DideH schreef:Nu ik de autotripjes/roadtrips langs zie komen:
Ik ben gelukkig gezegend met een lease auto van mijn werk en ben de afgelopen twee weken wezen touren met een vriendin die toevallig net single was: Zuid Duitsland - Milaan - Italiaanse kust - Marseille - Barcelona - Franse kust.
Heb er eerst overna gedacht om het alleen te doen, maar werd een beetje afgeschrikt door het idee van zo veel zelf rijden (3700km). Echter heb ik nu alsnog alles gereden en ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat ik zoiets ook best zelf kan doen in de toekomst
(ik wel wel gewend om veel te rijden voor werk, dus als je bijna niet rijdt is dat misschien een beetje anders..)
Tip als mensen dat willen doen: ik heb bij de ANWB een tolbadge aangeschaft voor italie-spanje-frankrijk; ideaal! Kunt alle tolpoortjes zo doorcrossen en ook geen gehannes met betalen enzo, vooral ideaal als je alleen bent!
Het grootste probleem van zulke afstanden alleen rijden is als je autopech krijgt. De afstanden zelf vind ik geen issue, maar gebeurt er wat, dan is dat echt een ramp.
Ik ben 2 jaar geleden gestrand, nou ja niet eens echt gestrand ook nog in Frankrijk. Ik ben met koorts van huis vertrokken, had geen stem en op 40 minuten van de bestemming hoorde ik wat rammelen. Kijken, oh, eigenlijk niets bijzonders, maar ben de schroeven van het hitteschild van de uitlaat verloren waardoor het hitteschild nu naast de uitlaat hing. Teruggebogen, maar ik had geen ijzerdraad bij me. En cable ties van plastic op een uitlaat leek me niet verstandig, dus ik google er bij. Vlak bij een garage, mooi, dan is het zo gepiept, vastzetten kan al met een ijzerdraadje. Moet alleen even op een brug. Helaas garage dicht, dus volgende garage, ook dicht. En het was zaterdagmiddag. Een paar garages gebeld die nog in de buurt zaten, maar die hadden geen monteurs, alleen verkoop. En ik was echt ziek en had geen stem, en het kostte mij enorm veel moeite om in het Frans uit te leggen wat er aan de hand was. Ik de pechhulpverzekering gebeld en met amper stem uitgelegd wat er aan de hand was en of ze voor mij even in Brive la Gaillarde een Speedy of Euromaster wilden bellen en uitleggen dat ik even langs zou komen. Want elk telefoontje kostte mij enorm veel kracht. Het moest wel vastgezet worden, want ik zou er niet nog een hele week en dan weer naar huis mee door kunnen rijden, maar een paar km langzaam zou gaan. Dus de verzekering stelde voor om een pechhulpdienst langs te laten komen. Ik zo laat ze even ijzerdraad meenemen, en dan kan de auto op een krik is het zo gefixed.
En wat komt er dan een uur later: EEN DEPANAGE. een wegsleep dienst. NEE. Dus ik die man uitleggen wat er aan de hand was, en ondertussen wilde ik eigenlijk gewoon op bed en slapen. U kunt zelf nog rijden? Ja, maar langzaam. Ok, rij maar achter mij aan. En dan kom je niet in een gewone garage, maar in een garage voor sloopauto's, weggesleept van ongelukken. Je raadt het al: de juiste schroeven hadden ze niet op voorraad en ze vertikten het met ijzerdraad te doen. Uiteindelijk hebben ze er wat opgeschroefd. Maar ik moest dan maandag met mijn auto naar de dealer, want dat was kapot en dat was kapot en de achteras was niet veilig wegens roest, blabla. Nou, dat was Germie dus NIET van plan en hoewel ik geen verstand heb van auto's had ik zeer sterk het idee dat er sprake was van afspraken en dat er verder niets aan mijn auto mankeerde. Toen belde de verzekering weer, bent u geholpen? Ja, maar niet zoals ik wil en zoals beloofd was. En nu beweren ze dat er dat en dat en dat ook kapot is. Als jullie willen dat ik dat maandag laat repareren bij de dealer om verzekerd te blijven voor pechhulp, dan rij ik nu weer naar huis, de vakantie is dan voorbij en ik geloof deze garage niet.
En ik wil gewoon op bed in mijn hotelkamer, ben echt ziek. Het was dan wel goed om het thuis te laten repareren.
Een dag later was ik iets fitter, maandag heb ik mijn eigen garage gebeld en uitgelegd wat er aan de hand was en dat ik het idee heb dat er alleen even een paar schroeven op moeten en dat ik de week er op zou langskomen. Prima. In de bricolage nog een stuk ijzerdraad gekocht voor het geval dat. Hele week gedoken, naar huis gereden, naar de garage, en indien er niets bijzonders met mijn auto aan de hand was zou ik direct een afspraak maken voor een beurt en apk. Het resulteerde er in dat de Franse schroeven wel zouden blijven zitten, er niets mis was en of meteen mijn auto dan maar apk gekeurd moest worden.
Ik heb dus een zeer zuur gevoel overgehouden aan alleen afstanden rijden. En ja, soms ontkom ik er niet aan, want er staat al weer een trip met de auto gepland naar Frankrijk. Maar het liefst rij ik samen, ik vind het niet erg om mijn auto mee te nemen, maar als zoiets gebeurt heb je wel steun aan elkaar (al zal ik dan hoogstwaarschijnlijk in Frankrijk wel degene zijn die het woord moet doen).
Ik hoop volgend jaar naar Tallinn te gaan en dan inderdaad met de eigen auto. 2400 km enkele reis. Als het kan lijkt me met de ferry naar Zweden op de terugweg en dan via een omweg terug mij ook erg leuk. Alleen, dat alleen rijden is dan een dingetje. Ik spreek vanaf Duitsland geen talen meer zeg maar in de landen waar je doorheen komt of naartoe gaat.