Tips voor Slovenië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MuSLi

Berichten: 5242
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:35

fienaaa schreef:
Wat een leuk topic! Hopelijk mag ik hem weer heropenen.

Over 2 weken gaan mijn vriend en ik de bergen van Slovenie in. We zijn nog opzoek naar een huttentocht van ±11 dagen :j
Iemand die dit toevallig gedaan heeft?

Niet gedaan, maar wat klinkt dat onwijs tof!
Wij zijn gaan mountainbiken in Slovenie afgelopen juli.
Heel goed bevallen, wat een fantastisch mooi land!
Veel plezier :D

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:37

EllaBellaah schreef:
Wij zijn net terug van een weekje Kroatië met daarna een week Slovenië, we zijn toch nog een week naar Menina gegaan en hebben weer genoten van het prachtige land.
De laatste roddel die ik heb gehoord is dat camping Savinja een nieuwe eigenaar krijgt, de camping zal weer worden zoals het vroeger was maar verbonden worden met camping Menina. De gasten kunnen dus rustig genieten op de kleinere rustige camping maar eventueel gebruik maken van het meertje en de faciliteiten van Menina. Of dat ook echt zo gaat worden weet ik niet maar dat verhaal ging wel rondm

Dit is wat de eigenaren van menina al jaren wilde! Het ligt eraan wat de familie doet. Die wilde daar eerder niks van weten.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:39

Ik kom al best lang op Menina en dit was de eerste keer dat ik het gehoord heb. De eigenaar is inderdaad wel altijd naar een manier op zoek om zijn camping nog groter temaken, de groep vaste gasten waar wij ook bij horen vinden dat maar zonde. Het was zo'n leuke persoonlijke camping, dat is het nu ook nog wel maar veel minder.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:44

fienaaa schreef:
Wat een leuk topic! Hopelijk mag ik hem weer heropenen.

Over 2 weken gaan mijn vriend en ik de bergen van Slovenie in. We zijn nog opzoek naar een huttentocht van ±11 dagen :j
Iemand die dit toevallig gedaan heeft?


Wij gaan in september een huttentocht doen, maar niet van 11 dagen hoor, dat is me iets te lang. We doen een 4 daagse tocht die geïnspireerd is op dit:
– dag 1: Trenta – Koca Pri Trigalvskih Jezerih : 7 uur; 1436 m stijgen + 386m dalen
– dag 2: Koca Pri T.J. – Bohinji Jezero – Dom Na Vojah: 8 uur; 411m stijgen; 1406m dalen
– dag 3: Dom Na Vojah – Trzaska Koca: 7 uur; 1489m stijgen; 27m dalen
– dag 4: Trzaska Koca – Triglav – Trenta: 9 uur; 712m stijgen; 2229m dalen.

Zelf met behulp van een gedetailleerde kaart en google gekeken welke hutten we precies wilden boeken. Nu nog even trainen want ik ben echt voor het eerst sinds jaren gigantisch uit conditie :o .

Iemand nog tips voor campings in de buurt van Ljubljana of voor grotten die iets minder toeristisch zijn?

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:51

Benieuwd of dat wat gaat worden met savinja

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:34

In Ljubljana zelf zit Ljubljana Resort. Ik vond dat een erg prettige camping, vooral omdat de locatie zo fijn is.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:20

Goof schreef:
In Ljubljana zelf zit Ljubljana Resort. Ik vond dat een erg prettige camping, vooral omdat de locatie zo fijn is.


Dat het zo dichtbij ligt is wel ideaal inderdaad! Ziet er verder niet uit als mijn type camping maar zou dan toch niet voor lang daar staan.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:16

Neuh, voor langere periode zou ik er ook niet voor kiezen, maar het is een rustige camping met ruime plekken en goed sanitair. Ik vond het er echt prima. Je zat zo in het centrum van de stad en je reed even gemakkelijk ook de stad uit de bergen in. Ideaal.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:29

Dit topic heeft ons geprikkeld Slovenie te gaan bezoeken eind augustus (als de weersvoorspelling goed genoeg is).

Waarschijnlijk gaan we kort naar de kust en dan een paar dagen binnenland.

Ik hoor graag tips voor leuke overnachtingsplekken, onze voorkeuren;
- aan een riviertje
- eigen kookgelegenheid of koelkast/magnetron
- mobile home, appartement, hotel zijn allemaal goed, geen tent :+
- hoewel we natuurliefhebbers zijn, vinden we het wel leuk om 's avonds wat gezelligheid om ons heen te hebben. Dus een camping met plaza, dorpscentrum op loopafstand enz.


Ik had Ljubljana Resort al bekeken.
En camping Menina, maar ik weet niet of we zover het binnenland in gaan, zal eerder richting Triglavski zijn.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:49

Ik raad natuur park triglav aan. Vind ik persoonlijk mooier dan omgeving menina of lubljana. Wij hebben altijd campertje mee dus kan je geen accommodatie aanbevelen

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:26

Ik denk niet dat Menina nu nog een huisje of stacaravan beschikbaar heeft. Het is erg druk op de camping. Is omgeving Bled niet wat voor jullie? Daar hebben ze ook wat hotels.

fienaaa

Berichten: 1355
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:39

Is er iemand die ervaring heeft met overnachten in hutten in het Triglav National Park? Ik ben benieuwd of we die op voorhand moeten reserveren of niet!

(Het zou prettig zijn als we per dag kunnen bekijken waar we heen willen wandelen. We houden wel van wat flexibiliteit in de reis.)

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:01

Niet in Slovenië maar wel bij andere berghutten en dan is boeken echt wel verstandig. Anders zou ik 1 of 2 dagen van te voren bellen of ze nog ruimte hebben. Heb wel meegemaakt dat mensen in de schemer weggestuurd werden omdat de hut gewoon vol was en dan sta je daar met je rugzakje. Maar je kan natuurlijk ook voor de kleine hutten gaan zonder faciliteiten. Volgens mij kan je die niet eens boeken. Moet je alleen wel zelf voor eten e.d. zorgen.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:12

Menina staat ook niet op ons lijstje, eerder omgeving Triglav.
We willen flexibel blijven en boeken altijd pas vlak vantevoren of op de dag zelf, dat komt bijna altijd wel goed :D

Maar ik hoor altijd graag tips en persoonlijke ervaringen. Ik heb er al aardig wat genoteerd vanuit dit topic +:)+

Vaxa

Berichten: 361
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:09

Grit schreef:
Ik hoor graag tips voor leuke overnachtingsplekken, onze voorkeuren;
- aan een riviertje
- eigen kookgelegenheid of koelkast/magnetron
- mobile home, appartement, hotel zijn allemaal goed, geen tent :+
- hoewel we natuurliefhebbers zijn, vinden we het wel leuk om 's avonds wat gezelligheid om ons heen te hebben. Dus een camping met plaza, dorpscentrum op loopafstand enz..

Wij hebben rondgetrokken met onze tent, dus kan je geen specifieke plek aanbevelen.
Wat ik wel ervaren heb is dat het westen van het Triglav nat. park nog het puurste is. Geen inkom betalen om in een kloof te wandelen, geen betalende parkings. Wij zijn 6 dagen in Bovec gebleven. Een erg gezellig dorpje met voldoende eetgelegenheden en winkels.
Ten oosten van Triglav nat park is het veel toeristischer en bijgevolg inkom en parking betalen voor een wandeling.. denk dan aan Bled en Bohinj.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:30

Bij Bled kun je gewoon gratis parkeren. Die ene kloof wad belachelijk ja, toegang betalen om in een rijtje door een stukje natuur te kunnem wandelen. Nou nee dus.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:27

Bedankt voor de tip, we lopen ook liever niet in de massa. We hadden de Plitvice om deze reden ook zo bekeken, er zijn zoveel mooiere stukken natuur in de omgeving waar je rustig kunt genieten.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:34

Ik ben ook net terug van een week Slovenië. Wij zaten op camping Korita, aan de Sôca rivier bij Bovec. Het viel mij op dat alles daar nog zo schoon is en dat er vrij weinig toeristen zijn. De 7 meren tocht is een vrij bekende tocht, en heel goed te doen. Deze hebben wij in 2 dagen gedaan incl naar boven en weer naar het dal. Ik ga zeker nog een keer naar Slovenië!

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:30

Love2sk8 schreef:
Ik ben ook net terug van een week Slovenië. Wij zaten op camping Korita, aan de Sôca rivier bij Bovec. Het viel mij op dat alles daar nog zo schoon is en dat er vrij weinig toeristen zijn. De 7 meren tocht is een vrij bekende tocht, en heel goed te doen. Deze hebben wij in 2 dagen gedaan incl naar boven en weer naar het dal. Ik ga zeker nog een keer naar Slovenië!


Krijg er helemaal zin in .

Plitvice meren heb ik in alle rust kunnen bekijken, ben geloof ik 3 andere gezinnen/stellen tegengekomen en dat was het. Je moet gewoon slim timen ;) (het regende en onweerde kei hard).

Thrive

Berichten: 994
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:54

Wat een leuk topic! :) Wij zitten momenteel op een camping bij Triglav National Park en het is hier erg mooi. De zon komt ook eindelijk tevoorschijn na een aantal flinke hoosbuien, dan kunnen we zo eens wat uitgebreider bij het water en de watervallen gaan kijken :D

Afbeelding

De camping bij/in Bled was helemaal vol toen we er gister langs zijn gereden, maar dat zag er inderdaad ook wel heel massaal en druk uit, dan staan we hier beter. Al zag het meer er wel fantastisch uit!

Hiervoor hebben we aan de kust gestaan op camping Andria in Ankaran. De kust was ook erg mooi en Koper is een mooie stad, maar verder vonden we het niet erg bijzonder.

Afbeelding

We zijn ook nog een dag naar Kroatië geweest in Rijeka, dat is ook een prachtige stad op niet te ver rijden van de grens :)

Afbeelding

fienaaa

Berichten: 1355
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:19

Dee_Es schreef:
Niet in Slovenië maar wel bij andere berghutten en dan is boeken echt wel verstandig. Anders zou ik 1 of 2 dagen van te voren bellen of ze nog ruimte hebben. Heb wel meegemaakt dat mensen in de schemer weggestuurd werden omdat de hut gewoon vol was en dan sta je daar met je rugzakje. Maar je kan natuurlijk ook voor de kleine hutten gaan zonder faciliteiten. Volgens mij kan je die niet eens boeken. Moet je alleen wel zelf voor eten e.d. zorgen.


In de schemer zonder slaapplek zitten is inderdaad niet erg prettig!! Ga toch maar even bellen dan...

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:34

Nee precies. Mijn ervaring is toch dat hutten vrij vol zitten in het hoogseizoen. Ik snap helemaal dat jullie flexibel willen zijn, dat is ook echt het nadeel van huttentochten. Ik heb weleens last minute mijn reservering afgezegd en dat was dan weer geen probleem, werden niet eens kosten voor in rekening gebracht. Dus misschien is dat nog iets om in het achterhoofd te houden?

fienaaa

Berichten: 1355
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:40

Dee_Es schreef:
Nee precies. Mijn ervaring is toch dat hutten vrij vol zitten in het hoogseizoen. Ik snap helemaal dat jullie flexibel willen zijn, dat is ook echt het nadeel van huttentochten. Ik heb weleens last minute mijn reservering afgezegd en dat was dan weer geen probleem, werden niet eens kosten voor in rekening gebracht. Dus misschien is dat nog iets om in het achterhoofd te houden?


Ja, ik heb inmiddels bijna alle hutten gereserveerd (kreeg er 2 niet te pakken). Hebben de route iets aan moeten passen (2 zaten inderdaad al vol). Voor het reserveren hoef ik alleen mijn naam op te geven dus ik denk dat annuleren niet echt een probleem gaat zijn... :o

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:02

Welke grotten zijn het beste bevallen om te bezoeken?

Vaxa

Berichten: 361
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:44

Grit schreef:
Welke grotten zijn het beste bevallen om te bezoeken?

Ik kan niet vergelijken, wij hebben enkel Skocjan bezocht en erg enthousiast over! Het wandelpad was op een mooie manier geïntegreerd in de grot en lichten werden gedoofd nadat hele groep voorbij was zodat de natuur verder nog gewoon zijn gang kan gaan.
Er zijn 3 routes die je er kan doen.
1: betalend, in de grotten zelf, echt de moeite!
2: betalend, wandeling door de rest vd sinking hole. Niet zo bijzonder om er geld voor neer te tellen.
3: hebben we niet gedaan.