Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:40

Rood in Frankrijk is zwart in Oostenrijk. Blauw in fr te moeilijk in dld goed te doen voor me

iirrssjjee

Berichten: 5938
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:49

sureido schreef:
Ik persoonlijk vind rood wel best stijl in oostenrijk, ligt er wel aan welke je pakt. Ik skiede voorheen altijd in Italië en daar is rood blauw in Oostenrijk. :+


Stijl vinden we niet erg. Buckels wel.... En rood in Frankrijk is voor mijn gevoel altijd ongeprepareerd, en vol met hopen en buckels... Een goed geprepareerde stijle piste (zonder ijsstukken) hebben we niet zo'n moeite mee.
Zwart is soms voor je gevoel recht naar beneden. Als je valt, kun je jezelf niet tegenhouden, je blijft glijden/rollen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:55

Ooh Frankrijk is lastiger dan Oostenrijk, dat wist ik niet :) tja wij hebben deze week constant sneeuw gehad en de enige dag dat er zon was waren alle pistes echt vol met buckels := je moet geluk hebben met de omstandigheden. Vond verse poeder wel heel fijn!

__nina

Berichten: 2772
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:51

sureido schreef:
Zijn er hier mensen met een anwarter? Ik ben al zolang aan het twijfelen en denk dat ik een zomer opleiding ga doen voor volgend seizoen :=

Ja ik! Geef inmiddels al jaren les in mayrhofen! Heb een heel seizoen gedaan en nu de vakanties. Dus als je vragen hebt roep je maar

__nina

Berichten: 2772
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:52

iirrssjjee schreef:
sureido schreef:
Ja dat weet ik, in Mayrhofen zaten wel wat Nederlanders die gewoon over rood heen gingen en leuke gevorderde kinderen maar dan moet je je volgende niveau halen :). Je leert er ook echt mooi skien van en lekker in ‘t buitenland werken en doen wat je leuk vind!


Klopt! Maar de kans is dus heel groot dat je 3 a 4 maanden lang alleen maar op de babypiste les staat te geven aan vallende peuters/kleuters :Y) En dan moet je je afvragen of het dan nog steeds zo leuk is! Haha

Dit is bij ons niet zo hoor. In principe krijg je de ene week beginners en de andere week gevorderde waarmee je okk wel wat aan skiën toekomt.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:22

__nina schreef:
sureido schreef:
Zijn er hier mensen met een anwarter? Ik ben al zolang aan het twijfelen en denk dat ik een zomer opleiding ga doen voor volgend seizoen :=

Ja ik! Geef inmiddels al jaren les in mayrhofen! Heb een heel seizoen gedaan en nu de vakanties. Dus als je vragen hebt roep je maar

Haha bij welke school heb je les gegeven? Wanneer was je er trouwens? want ik kende een paar die les geven nu daar en hebben we heel de week met een deel opgetrokken! Zij werkte bij smt haha

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:18

sureido schreef:
Ooh Frankrijk is lastiger dan Oostenrijk, dat wist ik niet :) tja wij hebben deze week constant sneeuw gehad en de enige dag dat er zon was waren alle pistes echt vol met buckels := je moet geluk hebben met de omstandigheden. Vond verse poeder wel heel fijn!


Ik heb nooit verschil gemerkt in niveau tussen Frankrijk en Oostenrijk :n
Wel ander soort pistes, maar niet moeilijker oid.

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:21

iirrssjjee schreef:
Ik heb even een vraagje. Wij gaan altijd naar Frankrijk, maar nu trekt Oostenrijk ons eigenlijk ook om een keer te proberen.
Nu kennen ze in Oostenrijk natuurlijk geen groene pistes. In Frankrijk gaan we altijd van blauw, zelden rood, nooit zwart. Nu is het percentage rode pistes in Oostenrijk flink hoog. Zijn ze echt net zo rood als in Frankrijk? Of is het meer te vergelijken met blauw in Frankrijk?
Ik zit nu vooral specifiek naar Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn te kijken.


Ik ben een paar jaar geleden in SHLF geweest en voor een beginner is het gebied goed te doen!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:36

Heb in Frankrijk nooit gemerkt dat rood daar anders was. Bij ons is rood in Oostenrijk soms ook flink steil. Maar altijd geprepareerd.

__nina

Berichten: 2772
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:58

sureido schreef:
Haha bij welke school heb je les gegeven? Wanneer was je er trouwens? want ik kende een paar die les geven nu daar en hebben we heel de week met een deel opgetrokken! Zij werkte bij smt haha

Ook bij smt. Was er de 2 weken kerstvakantie en dan in de voorjaarsvakantie weer

Doubtless

Berichten: 8487
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:18

Wij zijn met de kerst in Fiss geweest, wat een feestje was dat! Ik weet niet of er hier ook foto's gedeeld worden... :D?

Helaas een paar keer flink angst in de benen gehad (ongelukje gehad 2 jaar geleden en sindsdien af en toe behoorlijk van de wap op de piste). Nu ga ik in februari een angst cursus volgen in Zoetermeer, ben benieuwd. Meer mensen ervaring mee?

We gaan misschien in maart nog een keer skiën, zou fijn zijn als dat zonder tranen kan!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:23

__nina schreef:
sureido schreef:
Haha bij welke school heb je les gegeven? Wanneer was je er trouwens? want ik kende een paar die les geven nu daar en hebben we heel de week met een deel opgetrokken! Zij werkte bij smt haha

Ook bij smt. Was er de 2 weken kerstvakantie en dan in de voorjaarsvakantie weer

Aha haha dan ken je d'r wss wel. :)

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:44

Doubtless schreef:
Wij zijn met de kerst in Fiss geweest, wat een feestje was dat! Ik weet niet of er hier ook foto's gedeeld worden... :D?

Helaas een paar keer flink angst in de benen gehad (ongelukje gehad 2 jaar geleden en sindsdien af en toe behoorlijk van de wap op de piste). Nu ga ik in februari een angst cursus volgen in Zoetermeer, ben benieuwd. Meer mensen ervaring mee?

We gaan misschien in maart nog een keer skiën, zou fijn zijn als dat zonder tranen kan!


Is dat op een rolmat? Zo ja, ik ga naar Den Bosch!
Oehh foto’s! Ik dacht dat je het nooit zou vragen!

Doubtless

Berichten: 8487
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:08

Nee in Zoetermeer is het sneeuw :) ga je ook een angstcursus doen?

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:19

Ik vind er niet echt verschil in zitten qua pistes in Frankrijk-Oostenrijk. Wel heb ik soms het idee dat wanneer er een top is waar weinig pistes zijn ze een piste sneller rood/blauw noemen om meer mensen te trekken of zo terwijl die piste dan eerder rood of zwart is.

Frankrijk vind ik wel echt beter geprepareerd al zijn alle zwarte pistes wel buckelpistes en in Oostenrijk ben ik ook wel geprepareerde zwarte pistes tegen gekomen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:41

Een rode piste kan kwa helling zwart zijn maar dan heeft ie een korte zwarte helling die uitkomt op een breed stuk. Tenminste ik vond in Mayrhofen de rode volgens mij 31 een heel stijl stukje hebben en die dag gaf ie 52 helling aan.

Harakiri hebben we ons niet aan gewaagd. Die is 78%. Zou ‘m wel nog ooit willen proberen maar voelde me nu niet stabiel genoeg. We hebben mensen zo’n beetje heel de piste naar beneden zien donderen :+

Jadeleigh263
Berichten: 834
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 01:25

iirrssjjee schreef:
Ik heb even een vraagje. Wij gaan altijd naar Frankrijk, maar nu trekt Oostenrijk ons eigenlijk ook om een keer te proberen.
Nu kennen ze in Oostenrijk natuurlijk geen groene pistes. In Frankrijk gaan we altijd van blauw, zelden rood, nooit zwart. Nu is het percentage rode pistes in Oostenrijk flink hoog. Zijn ze echt net zo rood als in Frankrijk? Of is het meer te vergelijken met blauw in Frankrijk?
Ik zit nu vooral specifiek naar Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn te kijken.



Wij gaan elk jaar naar fieberbrunn en saalbach en ik moet eerlijk zeggen rood hier is vaak wel echt ROOD! Sommige rode stukken zou je zelfs zwart kunnen noemen... maar vaak is er wel een stuk blauw of een makkelijker rood stuk om alsnog naar beneden te komen! Verder is het zoals wij het noemen bij de luis alm erg fijn skieen. Ik weet niet de officiele naam, alleen dat is de piste waar je een restaurant hebt wat 'Luis alm' heet, deze piste komt van de richting van Fieberbrunn en kom je uit in Saalbach. Ik ski nog niet heel lang, maar ik durf in het skicurcus nu ook zwart af, en neem zwarte pistes altijd op mijn eigen tempo en dat is tot nu toe altijd goed gegaan. Zolang het maar niet te druk is en of ijzig. Heb 1 keer zwarte piste F10a in de mist en sneeuw moeten doen, toen vond ik het eerlijk gezegd geen pretje :+ Gelukkig heb ik de mazzel dat ik skiën snel en goed opppak en dat mijn schoonvader vroeger ski instructeur is geweest.

Zelf kan ik niet wachten om de zwarte piste van de Schattberg weer af te gaan en ik hoop ook dit jaar richting de Zwölferkogel te kunnen, daar heb je namelijk een zwart gedeelte waarvan het net lijkt of je verticaal naar beneden stort. Dit was voorheen een hele zwarte piste, ze hebben hem nu rood gemaakt en een aantal steile stukken eruit gehaald en het steilste stuk zwart gelaten, maar het aanzicht vanaf de andere berg is nog steeds beangstigend hoe mensen naar beneden storten. :')

Ik vond ondanks dat ik nog maar net begonnen ben met skiën, het skigebied erg fijn om mee te beginnen! Ik hoop dat je veel plezier hebt als je daar naar toe besluit te gaan! Ook wanneer stukken te steil zijn kun je de keuze maken om met de lift verder te gaan. Ook ik vind niet elke piste fijn of te steil. Er is 1 stuk rode piste wat ik verschrikkelijk vind en die ik zelf enger vind dan de zwarte pistes die ik tot nu toe daar heb geskiëd. Wel heb je daar de keuze om een 'bergpad' te skiën en dan kun je genieten van het mooie uitzicht. Dat heb ik een aantal keer gedaan als ik geen zin had om in een lift te moeten zitten. Dit is als goed is het stuk van Reckmoos Süd dus piste F12.


Vooral de bospaden vind ik erg fijn en mocht je een keer veel tijd hebben en vroeg willen opstaan, dan raad ik het je aan om tocht te maken en piste 2B en daarna piste 68 te nemen. Dit zijn erg lange pistes die erg fijn skieen. Vooral piste 68 was er niemand te zien en was schitterend om van af te gaan. Wel moet je dan goed rekening houden dat je met de bus terug moet naar Saalbach en letten op de tijd... Wij moesten vanuit Fieberbrunn komen dus voor ons was het een hele tocht met een best wel strakke tijdsplanning.. :D

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:38

Ik ben zelf nog nooit naar Frankrijk geweest. Dat trekt me totaal niet dat land. Dus het verschil weet ik niet.

Ik vind sommige zwarte pistes makkelijker dan sommige rode. Dat komt vooral omdat rode pistes vaak drukker zijn dan zwart en dat er dus al eerder flinke hopen liggen en dat het sneller papperig wordt (wij gaan altijd met carnaval dus doorgaans wat later in het seizoen).

Laatste keer was ik in kirzberg. De eerste dag zag ik een zwarte piste waar iemand bovenaan viel en die niet meer kon remmen en helemaal tot onder aan door gleed. Toen zeiden wij tegen de mannen dat we die echt niet gingen doen. Dag 2 ging het super lekker en zijn we gewoon achter ze aan gegaan. Op een gegeven moment hadden we echt een heerlijk rustige piste gevonden die super fijn te boarden was. Dus schoonzus en ik wilde die nog een keer. Bleek het dus de piste te zijn die we dag 1 echt niet durfde te doen :')

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:41

sureido schreef:
Harakiri hebben we ons niet aan gewaagd. Die is 78%. Zou ‘m wel nog ooit willen proberen maar voelde me nu niet stabiel genoeg. We hebben mensen zo’n beetje heel de piste naar beneden zien donderen :+


Ik heb deze dus vorig jaar wel gedaan en ook nog levend beneden gekomen. Ik moest mij er wel echte even over heen zetten en gewoon gaan, want twijfelen is het gewoon te steil voor.. Je moet echt gaan anders val je := Het was wel één keer en nooit weer hahaha, maar heb het wel gedaan.

Marjo

Berichten: 37233
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:44

Even een vraagje, zijn er hier mensen die wel eens een dagje weg gaan om te skiën? En zoja, waar?

Ik zou graag meer skiën en die ene week wintersport per jaar is echt te kort haha! Ik zoek een beetje uitdagende pistes, maar niet te druk. Winterberg is erg druk natuurlijk, maar is dat bv vooral in het weekend? We zouden ook doordeweeks een keer kunnen gaan bv.

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:04

Ik ben tijdens mijn stage weleens naar Achterberg geweest. Door de weeks is het daar wel rustiger idd. Meeste mensen gaan een dagje of een weekend daarheen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2125
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:17

Volgens mij kan je buiten Winterberg om alleen maar van die 1 á 2 piste gebiedjes bereiken binnen een dag. In het Sauerland zijn veel van dat soort stukjes, wel allemaal redelijk dicht bij elkaar. Dus op zich kan je er wel meer doen, maar dan moet je wel elke keer een stukje in de auto :)

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:22

Winterberg doordeweeks is prima!

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:48

Wij zijn met dochterlief voor de 2de x met de kerst naar Flaine geweest (kwamen er zelf al voordat we een kind hadden). Nu willen we eind maart begin april nog een weekje gaan maar niet naar Flaine.


Dus wij zoeken nog ideeën voor leuke plekken. Dochter is 4 en kan al heel aardig skiën voor haar leeftijd. (dit was al het 2de jaar les in Frankrijk...in het Frans/(beetje Engels) en ze heeft vorig jaar en ook dit jaar in NL ook al ski cursussen gedaan.

Eisen/wensen kindvriendelijk, sneeuwzeker, land maakt niet uit. Accommodatie dichtbij piste

en genoeg pistes voor de beginners zodat we ook gezellig met zijn 3tjes er smiddags op uit kunnen.

iirrssjjee

Berichten: 5938
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:11

studiemiep schreef:
Wij zijn met dochterlief voor de 2de x met de kerst naar Flaine geweest (kwamen er zelf al voordat we een kind hadden). Nu willen we eind maart begin april nog een weekje gaan maar niet naar Flaine.


Dus wij zoeken nog ideeën voor leuke plekken. Dochter is 4 en kan al heel aardig skiën voor haar leeftijd. (dit was al het 2de jaar les in Frankrijk...in het Frans/(beetje Engels) en ze heeft vorig jaar en ook dit jaar in NL ook al ski cursussen gedaan.

Eisen/wensen kindvriendelijk, sneeuwzeker, land maakt niet uit. Accommodatie dichtbij piste

en genoeg pistes voor de beginners zodat we ook gezellig met zijn 3tjes er smiddags op uit kunnen.


Superdevoluy/La Joue du Loup? De eerste is iets kindvriendelijker. Klein gebied, maar wel erg mooi en niet al te druk. En zeer budget vriendelijk!