USA deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 22:13

Dat zelfde idee had ik ook, Purny. Ik vond het zo raar dat iedereen in dat treintje ging, ik ga wel lopen dacht ik. Tja, na een hele tijd lopen was ik er achter wáárom iedereen met dat treintje ging, haha.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 06:44

Heel graag Monique, lief dat je dat aanbiedt!
ze hebben ruim drie uur de tijd op Atlanta.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 09:34

Monique ik stuur je pb!

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:07

Ik heb inmiddels geleerd dat als er een treintje is, je die maar beter kunt nemen. Zelfde geldt voor loopbanden. Die dingen zijn er meestal niet voor niets :')

Bereid je ook alvast voor op de meest vreselijke douane/vliegveld medewerkers. Amerikanen zijn hartstikke aardige mensen, tot ze een uniform aantrekken...

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 06:51

Nou we kijken weleens zo’n programma op tv :j maar hoop dat ze respect hebben voor een ‘oude’ vader met zijn twee dochters :')

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:00

Joh, we hebben in al die jaren nog nooit een echt grote mond gehad. Vriendelijkheid is ook ver te zoeken, maar zolang jezelf netjes en beleefd bent, valt het over het algemeen wel mee.

Drie incidenten in 10 Amerikareizen: appels vergeten uit je rugzak halen betekent alle bagage door de scanner (en nog kwamen de worstenbroodjes een dag later uiteindelijk rugzak van de jongste). Die ene keer dat mijn man zijn koffer moest openmaken en alleen mocht kijken wat ze eruit haalden, had hij nog even een zak van die pepermuntbolletjes meegenomen! Witte bolletjes! Of hij even wilden vertellen wat dat was, ze namen gewoon genoegen met Dutch candy.

En een keer vroeg een enorme grote zware man me bij security tijdens een overstap 'hey girl, you gat a lot of insulin', waar op mijn antwoord 'yeah man, I am a big lady', met een bulderlach ontvangen werd.

En ja, ik heb mensen echt wel zien overdonderen, maar echt niet de gemiddelde toerist over het algemeen,
.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:20

Ik heb helemaal geen nare ervaringen met Immigration/Security/douane. Als je je zelf maar netjes en bescheiden opstelt is er niets aan de hand en word je zelfs nog een fijne vakantie gewenst.

1 x in Denver eruit gepikt omdat ik vergeten was mijn toilettas in de koffer te stoppen. Was ook niet handig en erg zonde van alle vloeibare dingen die erin zaten want die gingen linea recta de prullenbak in.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:54

Fitzroy schreef:
1 x in Denver eruit gepikt omdat ik vergeten was mijn toilettas in de koffer te stoppen. Was ook niet handig en erg zonde van alle vloeibare dingen die erin zaten want die gingen linea recta de prullenbak in.


O ja, Denver! Daar ging de metaaldetector af bij mij. Zijn ze zo netjes om een vrouw te halen om je te fouilleren, moest wachten in een soort glazen kooi. Ik voelde me best wel opgelaten daar. Bleek mijn 'houten' kralenketting van metaal te zijn. Maar keurig netjes hoor.

De enige nare ervaring had ik ooit op London Stansted waar ik bijna moest vechten om mijn insulinepomp terug te krijgen die uitgebreid onderzocht werd en waar ik ruw gefouilleerd werd. Om niks ...

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:02

Het is ook maar net hoe je er zelf mee omgaat he, nu zijn mijn man en dochters niet verlegen aangelegd dus daar maak ik me totaal geen zorgen over.
Daarbij, mijn man denkt dat hij best wel Engels spreekt dus ik wens mijn dochters veel plezier _O-

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:20

Zo is het. Gewoon lekker van alles gaan genieten. Mijn man is ook een hele goede in steenkolenengels (en Spaans), maar hij komt overal!!

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:23

Inderdaad, gewoon beleefd en rustig blijven en daarna gewoon weer snel vergeten.

Een leuke uitzondering op de regel: toen de meneer het kleine teckelbedeltje aan het kettinkje zag hangen. En vervolgens gingen er dus heeeeele verhalen over teckels over en weer, en haalde hij zelfs zijn smartphone tevoorschijn om allemaal foto’s van zijn teckel te showen. ;-)

En een keertje naar Engeland (zelfde weekend als de bruiloft van onze koning en koningin). “Why are you leaving the Netherlands?! Are you crazy, why don’t you want to see the wedding?!” En deze zelfde man had net daarvoor mijn koffer gecheckt en een grapje gemaakt over de kleine ronde cakejes, of het handgranaten waren.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:32

Hier ook geen nare ervaringen. Er is mij toen zelfs een welcome back toegewenst. Ook maar 1 keer koffer doorzocht door Amerika terwijl ik kilo’s Amerikaanse dingen mee terug neem zoals coffee mate en veel koffie

Ik vind eigenlijk de mensen op Schiphol onvriendelijker

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:13

Nou, idd, purny. Op Schiphol is security minder vriendelijk.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:06

Mijn neefje is in de VS een keer drie kwartier ondervraagd in een apart kamertje, want licht getint en destijds minderjarig.

Zelf werd ik tijdens een overstap gescheiden van mijn familie, omdat zij langs de "random security check" (lang niet altijd echt random, mijn licht getinte familieleden zijn ALTIJD de sjaak), en ik niet. Vervolgens waren we elkaar ruim een uur kwijt. Mijn moeder raakte een beetje in paniek, want het volgende vliegtuig ging al bijna en ik was nog steeds kwijt, dus vroeg ze een medewerker om hulp. Nou dat was echt absolúút niet mogelijk.
En dat laatste maak ik vaker mee. Als je iets vraagt, de weg bijvoorbeeld, krijg je een chagrijnige blik en een nors of geen antwoord.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:49

Nou mijn man en dochters zijn alle drie getint :=
De jongste minder dan de oudste -O-

Bomba
Berichten: 1461
Geregistreerd: 27-09-09

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:05

Hallo allemaal, ik kwam dit topic tegen en ben benieuwd of jullie me een beetje USA wegwijs kunnen maken. Mijn vriend mag begin oktober voor een congres naar San Diego en hij stelde voor dat we een week eerder wel samen konden gaan en een paar steden en/of parken te bekijken. Een week is natuurlijk niet heel lang, dus ik ben benieuwd welke steden of plekken jullie absoluut aanraden en wat een beetje goed te doen is. We willen een auto huren en daar een week mee op pad. Ik ben dan de 4 dagen dat mijn vriend op congres is alleen in San Diego. Is dat wat te doen?

Verder ben ik echt een mietje, ik maak me helemaal zorgen om de beestenboel thuis, want USA is toch wel heel groot en er gebeurt daar altijd van alles.. Kunnen jullie me wat gerust stellen? Haha.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:19

Picopico schreef:
Mijn neefje is in de VS een keer drie kwartier ondervraagd in een apart kamertje, want licht getint en destijds minderjarig.

Zelf werd ik tijdens een overstap gescheiden van mijn familie, omdat zij langs de "random security check" (lang niet altijd echt random, mijn licht getinte familieleden zijn ALTIJD de sjaak), en ik niet. Vervolgens waren we elkaar ruim een uur kwijt. Mijn moeder raakte een beetje in paniek, want het volgende vliegtuig ging al bijna en ik was nog steeds kwijt, dus vroeg ze een medewerker om hulp. Nou dat was echt absolúút niet mogelijk.
En dat laatste maak ik vaker mee. Als je iets vraagt, de weg bijvoorbeeld, krijg je een chagrijnige blik en een nors of geen antwoord.


Andersom ook wel meegemaakt hoor. Kom met het vliegtuig aan op St. Maarten en de witte mensen worden uit de rij gehaald. Interessante en leerzame gewaarwording. Had er na 1x al genoeg van.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:28

Overigens ook boeiende douane ervaringen gehad in de VS:

Dochterlief werd uit de rij gehaald omdat in haar handbagage in haar etui een gum zat zo groot als een mobiele telefoon. Dat spul lijkt onder een scanner klaarblijkelijk op plastic explosieven. Gelukkig snapte de douanemevrouw dat mijn dochter geen terroristische plannen had.

Jaren later werd het vriendje van dochterlief uit de rij gehaald. Hij was minderjarig en had een andere achternaam op zijn paspoort staan dan wij. Dus hem werd los van ons gevraagd of hij vrijwillig met ons op weg was. Vond ik wel een goede actie. Hij had overigens ook een document van zijn ouders waarin de 'power of attorney' tijdens de vakantie bij ons lag.

Oshaa
Berichten: 1046
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 23:30

Bomba schreef:
Hallo allemaal, ik kwam dit topic tegen en ben benieuwd of jullie me een beetje USA wegwijs kunnen maken. Mijn vriend mag begin oktober voor een congres naar San Diego en hij stelde voor dat we een week eerder wel samen konden gaan en een paar steden en/of parken te bekijken. Een week is natuurlijk niet heel lang, dus ik ben benieuwd welke steden of plekken jullie absoluut aanraden en wat een beetje goed te doen is. We willen een auto huren en daar een week mee op pad. Ik ben dan de 4 dagen dat mijn vriend op congres is alleen in San Diego. Is dat wat te doen?

Verder ben ik echt een mietje, ik maak me helemaal zorgen om de beestenboel thuis, want USA is toch wel heel groot en er gebeurt daar altijd van alles.. Kunnen jullie me wat gerust stellen? Haha.


Ik ben een paar jaar geleden een week in / rond San Diego geweest. Wij zijn een paar dagen (2 nachten) gaan kamperen in Yoshua Tree National Park. Ook in october en dat was heel goed te doen!

Wat bedoel je precies met je zorgen maken om de beestenboel thuis? Ben je bang dat er iets gebeurd en je niet / later terug komt? Er gebeurd veel in de VS, maar het is ook een groot land en dingen lijken ook relatief snel in het Europese nieuws te komen. Ik woon in Vancouver, Canada en hier gebeurd ook veel (qua criminaliteit), maar dat haalt misschien net het regionale nieuws.

Wij zijn net terug van een 10-daagse roadtrip door Washington, Oregon, Idaho, Wyoming en Montana (om Yellowstone te bezoeken). Het was echt fantastisch en we hebben ons geen minuut onveilig gevoeld. Mensen zijn echt heel vriendelijk. Soms wat ouderwets in hun doen (ik die een deur voor een man open houd kan echt niet in Montana zeg maar), maar zeer beleefd. Zien ze dat je een straat wil oversteken, dan stoppen ze meteen. Hier (in BC) doet niemad dat. Ook heel veel leuke praatjes gemaakt, mensen tonen echt interesse. Wij waren relatief veel in zeer conservatieve staten (Wat California niet is) en er hangen veel borden met Republikeinse denkbeelden, maar verder in de omgang niks van gemerkt. We zaten bij een random BBQ restaurant (in een hole in wall plaatsje in rural Idaho) te eten (met onze honden) en er parkeert een auto met een sticker met een heel verhaal over hoe belangrijke goed georganiseerde militias zijn - dat is dan wel even vreemd. Stapte verder een op het oog normaal persoon uit die kwam vragen of hij de honden mocht aaien en een praatje maakten.

Wat je in het nieuws ziet is zo'n klein gedeelte van de mensen daar. Ja, er is echt wel veel mis, zeker nu met die Supreme court beslissingen, maar "on the ground" valt het op 99,9% vd plekken echt prima mee.

Ik ga later nog een foto topic maken van onze reis, maar het was echt geweldig. Al de National Forests tussen hier (of zeg maar Seattle) en Yellowstone zijn ook echt super gaaf. De Scenic byways stuk voor stuk prachtig.

Texnex
Berichten: 157
Geregistreerd: 24-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 04:28

Bomba schreef:
Hallo allemaal, ik kwam dit topic tegen en ben benieuwd of jullie me een beetje USA wegwijs kunnen maken. Mijn vriend mag begin oktober voor een congres naar San Diego en hij stelde voor dat we een week eerder wel samen konden gaan en een paar steden en/of parken te bekijken. Een week is natuurlijk niet heel lang, dus ik ben benieuwd welke steden of plekken jullie absoluut aanraden en wat een beetje goed te doen is. We willen een auto huren en daar een week mee op pad. Ik ben dan de 4 dagen dat mijn vriend op congres is alleen in San Diego. Is dat wat te doen?

Verder ben ik echt een mietje, ik maak me helemaal zorgen om de beestenboel thuis, want USA is toch wel heel groot en er gebeurt daar altijd van alles.. Kunnen jullie me wat gerust stellen? Haha.


Ik woon hier al 5 jaar en ik leef nog. :+ Als je naar California gaat, laat niks in je auto liggen. Nog geen blikje drinken. :=

Bomba
Berichten: 1461
Geregistreerd: 27-09-09

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:40

Thanks voor de info dames! Het is natuurlijk best een hele reis en ik ga dan nadenken over: stel je voor dat er iets gebeurt, dan blijven de honden, katten en paarden ‘alleen’ achter en kunnen we nooit in het huis wonen wat we vier jaar lang aan het verbouwen zijn, haha. Echt een doemdenker wat dat betreft.

M’n vriend is er alleen wel een beetje op teruggekomen om samen te gaan. Hij vindt het niet zo’n fijn idee dat hij dan vier dagen op congres zit en ik alleen ben. Ik heb daar dan weer niet zo’n moeite mee, maar oké.

In plaats daarvan denkt hij erover om begin volgend jaar naar Florida en Georgia te gaan en daar dan langer te verblijven dan een week.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 07:37

Bomba schreef:
Thanks voor de info dames! Het is natuurlijk best een hele reis en ik ga dan nadenken over: stel je voor dat er iets gebeurt, dan blijven de honden, katten en paarden ‘alleen’ achter en kunnen we nooit in het huis wonen wat we vier jaar lang aan het verbouwen zijn, haha. Echt een doemdenker wat dat betreft.

M’n vriend is er alleen wel een beetje op teruggekomen om samen te gaan. Hij vindt het niet zo’n fijn idee dat hij dan vier dagen op congres zit en ik alleen ben. Ik heb daar dan weer niet zo’n moeite mee, maar oké.

In plaats daarvan denkt hij erover om begin volgend jaar naar Florida en Georgia te gaan en daar dan langer te verblijven dan een week.


Even sidestep van je originele vraag, ik lees nu vooral mijn vriend wil dit en dat, hij komt er toch op terug, ander idee..

Maar wat wil jij? Lijkt Amerika jou überhaupt wel wat? Kijk een ongeluk kan overal gebeuren natuurlijk, maar voor zo'n grote en dure reis lijkt het me wel essentieel dat jullie allebei helemaal achter de bestemming staan :)


Wij gaan over een goede anderhalf jaar als alles meezit ein-de-lijk weer naar de USA <3 met onze 2 kinderen van dan 6 en 3 jaar willen we met een camper beginnen in Californië (en uiteraard Disney) en dan de nationale parken in trekken.

We zijn maar vast begonnen met sparen want jemig met 4 is zo'n reis toch wel een tikkie duurder dan met zijn tweeën :')

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:20

Superleuk..maar lees je goed in want vooral met een camper mag je in veel parken lang niet overal komen, eb sommige mag je helemaal niet in met de camper

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:30

Hoe betalen jullie daar? Met creditcard of met de bankpas?

Oshaa
Berichten: 1046
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 16:07

chanicha schreef:
Hoe betalen jullie daar? Met creditcard of met de bankpas?


Wij hebben alles met onze Rabobank creditcard gedaan. We hebben al onze opties vergeleken (inclusief onze Canadese kaarten) en Rabo heeft voor ons by far de meest gunstige wisselkoers en fees.