Zuid Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:10

Geen echte reis, wel gekampeerd in de bush, maar in een kamp, niet letterlijk tussen de beesten
Hadden wel zebra's en impala's in t kamp lopen en de aapjes over onze tenten heen klimmen.
Was heel gaaf, al die dieren geluiden horen 's nachts.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:11

Ik kom hier even binnen vallen.
Het plan is om in het najaar een aantal weken naar Zuid - Afrika te gaan.
Nu lees ik op internet vrij wisselende verhalen. Overal lees je wel dat je voorzichtig moet zijn, maar hoe gevaarlijk is het er nou daadwerkelijk?
Ben je ''verplicht'' om met een georganiseerde reis te gaan of kan je ook prima op eigen houtje gaan?

Is er iemand die mij daar wat meer over kan vertellen? :)

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 18:13

Het is nou eenmaal een land met een enorm criminaliteitsprobleem. Dat valt niet te ontkennen.
Maar je kan er prima op eigen houtje reizen. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe en met wie (weet niet wat jouw situatie is). Maar het is zéker niet verplicht om georganiseerd te gaan. Dat vind ik ook echt zonde in zo'n land eigenlijk. Er is zo veel te zien en te ontdekken.

Je moet alleen heel bewust zijn van het land waarin je bent en daar rekening mee houden. Zo veel mogelijk zorgen dat je voor het donker op je bestemming bent etc.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:34

Met manzano eens.
Ik ben er 7 weken geweest en heb me geen moment onveilig gevoeld. Je moet bepaalde gebieden/wijken vermijden (in Kaapstad zijn dat bijvoorbeeld alle wijken buiten de City Bowl en Bo-Kaap in de City Bowl) en 's avonds voorzichtig zijn. Ik wil dolgaag terug en zal nooit een georganiseerde reis boeken.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:01

De bedoeling is om met zn tweeën te gaan. Twee meiden.
Ik vind het ook zonde om met een georganiseerde reis te gaan. Naast dat het een stuk duurder is, mis je denk ik ook een hoop.
Ik heb inderdaad gelezen dat je voor het donker beter binnen kan zijn. Maar als je daar rekening mee houdt is het prima te doen?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:08

Het is zeker goed te doen hoor! Ik ben vorig jaar met een vriendin 3 weken rond gaan reizen en we hebben het geweldig gehad. Hebben gewoon een auto gehuurd en in backpackers en appartementen geslapen.
Zie dat je ook in Amsterdam woont, als je tips wilt kunnen we wel een keer een bakkie koffie gaan doen ofzo.
En als je via Joburg reist kom je maar langs, want daar woon ik dan als alles goed gaat.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:15

Het plan is inderdaad om via Johannesburg te reizen, aangezien dat het meest goedkope is.
Wanneer ga jij daar wonen? :D

En voor tips, ik ga je in gedachten houden. :D

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:17

Ik hoop vanaf april :)

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 03:09

oooooooh, dat ik dit topic nu pas lees zeg :oo

mijn ouders zijn net in ZA geweest :)


heb foto's gezien, en wat ziet het er mooi uit zeg :)

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:03

Ik heb me echt wel eens onveilig gevoeld hoor! Wij reden op eigen houtje rond en er zijn echt wel wat dorpen geweest waar we liever niet wilden stoppen.
Verder vroegen wij meteen op elke plek waar we gingen overnachten of we veilig op straat konden lopen.
Zeker voor het donker binnen zijn!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:19

Het probleem is gewoon dat wij als Nederlanders niet de gevaren zien en kennen die ze daar vanzelfsprekend vinden. Ik raad je dus aan om wel telkens te vragen als je ergens bent waar je veilig kan rondrijden/lopen en waar je niet moet komen. Dat is net zo belangrijk als voor donker binnen zijn, want ook bij daglicht gebeurt er genoeg. Het verkeer daar is ook niet bepaald veilig, als je een auto wilt huren is dat ook iets om rekening mee te houden (en je moet ook al aan de verkeerde kant van de weg rijden).

Ik kom er al enkele jaren en merk toch dat het niet zo veilig is als ik in eerste instantie ook dacht, het is niet per definitie zo dat als je het geluk hebt er op vakantie alleen rond te reizen en niets tegen te komen, dat het er dan ook veilig is.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 19:47

Helemaal mee eens HF........ het is ook absoluut niet zo dat je kan zeggen "het kan je overal gebeuren, ook in A'dam". Ja tuurlijk kan het in A'dam gebeuren, maar als je objectief de cijfers bekijkt zegt dat al genoeg.

Ik heb me zeer zeker onveilig gevoeld in ZA..... niet zo gek als er 3 kerels aan je lopen te trekken met een pistool in hun hand......

En tja, vragen waar je wel/niet moet zijn....... hebben wij gedaan. Aan meerdere mensen. Bij ons is dus steeds Bo-kaap aangeraden om juist wél naar toe te gaan omdat het zo'n leuke wijk is om te bekijken........ Door het hotel, door onze buren die er 20 jaar gewoond hebben en door anderen die we in de stad spraken. Tja......
Kreeg pas weer een mailing van Kaapstad-Magazine (nieuwsbrief over Kaapstad) met dat ook in de top10 van things to do.
Gabyfedde heeft blijkbaar juist iets anders gehoord over die wijk......
De waarheid zal wel in het midden liggen.

De politie was overigens wel enigszins verbaasd toen we aangifte kwamen doen. Dus ik denk dat de adviezen die we gekregen hebben niet per definitie verkeerd waren.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:52

Ik heb me nooit onveilig gevoelt.
Zat wel op het platteland en kwam bijna niet in Durban/ Kaapstad

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:22

Dat maakt echt niet zoveel uit, ik zit ivm de paarden ook veel op het platteland. Soms zijn dat soort uithoeken juist dubbel zo gevaarlijk. Ik ken ondertussen teveel verhalen van mensen die ik ken om nog te denken dat het allemaal wel meevalt. Zo'n beetje iedereen die ik ken heeft wel eens een overval meegemaakt of een pistool op zich gericht gehad. Ik ben de hele wereld over geweest, heb in veel landen ook gewoond, maar Zuid Afrika is wel het eerste land waar zelfs ik, die door heel Washington DC 's nachts in haar eentje rondbanjerde, toch goed nadenk over wat ik doe, gewoon omdat het echt nodig is.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:33

Mijn buren hier in NL zijn er geboren en getogen. Ze hebben er denk ik 40 jaar gewoond (door hele land) en willen niet meer terug vanwege criminaliteit. Terwijl hun hele familie daar nog woont.


Maar toch blijf ik er wel bij dat je er echt wel op eigen houtje heen kan.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:40

Ja hoor, dat kan ook wel, dat vind ik ook. Maar niet onderschatten is wel de beste vorm van zelfbescherming daar. Simpele dingen zoals bijv. niet gaan pinnen als er kerels vlakbij rondhangen en je verder alleen bent, zorgen dat je voor donker binnen bent of met een groepje mensen gaan (desnoods vraag je andere mensen of je even met hen mee mag lopen), altijd je deuren op slot doen, enz.enz.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:10

manzano schreef:
Gabyfedde heeft blijkbaar juist iets anders gehoord over die wijk......


Klopt, mijn begeleiders tijdens mijn stage (beide geboren in Kaapstad) hebben mij afgeraden daarheen te gaan. De één is blank en Christen en de ander is gekleurd en Moslim.
Ik heb mij zoals gezegd niet onveilig gevoeld, zat in een veilige wijk en heb geen risico's genomen. Ben wel degelijk (bijna dagelijks) in townships en andere 'onveilige gebieden zoals Cape Flats geweest, maar nooit in mijn eentje (altijd met locals).
Last van criminaliteit heb ik wel degelijk gehad, er is gefraudeerd met mijn creditcard (iemand heeft er online tickets vanaf Joburg -terwijl ik in Kaapstad zat- mee gekocht a €600). Dit is gelukkig goed opgelost.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 09-02-14 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 23:15

Ja zo zie je maar dat het toch kan verschillen wie je treft welk advies je krijgt.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:47

Ja gewoon omdat het over het algemeen zo is dat mensen je pas waarschuwen voor iets als ze er zelf negatieve ervaringen mee hebben of kennen.
Daarom geldt voor nieuwe toeristen die het land nog niet goed kennen "better safe than sorry", want als het fout gaat kan het wel écht fout gaan in Afrika. Niet om je bang te maken, maar hoe beter je dat beseft hoe veiliger je bent!

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:03

Hmmmm dit maakt wel dat ik heel erg ga twijfelen over Zuid Afrika. Ik vind het namelijk niet het geld waard om met een dure georganiseerde reis te gaan...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:19

Met een goede voorbereiding van je reis kun je best gaan hoor, je moet alleen niet op de bonnefooi zonder overnachtingen geregeld te hebben rondstruinen, want dan vraag je om moeilijkheden.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 10:34

gabyfedde schreef:
manzano schreef:
Gabyfedde heeft blijkbaar juist iets anders gehoord over die wijk......


Klopt, mijn begeleiders tijdens mijn stage (beide geboren in Kaapstad) hebben mij afgeraden daarheen te gaan. De één is blank en Christen en de ander is gekleurd en Moslim.
Ik heb mij zoals gezegd niet onveilig gevoeld, zat in een veilige wijk en heb geen risico's genomen. Ben wel degelijk (bijna dagelijks) in townships en andere 'onveilige gebieden zoals Cape Flats geweest, maar nooit in mijn eentje (altijd met locals).
Last van criminaliteit heb ik wel degelijk gehad, er is gefraudeerd met mijn creditcard (iemand heeft er online tickets vanaf Joburg -terwijl ik in Kaapstad zat- mee gekocht a €600). Dit is gelukkig goed opgelost.


Oooh dat is irritant zeg!!! Gelukkig dat creditcard maatschappijen dat vaak wel goed oplossen idd!!

thaampjee

Berichten: 572
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Laag Zuthem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:04

Mag ik mij hier nog melden? Ik ga in April voor 4 weken op vakantie naar Zuid Afrika.
Ik ga samen met een vriendin, we beginnen in Johannesburg en gaan dan met de Baz bus reizen naar Kaapstad. We gaan backpacken langs de zuidkust. We zijn nu opzoek naar tips in welke plaatsen we het beste dingen kunnen doen! We hebben gelukkig beide een redelijk budget dus willen ook echt gave dingen doen.
De plaatsen waar we eigenlijk sws wilde stoppen zijn: Johannesburg, Northern Drakensbergen, Durban, Warner beach, Port Elisabeth, Jeffery's bay, plettenberg bay, knychna, Wilderness, Mosselbay, Hermanus, Stellenbosch en Kaapstad.

Op de site http://www.bazbus.com zijn de andere stopplekken wel te zien. Als jullie nog leuke ervaringen hebben bij 1 of meerdere van deze plaatsen, ze zijn heel erg welkom!!

noukie175

Berichten: 621
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:34

thaampjee schreef:
Mag ik mij hier nog melden? Ik ga in April voor 4 weken op vakantie naar Zuid Afrika.
Ik ga samen met een vriendin, we beginnen in Johannesburg en gaan dan met de Baz bus reizen naar Kaapstad. We gaan backpacken langs de zuidkust. We zijn nu opzoek naar tips in welke plaatsen we het beste dingen kunnen doen! We hebben gelukkig beide een redelijk budget dus willen ook echt gave dingen doen.
De plaatsen waar we eigenlijk sws wilde stoppen zijn: Johannesburg, Northern Drakensbergen, Durban, Warner beach, Port Elisabeth, Jeffery's bay, plettenberg bay, knychna, Wilderness, Mosselbay, Hermanus, Stellenbosch en Kaapstad.

Op de site http://www.bazbus.com zijn de andere stopplekken wel te zien. Als jullie nog leuke ervaringen hebben bij 1 of meerdere van deze plaatsen, ze zijn heel erg welkom!!


Leuk Thamar!
Je hebt de hoogtepunten er al aardig uit gepakt. Hermanus is echt heel gaaf..

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:35

In dit topic staan al een heleboel tips waar je zeker wat mee kan.