[VRAAG] Welke "beginnerscamera" en lenzen voor landschap en macro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

[VRAAG] Welke "beginnerscamera" en lenzen voor landschap en macro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 12:37

Zoals de titel al aangeeft ..

Welke camera is niet al te onwijs duur (budget rond de 700euro met standaardkit/lens).
En uiteindelijk geschikt voor oa. Landschapsfotografie en macrofotografie, na het aankopen van de juiste lenzen dan uiteraard.

En wat voor lenzen zijn dat dan?
Er is zo ontiechelijk veel info te vinden online maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ben slechts een amateur. Maar ik HOU van plaatjes schieten en wil dit in betere kwaliteit gaan doen, voor mezelf gewoon.
Het hoeft dus geen poes pas professioneler camera te zijn.
Maar wel gewoon om degelijke plaatjes te schieten die ook enigzins uitvergroot nog mooi blijven en dan voor vnl bovenstaande doelen.
Landschap en macro spreken mij het meest aan.

Bedankt voor de hulp alvast :D
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 20-10-22 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke "beginnerscamera" en lenzen voor landschap en macro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:05

De Sony a6000 is een perfecte beginnerscamera, waar je ook heel mooie professionele foto's mee kan maken met betere lenzen.
Ruim binnen je budget ook: *LINK*

Voor landschap en macro heb je twee verschillende lenzen nodig als je echt goede, specifieke lenzen wil.
Zelf heb ik de 16-70mm f4 Zeiss lens, daar ben ik enorm blij mee, die is ideaal voor landschap en ook nog prima voor portretten/huisdieren.
Als macrolens wordt meestal een prime lens gebruikt van zo'n 70 tot 100mm, dat zijn over het algemeen vrij dure lenzen. Daar ben ik zelf ook nog voor aan het sparen.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:18

Ik heb de a6000 en de SAMYANG 100MM F/2.8 ED UMC MACRO MFT objectief.

De a6000 daarmee heb je wel snel last van bugs "storingen" en daardoor blijft hij bij mij vaker in de kast liggen als hij vast loopt kost dat best wat tijd elke keer en dat zorgt ervoor dat ik minder graag ging fotograferen. En maak ik mijn foto's met mijn oppo Reno pro 4 telefoon die vind ik goede landschapsfoto's maken. Dat zelfs in Noorwegen mijn camera meestal bij de camper bleef. Alleen voor macro gebruikte ik de cam.

Ik zou gewoon naar een winkel gaan en dan gaan voelen welke lekker in de hand ligt en alvast gaan inlezen welke objectieven je zou willen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke "beginnerscamera" en lenzen voor landschap en macro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:52

Ik heb nooit eerder gehoord van storingen bij de a6000. Ik gebruik nu zo'n 5 jaar verschillende camera's uit de a6000 serie, en mijn camera's werken nog steeds perfect terwijl ik ze echt veel gebruik.

Maar het is inderdaad altijd slim om even bij een camerawinkel binnen te lopen en verschillende merken te vergelijken en te voelen hoe ze in de hand liggen :j

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: Welke "beginnerscamera" en lenzen voor landschap en macro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:12

Ik ben zelf begonnen met een Nikon d3300. Daar zat een standaard lens bij van 18-55 mm geloof ik. Daar kan je prima landschappen mee fotograferen. Voor macrofotografie heb je wel (een vaak duurdere) andere lens nodig. Daar heb je gewoon een andere diafragma voor nodig die een standaard kitlens vaak niet haalt. Denk aan een 1.8 of zelfs een 1.4.

Wat ik nu zelf heb is een nikon D5600. Net iets beter dan de 3300, maar nog steeds voor een redelijke prijs. Fotografie moest wel leuk blijven voor mij en ik wil er geen duizenden euro's aan uitgeven.
Daarnaast heb ik een tamron 18-200 mm met een diafragma van 3.5-5.6
Een vaste lens van 35 mm met een diafragma van 1.8
En dus de 18-55 mm met diafragma 3.5- 5.6

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 19:54

Bedankt voor de tips al!!

Bedoeling is idd gewoon 1st de body en kitlens aan te schaffen en dan doorsparen voor een extra lens.

In ieder geval, jullie zeggen allemaal Nikon haha .. hier in BE hoor ik Canon vaak voorbij komen.
Mijn oude camera is ook van Nikon en daar ben ik wel tevreden van. (Echt nog een oude met filmrolletjes, maar atelier hier waar je zelf met hulp kon ontwikkelen is gestopt).

njiloj

Berichten: 1274
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Vlissingen

Re: Welke "beginnerscamera" en lenzen voor landschap en macro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:00

Merk maakt eigenlijk nog niet eens zoveel uit. Kijk naar het lenzen assortiment wat er te krijgen is voor alle merken, naar je budget, en als je de mogelijkheid hebt, ga langs een winkel en houdt ze even vast. De ene camera ligt lekkerder in de hand dan een andere. Zelf werk ik met Fuji, maar die beginnen bij een hogere prijs.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:06

Op Urk heb je een hele fijne winkel waar ze nieuwe camera's en ook tweedehands cameras verkopen. Geven ook prima advies als je aangeeft wat je zoekt. Ik weet niet of je wel eens in NL komt? Als dat zo is, stap dan daar even binnen ;)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:09

njiloj schreef:
Merk maakt eigenlijk nog niet eens zoveel uit. Kijk naar het lenzen assortiment wat er te krijgen is voor alle merken, naar je budget, en als je de mogelijkheid hebt, ga langs een winkel en houdt ze even vast. De ene camera ligt lekkerder in de hand dan een andere. Zelf werk ik met Fuji, maar die beginnen bij een hogere prijs.

En ik fotografeer dan weer met Olympus... ;)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:44

Merk maakt inderdaad niet heel veel uit, maar ik zou wel meteen voor een systeemcamera gaan. Dat is de toekomst, en het is zonde om nu in lenzen te investeren voor ouderwetse cameramodellen die je over 5 jaar niet meer kan gebruiken zonder adapter.

Sony heeft lang voorop gelopen met systeemcamera's, maar Canon en Nikon hebben wel een aardige inhaalslag gemaakt. Fuji en Olympus zijn ook prima merken inderdaad.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:46

8nnemiek schreef:
Ik heb nooit eerder gehoord van storingen bij de a6000. Ik gebruik nu zo'n 5 jaar verschillende camera's uit de a6000 serie, en mijn camera's werken nog steeds perfect terwijl ik ze echt veel gebruik.

Maar het is inderdaad altijd slim om even bij een camerawinkel binnen te lopen en verschillende merken te vergelijken en te voelen hoe ze in de hand liggen :j


Er is geen a6000 serie. Er is maar één a6000 ;) En die staat bekend om zijn bugs. Ik heb altijd Sony camera's gehad van de alphe 100 tot de A7 en alleen met de a6000 dit probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:53

Kookaburra schreef:
njiloj schreef:
Merk maakt eigenlijk nog niet eens zoveel uit. Kijk naar het lenzen assortiment wat er te krijgen is voor alle merken, naar je budget, en als je de mogelijkheid hebt, ga langs een winkel en houdt ze even vast. De ene camera ligt lekkerder in de hand dan een andere. Zelf werk ik met Fuji, maar die beginnen bij een hogere prijs.

En ik fotografeer dan weer met Olympus... ;)
Pentax hier. :)) Voor een beginnerscamera maakt het ook allemaal niet zo heel veel uit inderdaad.

Qua lenzen is het voor een groot deel eigen voorkeur, daar zul je zelf je weg een beetje in moeten vinden. Ik heb momenteel drie lenzen die ik altijd bij me heb als ik op reis ben: een 70-200mm, een 28-75mm en een 15mm fisheye. Er is een tijd en een plaats voor elke lens, en zelfs de 70-200 gebruik ik voor landschappen.

Om je een beetje een idee te geven: deze is met de 15mm fisheye gemaakt (wel gecorrigeerd in Lightroom, zodat de bolling eruit is), deze met de 70-200 op 200mm en deze met m'n 28-75.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:00

BeFunny schreef:
Er is geen a6000 serie. Er is maar één a6000 ;) En die staat bekend om zijn bugs. Ik heb altijd Sony camera's gehad van de alphe 100 tot de A7 en alleen met de a6000 dit probleem.

Met de 6000 serie bedoel ik de a6000/a6300/a6400/a6500/a6600. Ik heb zelf de a6500 en de a6600.
De verschillen tussen de 6000 en de 6300 en 6500 zijn heel klein. Ik ken vrij veel mensen met de a6000, maar nog nooit van dat probleem gehoord. Ik zou eens kijken of het niet onder de garantie valt, want het lijkt me niet normaal dat ie crasht. Heb je de firmware al eens updatend?

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: [VRAAG] Welke "beginnerscamera" en lenzen voor landschap en macro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:07

Ja de verschillen zijn heel klein maar ik zou het zelf geen Serie noemen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Welke "beginnerscamera" en lenzen voor landschap en macro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:18

Zo noemt Sony ze zelf ook; de A7 serie en de a6000 serie (of a6x00 serie schrijven ze ook soms).

De betekenis van een serie is niks anders dan modellen die elkaar opvolgen.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: [VRAAG] Welke "beginnerscamera" en lenzen voor landschap en macro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:24

Sony noemt het geen serie.
Ja vroeger had je de Alpha serie en

En de systeem begon met de Nex wat wel echt een serie was.

Maar de tussen de Nex en de a6000 zit ook nog o.a de a5000 en dat verschil is ook niet heel groot met de a6000 dus. Hooguit zou je het de a series kunnen noemen. Maargoed dat maakt verder niet zoveel uit.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VRAAG] Welke "beginnerscamera" en lenzen voor landschap en macro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:29

Ik ben begonnen met een Olympus van 10MP inclusief 3 objectieven

Die set verkocht en dan overstap gemaakt naar Nikon D7200 met 2 objectieven

Die weer verkocht en nu heb ik de systeemcamera Sony A7iii
Ik had de 70-200mm F2.8 objectief, maar wegens problemen aan mijn polsen door het gewicht (ook een reden van verkoop van de Nikon + 70-200 F4 objectief) heb ik de lens verkocht en nu zoekend naar een lichtere lens die toch geschikt is voor dieren (paarden en honden).

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:38

Ik ben ooit begonnen met een 2e hands Canon 500D met een 18-55 mm lens. Later nog een 70-300 mm lens gekocht. Heb ik veel van geleerd en heb ze nog. Nu inmiddels ook een Canon RP, een systeemcamera. Buiten je budget, maar ik vind een systeemcamera toch wel “makkelijker”. Ik heb zeker 10 jaar plezier gehad van een 2e hands. Dus kijk daar ook zeker naar. Maar ga ook voelen, een te kleine, grote of zware camera word je ook niet blij van.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 11:50

Bedankt weer voor de tips allemaal en bedankt voor de verschillende foto's en info @ Mkango

Ik ga dan inderdaad een opzoek naar een betere camerawinkel hier in de buurt en ga me even inlezen over systeemcamera's :j