Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:38

Wat gaaf zeg! Veel plezier!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 19:39

Super leuk zeg. Veel plezier!

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:17

Ik heb hier al heeeeel lang niet meer meegepraat maar nu heb ik wel heel leuk nieuws! Ik ga in November een ruimte maand met mezelf en een 4x4 met daktent Namibië doorreizen. :D :D
Mag ik weer mee komen kletsen?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:19

Oh wat nice! Kom er gezellig bij. Als je het leuk vindt kunnen we meeten voor een etentje of braai of whatever :)

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:20

NIce! Lijkt me leuk. Ik begin en eindig in Windhoek.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 22:27

Wat leuk! Welke route doe je? Al veel gepland?

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:31

Alles gepland en geboekt, de route en de overnachtingen. :o Niks voor mij :D, maar het is de allereerste keer dat ik helemaal alleen ga, dus voelde deze keer beter. Het is ook een beetje als test voor mijn droomreis die ik graag alleen wil maken!
Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 00:46

Wow wat een leuke route! Ben benieuwd naar de overnachtingen ook :j heb je ervaring met Afrika? Bandjes wat zachter zetten voor de gravel en tanken als het kan :D

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 07:14

Wat een mooie route Emma! Heerlijk dat je daar een maand de tijd voor kan nemen :)
Ben jij toevallig degene die jaren terug maanden in de Westkaap heeft gezeten? Staat me iets van bij dat er altijd prachtige foto's gedeeld werden (en ik jaloers was :') )

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:41

Wat een heerlijk vooruitzicht zeg! Wij hebben die hele linkerkant gedaan, van Kaapstad naar Windhoek. In Namibie heb ik vooral alleen gereden, vond dat heel goed te doen!

En inderdaad tanken wanneer je kunt en de auto goed shaken met het tanken als je twee tanks erin hebt. Wij moesten uitwijken omdat er ergens geen brandstof meer was.

Heerlijk zeg, denk dat het één van mijn mooiste vakanties was en zou er zo wel weer heen willen!

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:20

poes schreef:
Wow wat een leuke route! Ben benieuwd naar de overnachtingen ook :j heb je ervaring met Afrika? Bandjes wat zachter zetten voor de gravel en tanken als het kan :D


Gaaf he! Ik kan de overnachtingen later wel even delen. :) Het is een hele lijst hoor, op de meeste plekken blijf ik maar 1 of 2 nachten.

Ja, ik heb vier maanden in Zambia gewoond en gewerkt in een klein dorpje Mfuwe aan de rand van het South Luangwa National Park. Voor mij de mooiste plek op aarde.
Ik zou terug gaan om daar te werken voor een jaar, maar toen kwam corona en werd mijn vlucht een week voor vertrek geannuleerd... |( Mijn hele droom in duigen, mijn huis was al verhuurd, ik had al 7 maanden voorbereid... Ik zou daar, naast mijn betaalde baan, ook onderzoek gaan doen naar hoe ik het project kon voortzetten die ik daar eerder had opgestart (duurzaam toerisme project met lokale gemeenschap). Zucht!

Ik heb naast Zambia ook door Malawi, Zuid-Afrika, Zimbabwe en Botswana gereisd. Maar, nog nooit helemaal alleen, dus nu moet ik eraan geloven. _/-\o_ Mijn droom is om langere tijd met een 4x4 op de bonnefooi door Zuidelijk-Afrika te reizen en uiteindelijk 50/50 in NL en ergens in Afrika te wonen en te werken. Ik geef mezelf nog een paar jaartjes om te reizen en te bepalen waar dat dan zou moeten zijn (denk ik... ik ben bijna 30.... :')).

Nyaleti schreef:
Wat een mooie route Emma! Heerlijk dat je daar een maand de tijd voor kan nemen :)
Ben jij toevallig degene die jaren terug maanden in de Westkaap heeft gezeten? Staat me iets van bij dat er altijd prachtige foto's gedeeld werden (en ik jaloers was :') )

Heerlijk he! Ik zou wel langer willen gaan, maar iets met dat er ook gewerkt moet worden. :D Nee, dat was ik niet, misschien heb ik toen weleens wat Zambia foto's gedeeld.


Sakura789 schreef:
Wat een heerlijk vooruitzicht zeg! Wij hebben die hele linkerkant gedaan, van Kaapstad naar Windhoek. In Namibie heb ik vooral alleen gereden, vond dat heel goed te doen!

En inderdaad tanken wanneer je kunt en de auto goed shaken met het tanken als je twee tanks erin hebt. Wij moesten uitwijken omdat er ergens geen brandstof meer was.

Heerlijk zeg, denk dat het één van mijn mooiste vakanties was en zou er zo wel weer heen willen!

Gaaf! Wat waren voor jou de hoogtepunten? Thanks voor de tank-tip!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 19:48

Die andere Emma, die in de buurt van Addo zat toch? Dat account is nu anoniem :(

Mijn highlights van Namibië waren:

Overnachting in het zuiden zaten we in een prachtige lodge . Zou eens moeten nazoeken welke dat was. Canyon lodge was het.
Vond de canyon mooi maar het is een hele rit daarheen. Wel doorheen kalahari en door prachtige landschappen. Zou er een Hike in gaan doen of zo. De warmwaterbronnen is ook wel geinig.

Sossusvlei is mega indrukwekkend. Vroeg gaan.

Op zoek naar de desert 5 bij swakopmund is een leuke excursie.

In het noorden als ze er zijn op zoek naar olifanten.

Brandberg vonden wij ook mooi. Plus de Hike naar de prehistorische tekeningen.

Etosha vond ik absoluut top. Kan ik niet genoeg van krijgen. Zwarte neushoorn gegarandeerd aan de juiste waterhole.
Waterberg is heel anders maar ook mooi en de moeite voor een stop.

Africat is mooi en leuk om te bezoeken.

In Windhoek zit een museum over de oorlog met Nationale geschiedenis, interessant om enkele uurtjes te vullen.

Edit: ik heb in Namibië ook de mooiste sundowners gedaan. Zeker de moeite. Als je interesse hebt kan ik nog wel eens zoeken welke lodge ik best vond.

Edit: genoeg banden mee, zelf kunnen vervangen en heel goed afspreken wat te doen als je zonder reserveband valt! Ze leggen toeristen er volle bak op met banden dus je moet naar bandencentrales gaan waar de verhuurder mee samenwerkt.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:44

De mooiste campsite vond ik Olifantsrus in Etosha. Daarnaast vond ik de ochtend wandeling op de rode zandduinen echt geweldig in Sossusvlei. Het gebergte vond ik bijzonder. De speurtocht naar wilde zwarte neushoorns in Damara land. Diverse hikes, de uitgestrektheid van Fish River canyon. Duwisib castle vond ik echt heel bijzonder en als ik nog even nadenk dan kan ik zo weer allemaal dingen opnoemen.

Grootste minpunt vond ik de andere campsites in Etosha, we kwamen vanuit complete rust en soms de enigen op een campsite naar enorm drukke en vieze campsites. Dat contrast was mega groot.

Heel eerlijk, ik vond de afwisseling echt onwijs leuk en het is wel een favoriet land van mij eigenlijk. De ruimte, rust rn ruigheid blijven me trekken.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:19

Hey Poes, vergeet je niet een hoogtepunt?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 01:57

Die hele trip met jou was een hoogtepunt *\o/*

En Jasper uiteraard maar die heb ik vernoemd.

Nog wat? :+ Dan voel ik me dom haha.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:25

Haha nee ik was meer aan het plagen. Maar die trip naar Etosha was inderdaad heel bizar. Nog nooit zoveel hyena's gezien :+

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:28

Zijn hier mensen die in senegal/gambia zijn geweest?
Wij zoeken een zonzekere vakantie voor de kerstperiode met onze 2 kleine kinderen, maar willen ook wel wat te doen hebben

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 22:22

Iriscope schreef:
Haha nee ik was meer aan het plagen. Maar die trip naar Etosha was inderdaad heel bizar. Nog nooit zoveel hyena's gezien :+



Hahahaha maar sowieso hebben we toen zoveel gezien. Zal nooit vergeten dat ene koppel: JOH EEN BEETJE VERDER STAAT EEN NEUSHOORN!!!! *\o/*

Wij(maar matig enthousiast): ver van de weg?

Zij: NEE VALT MEE ECHT SUPER ZEG DIT!!!

Ik weet niet eens meer of we er nog heen gereden zijn, we hadden er al zoveel gezien :D

Bij binnenrijden luipaard, bij buitenrijden jachtluipaard, leeuwen, veel hyena, honey badger. Maar ook een laaaaaange dag in de regen haha!

Was wel echt top!

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:55

Klinkt wel echt super gaaf!

Ik zou dat kunnen zijn van die neushoorn haha. Wij dromen lekker nog even verder met jullie verhalen

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 23:38

Ja onze allereerste Safari was in etosha. Nuja we hadden toen al enkele gamedrive s en sundowners gedaan in Namibië maar dat was enkel grazers geweest. We vonden toen kudu en oryx in het wild al zooooo bijzonder!

Nu wij etosha binnen, we wisten echt van niets en wat te verwachten. We durfden zelfs geen felgekleurd shirtje aandoen in onze auto hahahahahahaha. Zoooo erg.

Soit dag 1 spotten we een olifant! Beest stond denk ik 1 of 2 Km van de weg af, naast een groepje bomen. Je moest echt met een enorm goede verrekijker enorm staan turen en dan zag je nog net, maar echt, de vorm van een olifantje. We hebben daar een half uur gestaan en konden maar niet stoppen met kijken!

Toen we een auto met gids tegenkwamen zijn we nog gestopt om heel enthousiast te zeggen dat er een beetje verderop een olifant stond.

:') :') :') :')

Of die keer dat er 5 van die mega tourbussen stil stonden met allemaal Aziaten met megalenzen: je zag helemaal in de verte op een heuvelrug af en toe het kwastenpuntje van een Leeuwenstaart. Sneu eigenlijk haha.

Inmiddels stoppen we eigenlijk alleen nog als het op of naast de weg staat, en voor platte leeuwen stoppen we meestal ook niet meer haha. Wel blijf ik graag kijken naar de grazers die vaak veel actiever zijn of naar vogeltjes.
Wij zoeken ook zelden big five. Wat komt komt en de beste sightings zijn maar zelden die waar al 10 auto’s staan.

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:27

Haha geweldig. Ik hoop ooit ook zo te doen op een safari haha

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:08

hier maar eens het stof afblazen.
wij (mijn man en ik) zijn aan het puzzelen voor vier weken Botswana / Zimbabwe vanuit Joburg in september. Autohuur (4*4 met daktent) en independent, dat lukt allemaal prima; maar ik kan weinig vinden over hoe nodig het nu echt is om alles vooraf te reserveren. Ik vind het prima om iets dat absoluut niet anders kan alvast vast te leggen, maar geen vier weken. Idee is vooral kamperen, met af en toe een hotel/pension whatever. Dus als iemand daar meer van weet hoor ik het graag.

We zijn wel wat gewend, ik heb in de jaren 90 in Ghana gewoond en in 2019 zijn we nog op eigen houtje door Kyrgyzstan getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:53

Lielle schreef:
hier maar eens het stof afblazen.
wij (mijn man en ik) zijn aan het puzzelen voor vier weken Botswana / Zimbabwe vanuit Joburg in september. Autohuur (4*4 met daktent) en independent, dat lukt allemaal prima; maar ik kan weinig vinden over hoe nodig het nu echt is om alles vooraf te reserveren. Ik vind het prima om iets dat absoluut niet anders kan alvast vast te leggen, maar geen vier weken. Idee is vooral kamperen, met af en toe een hotel/pension whatever. Dus als iemand daar meer van weet hoor ik het graag.

We zijn wel wat gewend, ik heb in de jaren 90 in Ghana gewoond en in 2019 zijn we nog op eigen houtje door Kyrgyzstan getrokken.
Mijn ouders zijn een paar jaar terug min of meer op de bonnefooi van Jozi naar de Kaap gereden, zonder kamperen en dat ging prima. Zeker als je gaat kamperen en niet in het hoogseizoen gaat, moet dat wel goed mogelijk zijn. Ook de komst van AirBNB heeft dat soort dingen allemaal wat makkelijker gemaakt. Toen ik er vijf jaar geleden (weer) woonde, heb ik ook heel veel dingen vrij kort van tevoren geboekt, evenals mijn collega's.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:27

Lielle schreef:
hier maar eens het stof afblazen.
wij (mijn man en ik) zijn aan het puzzelen voor vier weken Botswana / Zimbabwe vanuit Joburg in september. Autohuur (4*4 met daktent) en independent, dat lukt allemaal prima; maar ik kan weinig vinden over hoe nodig het nu echt is om alles vooraf te reserveren. Ik vind het prima om iets dat absoluut niet anders kan alvast vast te leggen, maar geen vier weken. Idee is vooral kamperen, met af en toe een hotel/pension whatever. Dus als iemand daar meer van weet hoor ik het graag.

We zijn wel wat gewend, ik heb in de jaren 90 in Ghana gewoond en in 2019 zijn we nog op eigen houtje door Kyrgyzstan getrokken.

Ik heb in okt/nov vorig jaar nog ruim een maand door Botswana gereisd (en een klein stukje Zim maar Zim staat op de planning voor een aparte reis).
Planning hadden we al 3 jaar van te voren gemaakt tijdens een andere ZA/Bots reis en de originele boeking was voor september 2020.
Gelukkig zo kunnen plannen dat ik in oktober vorig jaar na een reis in Kenia door kon naar ZA en dat de vriend waar ik mee ging reizen ook op dat moment net een reis in ZA klaar had zodat het maar 1 jaar uitgesteld is. Was toen nog wel een uitdaging met alle pcr testen maar dat is er net sinds een week? af.
Hij heeft zijn eigen landrover daar dus autohuur was niet nodig.

Wij hebben zoveel mogelijk in national parken overnacht op campings, soms met nette ablution, soms alleen een longdrop of gewoon niets :+
In de parken kan ik alleen aanraden zo vroeg mogelijk te boeken. Vaak zitten campings binnen een week na opening van de boekingsperiode al vol.
Probleem is dat bij annuleren je geen geld terug krijgt dus mensen annuleren niet maar komen niet opdagen en de boekingen blijven staan. Een camping kan volledig volgeboekt zijn terwijl je de enige op de camping bent.
Maun of Kasane is geen probleem, daar is zat te vinden.
Buiten de parken misschien ook wel maar dat was voor ons absoluut geen optie ivm met eerste licht te willen fotograferen.

Bij interesse kan ik wel wat namen van campings opzoeken waar wij geweest zijn.
Wij hadden door de corona en vele mensen die niet konden/durfden te reizen de meeste campings of zelfs een heel national park voor ons alleen :D

De prijzen van kamperen en de national parken in Botswana zijn de laatste jaren wel extreem omhoog gegaan trouwens.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:19

Graag Marije!

@mkango, als Jozi joburg is heb ik dat in 2016 ook gedaan maar dan andersom. Het gaat me echt om Botswana en Zimbabwe.