[FOTO] De wereld door de lens ball

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:23

jeetje77 schreef:
Wat een ontzettend gave foto's. Een vriendin van mij heeft ook zo'n lensbal. Ik ga em maar eens kennen denk ik.
Zeker doen, het is erg leuk!

Dank je voor je input, germie. :)

Adelaide71 schreef:
Wat een gaaf effect! Wederom mooie plaatjes van jouw hand. Mijn dochter heeft ook zo'n bal en doet er niks mee. Zal haar deze foto's laten zien, wellicht krijgt ze inspiratie er toch eens iets mee te gaan doen. Ik vind jouw foto's prachtig! <3
Dank je wel! :D Hopelijk motiveert het je dochter ook om die van haar er eens bij te pakken! Ik merk dat het het beste werkt als je een vrij geïsoleerd onderwerp hebt, of een onderwerp dat je kunt isoleren dat echt de aandacht trekt.

Captain schreef:
Heel erg gaaf!! Vooral nummer 8. <3
Bij nummer 2 krijg ik Harry Potter vibes! {:}
Thanks! <3

vigo_is_lief schreef:
Wauw wat is dit gaaf zeg!
Dank je!

hannelot schreef:
Super gaaf!!
Thanks!

cursebreaker schreef:
Wat een fantastische foto's! Denk dat de laatste m'n favoriet is al is het eigenlijk heel moeilijk kiezen haha. Blijf de ball vooral lekker meeneem op toekomstige avonturen van je. Extra tof dat je telkens op zoveel verschillende plekken foto's hebt gemaakt ook, heel bijzonder <3
Haha, ja, ik scharrel wat af. :)) En dank je! <3

chamion schreef:
Ow wow, die 1ne laatste. Helemaal fantasie vibe komt ervanaf.
Thanks! :D

The_Cat schreef:
Wat een ontzettend leuke foto's gemaakt met die bal!
Begrijp ik het dan goed dat je 1 foto neemt met je hand, en dan daarna gewoon een foto die je dan in photoshop blurt of?
Nee, de foto is al uit focus als ik hem neem. Imo krijg je daarmee toch het beste resultaat. Dit zijn bijvoorbeeld de twee foto's van de laatste foto:
Afbeelding

Afbeelding


Mijn werkwijze is als volgt:

Ik pak de bol vast net iets achter het "midden" (anders is hij namelijk niet meer perfect rond in je foto door je vingers), dan stel ik met autofocus aan scherp op de bal en maak een foto. Vervolgens blijf ik staan waar ik sta en leg ik de bal weg of steek hem in m'n zak, schakel om naar manual focus en maak zonder verder nog iets te veranderen de tweede foto vanaf exact dezelfde plek.

Vervolgens open ik beide foto's (via Lightroom) in Photoshop en plak de achtergrond over de foto met de bal heen. De dekking van die laag breng ik vervolgens iets omlaag zodat ik de bol kan zien en met de selectietool selecteer ik de bol met een 2px feather. Daarna activeer ik het masker op de achtergrondlaag (die er dus overheen ligt), breng de dekking weer terug naar 100% en voilà! Daarna doe ik de rest van de bewerking weer in Lightroom. :)

Snippergroen schreef:
Jaaa die fantasie vibe van die laatste twee is echt fantastisch :+: Hele mooie foto's TS! Leuk dat je er al voor gevarieerde thema's een succes van kan maken!
Dank je! :D

maj0 schreef:
Wauw misschien moet ik toch maar eens iets vaker die lens bal er bij pakken.

Wat een gave foto!
Zeker doen! Het is een beetje trial and error, maar je kunt er echt leuke dingen mee doen! Wat ik hierboven al zei tegen Adelaide71, geïsoleerde objecten zijn het mooist om mee te werken imo!

anca

Berichten: 1781
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:36

Wat bijzonder. En wat prachtig *\o/*


Ik vind de tulpen ook heel mooi maar het kasteel nog net iets mooier.
Hoop op meer van dit soort foto's.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:37

Ik vind PS een tool die krachtig is, maar oh zo gebruiksonvriendelijk. Ik doe er alleen simpele dingen mee en verder vooral LR. 2 foto's in 1 heb ik wel eens geoefend om een beetje gevoel te krijgen, maar ik ben het nu al weer vergeten, haha.
Ik heb wel een paar scherpe foto's boven water met de lensball gemaakt hoor. Dat is niet zo moeilijk vond ik. Zit er kwaliteitsverschil in de lensballen? Dat daarom sommigen het lastig vinden? Gewoon een ideetje. De mijne is wel gewoon geheel helder, maar was geen dure (Ali).

Ik vind je resultaten boven water eigenlijk best wel leuk.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:43

Wat een ontzettend leuk effect geeft die bal! Ga vooral zo door <3

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:06

Bedankt voor je uitleg nu heb ik ook idee hoe ik het aan moet pakken.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:50

Echt een pareltje via Uitgelicht zo. Heel mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:39

anca schreef:
Wat bijzonder. En wat prachtig *\o/*


Ik vind de tulpen ook heel mooi maar het kasteel nog net iets mooier.
Hoop op meer van dit soort foto's.
Dank je! :D Er zullen er zeker nog meer volgen in de toekomst!

germie schreef:
Ik vind PS een tool die krachtig is, maar oh zo gebruiksonvriendelijk. Ik doe er alleen simpele dingen mee en verder vooral LR. 2 foto's in 1 heb ik wel eens geoefend om een beetje gevoel te krijgen, maar ik ben het nu al weer vergeten, haha.
Ik heb wel een paar scherpe foto's boven water met de lensball gemaakt hoor. Dat is niet zo moeilijk vond ik. Zit er kwaliteitsverschil in de lensballen? Dat daarom sommigen het lastig vinden? Gewoon een ideetje. De mijne is wel gewoon geheel helder, maar was geen dure (Ali).

Ik vind je resultaten boven water eigenlijk best wel leuk.
Geen idee hoeveel verschil in kwaliteit erin zit... ik heb een originele, want die kwam ik toevallig tegen op Amazon, maar of het echt veel verschil maakt, geen idee. :P

Prima2Donna schreef:
Wat een ontzettend leuk effect geeft die bal! Ga vooral zo door <3
Dank je! :D

maj0 schreef:
Bedankt voor je uitleg nu heb ik ook idee hoe ik het aan moet pakken.
Graag gedaan! Mocht je nog ergens tegenaan lopen, geef maar een gil! :)

Shadow0 schreef:
Echt een pareltje via Uitgelicht zo. Heel mooi!
Dank je!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:59

Heel gaaf <3.

Anoniem

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:08

Thankyouuuu <3

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:19

Heel mooi zeg! Ik snap echt niets van Photoshop e.d. maar ik geniet van jou foto’s.