[VRAAG] Systeemcamera of full frame spiegelreflex camera

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

[VRAAG] Systeemcamera of full frame spiegelreflex camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 11:40

Hoi,
Op zoek naar ervaringen.
Ik heb nu een spiegelreflex maar ben aan het nadenken om over te stappen naar een full frame of systeemcamera.
Wat zijn de voor- en nadelen van beiden? Is de kwaliteit vergelijkbaar?

Wat is een goede systeemcamera voor sport en dieren? Hetzelfde voor evt een full frame.
(normale prijsklasse)
Wellicht handig om te weten. Ik heb een 70-200 voor m'n huidige camera. Die wil ik graag meenemen naar de volgende. Ik begreep dat die op beide cameras passen? Met de systeemcamera dan wel een adapter ertussen.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
Laatst bijgewerkt door Kimm4 op 12-02-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:49

heel lang liep systeem achter op spiegelreflex omdat je bij een systeemcamera in de zoeker naar een schermpje kijkt. En die schermpjes waren te traag en te pixelig voor het nemen van goede foto's. Maar de techniek verbetert voortdurend waardoor dat verschil nu vrijwel weg is. Systeem is lichter van gewicht en compacter omdat je geen zwaar prisma hebt en je met de sensor dichter bij het objectief met kleinere en lichtere objectieven kan werken. Systeem is nog wel wat duurder geloof ik. (ik overweeg ook over te stappen) En bij het lenzen wisselen is de sensor wat kwetsbaarder. grote objectieven zijn geloof ik vaak wel wat lichtsterker (beter bij slecht licht) maar daar is veel variatie in.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101759
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VRAAG] Systeemcamera of full frame spiegelreflex camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:56

Ik ben van een 6D naar een R6 gegaan en heb er absoluut geen spijt van. :D
Ik had een adapter en kon daardoor mijn EF 70-200 daar gewoon op gebruiken. Maar mijn lens was echt al heel oud dus ik heb toch de RF 70-200 IS USM gekocht. Helaas zijn de lenzen net zo duur als de body dus het was een rib uit mijn lijf. Ik had wel bijna €300 Black Friday korting dus toch gezwicht.

Wat is je budget? Ik was voor deze set ongeveer €5000 kwijt samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:01

Ik moest helemaal vanaf 0 beginnen omdat ik veranderde van merk, dus ik ben voor Sony gegaan. Ik heb een tweedehands Sony a9 gekocht (£1500) en heb daarbij een 50mm, 85mm en 70-180mm gekocht (bij elkaar ook zo'n £1500 gok ik).

Sinds ik de a9 heb, komt m'n Pentax alleen nog maar uit m'n tas als ik de fisheye wil gebruiken. Ik vind het zo'n ontzettend fijne camera en de kwaliteit heeft al m'n verwachtingen overtroffen, ook in situaties met weinig licht.

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:14

Kimm4 schreef:
Hoi,
Op zoek naar ervaringen.
Ik heb nu een spiegelreflex maar ben aan het nadenken om over te stappen naar een full frame of systeemcamera.
Wat zijn de voor- en nadelen van beiden? Is de kwaliteit vergelijkbaar?

Wat is een goede systeemcamera voor sport en dieren? Hetzelfde voor evt een full frame.
(normale prijsklasse)
Wellicht handig om te weten. Ik heb een 70-200 voor m'n huidige camera. Die wil ik graag meenemen naar de volgende. Ik begreep dat die op beide cameras passen? Met de systeemcamera dan wel een adapter ertussen.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Welke camera heb je nu?
Als je nu een high-end crop camera hebt, zou je kunnen overwegen een leuke occasion FF erbij te nemen.
Wil je naast een FF body ook een legertje lenzen erbij, zou ik toch serieus overwegen over te stappen.


Systeem is intussen volwassen geworden en laten we eerlijk zijn; wat doet een spiegel in een digitale camera?? Dat was zinvol in de analoge tijd maar niet bij digitale camera's.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: [VRAAG] Systeemcamera of full frame spiegelreflex camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 12:30

Ik heb vorig jaar (of misschien al twee jaar trouwens) een nieuwe lens gekocht. De 70-200 f2.8 versie 3. Deze ga ik absoluut houden.
Ik hoef voorlopig geen nieuwe lens. Ik kom bijv systeemcameras van €4000+ tegen. Dat gaat me te ver voor een hobby :). Daar wil ik dan ook wel een stukje onder blijven.

Ik heb momenteel een canon eos 77d.

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:41

Kimm4 schreef:
Ik heb vorig jaar (of misschien al twee jaar trouwens) een nieuwe lens gekocht. De 70-200 f2.8 versie 3. Deze ga ik absoluut houden.
Ik hoef voorlopig geen nieuwe lens. Ik kom bijv systeemcameras van €4000+ tegen. Dat gaat me te ver voor een hobby :). Daar wil ik dan ook wel een stukje onder blijven.

Ik heb momenteel een canon eos 77d.

Hhmm, beetje lastig, de 77D is een leuke middenklasser.

Plat geslagen heb je twee opties:
- Stap over op systeem en zet een tussenring op je 70-200.
- Neem er een 5D IV bij en ben een blije gebruiker. https://www.cameranu.nl/nl/p2966195/can ... weedehands

Systeem is de toekomst, maar DSLR is ook echt niet morgen van de markt en zelfs al zou dat wel gebeuren dan blijft er de komende jaren genoeg tweedehands aangeboden.

Zoek voor de grap eens op Marktplaats hoeveel analoge 35mm camera's er nog worden aangeboden, ook high-end spul! Ik kijk nog met enige regelmaat of er niet een leuke Minolta XD7 tussen staat :D Enige tijd terug nog twee wrakken gevonden; goed voor onderdelen :j

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:41

Ik ben vorig jaar naar Kamera express gegaan voor een geheel nieuwe camera, en zij raadde systeem aan omdat het juist wat goedkoper kan zijn. Ik heb toen de Sony mark A7 II gekocht met een Sigma lens en ik was ongeveer €1250,- kwijt. Dat vind ik echt heel netjes. :j Ik weet even niet meer welke lens ik heb maar het is voor landschapsfotografie. Ik moest even wennen aan de greep maar nu vind ik het echt een fijne camera.
Ik heb alleen geen touchscreen, dat had ik misschien willen hebben nog, maar die staat naar de betere A7 III was zo'n €700.- dus dat vond ik iets te gek.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: [VRAAG] Systeemcamera of full frame spiegelreflex camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 20:22

Dank voor jullie reacties.
Ik heb zitten kijken naar de systeemcamera Eos R & Eos R7.
Iemand ervaringen mee met dieren fotografie en sport?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Systeemcamera of full frame spiegelreflex camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 08:12

Ik ben jaren geleden overgestapt van Nikon spiegelreflex naar Sony systeemcamera (ik heb de a6500 en a6600), en geen moment spijt van gehad. Die autofocus is zo heerlijk razendsnel, en het werkt gewoon lekker snel en simpel en stil zoals het hoort.
Fullframe of crop is een keuze. Fotografeer je veel in donkere of krappe ruimtes dan kan fullframe handig zijn. Verder is het wat zwaarder en duurder dan crop, ook de lenzen.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 08:30

Kimm4 schreef:
Dank voor jullie reacties.
Ik heb zitten kijken naar de systeemcamera Eos R & Eos R7.
Iemand ervaringen mee met dieren fotografie en sport?

Qua autofocus is de R7 beter dan de R. Alleen is de R fullframe en R7 crop. Ze hebben volgens ook net een R8 uitgebracht. Dat is geloof ik soort van R7, maar dan zonder IBIS. De R heeft ook geen IBIS.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: [VRAAG] Systeemcamera of full frame spiegelreflex camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 19:10

Kijk, zo ver was ik nog niet haha. Dank je! Dan ga ik ook nog eens verder kijken naar de R8.

lizard
Berichten: 5269
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [VRAAG] Systeemcamera of full frame spiegelreflex camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:36


Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 21:14

Een paar maanden later.
Ik heb de R6 op het oog. Welke adapter hebben jullie goede ervaringen mee? Ik zie twee verschillende.
Een mount adapter of die control ring?

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:31

Hier een high-end gebruiker van systeemcamera's van Olympus. Nu OM-system.

De kwaliteit is gewoon publicatiewaardig en museumwaardig. Maar je moet het als fotograaf natuurlijk nog steeds zelf doen.
Ik ben in het bezit van de EM5 mark2 en de EM1 mark 2. Tegenwoordig hebben de nieuwste modellen ook vogelherkenning en pro capture (60-120 foto's per seconde). De oogherkenning van Olympus is ook zeer goed, werkt ook op vissen. Nachtfotografie is ook totaal geen probleem.
Procapture is geweldig voor vogels, al ben ik geen vogelaar, maar op deze manier kan ik af en toe zelfs een leuke foto maken van een vogel.