Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 23:46

poes schreef:
K denk dat ik die tip ooit van jou nog heb haha!


Oh joh haha. Volgens mij hebben ze de accomodatie inmiddels aangepast/anders ingedeeld. Maar locatie bij de rivier was super.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:57

Ik kijk nu naar Tanzania en Zanzibar. Maar kan niets leuks vinden. Alle rondreizen gaan maar 1 volle dag naar Zanzibar en ik wil daar wel een dag of 5 zitten om fulltime te duiken. Het lijkt wel of je dan alles ineens zelf moet gaan regelen.
En om nu alleen naar Zanzibar te gaan en de big 5 over te slaan vind ik ook wel wat jammer. Wat ik zoek is gewoon 1 week safari en 1 week Zanzibar ofzo. Lijkt me niet zo moeilijk, maar het lijkt niet te vinden. Tui heeft een Fly in, maar is dan weer veel en veel te duur. 3500 euro voor 2 weken is toch wel wat absurd, zeker voor wat je krijgt. Het is net of men of alleen naar Zanzibar wil, of dat het meer om de safari gaat en om de zee. Overigens vind ik strandvakanties zonder duiken verschrikkelijk, binnen 30 minuten verveel ik me.

Zuid Afrika is eigenlijk van de baan hier. Bij de reis die aangeboden wordt weet ik al van 2 personen dat ze geannuleerd hebben omdat en ineens de reissom 200 euro omhoog ging, maar ook omdat het beloofde onbeperkte duiken helemaal niet onbeperkt is.
Ze beloven op 6 dagen 12 duiken, 'mits het weer het toelaat', en het onbeperkte duiken is ook 'mits het weer het toelaat'. Kortom, dan zijn ze gewoon simpelweg te lui om 4 duiken per dag aan te bieden.
De dag safari daar lijkt nog wel mooi, maar om nu 2600 euro te betalen voor hooguit 12 duiken, dan klopt er wat niet.

Ze bieden dit dus aan:
Het 7-nachten Unlimited Aliwal Shoal Diving Adventure is een pakket voor de echte die-hard duikers! Met dit pakket ga je elke dag minimaal 2 duiken maken op de beste duikstekken van het gebied! De enige reden om niet te duiken is het weer. Wil jij duiken? Dan ga je duiken!

Tijdens het programma kun je elke middag kiezen om een excursie te gaan doen of om terug het water in te gaan wanneer het weer het toelaat! Jij bepaalt dus hoeveel duiken je uiteindelijk gaat maken!

Maar als je doorvraagt is het dus gewoon niet onbeperkt duiken. Ik heb ze gevraagd of ze uitvaren als ik de enige gast ben die wil duiken (want ik zie dat al gebeuren, veel duikers hebben genoeg aan 2 duikjes per dag, ik moet er gewoon minstens 4 maken bij onbeperkt duiken. Dan wordt er omheen gedraaid met het weer, maar het is ook leuk met anderen op het resort. Nee, ik vraag: als ik dus daar 6 dagen kom om te duiken, kan ik dan 24 duiken maken?
Daar kun je toch met een ja of nee op antwoorden? En als ik de draai antwoorden lees is het dus een nee.

De duikschool zelf schrijft dit:
On the Unlimited Aliwal Shoal Diving Adventure you will get to dive all the best dive sites on the Aliwal Shoal Reef System. You will get to dive on our Southern Reefs (conditions dependent) which are deeper and more advanced dive sites for added adventure. These reefs are very seldom dived, and as a result teaming with life. Our 2 awesome wreck dives on Aliwal Shoal, the MV Produce (sank 1974) @ 32m and the Nebo (sank 1884) @ 24m, also make for awesome dives. Last but not least you will get to do several baited shark dives.

En lees je dan verder:
Day 1 : Arrive King Shaka International Airport (Durban) & Transfer to Blue Ocean Dive Resort (Umkomaas)

Day 2 : 1 x Baited Shark Dive (Oceanic Black Tip Sharks) & 1 x Reef Dive (Aliwal Shoal)
*(Plus Additional dives should weather and launch conditions allow)

Day 3 : 2 x Reef Dives (Aliwal Shoal)
*(Plus Additional dives should weather and launch conditions allow)

Day 4 : 1 x Baited Tiger Shark Dive & 1 x MV Produce Wreck Dive
*(Plus Additional dives should weather and launch conditions allow)

Day 5 : 1 x Reef Dive (Aliwal Shoal) & 1 x Nebo Wreck Dive
*(Plus Additional dives should weather and launch conditions allow)

Day 6 : 2 x Reef Dives – (Aliwal Shoal)
*(Plus Additional dives should weather and launch conditions allow)

Day 7 : 2 x Reef Dives – (Aliwal Shoal)
*(Plus Additional dives should weather and launch conditions allow)

Day 8 : Transfer back to King Shaka International Airport (Durban) or to you Big 5 Safari (Optional Extra)

Kortom, dat is gewoon meer bedrog met maar 2 duiken per dag in mijn ogen. En ook de duikschool zelf draait er best wel om heen als je het vraagt.
Ja, ik verwacht dat ze ook 's middags nog 2 duiken doen, ook als ik de enige klant ben die dat wil. Ik betaal er tenslotte voor. En er mag een keer een middag uitvallen met het weer, maar niet 6 dagen. Ik weet dat het weer daar 's middags vaak winderig is, maar je moet het niet aanbieden als je het niet kunt waarmaken. Dus de twijfel om dit te gaan doen neemt meer en meer toe.
Het maakt ook nogal wat uit of je voor je 2250 euro slechts 12 duiken krijgt of 24.
De haaienduiken zijn overigens met voer. Dan worden ze gelokt. Niet geheel natuurlijk, maar ok, voor de foto mag het immers. ;)

Kortom, nog steeds in een orientatiefase. Nog niet geheel tevreden met het aanbod om mijn centjes echt er aan uit te geven.
Op Zanzibar lukken wegens het getij vaak maar 2 duiken per dag, maar dan betaal je per duik. Ik weet echter niet of er op dat eiland nog wat wildlife te spotten valt in de vorm van apen of vogels om de tijd dat je niet duikt mee door te komen. Volgens mij is het daar wel veilig genoeg om van je resort af te gaan in je eentje.

De combinatie van big 5 boven water en dan nog wat duiken is in ieder geval een lastige. :Y) En omdat je niet over een paar 100 euro spreekt mag je ook best kritisch zijn vind ik met wat je wel en niet wilt. Was zo'n reis naar Zuid Afrika 500 euro, ach, dan was ik allang gegaan en zal ik niet zeuren over slechts 12 duiken.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:20

Ga het gewoon zelf regelen als je andere wensen hebt, dan heb je het zelf in de hand. Zo ingewikkeld is zelf boeken en reserveren niet.
Dan krijg je misschien ook beetje inzicht in wat vluchten, verblijf en losse duiken kosten en of je beeld nou zo reëel is).

Mensen op voorhand uitmaken voor lui vind ik vreselijk onrespectvol. Bah wat een nare instelling heb je zo. Niet het eerste topic. Maar zelfreflectie zal er niet inzitten vrees ik.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:18

Duiken en goedkoop op reis willen, zijn niet de eerste woorden die ik bij Afrika vind passen. Dan moet je gewoon een andere bestemming zoeken. Of alles zelf gaan regelen, maar goed dan zit je nog aan hoe het ter plekke is. Ik denk dat je in dit topic er ook niet verder mee gaat komen.

@poes wat een mooie route zeg! Op Kaapstad en Johannesburg na, heb ik nog heel weinig van ZA gezien. Ik ben een beetje bang dat het te toeristisch is na Namibie/Botswana.

Ik zit nu ook te kijken naar Tanzania/Zanzibar. Het liefst self drive, maar dat lijkt niet echt heel gewoon te zijn. Nu een aantal organisaties aangeschreven, maar die doen alleen met chauffeurs. Toch zie ik op YT wel mensen die zelf rijden en kamperen. Toch maar eens verder zoeken.

Wij zijn net twee weken terug van de Seychellen. Een compleet ander AFrika, maar het was echt prachtig.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:03

@sakura, misschien een tipi voor self drive Tanzania. ik heb met deze mensen contact gehad, uiteindelijk ergens anders geboekt, maar wel prettige ervaring, en dat hoorde ik ook van vrienden die er wel geboekt hebben. https://www.selfdrive4x4.com/en/destina ... yYQAvD_BwE

@poes, ziet er super uit! Hennies rest ga ik onthouden voor de terugweg. Als je nog een goed restaurant bij Kaapstad zoekt (niet goedkoop), https://lacolombe.restaurant/ wij zijn bij Constantina geweest, zal er wat foto’s van zoeken

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:53

Sakura789 schreef:
In Ethosha zou ik direct naar de camping Olifantsrus gaan, daar zou ik geloof ik drie nachten doorbrengen. Dat vond ik één van de meest fantastische overnachtingen in Namibie. Wel waren wij er toen in mei.

Ik lees even mee, misschien dat ik een deel van je route ook wil gaan doen. Ik zit een beetje te kijken om naar het noorden echt te gaan. Je gaat vanuit Kaapstad? Ook langs fish river canyon? Duwisib castle vond ik ook bijzonder om langs te gaan. Wellicht de wilde paarden. Alleen wat heb je de vorige keer allemaal bezocht en wat zou je niet weer hoeven zien?

Wat betreft malaria, zou ik voor één nacht geen pillen slikken. Ruim voor zonsondergang lange kleding aan en goed insmeren met DEET of ander anti muggen middel. Hoe minder mensen er in de buurt wonen, hoe minder groot het risico is.


Ja Olifantsrus vonden wij ook de fijnste plek! Gaan we zeker weer slapen.

We twijfelen nu of we niet gewoon het bekende rondje weer maken, maar dan ipv fish river naar Epupa…. Duwisib zegt me zo niks, ga ik even googlen. Thnx!

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:59

poes schreef:
Cederberg, fish River canyon, waterberg!, africat, walvisbaai, swakopmund, skeleton coast, damara land. En gewoon alle kampen in etosha :D


Ja dat staat op ons lijstje! Alleen Africat niet. We zijn vorige keer naar CCF bij Otjiwarongo geweest. Maar dat viel een beetje tegen. Ik ga eens kijken wat Africat inhoud.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:06

Otjiwarongo zijn wij ook geweest, wel een toffe ervaring. We sliepen met fantastisch uitzicht en de bedden waren per persoon groter dan de tent. Misschien was dat het ook wel waarom we zo’n goede herinnering er aan hebben gehad.

Duwisib is meer een tussenstop, maar ik vond de reis van Fish River naar Sossusvlei met deze stop heel erg leuk!

@Lielle dank voor je tip! Gaan we zeker even onderzoeken. Ook andere tips/ervaringen met selfdrive en campsites in Tanzania hoor ik graag!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 13:18

Germie: is het lokken met voer of met bloed? Er is daar wel wat controverse rond ja. Voor mij een reden om te skippen.
Verder lijkt het aanbod prima en zou ik als organisatie jou gewoon een zeur vinden. Wat jij wil, kun je beter zelf regelen denk ik. Mijn ervaring is dat organisaties in zuid Afrika echt vaak hele hoge standaarden hebben en proberen er wat van te maken. Maar de zee is er gewoon ruig. Lijkt me logisch dat verongelukken geen vaste activiteit is. En als je alleen big 5 wil zien zou ik eens naar pairi daiza gaan. Daar lopen ze ook en met een dagje en 100 euro ben je klaar. Al twijfel ik nu, geloof dat ze geen luipaard hebben.

Sakura: toeristisch is het hier en daar zeker maar het lijkt nu wel erg kalm met Corona en er zijn ook wel meer afgelegen gebieden. Golden gate komen wij meestal 1 of 2 mensen tegen tijdens het hiken. Mountain Zebra rijd je wel eens helemaal alleen rond. Maar je kunt het echt niet vergelijken met Namibië. Ik vind beide op hun manier fantastisch! Ik hou ook van de diversiteit van zuid Afrika. Cederberg, tsitsikamma, drakensbergen, tropisch st Lucia: allemaal zo anders! En op het eind is het meer toeristische van de tuin route en wijn regio wel aangenaam. Maar ik vind het zeker niet mega toeristisch.

La colombe juist. Staat al lang op het lijstje. Weet nog niet of we duur uit eten willen. Vorige keer lust en vrede gedaan en dat was ook echt top.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:05

Nou poes, dan voeg ik het maar toe op mijn to travel lijst. Is het wel mogelijk om te camperen ed? Of is het vooral lodges? Ik vind Namibie en Botswana zo heerlijk dat er weinig mensen wonen en de mensen die er wonen zo aardig en relaxed zijn. Ik heb me eigenlijk nooit echt onveilig gevoeld. Integendeel eigenlijk, toen we ooit een lekke band hadden, was die al verwisseld voor dat we er erg in hadden.

We zijn in Namibië wel geweest in een tijd voordat het echt populair werd. Op een aantal campsites stonden we alleen of met een ander stel. Graag zou ik terug willen, maar ergens ben ik een beetje bang dat het veel drukker is. Ik kijk met een schuin oog we naar alternatieve plekken bijv in het noorden. Volgens mij ging iemand uit dit topic ook die kant op een aantal jaar geleden. Zal nog eens even weer spitten in dit topic.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 14:11

Kamperen kan zeker! Zeker in de parken vind ik het heel relaxed. Wij mijden lodges, vinden dat niet prettig. Wij slapen in de parken, hostels, airbnb huisjes.

Veilig is het niet echt al kun je veel vermijden. Maar dat is wel anders dan Namibië.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:57

poes schreef:
Germie: is het lokken met voer of met bloed? Er is daar wel wat controverse rond ja. Voor mij een reden om te skippen.
Wat jij wil, kun je beter zelf regelen denk ik. Mijn ervaring is dat organisaties in zuid Afrika echt vaak hele hoge standaarden hebben en proberen er wat van te maken. Maar de zee is er gewoon ruig. Lijkt me logisch dat verongelukken geen vaste activiteit is. En als je alleen big 5 wil zien zou ik eens naar pairi daiza gaan. Daar lopen ze ook en met een dagje en 100 euro ben je klaar. Al twijfel ik nu, geloof dat ze geen luipaard hebben.

Ik heb de vraag gewoon simpel gesteld: bij onbeperkt duiken, kan ik dan 4 duiken per dag maken (want anders boek ik niet omdat ik minder te weinig vind, dus ben gewoon eerlijk dan met deze vraag), en varen ze ook uit als ik de enige gast ben die het wil?
Hoe moeilijk kan die vraag zijn? Een advies van dan is de reis niets voor jou kun je dan toch ook geven?
Dat de zee er ruig kan zijn weet ik. Maar als je al weet dat je maar een paar dagen per jaar wel 4 duiken per dag kunt maken, kun je dan niet beter het gewoon niet aanbieden? Want de klant betaalt er wel voor immers. Of probeer je het echt wel te regelen? Mijn gevoel bij deze organisatie is in ieder geval niet goed, niet meer en niet minder.
En niet uitvaren voor 1 duiker die ergens wel voor betaald heeft heb ik helaas al meegemaakt. Of inderdaad luiheid, op Malta, je geeft voor boeken aan dat je komt voor duiken dieper dan 60m. Ja is goed, kunnen we elke dag regelen. Mooi. En dan kom je daar en vervolgens heb je alleen de optie om WEER naar Crkwwa te gaan naar de Rozi en de P29 samen met sportduikers, omdat ze dan mooi een busje of boot vol hebben en veel techduikers ook niet dieper dan 60m kunnen. Dus ik ben helaas al eens echt terleurgesteld, 1600 euro weg en niet de duiken gemaakt die je geboekt had. Dan word je toch wel wat kritischer hoor, het geld kan maar 1 keer uitgegeven worden immers. Ik had gewoon echt in de mail een bevestiging op mijn wensen, maar heb poedersuiker gehad. Al meer mensen gaan niet meer naar deze duikschool om deze reden.

Bij baited dives worden haaien gelokt met kleine bolletjes met daarin vlees en bloed. Dus niet de hoeveelheid die ze werkelijk eten, maar ze worden wel gelokt. Chummen noemen ze het ook wel. Beetje bloed er bij en hup de haaien komen op de geur af. Je ziet op de foto's van die duiken ook dat de haaien met de neus bij die ballen zitten. Dus geheel natuurlijk gedrag zie je dan niet. Maar het is wel een manier om die dieren gegarandeerd te zien zeg maar. Maar het is controversieel.

En waarom moet je maar naar een dierentuin gaan als je iets zgn. te duur vind? Mag je niet zeggen dat iets duur is? Niet iedereen heeft de centen om zomaar direct te betalen wat men vraagt. Een dierentuin is geen alternatief, punt. Maar rondkijken of je ergens wat euro's kunt besparen lijkt me helemaal niet verkeerd. Zo is uiteindelijk mijn Fins Lapland reis ook gelukt, terwijl men zei dat 3000 euro toch wel het minimum budget was. Ik hoef geen luxe tijdens een reis. Dus ik kijk inderdaad wel verder.
Alleen reizen is sowieso lastiger en veel duurder heb ik al gemerkt.

En is kamperen nu gevaarlijk wegens de wilde dieren, of wegens de mensen die je overvallen? Want voel je je onveilig wegens de mensen of de dieren?
En waarom zijn lodges niet leuk? Dat is toch gewoon net wat luxer dan kamperen?

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:27

Beide, soms niet eens alleen de grote dieren. Ik vind kamperen heel anders dan lodges, lodges trekken een heel ander (luxer, lawaaiiger, sneller) publiek.

Maar goed, volgens mij kun je voor duiken beter naar andere locaties gaan. Ik denk dat het bijna niet naar jouw tevredenheid uitgevoerd kan worden. Ze zijn daar helemaal niet ingesteld op duiktoeristen. Ook in dit topic zul je weinig die hard duikers vinden die je de goede adviezen kunnen geven. Als er teveel twijfels zijn, zou ik het zeker niet doen.

Kamperen doe ik het liefst ook op plekken die alleen campsites aanbieden. Daar is het meestal wat rustiger en wat meer back to basic. Wij wisselen wel af, paar dagen kamperen en dan ergens in een lodge. Meestal dan wel op bijzondere plekken en bij voorkeur eco friendly/geen grote keten.

Reizen is gewoon heel duur in Afrika, met name de landen die het concept toepassen liever 1.000 euro van één persoon dan één euro van 1.000 personen.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:34

EN hoe basic is basic dan? Je kunt je nog wel wassen? of zelfs dat niet? Maar is het echt gevaarlijk met kamperen en dieren, of is het een risico wat wel meevalt? Kamperen zou mij ook meer aanspreken dan denk ik. Ik hou op zich wel van wat avontuur en ben ook wel eens in zgn. 'oranje' landen geweest, maar heb me er niet onveilig gevoeld. Zeker toen 'corona' aangedragen werd als 'gevaarlijk' en dus heel Europa 'oranje' was ben ik gewoon naar die landen geweest. Maar ook in Palestina vond ik het niet gevaarlijk, terwijl anderen in de groep zich er onveilig voelden.

Duiken is inderdaad in Zuid Afrika meer bijzaak, in Zanzibar kun je er hoofdzaak van maken, maar ik wil dan ook graag Tanzania zien in de vorm van het vaste land en de dieren. De reis naar Zuid Afrika heeft overigens wel duiken als hoofdzaak, de aangeboden safari is 1 dag naar een park met verharde wegen. En je krijgt een zgn. 'hippo cruise'.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:40

Ik had mijn schoonouders op visite en we zijn heerlijk naar de Kavango geweest en vervolgens naar Etosha.
Wat een HEL!
Etosha en de Kavango waren prachtig als altijd. We hadden zelfs het geluk dat we leeuwen hebben gezien in Bwabwata, met het hoge gras etc is dat echt wel bijzonder. En veel olifanten in Mahango en in Bwabwata.

Maar die schoonouders := Er was enkel geklaag over de leeuwen die we enkel ver weg zagen in Etosha, geklaag dat we in Etosha geen olifanten hadden gezien. Vroeg op om de katten te zoeken maar dan wel om 9 uur moeten stoppen voor ontbijt een half uur, terwijl ik ontbijt spullen IN de auto had zodat we tijdens kat-uren door konden jagen. En dan wel weer klagen dat we geen katten hadden gezien, maar niet willen wachten bij een boom waar ze achter lagen en uren dat de katten actief zijn verspillen aan ontbijt :=.

Daarnaast was het echt plaatjesjagen, totaal niks voor mij. Toen er een groep olifanten overstak, de eerste die we zagen, werd er 1 foto gemaakt en toen voor zich uit gestaard in de auto. Toen ik zei dat er nog veel meer olifanten aan kwamen werd er gezegd " ik heb al een foto". Maar dan wel weer klagen dat we ze in Etosha niet zagen.
Ik heb ze wel gezien in Etosha, aan het waterhole, maar daar zaten ze een uurtje en toen waren ze er klaar mee. Net toen ze weg gingen kwamen er olifanten aan :=.

Als je gegarandeerd dieren wil zien, dan moet je gewoon naar een dierentuin... Je zou overigens denken als je al 3x in Afrika bent geweest, dat je weet dat het geen garantie is.

Ik was er zo klaar mee dat ik tijdens het ontbijt op een picknickplaats zo ver weg ben gelopen als ik durfde, om even een half uurtje te mediteren en de negativiteit van me af te zetten.

Heb overigens wel mooie plaatjes gemaakt, dus als die bewerkt zijn zal ik er wat delen.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 09-05-22 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:41

Ehm dat is verschillend, vorig jaar hadden we alleen een schop om een gat in de grond te graven voor het toilet. Wassen kun je doormiddel van wat water in emmer doen. Bomen en een vuurplaats is dan het enige. Op andere locaties is er soms een ablution, met normale toiletten en koud/warm water douches. Soms moeten ze water nog verwarmen met een houtvuur voor warm water (dat duurt dus even). Soms zitten de douches op 1.50m of zit het vol met ongedierte. Het eist wel wat van je aanpassingsvermogen zeg maar.

Dieren daar heb ik weinig problemen mee ondervonden. Grote dieren heb je weinig last van. Wij hebben olifanten, leeuwen en hyena's bij de tent gehad (op dak van de auto). We hebben meer last gehad van muizen, een grote mot en een schorpioen. Qua mensen nooit last gehad in Namibie en Botswana, ZA ben ik nooit echt geweest (los van Kaapstad en Johannesburg).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:17

wat zonde Iris, kan me voorstellen dat je daar redelijk simpel van wordt.

Ik moet vooral nog geduld hebben, maar kijk zo uit naar onze trip!

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:47

Iriscope schreef:
Ik had mijn schoonouders op visite en we zijn heerlijk naar de Kavango geweest en vervolgens naar Etosha.
Wat een HEL!
Etosha en de Kavango waren prachtig als altijd. We hadden zelfs het geluk dat we leeuwen hebben gezien in Bwabwata, met het hoge gras etc is dat echt wel bijzonder. En veel olifanten in Mahango en in Bwabwata.

Maar die schoonouders := Er was enkel geklaag over de leeuwen die we enkel ver weg zagen in Etosha, geklaag dat we in Etosha geen olifanten hadden gezien. Vroeg op om de katten te zoeken maar dan wel om 9 uur moeten stoppen voor ontbijt een half uur, terwijl ik ontbijt spullen IN de auto had zodat we tijdens kat-uren door konden jagen. En dan wel weer klagen dat we geen katten hadden gezien, maar niet willen wachten bij een boom waar ze achter lagen en uren dat de katten actief zijn verspillen aan ontbijt :=.

Daarnaast was het echt plaatjesjagen, totaal niks voor mij. Toen er een groep olifanten overstak, de eerste die we zagen, werd er 1 foto gemaakt en toen voor zich uit gestaard in de auto. Toen ik zei dat er nog veel meer olifanten aan kwamen werd er gezegd " ik heb al een foto". Maar dan wel weer klagen dat we ze in Etosha niet zagen.
Ik heb ze wel gezien in Etosha, aan het waterhole, maar daar zaten ze een uurtje en toen waren ze er klaar mee. Net toen ze weg gingen kwamen er olifanten aan :=.

Als je gegarandeerd dieren wil zien, dan moet je gewoon naar een dierentuin... Je zou overigens denken als je al 3x in Afrika bent geweest, dat je weet dat het geen garantie is.

Ik was er zo klaar mee dat ik tijdens het ontbijt op een picknickplaats zo ver weg ben gelopen als ik durfde, om even een half uurtje te mediteren en de negativiteit van me af te zetten.

Heb overigens wel mooie plaatjes gemaakt, dus als die bewerkt zijn zal ik er wat delen.

Dat is wel balen.
Maar ben jij dan gids of was je er ook voor je vakantie? Want je woont ergens in die regio, maar als je dan je schoonouders krijgt, regel jij dan als gids de safari, of ga je als toerist mee? Dat zou bij mij ook nog wat uitmaken aan de mate van ergernis.
Ontbijt sla ik wel over of stel het uit als ik wat interessants kan zien. Haha. Dat snap ik dan ook echt niet nee. Je kunt immers ook nog met een broodje in de hand verder gaan zoeken.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:58

Sakura789 schreef:
Beide, soms niet eens alleen de grote dieren. Ik vind kamperen heel anders dan lodges, lodges trekken een heel ander (luxer, lawaaiiger, sneller) publiek.

Maar goed, volgens mij kun je voor duiken beter naar andere locaties gaan. Ik denk dat het bijna niet naar jouw tevredenheid uitgevoerd kan worden. Ze zijn daar helemaal niet ingesteld op duiktoeristen. Ook in dit topic zul je weinig die hard duikers vinden die je de goede adviezen kunnen geven. Als er teveel twijfels zijn, zou ik het zeker niet doen.

Kamperen doe ik het liefst ook op plekken die alleen campsites aanbieden. Daar is het meestal wat rustiger en wat meer back to basic. Wij wisselen wel af, paar dagen kamperen en dan ergens in een lodge. Meestal dan wel op bijzondere plekken en bij voorkeur eco friendly/geen grote keten.

Reizen is gewoon heel duur in Afrika, met name de landen die het concept toepassen liever 1.000 euro van één persoon dan één euro van 1.000 personen.


Mwah.... Lodge is ook maar een brede accomodatie term. Ik heb op super betaalbare, niet luxe en super serene lodges gezeten. Heel vaak zijn ze zelfs privé, zonder andere gasten.

Qua kamperen ben ik nog nooit bang geweest voor dieren. Vond wel leuk het geluid van leeuwen rond het kamp en hyena's naast de tent (minder dat ze de boel sloopten haha). En in een reserve zou ik ook niet echt bang zijn voor criminaliteit.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:02

Ik ben ook gewoon op vakantie dan :j. We besteden ons geld en tijd aan die trip, dus neem aan dat wij dan ook mogen genieten toch?

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:18

Iriscope schreef:
Ik ben ook gewoon op vakantie dan :j. We besteden ons geld en tijd aan die trip, dus neem aan dat wij dan ook mogen genieten toch?


Wat een nare ervaring zeg. Dat lijkt me heel lastig als je niet op één lijn zit. Ik zou dat ook best ingewikkeld vinden, leuk anderen mee, maar dan wel een beetje op dezelfde lijn. Eventueel meerdere auto's zodat iedereen z'n gang kan gaan. Meerdere auto's is ook handig als je een keer pech hebt of vast komt te zitten.

In de ochtend doen we ook alleen maar tent inklappen, water koken voor de thermosfles en broodjes klaarmaken en op pad. Soms zaten we bij de waterhole en deden we een dutje of lazen een boek. Ik vind dat juist heerlijk. Vooral in Etosha heb je waterholes die ver van de weg afzitten en die juist heel bijzonder kunnen zijn.

Wij genieten van het rond rijden, van de natuur en van het er echt tussen uit zijn. De vakantie is niet minder geslaagd als we de big5 niet zien. Wat amper lukt trouwens in Namibie/Botswana, omdat de buffels alleen op de Caprivi zitten.

Mijn dieptepunt was van de serene Olifantsrus (waterhole met allerhande aanwijzingen, praat zachtjes, draag geen opvallende kleuren, hou rekening met de natuur, nette toiletten/douches) naar drukke Okaukuejo (doorgaand klikken van camera's, luid pratende mensen, veel lawaai, overal afval en rommel en een smerige douche waarvan het putje verstopt was).

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:21

Iriscope schreef:
Ik ben ook gewoon op vakantie dan :j. We besteden ons geld en tijd aan die trip, dus neem aan dat wij dan ook mogen genieten toch?

Heel vervelend ja! Altijd lastig met gezelschappen met andere wensen en ideeën.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:26

Sakura789 schreef:
Iriscope schreef:
Ik ben ook gewoon op vakantie dan :j. We besteden ons geld en tijd aan die trip, dus neem aan dat wij dan ook mogen genieten toch?


Wat een nare ervaring zeg. Dat lijkt me heel lastig als je niet op één lijn zit. Ik zou dat ook best ingewikkeld vinden, leuk anderen mee, maar dan wel een beetje op dezelfde lijn. Eventueel meerdere auto's zodat iedereen z'n gang kan gaan. Meerdere auto's is ook handig als je een keer pech hebt of vast komt te zitten.

In de ochtend doen we ook alleen maar tent inklappen, water koken voor de thermosfles en broodjes klaarmaken en op pad. Soms zaten we bij de waterhole en deden we een dutje of lazen een boek. Ik vind dat juist heerlijk. Vooral in Etosha heb je waterholes die ver van de weg afzitten en die juist heel bijzonder kunnen zijn.

Wij genieten van het rond rijden, van de natuur en van het er echt tussen uit zijn. De vakantie is niet minder geslaagd als we de big5 niet zien. Wat amper lukt trouwens in Namibie/Botswana, omdat de buffels alleen op de Caprivi zitten.

Mijn dieptepunt was van de serene Olifantsrus (waterhole met allerhande aanwijzingen, praat zachtjes, draag geen opvallende kleuren, hou rekening met de natuur, nette toiletten/douches) naar drukke Okaukuejo (doorgaand klikken van camera's, luid pratende mensen, veel lawaai, overal afval en rommel en een smerige douche waarvan het putje verstopt was).


De afspraak was dat ze 1 van onze bakkies meekregen en dan zelf 1 week gingen en 1 week met ons samen gingen. Maar ze wilden niet alleen weg dus mijn man heeft vrijgenomen en is op allebei de trips meegegaan, en ik op 1 trip.

Op zich is het nog tot daaraan toe dat ze niet zo genieten van het in de bush zijn. Wij zijn net als jullie, gewoon het buitenzijn, lekker in de bush. Genieten van jonge zebra's, van bee-eaters, otters en alle andere kleine dingen. Dat iemand daar nog niet zo van geniet kan ik op zich nog mee leven. Maar de sfeer dan verpesten door constant te klagen over alles, daar moet je bij mij niet mee aankomen. Ben ook lichtelijk HSP, dus iemands stemming beinvloed me al makkelijk :=.

On a positive note; wij gaan verhuizen! We hebben van buren een geweldig huis te huur aangeboden gekregen dat grenst aan de game farm waar we al buitenrijden. We hebben daar een waterhole voor de deur waar kudu's en ander game komt drinken en we hebben vanaf ons plot rechtstreeks toegang tot de gamefarm, dus geen openbare weg meer als we buiten gaan rijden.
Oh en we hebben een zwembad! <3

Uitzicht vanuit de braai area, zwembad, daarachter het rivierbed waar de waterhole ook is en waar ze mijn rijbak gaan aanleggen.
Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 12:33

Germie: Ik zeg niet dat je Safari te duur vind, ik vind je fixatie op de big 5 op een korte tijd gewoon niet passen bij de Bush. De Bush beloont wie er zich aan overgeeft, en dat is lang niet altijd met leeuwen of neushoorns.

Ik denk dat jij als duiker ook gewoon te vergevorderd bent voor veel groepsreizen? Een beetje als Anky die op kamp gaat bij een beginnend grand prix ruiter zeg maar :D wat jij zoekt is altijd best heel technisch en intensief, lijkt me logisch dat je daar heel gespecialiseerde spelers voor nodig hebt nee?

Kamperen is vaak erg veilig want het is in de parken. Buiten de parken heb je vooral in het donker kans op overvallen.
Lodges mijd ik omdat ik liever de nationale parken steun. Ik vind het vaak moeilijk te achterhalen hoe ethisch ze zijn en ik mis er ook de vrijheid om zelf lekker te doen waar ik zin in heb.

Er is precies veel gepost tussendoor, ik ga efkes bijlezen :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 12:42

Wat een super gave plek Iris!

Ik voel je frustratie met je schoonouders bah. Niet leuk zo. In Oeganda op groepsreis ook gevoeld dat sommige mensen echt gewoon een vakje willen afvinken en door. Niet mijn manier van Safari. En alles doen voor die 14.000 foto’s waar ze vervolgens niets mee doen. Triest.