Zuid Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:38

Nog maar een week |( |( |(

Afbeelding

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:53

Wij zijn al een paar keer met een Volkswagen Polo door het Kruger gereden en doen dan ook de meeste onverharde paden. Als je een beetje oplet is het vaak goed te doen!

manzano

Berichten: 23949
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 21:38

Iriscope schreef:
Wij zijn al een paar keer met een Volkswagen Polo door het Kruger gereden en doen dan ook de meeste onverharde paden. Als je een beetje oplet is het vaak goed te doen!

Goed om te weten. Moet nog even een auto boeken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:50

Yv_ gave foto!
Hoe is het met de droogte op het moment?

Voor Kruger vind ik een wat hogere auto wel een aanrader.

manzano

Berichten: 23949
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 22:46

MarijeR schreef:
Yv_ gave foto!
Hoe is het met de droogte op het moment?

Voor Kruger vind ik een wat hogere auto wel een aanrader.


We hadden vorige vakantie idd een SUV gehuurd.... maar het verschilt ongeveer 300 euro :=

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:29

Ja het is wel wat duurder maar je brengt er in Kruger ook wel heel wat uurtjes in door.
Maar voor de wegen hoef je het niet te doen. De mensen die daar wonen en werken rijden ook niet in dat soort auto's en rijden op wegen die nog een stuk minder zijn dan de onverharde wegen voor publiek ;)

Voor komende trip hebben we weer een fortuner gehuurd bij Avis. Was nog een gedoe want die hebben ze niet meer standaard op het vliegveld van Skukuza dus die moeten ze er heen brengen.
Nu maar hopen dat het goed gaat en dat ie inderdaad daar staat.

manzano

Berichten: 23949
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 14:06

Kan me voorstellen.... Spannend!!

We zijn deze vakantie max 3 dagen in het Kruger, dus vind dan het verschil te groot. Wordt denk ik gewoon een middenklasse.... we gaan het zien. Lijken de olifanten nog groter en de giraffen nog langer zullen we maar denken _O-

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:41

Bummer dat ik dit topic nooit eerder heb gezien! Johannesburg is momenteel mijn hometown, ik ben verliefd op Johannesburg <3

Ik ben van plan om in januari met mijn ouders de grens over de steken richting Mozambique. Ik heb een langdurig visum voor een half jaar, deze verloopt eind februari. Als ik de grens naar M oversteek, kom ik dan gewoon zonder problemen met mijn visum weer terug ZA in?

En als iemand een lekker cheapie huurauto company weet (en met lekker cheapie bedoel ik geschikt voor een backpackende student die met haar ZA loon slechts haar eten kan betalen en maar een beetje spaargeld heeft)

shap shap!

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:23

Mawrr schreef:
Bummer dat ik dit topic nooit eerder heb gezien! Johannesburg is momenteel mijn hometown, ik ben verliefd op Johannesburg <3

Ik ben van plan om in januari met mijn ouders de grens over de steken richting Mozambique. Ik heb een langdurig visum voor een half jaar, deze verloopt eind februari. Als ik de grens naar M oversteek, kom ik dan gewoon zonder problemen met mijn visum weer terug ZA in?

En als iemand een lekker cheapie huurauto company weet (en met lekker cheapie bedoel ik geschikt voor een backpackende student die met haar ZA loon slechts haar eten kan betalen en maar een beetje spaargeld heeft)

shap shap!


Ligt aan je visum denk ik. Voor mijn aanvraag moest ik aangeven of ik single, double of multiple entry wilde.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:10

Mawrr schreef:
Bummer dat ik dit topic nooit eerder heb gezien! Johannesburg is momenteel mijn hometown, ik ben verliefd op Johannesburg <3

Ik ben van plan om in januari met mijn ouders de grens over de steken richting Mozambique. Ik heb een langdurig visum voor een half jaar, deze verloopt eind februari. Als ik de grens naar M oversteek, kom ik dan gewoon zonder problemen met mijn visum weer terug ZA in?

En als iemand een lekker cheapie huurauto company weet (en met lekker cheapie bedoel ik geschikt voor een backpackende student die met haar ZA loon slechts haar eten kan betalen en maar een beetje spaargeld heeft)

shap shap!

Als je wil oversteken om je visum te verlengen: niet doen. Dat trucje hebben ze inmiddels door aan de grens en er wordt enorm op gelet. 1 dag op en neer is niet genoeg, je moet dan minstens een paar dagen in Moz blijven.
Als je wil oversteken terwijl je visum niet goed is, zoals het nu lijkt, dan staat er inderdaad op je visum of je multiple/single entry wil. Ik kreeg automatisch multiple en dat is erg fijn.

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:36

Sokje_6 schreef:
Mawrr schreef:
Bummer dat ik dit topic nooit eerder heb gezien! Johannesburg is momenteel mijn hometown, ik ben verliefd op Johannesburg <3

Ik ben van plan om in januari met mijn ouders de grens over de steken richting Mozambique. Ik heb een langdurig visum voor een half jaar, deze verloopt eind februari. Als ik de grens naar M oversteek, kom ik dan gewoon zonder problemen met mijn visum weer terug ZA in?

En als iemand een lekker cheapie huurauto company weet (en met lekker cheapie bedoel ik geschikt voor een backpackende student die met haar ZA loon slechts haar eten kan betalen en maar een beetje spaargeld heeft)

shap shap!

Als je wil oversteken om je visum te verlengen: niet doen. Dat trucje hebben ze inmiddels door aan de grens en er wordt enorm op gelet. 1 dag op en neer is niet genoeg, je moet dan minstens een paar dagen in Moz blijven.
Als je wil oversteken terwijl je visum niet goed is, zoals het nu lijkt, dan staat er inderdaad op je visum of je multiple/single entry wil. Ik kreeg automatisch multiple en dat is erg fijn.


Niet om te verlengen hoor, hij is lang genoeg geldig.

idapaulien

Berichten: 702
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:51

Je moet kijken of er multiply of staat. Wij zitten hier nu met zeven meiden en bij één staat single in het paspoort. Zij kon dus niet met ons mee naar Lesotho, dus je moet hier goed opletten! Wij hebben er heel veel moeite voor gedaan om het voor haar te veranderen, maar dat is niet gelukt..

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:39

Als er staat dat je multiple entries hebt dan zit je inderdaad gewoon goed hoor.
Wat doe je in Johannesburg precies en waar zit je ongeveer? Ik zit nu 1,5 jaar in Kaapstad en het is hier heerlijk maar soms mis ik de buzz van Jozi nog wel een beetje! Ik zat overigens in Marlborough, bij Sandton

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:46

Echt een schande dat ik nu pas over dit topic heb gehoord als Zuid-Afrikalover! Ik ben er vier keer met mijn ouders op vakantie geweest, telkens een maand. Vorig jaar heb ik van halvewege juli t/m halverwege januari in ZA gewoond voor mijn stage. Ik heb echt mijn hart verloren aan dit land en zie mezelf nog wel emigreren!

Nu zit ik eraan te denken om mijn afstudeerstage ook in ZA te doen, die zou vanaf februari of vanaf april zijn, mits ik iets vind uiteraard. Heeft iemand anders toevallig ook een afstudeerstage hier gedaan? Is toch weer anders dan een derdejaars stage.

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:53

Iriscope schreef:
Als er staat dat je multiple entries hebt dan zit je inderdaad gewoon goed hoor.
Wat doe je in Johannesburg precies en waar zit je ongeveer? Ik zit nu 1,5 jaar in Kaapstad en het is hier heerlijk maar soms mis ik de buzz van Jozi nog wel een beetje! Ik zat overigens in Marlborough, bij Sandton


Bedankt allemaal voor de nuttige info. Mijn vriend heeft idd multiple entry, bij mij zat er een vage sticker van de douane voor die ik er niet af durfde te halen. Heb t nagevraagd en toen hebben ze zelf de sticker eraf getrokken (primaaa), en daaronder stond multiple entry. Hooray!

Ik werk op de Uni van Johannesburg, in het Zoology lab. Kaapstad is inderdaad ook erg leuk, maar vond ik vooral leuk als toerist. Ik voel me (hoewel het misschien gek klinkt) in Johannesburg een stuk veiliger.
Ik woon in de buurt van Melville. Erg leuk, creatief buurtje, heb het er erg naar mijn zin.
Vorige week nog de hele week gespendeerd in Sandton, voor de CoP17 van CITES. Het 'centrum' van Sandton is niks voor mij, Marlborough ken ik zelf niet echt.

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:53

StormMilagro schreef:
Echt een schande dat ik nu pas over dit topic heb gehoord als Zuid-Afrikalover! Ik ben er vier keer met mijn ouders op vakantie geweest, telkens een maand. Vorig jaar heb ik van halvewege juli t/m halverwege januari in ZA gewoond voor mijn stage. Ik heb echt mijn hart verloren aan dit land en zie mezelf nog wel emigreren!

Nu zit ik eraan te denken om mijn afstudeerstage ook in ZA te doen, die zou vanaf februari of vanaf april zijn, mits ik iets vind uiteraard. Heeft iemand anders toevallig ook een afstudeerstage hier gedaan? Is toch weer anders dan een derdejaars stage.


Wat voor studie doe je en wat is je afstudeerrichting?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:01

Mawrr schreef:
Iriscope schreef:
Als er staat dat je multiple entries hebt dan zit je inderdaad gewoon goed hoor.
Wat doe je in Johannesburg precies en waar zit je ongeveer? Ik zit nu 1,5 jaar in Kaapstad en het is hier heerlijk maar soms mis ik de buzz van Jozi nog wel een beetje! Ik zat overigens in Marlborough, bij Sandton


Bedankt allemaal voor de nuttige info. Mijn vriend heeft idd multiple entry, bij mij zat er een vage sticker van de douane voor die ik er niet af durfde te halen. Heb t nagevraagd en toen hebben ze zelf de sticker eraf getrokken (primaaa), en daaronder stond multiple entry. Hooray!

Ik werk op de Uni van Johannesburg, in het Zoology lab. Kaapstad is inderdaad ook erg leuk, maar vond ik vooral leuk als toerist. Ik voel me (hoewel het misschien gek klinkt) in Johannesburg een stuk veiliger.
Ik woon in de buurt van Melville. Erg leuk, creatief buurtje, heb het er erg naar mijn zin.
Vorige week nog de hele week gespendeerd in Sandton, voor de CoP17 van CITES. Het 'centrum' van Sandton is niks voor mij, Marlborough ken ik zelf niet echt.


Dat is grappig, ik voel mij hier een stuk veiliger dan in Johannesburg! Marlborough is vlakbij Sandton maar totaal anders dan Sandton zelf. Ik woonde afgelegen, op een manege waar ik heerlijk de hele dag met paarden werkte. Jouw baan klinkt ook gaaf zeg!
Heb in Johannesburg veel gedoe meegemaakt qua overvallen etc. Kon daar ook niet veilig alleen over straat en dat vind ik hier in Kaapstad juist zo fijn. Hier kan ik het OV nemen en te voet overal naar toe. Dat was wel een opluchting na het gevoel van gevangen zitten in Jozi.
Hopelijk kom ik binnenkort die kant weer eens uit om mijn vrienden te zien daar :)

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:12

Mawrr schreef:
StormMilagro schreef:
Echt een schande dat ik nu pas over dit topic heb gehoord als Zuid-Afrikalover! Ik ben er vier keer met mijn ouders op vakantie geweest, telkens een maand. Vorig jaar heb ik van halvewege juli t/m halverwege januari in ZA gewoond voor mijn stage. Ik heb echt mijn hart verloren aan dit land en zie mezelf nog wel emigreren!

Nu zit ik eraan te denken om mijn afstudeerstage ook in ZA te doen, die zou vanaf februari of vanaf april zijn, mits ik iets vind uiteraard. Heeft iemand anders toevallig ook een afstudeerstage hier gedaan? Is toch weer anders dan een derdejaars stage.


Wat voor studie doe je en wat is je afstudeerrichting?


Ik studeer communication & multimedia design, profiel interaction design :). Echt niet iets op per se in ZA voor te moeten zijn, maar dat risico heb ik eerder voor lief genomen en ben ik zeker bereid om nog eens te nemen!
We hebben nu een afstudeerproject waarin we een 'probleem' of wens van een bedrijf moeten analyseren, onderzoeken en uiteindelijk met een oplossing komen (en ontwerpen).

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:17

StormMilagro: mijn vriend zijn broer werkt in Johannesburg hij een reclamebedrijf. Hij doet meer design als in logo's enz, maar hij geeft aan dat reclame bedrijven (advertising agencies) ook weleens op zoek zijn naar multimedia designers. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk!

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:45

Jorinda schreef:
StormMilagro: mijn vriend zijn broer werkt in Johannesburg hij een reclamebedrijf. Hij doet meer design als in logo's enz, maar hij geeft aan dat reclame bedrijven (advertising agencies) ook weleens op zoek zijn naar multimedia designers. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk!


Oh gaaf, dat ligt wel binnen mijn werkveld! Ik zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden op internet :). Bedankt voor de tip!

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:02

Iriscope schreef:
Mawrr schreef:
Ik werk op de Uni van Johannesburg, in het Zoology lab. Kaapstad is inderdaad ook erg leuk, maar vond ik vooral leuk als toerist. Ik voel me (hoewel het misschien gek klinkt) in Johannesburg een stuk veiliger.
Ik woon in de buurt van Melville. Erg leuk, creatief buurtje, heb het er erg naar mijn zin.
Vorige week nog de hele week gespendeerd in Sandton, voor de CoP17 van CITES. Het 'centrum' van Sandton is niks voor mij, Marlborough ken ik zelf niet echt.


Dat is grappig, ik voel mij hier een stuk veiliger dan in Johannesburg! Marlborough is vlakbij Sandton maar totaal anders dan Sandton zelf. Ik woonde afgelegen, op een manege waar ik heerlijk de hele dag met paarden werkte. Jouw baan klinkt ook gaaf zeg!
Heb in Johannesburg veel gedoe meegemaakt qua overvallen etc. Kon daar ook niet veilig alleen over straat en dat vind ik hier in Kaapstad juist zo fijn. Hier kan ik het OV nemen en te voet overal naar toe. Dat was wel een opluchting na het gevoel van gevangen zitten in Jozi.
Hopelijk kom ik binnenkort die kant weer eens uit om mijn vrienden te zien daar :)


Inderdaad grappig, die ervaringen heb ik juist weer in Kaapstad haha. Ik denk dat het deel waar ik woon een stuk veiliger is. Het is absoluut niet de rijkste en de allerveiligste buurt, maar ik kan hier prima over straat en de terrasjes en eettentjes zijn ook erg leuk. Niet met geld en dure spullen gaan zwaaien natuurlijk, maar dat doe ik in Amsterdam ook niet.
Tevens heb ik sinds kort een scooter waar ik de langere afstanden door Jozi mee kan overbruggen, heerlijk! Maar ik ben meer een natuurpersoon, over een tijdje heb ik lekker een maand veldwerk in de natuur. En daarna kijk ik er ook wel weer naar uit naar Nederland te gaan.

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:05

MarijeR schreef:
Yv_ gave foto!
Hoe is het met de droogte op het moment?

Voor Kruger vind ik een wat hogere auto wel een aanrader.

Extreem droog helaas. Rivierbeddingen staan begroeid, alleen langs Sabie hebben we wel water gezien. Hoop voor de dieren dat er snel wat regen gaat vallen, al vertelde mn neef dat ze pas rond maart echt regen verwachten. Al met al heb ik echt genoten; veel dieren gezien op de luipaard en cheeta na. Veel vlak langs de auto <3.

Wij hebben momenteel een toyota fortuner 3.0. Veeeeeet gave bak en heerlijk om in te tuffen, maar zou zelf echt voor een maatje kleiner gaan. Overigens wel bizar zuinig in diesel!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:38

Ik hoop ook dat het snel gaat regenen daar. Heb al gehoord dat er in het zuiden van Kruger al een paar goede buien zijn geweest maar heel plaatselijk.

Hier begint het al wat te kriebelen, nog 2,5 week tot we gaan.
Afgelopen week al met familie zitten brainstormen over 2017, heel de familie is Afrika gek en de reisplannen over en weer bespreken is al heerlijk.
En mijn neef rijdt op dit moment de Africa Classic in Tanzania voor Amref flying doctors dus dat probeer ik online ook te volgen.

manzano

Berichten: 23949
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 23:48

Ik hoop eigenlijk dat de regen nog heel even wacht..... 3 jaar geleden is onze vakantie zo in het water gevallen letterlijk en zou er ziek van zijn als dat nu ook weer gebeurd :o

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:06

Ik vertrek morgen :D