[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jokari

Berichten: 8772
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 15:02

Stuur maar door naar België, ik heb een bloedhekel aan deze gortdroge hitte.

Geen schade verder ?

JudithO

Berichten: 7091
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 15:23

Geen schade gelukkig nee! De hagelstenen waren ongeveer 1-2 cm groot. Groot zat maar niet zo groot dat er dingen van kapot gaan.

Monique, het filter is gelukkig wel uit te spoelen, maar wij hebben er 2 in roulering zodat 1 goed schoongemaakt kan worden zonder dat het water er echt lang af moet.

palousa_boy

Berichten: 10429
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 15:58

Een beetje water vinden wij ook wel fijn maar die hoosbuien en harde wind is minder goed voor het "hooi to be" en het graan. Hele stukken graan liggen plat.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:10

Jemig. Dat zijn ruim 3 emmers per m2. Ik geloof dat bij mij nog steeds geen drup is gevallen. En het zou bet natste stuk zijn van de regio met meer neerslag dan in nl. Maar de laatste regen was geloof ik eind april

JudithO

Berichten: 7091
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 20:31

Hier inmiddels ook heel veel plat en kapot in de tuin. We hebben al 2 weken dit weer he, 's ochtends mooi en 20 graden, dan ergens in de middag slaat het om en krijgen we onweer en hagel, als je geluk hebt alleen maar regen. Maar de bui van vanmiddag was echt wel de zwaarste tot nu toe met bijna een half uur lang een enorme lading hagelstenen van 1-2 cm. Ik ben bang dat ik nu een heel aantal jonge plantjes in de tuin kwijt ben. En een aantal aardappel- en erwtenplanten zijn gewoon afgebroken. Alles wat blad heeft, heeft nu blaadjes met gaatjes. Dat rijmt ;) Maar hoeveel gaatjes die blaadjes kunnen hebben voor een plant om te blijven leven, daar zit natuurlijk wel een limiet aan. Zeker met de zaailingen.

palousa, niet zo mooi van dat graan en het hooi-to-be. Hopelijk is niet alles verloren en krijgen jullie uiteindelijk toch nog een goede oogst.

Monique1963

Berichten: 8707
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:18

Zonde, doet zeer. Bij mij was het andersom, de planten verschroeien door de hitte als ik er geen plu boven zet. Alle courgette-achtigen, dus ook meloen, pompoet etc daarvan hangen in de middag de bladen zielig als dichtgeklapte pluutjes. Regenbuitje, en ze staan weer recht, maar het is lastig managen. Sla schiet al door. Tomaten doen het nog wel het best.

JudithO

Berichten: 7091
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 22:01

Hier nog niks uit de tuin gehaald, zelfs nog geen radijsje of blaadje sla. De eerst geplante sla is niet opgekomen. De nieuw gezaaide sla wel net als de rucola. Maar de rucola heeft nu dus ook gaatjes. En de radijsjes zijn bijna goed, als ze het nog maar af kunnen maken met de gaatjes. Ik zal wel even weer een rondje foto's maken morgen.

Mer1980

Berichten: 18915
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:52

Oef ik zou nu in NL al blij zijn met een hagelbui, hier is alles bruin aan het worden na deze extreme hoeveelheid regen....

JudithO

Berichten: 7091
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 18:31

Bizar, dat verschil!

Nog even een paar plaatjes van de schade.
Afbeelding
Basilicum

Afbeelding
Bonen

Afbeelding
Koolplantjes

De tuin in zijn geheel is wel mooi groen
Afbeelding

En staat onder strak toezicht van het drietal, want er groeien ook worteltjes :j
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb echt teveel gras :')
Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8707
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:37

gaatjes in de koolplantjes lijken me niet van hagel toch, maar van knaagbeestjes? En mijn basilicum zag er zo ook uit een paar weken geleden. Ik had naaktslakjes. Dat ontdekte ik op een avond. Overdag zie je ze niet. Ik heb dus op een avond de basilicum helemaal leeggeplukt van slakjes en erna zout omheen gestrooid, nu is het beschermd. En binnen een week is het opgefleurd.

JudithO

Berichten: 7091
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 18:51

Die gaatjes in de koolplantjes zijn echt van de hagel. Er liggen ook allemaal stukjes blad onder, op de foto niet te zien. Echt recht afgescheurd door de klappen van de hagelstenen, helaas.

De basilicum en de bonen gaan het wel redden, die zijn groot en sterk :j
De kolen verwacht ik niet, die zijn er echt heel slecht aan toe. Maar goed, we gaan het wel zien.

Monique1963

Berichten: 8707
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:05

Maar je koolplantjes zijn nog in hun schutblaadjes, dus de gaatjes die we zien op de foto zijn een paar mm, en de hagel die je beschreef was heel veel groter zei je. Dat is voor mij geen 1+1=2. Ook de gaatjes in de div planten zijn totaal anders, dat lijkt me niet logisch dat het van de hagel is. Misschien een toevallige samenloop van omstandigheden. Ik zou voor je kool aan aardvlooien denken, die maken precies dezelfde schade. Als je ervan uitgaat dat het de hagel is, en je daarbij neerlegt, loop je misschien de kans mis ongedierte te onderscheppen.

JudithO

Berichten: 7091
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 19:41

De gaatjes in de kolen zijn van een eerdere hagelbui met normaal formaat hagelstenen. Deze bui zorgde bij de kolen voornamelijk voor afgebroken blaadjes en geknakte plantjes.
Ik weet dat de schade van de hagel is, ik was voor de bui er nog langs gelopen (niet alleen gelopen, maar druk in de tuin bezig geweest) en direct erna. Voor de bui was er nog niks aan de hand.
Ongedierte is er genoeg hoor, slakken bijvoorbeeld die mijn pompoenen hebben opgegeten. Maar de schade op de foto's is echt puur en alleen van de hagel.

Tinka

Berichten: 3813
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:19

Wat balen zeg van die hagel. Hier wel regelmatig regen, bijna dagelijks en onweer, en soms echt heeeeeel veel regen, maar hagel gelukkig nog niet gehad.

palousa_boy

Berichten: 10429
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:46

Hier in Noorwegen (zit ik voor een paar dagen) hebben ze zelfs last van droogte ondanks dat er hier en daar nog sneeuw ligt was het gisteren bijvoorbeeld gewoon bijna 30 graden :+

JudithO

Berichten: 7091
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 22:01

My. Goodness.
Ik heb jullie duimen nodig voor een hele mooie kans die ik vanmorgen heb gekregen. Nu aan mij de taak om dit uit te werken en te kijken of het mogelijk is.
De details kom ik later op terug.

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 22:10

Lekker cryptische omschrijving maar voor zolang het duurt dat ik slaap zal ik voor je duimen :P

jokari

Berichten: 8772
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 06:35

Veel succes, hopelijk krijg je het uitgewerkt !

Emj_23
Berichten: 1217
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 08:25

Ik duim... ben ook heel benieuwd wat het is.

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 19:33

Succes! +:)+

Mer1980

Berichten: 18915
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:37

Ik duim ook :D succes met wat dan ook, ik volg :D

Emj_23
Berichten: 1217
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:22

Je houdt ons wel in spanning….

JudithO

Berichten: 7091
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 11:20

Nou vooruit. Ik hou mezelf ook in spanning haha!
We zijn in december al eens bezig geweest om een schuur te kopen met 12,5 ha land. Dit ging toen niet door, het werd verkocht aan Parisiens zoals ze die hier noemen (mensen die uit Parijs komen, zoals de maire netjes zegt). Die zouden het dan ombouwen naar woonhuis. Maar, vorige week werd de makelaar gebeld dat hij het ook aan iemand anders mocht verkopen als hij een andere koper kon vinden. Omdat de renovatiekosten te hoog zouden worden. Joh. Het gaat om een schuur van 150 m2, traditionele schuur met 2 verdiepingen. Er is geen stromend water en geen elektriciteit, laat staan een toegangsweg waar je met een normale auto overheen kunt. Dus wij dachten al dat diegene een flinke zak geld mee had gebracht, omdat de geschatte verbouwing echt wel ruim over de 2 ton heen zal gaan, zeker met de huidige prijzen van materialen.

De makelaar wist nog dat wij super enthousiast waren bij de bezichtiging en erg teleurgesteld dat wij het toen niet geworden waren. Dus voor hij de schuur weer terug op de markt zette, belde hij mij om te polsen of we nog steeds geïnteresseerd zijn. Nou zeker!

De schuur ligt op een geniale plek, onderaan onze 'oprit' langs de doorgaande weg. Dus ook in de winter met een dikke laag sneeuw kan ik er nog prima komen.

Wat willen we met een enorme oude schuur en 12,5 ha land? Nou, ik heb stiekem mijn hele leven al de droom om boer te worden. Dit hebben we in Nederland al op diverse manieren geprobeert uit te werken, maar dat is daar gewoon echt absoluut onmogelijk als je niet met een boer trouwt of niet uit een boerengezin komt of geen grote zak geld hebt.
In Canada wilden we ook gaan boeren, maar goed jullie weten inmiddels wel waarom dat niet is gelukt.
En nu hier in Frankrijk hebben ze een zwaar tekort aan boeren, zeker van jonge leeftijd. En de prijzen zijn echt nog leuk, plus dat mensen graag een goede meerprijs betalen aan lokale producten en bio producten.

Dus. Het plan is om de schuur te kopen en daar een boerenbedrijf te starten. Niet groot, maar precies groot genoeg. Het zal echt mijn project zijn, waar Wilco misschien in de toekomst bij gaat komen. Ik wil schapen gaan melken, van een robuust ras wat gefokt is op het leven in de bergen en dus zowel warme zomers als koude winters en schralere weides kan doorstaan. Een ras wat niet doorgefokt is en zichzelf in leven kan houden en niet bij elke poep of scheet doet alsof ze doodgaan.
We willen er dan een kleine fromagerie (kaasmakerij) bij starten waar we zelf alle melk gaan verwerken tot kaas en in de toekomst ook ijs.

Ik ben nu heel hard bezig om te kijken of ik financiering kan krijgen voor het hele gebeuren. Ik ben in contact met een heel rijtje mensen en werk hard aan een business plan.
En nu maar heel hard duimen dat het allemaal gaat lukken om een financiering te krijgen.

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:39

Oh!!!!!!!

Super cool!!!

Nou ben ik wel benieuwd wat dat moet kosten om te kopen (via pb)

Er zijn in Frankrijk diverse subsidies voor jonge boeren (tot 40).

Palousaboy heeft dat volgens mij ook gedaan. Sowieso moet je natuurlijk met hun ook eens contact opnemen als schapenboer zijnde.

Ik hoop echt echt echt voor je dat het doorgaat!

Enne, mocht je een deel als voedselbos in willen richten (waar schapen echt prima in kunnen floreren, ook bijv samen met kippen) dan wil ik best eens brainstorm over een ontwerp :D


En elke keer als ik dit soort dingen lees dan speelt mijn emigratie jeuk weer op die ik echt nog even moet onderdrukken... Haha

JudithO

Berichten: 7091
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 11:54

Dat traject ben ik inderdaad ook mee bezig, alleen dat lijkt langer te zijn dan de tijd die ik krijg om de schuur te kopen. De eigenaar gaat met pensioen en wil voor het einde van het jaar alles verkocht hebben. Zo snel gaat dat niet met die subsidies ;)

We hebben tonnen aan ideeën, eerst maar eens de aanschaf voor elkaar zien te krijgen. Het is ook geen vlak kaal stuk weiland he, maar wederom op een berghelling, iets minder steil dan bij ons. Het is volledig omzoomd met bomen en aan 2 kanten een beek. Het perceel is tussendoor ook voorzien van diverse bomenrijen, dus het is absoluut niet saai. Tzt zal ik wel een luchtfoto plaatsen.
Een voedselbos is wel echt een leuk idee voor de toekomst, ik zal hem zeker onthouden.