaan aan malelane. Daar de luipaard gemist. Maar wel een leeuw gezien. Geslapen in skukuza en dag erna Satara. Oroen eruit. 3 dagen rondgereden, alle leeuwenroutes volgens internet maar helaas. Wel een impala in een boom van een luipaard. Maar luipaard liet zich ook niet meer zien :=

manzano

Berichten: 23996
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 23:16

Ik heb in Kruger ook geen luipaard gezien en in de 4weken Game reserve vorig jaar 1tje voor wel 4 seconden haha


En in die paar seconden zat m'n lensdop nog op de lens..... Aaaaargh!! Hij kwam prachtig recht op ons af de bosjes uit.