[POLL] Wat vind je van vegen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wat vind je van vegen?

Altijd mooi
Geen stemmen
Soms/vaak kan dat een mooi effect hebben
33 (61%)
nee, dat is bijna nooit mooi (heel soms dus wel)
17 (31%)
Nee, dat is afschuwlijk
4 (7%)

Totaal aantal stemmen: 54


saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

[POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 20:45

Wat vind je van vegen bij het tekenen?
(met bijvoorbeeld doezelaars)
Stem op de poll en argumenten zou leuk zijn Knipoog

AP_Art

Berichten: 3102
Geregistreerd: 10-05-06

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:50

ik heb altijd geleerd, dat vegen niet mag. ik heb het zelf dus ook niet gedaan.
heb dus ook altijd gezegt dat het niet mag Huilen van het lachen maar ben er nu dus achter, dat sommige mensen het wel fijn vinden Ja ben heel benieuwd of iemand een tekening heeft, waarin veel geveegt is Tong uitsteken

Aims

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Julianadorp, Den Helder.

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:03

Het is gewoon een kwestie van me leren omgaan.. vroeger veegde ik heeel veel.. nu niet meer maar soms is het gewoon mooi. Het kan een heel leuk effect geven. Vaak zeggen mensen dat vegen fout is maar daar ben ik het niet mee ens Haha!

AP_Art

Berichten: 3102
Geregistreerd: 10-05-06

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 00:45

ik heb het altijd geleerd dat het fout is, maar ik hoor nu dat dat per persoon dus verschillend is Tong uitsteken
ben dan ook erg benieuwd naar een tekening waarin veel geveegt is Lachen iemand een voorbeeld voor mij?

smeetjoew

Berichten: 10662
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:57

Het is echt onzin dat vegen 'niet mag' of 'fout' is. Je mag vegen hoe en wanneer je wil, in sommige gevallen pakt dit mooi uit.

In de meeste gevallen niet, omdat het niet mooi uit komt in de tekening of dat je daar nog niet gedetailleerd genoeg in bent. Het is ook ieders z'n smaak en de meesten houden er niet van, maar dat is geen reden om te zeggen dat het niet mag of dat het fout is..

Liedje_

Berichten: 4856
Geregistreerd: 11-12-04

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:53

Ben het met smeetjoew eens. Meestal word het door het vegen extra mooi. Vooral voor schaduwen enzo, maar dan moet je er wel meekunnen omgaan Lachen

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:42

Nee, walgelijk.

Vooral als het met de hand geveegd is, waarom zou je in hemelsnaam je tekening willen vervuilen met huidvet en zweet?
Het oogt vies, het is vies, vlekkerig en als het al 'mooi' gedaan is vind ik het nog lelijk.

Er zijn een klein aantal kunstenaars die ik ken die wel vegen en waarbij het resultaat niet onafstotelijk is, maar die zijn ook op 1 hand te tellen en gebruiken allemaal een doezelaar om te vegen, nooit handen, en tekenen eroverheen zonder vegen, dus enkel als onderlaag.

Vegen valt voor mij in de catagorie kleuterschooltekenen en diareeschilderen Vork

Anoniem

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:55

Het is onzin dat het 'niet mag'. Vegen is eigenlijk ook een techniek, je maakt je tekening er 'zachter' door om het zo maar te zeggen. Het ligt aan het onderwerp waar je mee bezig bent. Als je een paard met een dikke wintervacht al vegend invult wordt dat niet mooi. In dit geval zou ik niet gaan vegen.
Voor gladde oppervlakten gebruik ik wel een veegtechniek. Als ik bezig ben met mensen 'veeg' ik de huid wel. (de rest -haar, kleding, etc.- niet)

Het is maar net hoe en waar je het toepast. Wel gebruik ik altijd een doezelaar, wattenschijfje of wattenstaafje. Met de doezelaar moet je ook oppassen want ook die wordt snel vies.
Het is dus onzin dat vegen 'verboden' is want anders hadden ze de doezelaars nooit uitgevonden Knipoog

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 12:17

IcePrincess schreef:
Nee, walgelijk.

Vooral als het met de hand geveegd is, waarom zou je in hemelsnaam je tekening willen vervuilen met huidvet en zweet?
Het oogt vies, het is vies, vlekkerig
en als het al 'mooi' gedaan is vind ik het nog lelijk.

Er zijn een klein aantal kunstenaars die ik ken die wel vegen en waarbij het resultaat niet onafstotelijk is, maar die zijn ook op 1 hand te tellen en gebruiken allemaal een doezelaar om te vegen, nooit handen, en tekenen eroverheen zonder vegen, dus enkel als onderlaag.

Vegen valt voor mij in de catagorie kleuterschooltekenen en diareeschilderen Vork


Vind je dat nou niet een beetje overdreven? Bloos!

Anoniem

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:29

Ik begrijp het punt wel van IP Ja

Je handen zijn niet schoon. (je zweet, en je pakt er vanalles mee aan)
Juist daardoor krijg je vieze vlekken op je tekening. In plaats daarvan gebruik ik dus iets als bijvoorbeeld een wattenschijfje. Knipoog

Aims

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Julianadorp, Den Helder.

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:50

Kan iemand hier niet dan een mooie tekening plaatsen waar je goed kan zien dat er geveegt is??

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:55

niet mijn beste werk en niet het eindresultaat
maar om een idee te geven
het vel is spierwit , op huid en vlakken is dus geveegd
het is haast niet te zien
Afbeelding
Afbeelding

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:45

saskiakefie schreef:
Vind je dat nou niet een beetje overdreven? Bloos!


Nee, en ik denk dat iedereen die mij al langer op bokt kent wel weet dat ik anti veeg ben.
Buiten dat ik het zelf lelijk vind heb ik op mijn opleiding meerdere leraren gehad die een onvoldoende gaven wanneer je grafietpotlood had uitgeveegt. Niet omdat zij het ook lelijk vonden maar omdat het 99 van de 100 keer gewoon niet mooi uitgevoerd werd en dat zonde van de tekening was. Als er iemand kwam met een tekening die wel mooi uitgevoerd was met vegen werd dat uiteraard niet afgekeurd, maar deed je het wel en was het niet mooi kreeg je een erg laag cijfer en het verzoek niet meer te vegen. En van degene die ik heb gezien zijn hun tekeningen er allemaal een flink stuk op vooruit gegaan.

Tekening hierboven zou bijv ook afgekeurd worden, en persoonlijk vind ik dit ook zonde. Het is een leuk onderwerp, mooie compo, goed in verhouding, maar hij spreekt totaal niet doordat het vlekkerig is en er zeer weinig contrast in kleur in zit. Leg hem tussen andere tekeningen in allerlei soorten technieken en kleuren en hij valt absoluut niet op. En het is nu juist de kunst om hem er tussen een grote hoeveelheid uit te laten springen Knipoog .
Is natuurlijk niet erg als je er verder niets mee wilt, maar wanneer je verder wilt met tekenen moet je zorgen dat je eruitspringt.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:52

de weinig contrast is hier doelbewust gedaan Knipoog
eindresultaat iets beter als getoond maar nog steeds niet te dominant aanwezig
juist er dus niet uitspringend Knipoog
de veeg rechts is later ingevuld met achtergrond boom juist om de strakke lijn te handhaven
nu is deze tekening ook met een potloodje gedaan en geen graviet dat scheelt miss ook iets

(ook meerdere leraren gehad en geleerd te luisteren naar wat de geen wil
waar de tekening voor is ipv wat de leerkracht vroeger zei Knipoog )

vegen kan mooi zijn om een subtile overgang en diepte te verkrijgen

wil je een valt van 30 meter op tekening in duidelijk contrast is vegen
uiteraard uit den boze

dit is een zit er met je neus bovenop tekening

verschil in afstand waarvan het gaat bekeken worden
zou altijd mee moeten spelen in de manier van verfen of tekenen

Wendy15

Berichten: 11097
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:00

Grijs potlood IS graFiet Knipoog
Daarbij, vegen kán wat extra's aan een tekening geven, mits idd 'goed' gedaan, zijn maar enkele mensen die dat echt mooi kunnen. Daarbij zie ik zooo vaak tekeningen met vieze vette vinger vlekken er op, bah. En ja, die fouten heb ik zelf ook gemaakt Ja Maar al doende leert men he Lachen Je voorbeeld vind ik persoonlijk ook niet echt mooi

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:16

nickyu schreef:
ook meerdere leraren gehad en geleerd te luisteren naar wat de geen wil
waar de tekening voor is ipv wat de leerkracht vroeger zei Knipoog


Maar de mensen waar je de tekening voor maakt hebben er over het algemeen geen verstand van. Jij als kunstenaar weet wat het beste is voor het eindresultaat.
Als iemand mij zou vragen een tekening geveegd af te leveren weiger ik dat, ookal loop ik daardoor een klant mis. Ik ga niet een slecht werk afleveren omdat iemand dat zo graag wil, daarvoor gaan ze maar naar iemand anders (mijn werkgever zou me nieteens betalen als ik mijn tekeningen zou vegen Nagelbijten / Gniffelen )
En het is ook echt niet zo dat ik braaf doe wat de leraar zegt want anders had ik nu netjes een diploma gehad Clown .

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:44

de neus van het paard en de lichtere delen is geveegd ..
de oren ook , de nek etc
ik veeg slechts om iets niet wit te laten zijn en toch heeel erg licht

(over grafiet dacht dat er koolpotlood bedoeld werd ijn exuses voor de spraak erwarring)

ik teken ook niet prof he dames
dit was de 1e na denk 7 jaar niet tekenen
geen tijd .. dit was de schets na een klein half uurtje
voor de harde lijnen gezet werden

maar dat staat even los van het geveeg op de neus
op de 2e foto is geen wit papier meer te bekennen

Wendy15

Berichten: 11097
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:53

De kunst is juist om dingen wél wit te laten om contrasten te krijgen. En dingen heeeelll licht kleuren kan ook met een wat harder potlood met een afgesleten punt waar je dan heel licht mee kleurt Lachen
Ik ben ook niet prof hoor Knipoog En denk vele meer, maar je hoeft toch niet professioneel met tekenen bezig te zijn om te blijven leren en uitproberen? Knipoog

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:56

Hier dan maar een veegtekening van mij
(hij is natuurlijk nog niet af Tong uitsteken)

Afbeelding

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:58

Oh ja. Je ziet nu niet goed de donkere en lichte gedeeltes. Maar dat komt omdat ik hem net heb gemaakt met een lamp er boven.

AP_Art

Berichten: 3102
Geregistreerd: 10-05-06

Re: [POLL] Wat vind je van vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 08:47

dit vind ik dus zonde sas.. zon mooie tekening, en dan zitter er van dat geveeg in..
vind dat echt niet mooi, vind het veel mooier als er met een hard potlood wordt getekend
bijvoorbeeld met een h5 en dan in verschillende richtingen, dan wordt het veel mooier Ja