Tweedehands systeemcamera

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Tweedehands systeemcamera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 10:08

Hai allemaal,

Ik loop al een aantal jaren rond met het idee wat serieuzer te gaan fotograferen. Ik probeer het wel steeds met mijn telefoon, maar wil het toch naar een wat hoger niveau tillen. Nu leek een systeemcamera me een goed startpunt; toch nog wel compact en wat minder intimiderend dan een spiegelreflex, maar al veel meer mogelijkheden dan een compact camera. Ook zijn ze meestal wat goedkoper, maar nieuw vind ik ze toch nog wel aan de prijs, en ik weet ook natuurlijk niet 100% zeker hoe lang ik dit vol ga houden :+

Duss heb ik een beetje zitten snuffelen op marktplaats. Ik wil qua budget graag binnen de €300 blijven, ik weet niet of dit een beetje haalbaar is? Binnen die prijsrange heb ik in ieder geval 3 camera's in de buurt gevonden (wil graag fysiek langs kunnen gaan). Allemaal wel wat oudere modellen, dus ik vraag me af of ze nog de moeite waard zijn om aan te schaffen. Het gaat om de volgende opties, allemaal zijn ze €300:

- een Sony Nex-6 met 2 lenzen (35mm, F1.8 en 16-50mm, F3.5)
- een Canon EOS M3 met 1 lens (15-45mm, F3.5-6.3)
- een Sony Nexus 7 met 1 lens (18-55mm)

Allemaal worden ze geadverteerd als complete kit, en ze worden dus voor dezelfde prijs aangeboden. Als ik ze online vergelijk zie ik wel wat verschillen, maar ik weet niet heel goed nog waar ik op moet letten.

Duss, wat zeggen jullie? Is/zijn (een van) deze camera's een goede koop voor een absolute beginner, en zo ja welke zou de beste zijn? Of zouden jullie aanraden wat langer te wachten tot een andere (graag misschien voorbeelden dan :o ) wordt aangeboden?

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:15

In plaats van Sony nex zou ik kijken naar vanaf de A6000.

En er is een groot verschil tussen Sony en canon dus daar zou ik naar kijken wat bij jou past.

Er zijn nog andere merken die zou ik ook niet uitsluiten.zoals Panasonic.


Ik heb een A6000 met een Samyang 100mm macro. De goedkopere Sony objectieven met Emount vind ik slecht. En de zeis objectieven zijn erg kostbaar en deze was nog geen 600 nieuw. Ik gebruik hem enkel voor macro. Voor de rest gebruik ik mijn mobiel.

Tegenwoordig zijn er mobiel camera's die echt goede foto's maken en waar je ook veel zelf in kunt stellen enzo.

ikke

Berichten: 37548
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:37

[FK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Een systeemcamera is intussen gewoon een spiegelreflex zonder spiegel.
Ik zou vooral ook naar een winkel gaan zoals https://www.cameranu.nl/ of https://www.kamera-express.nl/ of soortgelijke toko op goed niveau.
Houdt een camera vast en voel hoe hij in je hand ligt. Dat maakt echt de wereld aan verschil!

Ik ben zelf gewend met een Canon 7D en 5D te werken; kreeg ik op een vorige baan opeens een 600D in handen gedrukt: wil jij wat foto's maken bij de personeelsbijeenkomst?
Die foto's zijn prima gelukt maar voor mij was die 600D een gribus-ding want een veel te kleine body voor mijn kolenschoppen :D Die 600D lag totaal niet lekker voor mij maar voor iemand met kleine handen is zo'n 5D een monster dat niet vast te houden is.

Let daarop!! Het maakt of breekt je lol in fotograferen!

Senas

Berichten: 219
Geregistreerd: 09-08-14
Woonplaats: Ede

Re: Tweedehands systeemcamera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:45

Wat leuk dat je je meer wil verdienen in fotografie! Wat wil je zoal gaan fotograferen?

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Tweedehands systeemcamera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 19:49

Bedankt voor jullie reacties so far, ik ben vooral geïnteresseerd in natuurfotografie; landschappen maar ook dieren :)