Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:34

Piekosjj schreef:
Hm, ik woon officieel nog in NL maar daar doen ze daar bij mij dan juist weer niet moeilijk over. Bij adres vul ik gewoon het adres van mijn vriend op, en waar ik nu dus feitelijk ook woon. Heb geloof ik ook niet eens de vraag gehad of ik in Zweden of NL woon. Totdat ik mijn persoonsnummer heb wil ik nog niet officieel verhuizen naar Zweden, anders wordt het zo'n gedoe met de zorgverzekering enzo. Het mag dan wel niet geloof ik om zo lang in Zweden te wonen zonder 'registratie', maar dan hadden ze me maar gewoon in januari m'n persoonsnummer moeten geven :')

Ik heb inderdaad ook gehoord dat als je een baan hebt je súper makkelijk je persoonsnummer kan krijgen en 't binnen een week geregeld is.


Ik had mijn persoonsnummer na 2 dagen (had -vast- arbeidscontract en huurcontract mee). Met een tijdelijke baan is het zo makkelijk nog niet.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:55

Piekosjj schreef:
Hm, ik woon officieel nog in NL maar daar doen ze daar bij mij dan juist weer niet moeilijk over. Bij adres vul ik gewoon het adres van mijn vriend op, en waar ik nu dus feitelijk ook woon. Heb geloof ik ook niet eens de vraag gehad of ik in Zweden of NL woon. Totdat ik mijn persoonsnummer heb wil ik nog niet officieel verhuizen naar Zweden, anders wordt het zo'n gedoe met de zorgverzekering enzo. Het mag dan wel niet geloof ik om zo lang in Zweden te wonen zonder 'registratie', maar dan hadden ze me maar gewoon in januari m'n persoonsnummer moeten geven :')

Ik heb inderdaad ook gehoord dat als je een baan hebt je súper makkelijk je persoonsnummer kan krijgen en 't binnen een week geregeld is.
KarmaChansy schreef:
Duurde voor mij 18 maanden voordat ik mijn nummer had :+ hier gaat het echt langzaam misschien ligt het aan waar je woont :P


Wat zou het toch makkelijk zijn als ze gewoon vaste regels hebben over de verblijfplaats bij aanvragen .. Het lijkt wel een kwestie van gunnen of.. Bij Skatteverket in Hagfors werd onze aanvraag geaccepteerd en in Karlstad werd de aanvraag terug gedraaid en afgekeurd omdat we nog in Nederland wonen.. Overigens werd de aanvraag die we gedaan hadden, met onze nederlandse ID kaart afgewezen we moeten voor de aanvraag een paspoort hebben.. Ik snap het niet meer..

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:17

Nederlandse ID kaart wordt heel vaak niet geaccepteerd in Zweden, ook niet bij de bank of om bv een pakketje op te halen.
Omgeving Hagfors barst van de Nederlanders, wellicht dat dat de oorzaak van het verschil is.
Woonachtig zijn in Zweden is officieel gewoon een voorwaarde om een persoonsnummer aan te kunnen vragen.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:20

Haha klopt, ging een keer een pakketje ophalen bij de ICA, dus hop; rijbewijs mee want die zit toch standaard in m'n portomonee. Nee hoor, kreeg echt m'n pakketje niet mee op m'n rijbewijs. Dus weer terug naar huis om m'n paspoort op te halen voor een trui v/d zalando :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:32

Nog 2 weken en wij zitten ook in het vliegtuig richting Rovaniemi en onze rondreis *\o/*

Het museum van de Sami staat al zeker op de agenda om te gaan bezoeken, net zoals Noordkaap. We hebben een tussenstop van 3 dagen (2 overnachtingen) op 250km en mijn vriend wil kost wat kost de Noordkaap bezoeken. Dat het 10u in de auto betekend heeft hij er met alle liefde voor over :')
Hij had ook nog een plek gevonden om een tocht met sledehonden te maken, maar daarvoor mag het niet warmer zijn dan 16°.

Ik moet alleen nog nieuwe wandelschoenen zien te scoren. Had onlangs mijn oude aan die toch al +10 jaar waren, vorig jaar nog probleemloos gebruikt in Frankrijk. Stap uit de auto, schoenen aan, hmz, voelde alsof er wat aan de zool plakte dus ik schraap een keer over de graskant naast de weg. Huppa, hele zool vloog in stukken en brokken door de lucht. Zool was verduurd :')
Ik weet alleen niet goed wat voor type schoen ik best kan aankopen, dus ga een keer bij een speciaalzaak langs.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:58

Grote bosbranden hier... Helicopters vliegen af en aan, gelukkig nog niet super dichtbij (ca 20/30km), maar met deze extreme droogte (en hitte met zeer lage luchtvochtigheid en wat wind)...

En hij is binnen: "om krisen eller kriget kommer"
Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:59

En wat mag dat dan betekenen in gewoon Nederlands :+

Het zou wat zijn zeg, ga je naar Lapland met het idee dat je gemiddeld 16° gaat hebben, zitten we misschien in een hittegolf :))

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 11:02

Iets als : als de crisis of de oorlog komt ?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:04

Varekaj schreef:
En wat mag dat dan betekenen in gewoon Nederlands :+

Het zou wat zijn zeg, ga je naar Lapland met het idee dat je gemiddeld 16° gaat hebben, zitten we misschien in een hittegolf :))


Wat als de crisis of oorlog komt.

Het is hier al week of drie 25/30+ graden en komende week gaat dat zo blijven. Extreme droogte, water moet voorzichtig mee omgegaan worden en al het soort vuur is verboden.

De bosbranden nu zijn veroorzaakt door een trein!

Afbeelding

Wij zitten tussen Storfors en Kristinehamn.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 11:05

Jeempie, dat is nogal wat ! Kunnen ze er wel bij komen met brannbiler ?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:08

Maris schreef:
Jeempie, dat is nogal wat ! Kunnen ze er wel bij komen met brannbiler ?


Alles is ingezet, brandweer, militaire, vrijwilligers en er vliegen veel helicopters om te blussen (die vliegen hier af en aan over).

Minimaal 15 gebouwen afgebrand, zo ver bekend nog geen gewonden verder gelukkig. Ze hoopte het gister avond onder controle te hebben, dat is niet gelukt. Verwachting dat dat vandaag in de middag lukt.

4 jaar geleden is er hele grote brand geweest (wat noordelijker), waarbij ca 15.000 hectare afgebrand is.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:10

In Noorwegen ook al Quir..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:20

Hoe is dat dan veroorzaakt door een trein? Door stomweg een vonk die van de hoogspanning is afgeschoten en slecht terecht is gekomen?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:20

Jeetje heftig zeg!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:23

Varekaj schreef:
Hoe is dat dan veroorzaakt door een trein? Door stomweg een vonk die van de hoogspanning is afgeschoten en slecht terecht is gekomen?


Ja, inderdaad door vonken die in de berm terecht gekomen zijn. Door de droogte en warmte brand het dus vliegensvlug.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:41

Wow wat dichtbij zeg Quir! Hopelijk kunnen ze het snel klein krijgen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:44

Quir schreef:
Grote bosbranden hier... Helicopters vliegen af en aan, gelukkig nog niet super dichtbij (ca 20/30km), maar met deze extreme droogte (en hitte met zeer lage luchtvochtigheid en wat wind)...

En hij is binnen: "om krisen eller kriget kommer"
[ [url=m/wLG9Au.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zweedse doemdenkers.... _O-

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:26

Kuggur schreef:
Quir schreef:
Grote bosbranden hier... Helicopters vliegen af en aan, gelukkig nog niet super dichtbij (ca 20/30km), maar met deze extreme droogte (en hitte met zeer lage luchtvochtigheid en wat wind)...

En hij is binnen: "om krisen eller kriget kommer"
[ [url=m/wLG9Au.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zweedse doemdenkers.... _O-


Nja haha, ik weet het niet zo goed of het doemdenken is of niet, de Russen zijn wel al serieus in Zweeds gebied geweest (water en lucht) waarvoor ze geen toestemming hebben. Hier in de provincie (Örebro län) waren vorig jaar hele grote oefeningen op het land en in de lucht.

Overigens ben ik niet bang voor oorlog, maar verbaasd me niet als het wel komt. :+

Brand is iets wat spannender nu. Haha.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:03

Hier hebben we gelukkig gister veel regen gehad, nu is het alleen warm & vochtig jammer genoeg :+

Dan nog voor de regen had je idioten die in het bos gingen bbq terwijl wij hier ook brand gevaar hadden na weken droogte

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 09:40

Hoe is het met alle branden in Noorwegen en Zweden ? Hier (in nederland)heeft het gisteren geregend later op de dag.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:53

Hier in Oost-Vlaanderen anders geen drup in mijn regio :+

Ik zat een beetje rond te neuzen voor leuke wandelroutes als we in Lapland zitten, zo van ongeveer 5-10km/dag. Helaas blijkt medio juni geen goede periode -O- Er is veel nog drassig en bijgevolg ook vergeven van de muggen...

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:39

Camper is ingeladen, morgenochtend vertrekken wij richting Kiel -> Gotenburg -> naar onze eerste stop regio Rjukan/Hadangervidda. :):)
Is nog even spannend geweest, camper stond tot 14.30 bij de garage. :=

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:42

leuk veel plezier :D Morgen wel weer 27 graden in Göteborg :P

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:43

Nog 8x slapen en wij zitten in het vliegtuig naar Rovaniemi!

Zoveel zin in! Mijn wandelschoenen hebben vorige week de geest gegeven. Vandaag dan maar nieuwe geshopt: na flink wat passen en proberen werd het een paar Lowa's. Hap uit het budget maar ze zitten als wolkjes :D

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:44

Heel veel plezier gewenst Boemklatsch! Je treft het inderdaad met het weer :D