Canada

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:22

Ik vind met de trein reizen in Noord-Amerika wel fijn :j Het is helemaal anders dan onze treinen, je hebt veel bredere plaatsen, meer ruimte, gratis wifi, er is een bar op de trein. Het is dus niet dat je even krap zit als hier op de trein.

Maar het punt is gewoon dat het je echt tijd kost en het vaak dus gewoon tijdsverlies is als je maar beperkte tijd hebt. Plus dat je weinig flexibel bent. Met de auto kan je uitstappen op mooie punten of een omweg maken als je ergens impulsief heen wilt, dat kan met de trein allemaal niet.

Als je ongerust bent om alleen met de auto te reizen, kan je wellicht een goedkope mobiele telefoon en simkaartje aankopen voor een paar weken, zodat je altijd en overal de hulpdiensten kan bereiken? Dat doe ik meestal ook als ik langer dan 2-3 weken ergens ben.

Gracefull

Berichten: 462
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:38

Ik ben afgelopen zomer van Toronto - Ottawa - Montreal- Quebec-city - Halifax met de trein gegaan. Dat is me heel erg goed bevallen. In elke stad was ik 3 nachten. Treinstation is in principe in het centrum, de etickets had ik thuis al geprind en ik kon zo in de rij gaan staan om mee te gaan. Heb alles van te voren wel geboekt (hostels en de trein). http://www.viarail.ca/en/plan-your-trip/book-travel dat is de site
Zeker goed bevallen en Quebec-city-halifax was wel het mooist. 24 uur wel lang maar je gaat door vele landschappen. *\o/*

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 16:58

Yasmine schreef:
Ik vind met de trein reizen in Noord-Amerika wel fijn :j Het is helemaal anders dan onze treinen, je hebt veel bredere plaatsen, meer ruimte, gratis wifi, er is een bar op de trein. Het is dus niet dat je even krap zit als hier op de trein.

Maar het punt is gewoon dat het je echt tijd kost en het vaak dus gewoon tijdsverlies is als je maar beperkte tijd hebt. Plus dat je weinig flexibel bent. Met de auto kan je uitstappen op mooie punten of een omweg maken als je ergens impulsief heen wilt, dat kan met de trein allemaal niet.

Als je ongerust bent om alleen met de auto te reizen, kan je wellicht een goedkope mobiele telefoon en simkaartje aankopen voor een paar weken, zodat je altijd en overal de hulpdiensten kan bereiken? Dat doe ik meestal ook als ik langer dan 2-3 weken ergens ben.


Even een aanvullende tip: Canada is een stuk groter dan NL (duh!) maar niet alle providers hebben even goed bereik. Als je dus een telefoon + sim gaat aanschaffen moet je even goed kijken naar wat het bereik is. Hier in de stad (Vancouver) hebben sommige providers niet eens goed bereik (bergen!). Iets dat je je als Nederlander niet realiseert. De natuur is hier ook echt gevaarlijk en niet te vergelijken met een Nederlands bos. ;)

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:19

HippoLogic schreef:
Yasmine schreef:
Ik vind met de trein reizen in Noord-Amerika wel fijn :j Het is helemaal anders dan onze treinen, je hebt veel bredere plaatsen, meer ruimte, gratis wifi, er is een bar op de trein. Het is dus niet dat je even krap zit als hier op de trein.

Maar het punt is gewoon dat het je echt tijd kost en het vaak dus gewoon tijdsverlies is als je maar beperkte tijd hebt. Plus dat je weinig flexibel bent. Met de auto kan je uitstappen op mooie punten of een omweg maken als je ergens impulsief heen wilt, dat kan met de trein allemaal niet.

Als je ongerust bent om alleen met de auto te reizen, kan je wellicht een goedkope mobiele telefoon en simkaartje aankopen voor een paar weken, zodat je altijd en overal de hulpdiensten kan bereiken? Dat doe ik meestal ook als ik langer dan 2-3 weken ergens ben.


Even een aanvullende tip: Canada is een stuk groter dan NL (duh!) maar niet alle providers hebben even goed bereik. Als je dus een telefoon + sim gaat aanschaffen moet je even goed kijken naar wat het bereik is. Hier in de stad (Vancouver) hebben sommige providers niet eens goed bereik (bergen!). Iets dat je je als Nederlander niet realiseert. De natuur is hier ook echt gevaarlijk en niet te vergelijken met een Nederlands bos. ;)


Welke provider raad jij dan aan voor goed bereik, maar nog steeds minimale kosten?

Mijn moeder en ik willen in september een paar dagen naar vancouver en dan doorrijden naar Calgary voor spruce meadows. Ben nog niet heel erg aan het plannen geslagen omdat ik eerst nog even 2 weken naar California ga en ik daar ook nog dingen voor moet regelen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:32

Minimale kosten met telefoons in Canada, onmogelijke opgave :P Althans, in het westen.

Ik had eerst VirginMobile en dat werkte goed in Saskatchewan. Overal wel bereik maar hoe dat zit in andere provincies met deze provider, geen idee. In Alberta (Edmonton, Drayton Valley, Rocky Mountain House) was het iig wel prima. Uiteindelijk overgestapt op Telus omdat ik in Alberta verbleef en dit een betere deal was. Hiermee had ik goed bereik overal in Alberta en BC (rondgereisd tot op de hoogte van Prince Rupert) maar in Saskatchewan had ik plekken waar ik geen bereik had, wat best wel irritant was.
Ik ken iemand die Rogers had en die had helemaal nergens in Saskatchewan bereik, alleen in de steden dacht ik. Ook al adverteren ze er dus mee dat ze overal zo goed bereik hebben.

Als je echt in Alberta en BC blijft is Telus wel prima. Ik had een prepaid met bellen en sms. Maar dat is niet hetzelfde soort prepaid als wat wij kennen, want na een maand vervalt alles alsnog en je bent zo 20 dollar pm kwijt :+ Het was dan ook een prepaid plan.

Canada is er echt raar en duur mee, in Nederland is alles zo veel makkelijker en goedkoper ;)

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:00

Oost Canada is qua telefoonkosten ook niet grappig. Nederland is echt spotgoedkoop. In Ontario heb ik regelmatig bedragen van 80,- pm voorbij horen komen.. het is daar geloof ik een redelijke monopolie, naar horen zeggen.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:06

Eileen_ schreef:
Minimale kosten met telefoons in Canada, onmogelijke opgave :P Althans, in het westen.

Ik had eerst VirginMobile en dat werkte goed in Saskatchewan. Overal wel bereik maar hoe dat zit in andere provincies met deze provider, geen idee. In Alberta (Edmonton, Drayton Valley, Rocky Mountain House) was het iig wel prima. Uiteindelijk overgestapt op Telus omdat ik in Alberta verbleef en dit een betere deal was. Hiermee had ik goed bereik overal in Alberta en BC (rondgereisd tot op de hoogte van Prince Rupert) maar in Saskatchewan had ik plekken waar ik geen bereik had, wat best wel irritant was.
Ik ken iemand die Rogers had en die had helemaal nergens in Saskatchewan bereik, alleen in de steden dacht ik. Ook al adverteren ze er dus mee dat ze overal zo goed bereik hebben.

Als je echt in Alberta en BC blijft is Telus wel prima. Ik had een prepaid met bellen en sms. Maar dat is niet hetzelfde soort prepaid als wat wij kennen, want na een maand vervalt alles alsnog en je bent zo 20 dollar pm kwijt :+ Het was dan ook een prepaid plan.

Canada is er echt raar en duur mee, in Nederland is alles zo veel makkelijker en goedkoper ;)

Ik zat (in Ontario) bij Bell, maar ik kon mijn btg wel gewoon meenemen.. gooide er dan om de 2a3 maanden vaak 100 dollar op.. soms deed ik daar wat langer mee dan andere maanden. Maar misschien kon ik daar ook een paar maanden mee doen omdat als je er in 1x een groter bedrag op zet, het vaak ook langer mag blijven staan..

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:22

Ja ik had dan ook nog het goedkoopste inderdaad. Meeste mensen geven wel minimaal zo'n 60 dollar per maand uit aan hun mobiele telefoon. Maar dat is dan wel vaak met data enzo
Jaa als je er meer opgooide ging het wel langer mee, bij 100 dollar zou het dan bijvoorbeeld 6 maand mee gaan ofzo (zeg maar wat). Maar ik kocht het meestal gewoon per maand. Of nouja sneller, want het ging altijd best snel weer op. Vooral omdat ze daar geen whatsapp enzo kennen, lekker ouderwets via sms praten :') Voelde net alsof ik een paar jaar terug ging in de tijd _O-

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 19:34

Eileen_ schreef:
Of nouja sneller, want het ging altijd best snel weer op. Vooral omdat ze daar geen whatsapp enzo kennen, lekker ouderwets via sms praten :') Voelde net alsof ik een paar jaar terug ging in de tijd _O-

Ooh tell me about it _O-
Moest haast weer uitvinden hoe dat hele smsen werkte :+ :')

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 19:52

Ik heb telus in Alberta, en meeste mensen die ik ken hebben ook telus. En dan vind ik dat Samsung ouderwetse flip telefoon beter bereik had dan iphones (inmiddels mss verbeterd). Ik heb ook prepaid (vertik het om min $60/mnd aan telefoon uit te geven). Ik betaal nu 20-25$/maand, geen data. Voor mijn man betalen we $100/maand, is met data etc voor business dus heeft het nodig.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 05:31

StonedRomy schreef:
Welke provider raad jij dan aan voor goed bereik, maar nog steeds minimale kosten?

Mijn moeder en ik willen in september een paar dagen naar vancouver en dan doorrijden naar Calgary voor spruce meadows. Ben nog niet heel erg aan het plannen geslagen omdat ik eerst nog even 2 weken naar California ga en ik daar ook nog dingen voor moet regelen.

Dat moet je zelf uitzoeken, sorry. Zoals alle anderen al zeggen: het ligt eraan.

Pre paid is idd: als je het niet gebruikt dan raakt het wel op en moet je dus weer nieuw beltegoed erop zetten.

@Eileen: gelukkig kennen ze dat nu wel. Je kan ook een smart phone van huis meenemen (simlock vrij) en dan skype en WA downloaden en gebruiken. Onderweg niet (tenzij je data hebt (heel duur!!))
En je hebt gelijk in veel gevallen lopen ze in Canada erg achter: paarden training, bank systeem, telefoon systeem. Je weet pas wat je hebt als je het kwijt bent :+ Maar je krijgt er veel voor terug. :D

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:07

Ik heb het over de locals dan he :j Niemand die ik daar ontmoet heb had whatsapp of iets wat we op lijkt, hoogstens fb Messenger. De rest was allemaal via sms. Terwijl ik in Nederland echt maar zeer zelden sms gebruik.
Ik had idd mijn Nederlandse telefoon mee en gebruikte uiteraard whapp naar mensen thuis.
Grappig dat je zegt paarden training :D Ik vind juist dat ze ver ver ver voorlopen met Nederland. Misschien niet de ouderwetse cowboys, maar die vind ik meer vergelijkbaar met de Nederlandse methode (kijk naar Gert van het hof).
Ik doe zelf veel paardentraining en alles geleerd uit Canada. Op een horsemanship manier :j
Nou ligt zelfs dat volgens mij wel weer aan provincie hoor. Verschillende paardentrainers hebben mij verteld dat in BC de training vaak om te huilen is terwijl in SK mensen veel meer van de psychologie af weten.
Het banksysteem ook ja.. om te huilen :')

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:12

Eileen_ schreef:
Verschillende paardentrainers hebben mij verteld dat in BC de training vaak om te huilen is terwijl in SK mensen veel meer van de psychologie af weten.
Het banksysteem ook ja.. om te huilen :')

:') dat beloofd wat, omdat ik naar BC ga voor de paarden, haha! Maar waar ik heen ga hebben ze oa opleiding van Chris Irwin gehad en ik weet niet of iemand de grondwerkdemo gister op equiday heeft gezien? Die weet wel zat van paardenpsychologie zullen we maar zeggen;)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:40

Heb t dan wel weer over het gemiddelde mens he haha. Veel echte horsemanshiptrainers (bv Chris Irwin, Jonathan Field) komen dan wel weer uit BC. Heb t niet gezien, maar geloof het zo! Heb zelf ook verschillende clinics gezien en mee gereden in Canada, echt aan te raden hoor! Wat leer je daar veel van :oo Vond alleen parelli bij Mane Event 3x niks. Wat een ongelooflijke kwal van een vent :')

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:08

Ik bedoel ook de NH :D (negatieve bekrachtiging* training methodes), dat is hier vreselijk hip, ja.

Nederlanders staan veel meer open om nieuwe dingen te proberen, zo ook in training. Wie heeft er inmiddels niet van clicker training (positieve bekrachtiging** om te motiveren) gehoord?

Dat is hier echt nog heel nieuw voor de meeste paarden en honden mensen! Gelukkig werk ik voor de BC dierenbescherming en die zijn helemaal voor positieve bekrachtigingsmethoden. Het is erg fijn dat zo'n grote organisatie dit promoot.

Nu ik in Canada woon, zie ik hoe progressief Nederlanders zijn: nieuwe dingen uitvinden (de CD, blue ray) en zich ontwikkelen (al mijn ooms en tantes: 65+ers hebben internet, kunnen whatsappen en emails versturen).

Hier hebben niet eens alle bedrijven een website en als ze het al hebben dan is het geen uitzondering als er bv evenementen op vermeld staan uit 2014 ofzo. Van alle stallen die ik ken heeft de helft geen website. Facebook komt iets meer op nu). Lastig als je gewend bent dingen online uit te zoeken, zoals Nederlanders altijd doen. De overheid heeft trouwens wel goede websites en je kunt (hoera!) bv ook online betalen voor een camping.

Breek me de bek niet open over het banksysteem... :x Dat loopt 30 jaar achter op Nederland.

De voordelen zijn wel: mensen hebben respect voor elkaar. Je levert geen commentaar in het openbaar (in Groningen werd er naar me gefloten als ik in het park aan het joggen was, of ik kreeg altijd opmerkingen nageroepen als "Hup-hup" of "Goed zo wicht") Hier kun je lekker doen wat je wilt zonder dat iemand zich er druk om maakt of commentaar levert. Buitensporten is nu iets wat ik heel graag doe hier.

Hier ga je in de rij staan en iedereen wacht netjes op zijn beurt. Heel prettig. Mensen kijken je in de ogen en lachen naar je. Mensen zeggen dank je wel en geven complimenten, ook op straat. Ze spreken altijd je kind aan met iets liefs. Kinderen zijn heel belangrijk hier. Echt leuk. Canadezen zijn erg behulpzaam. Het is een heel fijne samenleving om in te wonen!

*gebruik van een aversive (iets onprettigs wat een paard wil ontwijken/voorkomen) om gedrag te versterken door het wegnemen ervan

** gebruik van een appetetief (iets fijns/leuks wat het paard graag wil hebben) om gedrag te versterken door het toevoegen om gedrag te versterken

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:25

Ik heb een vraag voor de mensen die dit jaar naar Canada zijn gereisd en een ETA hebben aangevraagd. Ik heb namelijk een ETA aangevraagd en gekregen. Maar ik kan geen wijs worden uit de brief. Er zit geen aparte link bij die ik kan uitprinten. Alleen de brief dat het is goedgekeurd. (Alles in het Engels)Moet je die brief uitprinten of is het nu automatisch aan mijn paspoortnummer gelinkt?

LoesvL

Berichten: 563
Geregistreerd: 07-08-10
Woonplaats: Helden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:21

Ersina schreef:
Ik heb een vraag voor de mensen die dit jaar naar Canada zijn gereisd en een ETA hebben aangevraagd. Ik heb namelijk een ETA aangevraagd en gekregen. Maar ik kan geen wijs worden uit de brief. Er zit geen aparte link bij die ik kan uitprinten. Alleen de brief dat het is goedgekeurd. (Alles in het Engels)Moet je die brief uitprinten of is het nu automatisch aan mijn paspoortnummer gelinkt?


Bij mij vertelde ze dat dit idd aan je paspoort is gelinkt en ik heb geen papieren hoeven laten zien, dit weten ze door je paspoort te bekijken.

Even over de provider vraag;
Ik had 3gb en n paar belminuten en redelijk good bereik.
Ik zat bij WIND en heb daar een kaartje gekocht voor in mijn telefoon, ideaal! Dit koste me $35 meen ik me te herinneren het was in ieder geval de moeite waard.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:26

LoesvL schreef:
Ersina schreef:
Ik heb een vraag voor de mensen die dit jaar naar Canada zijn gereisd en een ETA hebben aangevraagd. Ik heb namelijk een ETA aangevraagd en gekregen. Maar ik kan geen wijs worden uit de brief. Er zit geen aparte link bij die ik kan uitprinten. Alleen de brief dat het is goedgekeurd. (Alles in het Engels)Moet je die brief uitprinten of is het nu automatisch aan mijn paspoortnummer gelinkt?


Bij mij vertelde ze dat dit idd aan je paspoort is gelinkt en ik heb geen papieren hoeven laten zien, dit weten ze door je paspoort te bekijken.


Dank je wel voor het snelle antwoord!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:44

Heb mijn nieuwe paspoort binnen, dus ik kan ook eindelijk gaan aanvragen!! Wacht nog op data en dan kan ik gaan boeken :)!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:23

Je kan voor de veiligheid wel de bevestigingsbrief meenemen :j

Anoniem

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:10

Hij wordt inderdaad gekoppeld aan je paspoort, als je die laat zien checken ze automatisch of er een ETA op staat :)

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:36

Mijn vriend en ik hebben net ook onze ETA aangevraagd en bij ons allebei is ie ook goedgekeurd :)

Nog 2 maandjes en dan gaan we :):) Ik had bedacht om 1 of 2 nachten een tent te huren maar dat is blijkbaar onvindbaar.. Of ik zoek niet goed, haha. Voor de rest slapen we in AirBNB's of hotels maar het leek me ook wel leuk om te kamperen.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:11

Wij hadden vorig jaar gewoon een tent gehaald bij de Walmart. Kost je $40 en daar hebben we een maand in geleefd. Voor dat geld kun je vast niet huren :D

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:35

Gewoon goedkoop tentje kopen en een dekzeil voor een paar tientjes klaar en zo vrij als een vogel.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:38

Idd een tentje kopen, wel even lezen over kamperen hier als je je in berengebied bevindt :).